Toon posts:

Compaq BIOS op HDD verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een hardeschijf uit een compac waar een soort bios op staat.
hoe kan ik g#$@*^%me deze harde schijf weer optimaal gebruiken.

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Hoe kan het bios op je HD staan? |:(

(wat bedoel je trouwens met "g#$@*^%"?)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

ja vertel dat es

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

een hd met een bios :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

compaq hd's hebben idd een soort rescue gedeelte. volgens mij kan je hem weer normaal gebruiken door hem te formatten.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:24
't klinkt raar, maar ik heb ook al eens iets gehoord over een BIOS op je HD bij een compaq...

Compaq is en blijft een raar gedoe...

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 10:20

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ja, een HD met een bios ja.

Als je FDISK opstart, en de NON-DOS partitie weghaalt (gemiddeld zo'n 4-10Mb groot), dan istie helemaal clean :)

Suc6!

PS: Het is geen rescue gedeelte, maar gewoon een grafische schil voor de BIOS, samen met wat hardware diagnose, setup en test programma's.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Op woensdag 27 juni 2001 19:31 schreef mistraldk het volgende:
compaq hd's hebben idd een soort rescue gedeelte. volgens mij kan je hem weer normaal gebruiken door hem te formatten.
Met formatteren blijft die 'bios' gewoon staan. Je moet echt fdisk oid erbij pakken zoals DynaMikey zegt.

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• waterwolf
Maar als het een soort bios is, kan je het toch niet weghalen door te formatteren? Anders lijkt het mij weinig zin hebben.

Wat kan je er trouwens in instellen?

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Vaag! echt weer iets voor Compaq dus... kan je dat menu niet op 1 of andere manier kopieren? als et handig is (zal wel niet) kan je er misschien een beetje mee kloten en prutsen om voor jezelf te gebruiken :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
hoe?? :?
Op woensdag 27 juni 2001 19:33 schreef Sir Abarth het volgende:

[..]

Met formatteren blijft die 'bios' gewoon staan. Je moet echt fdisk oid erbij pakken zoals DynaMikey zegt.

Verwijderd

Jah pcies,

Bij een compaq word een deel van het bios op de HDD gezet.
Je kan het makkelijk weg halen door ff fdisk te gebruiken.

MAAR PAS OP, als deze bios weg is zal jij je compaq niet meer kunnen booten >:)

Verwijderd

Topicstarter
heb toch ook al een andere hdd geprobeerd met win 98 er op geen compac
Op woensdag 27 juni 2001 19:37 schreef Tresco het volgende:
Jah pcies,

• waterwolf
Zit er ook een vast bios bij?

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En wat kan je dan doen??
Je hd weggooien??

Een vriend van me heeft een compaq laptop, en die durfde z'n hd niet te formateren.
Maar dat kan dus gewoon

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:53
fdisk is wat anders dan formatteren..
wat fdisk doet heet partitioneren.. :)
hmm maargoed .. idd.. compaq machines hebben vaak een grafische schil van de BIOS in een Non-DOS partitie op de schijf staan. Weghalen dmv fdisk oid en hij is weer normaal bruikbaar. Probleem is vaak alleen dat de compaq machine niet meer bruikbaar is :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

okokok, ik wist het ook niet precies, goed om dit te zien, heb ik ook weer wat geleerd!

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

format c:

maja.. dat hadt je inmiddels alwel door enzo :P

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al geprobeerd fdisk krijgt hem nie weg
Op woensdag 27 juni 2001 19:40 schreef -ScuL- het volgende:
hmm maargoed .. idd.. compaq machines hebben vaak een grafische schil van de BIOS in een Non-DOS partitie op de schijf staan. Weghalen dmv fdisk oid en hij is weer normaal bruikbaar. Probleem is vaak alleen dat de compaq machine niet meer bruikbaar is :P

• Sir Abarth

Sir Abarth

Op woensdag 27 juni 2001 19:37 schreef nielo1123 het volgende:
hoe?? :?
[..]
Opstarten met je w98 bootdisk en fdisk intikken, er gaat een wereld voor je open ;)
En houd er rekening mee dat je die compaq dan niet meer op kunt starten, je moet dan bij compaq weer een paar diskjes downloaden geloof. (daar weet ik het fijne niet van)
Ik heb hier zelf ook 2 compaq desktopjes geformatteerd, en die werken nog gewoon voor de mensen die bang zijn hun compaq computertje te slopen :)

En voor de duidelijkheid, fdisk partitioneerd idd, formatteren moet je daarna nog doen om die partitie(s) bruikbaar te maken.

Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• Sir Abarth

Sir Abarth

Op woensdag 27 juni 2001 19:43 schreef nielo1123 het volgende:
heb ik al geprobeerd fdisk krijgt hem nie weg
[..]
En gewoon alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken, moet toch kunnen :?
Anders laat je die 10mb oid toch gewoon staan. :)

Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:34

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Killhdd

use search/zoekmachine.
ALLES is dan weg ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
je kan het wel met fdisk doen
gewoon optie 4 bij verwijderen >non-dos< partitie

als je dat niet lukt doe het dan met partition magic of met een windows NT/2000 cd of bootdisk's

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:34

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 27 juni 2001 19:23 schreef nielo1123 het volgende:
ik heb een hardeschijf uit een compac waar een soort bios op staat.
hoe kan ik g#$@*^%me deze harde schijf weer optimaal gebruiken.
Waarom zet je "help mij aub" als naam van je topic en niet "Bios op Compaq hd?". Hier hebben wij geen reet aan en ga ik je ook niet helpen. Beetje de database vervuilen en niemand kan zien wat je wil. Tot we je @#$@#$@# verhaal lazen dan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-04 21:57

Hu9o

Schokkend

Op woensdag 27 juni 2001 19:54 schreef nigelator het volgende:

[..]

Waarom zet je "help mij aub" als naam van je topic en niet "Bios op Compaq hd?". Hier hebben wij geen reet aan en ga ik je ook niet helpen. Beetje de database vervuilen en niemand kan zien wat je wil. Tot we je @#$@#$@# verhaal lazen dan.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Nou ik snap je niet hoor :?

• Sir Abarth

Sir Abarth

Goed, we weten het nu, nu weer on-topic?

Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 19:58 schreef Hu9o het volgende:

[..]

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Ik ook, waarom leren mensen het niet :? Zal wel weer in een opwelling zijn gebeurd, maar dan moet je maar leren tot 10 te tellen ofzo :(

Nou ja, ik vind het maar een vaag verhaal. Je hebt een HD uit een compaq, je hebt zelf dus geen compaq? Dan kun je die bios toch lekker weg-fdisken??? Die heb je nooit meer nodig!

Alweer een reden waarom ik geen Comprak wil :P (no flame intended)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Compaq heeft toch een Rescue-Image file op de HDD staan dat als er ooit iets fout gaat dat je clean install terug kunt zetten?
Althans, dat heb ik gehoord van een PC-reparateur (nee, niet voor mijn PC ;) )

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:20

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op woensdag 27 juni 2001 19:37 schreef Tresco het volgende:
Jah pcies,

Zucht, booten kan je altijd nog wel zonder die partitie erop :)
En als je de bios terug wilt hebben, om weer in je compaq biosje te kunnen klooien, gewoon naar compaq site gaan en daar de bios software binnenhalen, diskettes aan laten maken, alle partities op je schijf weggooien, dan computer opstarten met diskettes en laten installeren, weer partities aanmaken, windows installeren, en je heb alles weer goei staan :)

Verwijderd

Om maar gelijk de deur in huis te vallen, ten eerste staat op je hdd helemaal geen bios van Compaq, want zelf heb ik ook een Compaq en zelf een nieuwe hd ingezet en hij doet het prima net zoals ik heb gekocht heb, dus je hebt geen compaq bios op je hdd staan.

greetz

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 13:13 schreef vluggejapie het volgende:
Om maar gelijk de deur in huis te vallen, ten eerste staat op je hdd helemaal geen bios van Compaq, want zelf heb ik ook een Compaq en zelf een nieuwe hd ingezet en hij doet het prima net zoals ik heb gekocht heb, dus je hebt geen compaq bios op je hdd staan.

greetz
En dat hangt dus weer helemaal af van het type compaq dat je hebt. Hier in het netwerk hebben we er een stuk of twintig waarbij het BIOS dus wel op de HD staat. :)

• teigetjuh
  • Niet online
Op een groot aantal compaq staat de "bios" op de harddisk. Dit is niet de echte bios, maar wat setup en diagnose-prog's. Dit staat op een soort hidden partitie, zonder die partitie start je compaq gewoon op, alleen zal je met hardware wijzigingen dit niet in je bios kunnen aangeven.

Met Fdisk kun je die partitie van je schijf afhalen. Met de tools (softpaq) die je kan downloaden van de compaq site kun je die partitie ook weer opnieuw aanmaken.

Verwijderd

die compraq zooi staat toch op een aparte partitie!
Gewoon ff partitie manager draaien, alles eraf knikkeren, 1 nieuwe maken, formatten klaar...

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Met de fdisk die bij linux zit, of een ander proggie (Partition magic, enz..) kun je hem wel weg trappen....
Wil je dan nog wat in je bios veranderen zul je van de compaqsite de rompaq disk moeten downen.... het schijnt te kunnen.
Ik zou eerst dat ding te pakken zien te krijgen, anders kun je nooit meer instellingen wijzigen (zonder gebruik te maken van debug)
heb je dat ding, kun je in principe die compaq partitie eraftrappen... maar toch zou ik die 25 mb maar voor lief nemen....

edit:

beters lezen.... |:(

als et geen compaq is die je hebt (sorry) gewoon trappen die partie... het kan zijn dat de fdisk van windows hem niet snapt...
nogmaals.. die van linux weet zelfs dat het een compaq setup partitie is, en andere proggies kunnen er ook wel wat mee....
S6

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Wat voor Compaq is het?

Bij bepaalde proliant-servers (o.a. 800 serie) zit op het moederbord een ROM en staat er op de hardeschijf een System Configuration Partition van Compaq. Deze partitie zorgt ervoor dat het systeem aangepast wordt op het OS, zodat het allemaal wat soepeler loopt (meer performance en meer stabiliteit). Deze partitie kun je verwijderen en dan gewoon weer opnieuw installeren door met een flop of cd te starten en de partitie met gegevens opnieuw te installeren. Je kunt de gegevens op die partitie kopieeren met een diskette genaamd System Configuration Utility. Je kunt de partitie ook gewoon ghosten (heb ik gedaan).

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 15:47
ook Despro's van Compaq hebben een soort van Bios op de hd... het lijkt sterk op een gestripte Win3.x versie. Ik heb dat stukje ook een keer weggehaald en hield niets anders over dan een boel ellende.... m.a.w. laat dat mooi staan!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Blablabla.. Even voor de duidelijkheid:

Op SOMMIGE compaq PC's staat een partitie genaamd System PArtition. Over het algemeen zo'n 32 MB. Je kunt hiervan starten door na de POST op F10 te drukken. het BIOS boot dan vanaf deze partition. Hierop staat geen BIOS, maar hulpprogramma's om het BIOS te bewerken. Tevens staat er een dump van je BIOS, zodat je je bios snel kunt restoren. Je kunt die partitie gewoon weggooien m.b.v FDISK, en dan de disk opnieuw partitioneren, echter dan kun je dus niet meer direct je BIOS aanpassen. Als je dat wilt doen moet je met System Configuration floppies gaan liggen klooien.

Wees nu eens reeel. Een gemiddelde PC heeft toch enkele gigabytes storage, dus wat is nou 32MB ruimte ?? het is errug handig om je BIOS aan te kunnen passen zonder met vloppen te moeten klooien.

Laat gewoon staan......

-E-

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Dames, laten we even bij de les blijven.

Een compaq machine kan de interface waarmee het bios gemanipuleerd wordt op harde schijf hebben staan. Deze partitie is 4 to 10 MB groot afhankelijk van hoe oud je machine is. Je kunt deze partitie netjes weggooien, alleen heb je dan het probleem dat als je je compaq wil uitbreiden (bv. nieuw memory) je dit niet kunt aangeven. Dat zal dus ook niet gaan werken. Op dat moment kun je via de website van compaq (of via hun 3 maandelijke cd's) setup en diagnostics diskettes aanmaken waarmee je de partitie weer terugzet.

Voor jouw probleem: je kunt gewoon met fdisk die partitie verwijderen (non-dos partition) en die ruimte gebruiken.

Uch. :)

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Het is idd 39 mb.

• Kirpeknots
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

Op woensdag 27 juni 2001 19:40 schreef -ScuL- het volgende:
Nee hoor. De compaq machine blijft het gewoon doen. Als er een wijziging in je config is kan je dat netjes met F1 bevestigen en de machine draait gewoon door.

Dit is een eigenaardigheid van oude compaq's (pentium 1 en ouder) en compaq servers. Actuele compaq's (Deskpro EP/EN/SB en later) hebben dit niet meer. Overigens vond ik die grafische biosschil wel heel fijn werken.

HP heeft het ook gehad op hun servers.

Ik gooi ze altijd met partitionmagic er af. Dan hoef je niet zo lang te wachten als met fdisk.

• The_Ghost

The_Ghost

Op donderdag 28 juni 2001 15:50 schreef Kirpeknots het volgende:

[..]

Dit is een eigenaardigheid van oude compaq's (pentium 1 en ouder) en compaq servers. Actuele compaq's (Deskpro EP/EN/SB en later) hebben dit niet meer. Overigens vond ik die grafische biosschil wel heel fijn werken.
Nee hoor, er zijn ook 486 DX2-66 machines die het al hebben...
enne.. grafische bios: AMI winbios? ring a bell??? enne... die zitten gewoon in de eprom gebakken... nix partitie op hd.. :)

• Kirpeknots
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

Op donderdag 28 juni 2001 15:57 schreef The_Ghost het volgende:

[..]

Nee hoor, er zijn ook 486 DX2-66 machines die het al hebben...
enne.. grafische bios: AMI winbios? ring a bell??? enne... die zitten gewoon in de eprom gebakken... nix partitie op hd.. :)
Ik herhaal:

"Dit is een eigenaardigheid van oude compaq's (pentium 1 [b]en ouder[/b]) en compaq servers."

Mijn vriendin heeft nu een Prolinea 4/50 met een 4/100 er in en daar staat ook geen bios partitie meer op.

Vanaf morgen heeft ze een clone met een Compaq Deskpro EP mobo en een Celly300A en een G200. Hij draait al. Ze zal er wel blij mee zijn. Ik heb hem gisteren in elkaar geschroefd.

• The_Ghost

The_Ghost

excuus.... lezen is niet zo makkelijk meer....

• The_Ghost

The_Ghost

Maarre... is onze topicstarter er inmiddels al uit???

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, als je die 'bios' van je HD verwijderd is er niks aan de hand hoor. Ik heb hier een Compaq laptop staan zonder die partitie, het enige is dat ik niet in de bios kan komen. Maar verder werkt alles perfect. ;)

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Is het een SCSI-exemplaar?
Zo ja, dan gewoon even Low-level formatteren.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• The_Ghost

The_Ghost

he ja, low-level formatten... maak et nog ff moeilijker...
Dat is toch nergens voor nodig???? je kunt gewoon die partitie trappen als je vindt dat je hem niet nodig hebt...

Verwijderd

fdisk

• Bulldog
  • Niet online
Ej dude, dit topic is verplaatst naar [url="/listtopics.php/21"]Opslagmedia & I/O Controllers[/url] ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HDD 100% schoonmaken (ontdaan van "GUI BIOS") >> compaq niet meer bruikbaar?!?

Neehoor, hij zal het wel blijven doen. Het enige wat niet meer mogelijk is, is de recovery.

• BigEagle
  • Laatst online: 29-04 18:08
Met FDISK de NON-DOS partitie weghalen (eerste optie "3" en dan optie "4" in FDISK). Als je deze partitie van 4...13 Mb weghaald, kun je niets meer aanpassen kwa interupts en hardware aan/uit zetten.

Dit is zo bij de oudere modellen (o.a. Deskpro en prosignia). Sinds een tijdje hebben ze bij Compaq het licht gezien 8-) en hebben nu een "normale" BIOS.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• JsB
  • Niet online

JsB

In de 486 tijd had ik ook een compaq, vond dat bios echt wel mooi hoor, kon je gewoon met je muis werken in een windows like omgeving. erg grappig bedacht, het bios stond idd op een partitie van de harddisk en je moest een back up op een flopje maken. humor. :)
Ik herinner me net dat er ook nog gewoon een windows programma op die compaq zat waarmee je ook gewoon via windows de bios grafisch kon instellen. Eigenlijk best handig. Het was trouwens een Compaq Prolinea.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

yo,

heb nog niemand gezien die daadwerkelijk weet hoe je een hdd in een keer leeg kunt krijgen inclusief alle partities, MBR en verborgen shit.

DEBUG.

als je interesse hebt stuur effe een mailtje, hij is nogal groot om in te typen :P

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
enne, kan je je bios nou met een nieuwe versie flashen? zodat ik wat chipset functies kan aanpassen? (ram latency etc) want dat gaat met die zogenaamd "bios-schil" NIET.

Verwijderd

Dat was een mooie hoeveelheid flames en partitioneergelul maar nu effe bij de les blijven echter. :(

De vraag was dus hoe de Compaq Bios van de schuif af moet.Het spijtige antwoord is dat jij dat niet kunt. Sorry :'(. De bios op een harde schijf is gevuld met firmware van de schijffabrikent en heeft in dit geval een aantal speciaal voor compaq gemaakte trekjes. Waarom? Omdat Compaq zo'n grote jongen is dat ze dat van de schijffabrikant kunnen vragen.

Voor het biosgebabbel,
Er zijn vele soorten biossen. Die waar iedereen aan denkt is die ene van je mobo. Dat is echter maar één van de vele die er bestaan. In het simpel, heeft een apparaat een processor/controller? dan heeftie ook een bios. Heet ook wel bootprom enzo. Zitten op je netwerkkaart, geluidskaart, modem, de kassa bij de Albert Heijn, je mobiel etc etc.
Pagina: 1