Toon posts:

HDMI 2.0 nodig voor 4K 60 fps? (i.v.m. Netflix/digitale TV)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Een vraag van een technewbie. Binnenkort verwacht ik mijn eerste 4K TV met 100 fps refresh rate (LG 55UH615V). Ik wilde alvast HDMI kabels gaan bestellen. Naast een kabel voor digitale TV heb ik een kabel nodig zodat ik mijn laptop aan kan sluiten en tot slot een HDMI kabel om een Playstation op aan te sluiten. Klopt onderstaand lijstje?

Digitale TV (Ziggo) en Smart TV (netflix etc) --> HDMI 2.0 kabel
Laptop --> HDMI 1.4 kabel
Playstation --> HDMI 1.4 kabel

Volgens mij heb ik alleen voor de verbinding tussen digitale TV decoder en de TV zelf een HDMI 2.0 kabel nodig zodat ik meer dan 30 hz kan zien. Digitale TV is voortaan ook 60 hz toch? En Netflix?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het beantwoorden van bovenstaande vragen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-08-2016 18:03)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:29:
Beste Willem en Kever,

Bedankt voor jullie snelle antwoord.

Het gaat me alleen om de verbinding tussen TV decoder en de TV. De TV ondersteunt HDMI 2.0 en ik ging er van uit dat digitale TV en Netflix (beide 4K) ook aangeboden worden in meer dan 30 hz (denk aan voetbalwedstrijden, actiefilms en series). Dan zou een zogenaamde 2.0 kabel dus wel degelijk een toegevoegde waarde hebben?

Ik ben nu van plan om 3 high speed HDMI 1.4 kabels te kopen en dan te kijken of dat goed genoeg is.

Bedankt!
Digitale TV is er niet in 4K, ziggo zend uit in 1080i/p. Netflix in 4K doe je via de netflix app op je nieuwe TV (je sluit je TV op het internet aan) dus daar komt ook geen HDMI bij kijken, ik ben er 99% zeker van dat je TV decoder geen netflix in 4K doorstuurt naar je TV.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Er bestaat niet zoiets als een HDMI 2.0 kabel. Bij HDMI 2.0 gaat het erom dat beide apparaten HDMI 2.0 ondersteunen, welke kabel er tussen hangt is nauwelijks relevant, elke 'high speed' HDMI zal voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 15:06
Een hdmi high-speed kabel is 1.4, 2.0 en alles er tussen in. Op welke versie en welke FPS ondersteund word zit allemaal in de apparaten. Als je TV HDMI 2.0 ondersteund en je playstation 1.4, dat betekend dat je gelimiteerd zit aan de laagste versie, dus dan gelden nog steeds de restricties van 1.4.
HDMI 1.4 ondersteund 4k 30fps of lagere resoluties op 60fps. Voor tv en film in beide gevallen meer dan genoeg. Vaak is het bronmateriaal toch niet heel geweldig.

Digitale TV van ziggo is sowieso maar 1080p. Zelfs als daar een netflix app op zit (weet ik zo even niet) gok ik dat die resolutie niet snel hoger zal gaan.
Laptop afhankelijk van welke HDMI versie daar ondersteund word is ook gelimiteerd. Misschien dat je daar 4k uit zou kunnen krijgen. Eventueel 4K 30fps, wat goed genoeg is om netflix en andere films mee te kijken maar voor de rest waarschijnlijk zichtbaar te traag
Playstations en andere gameconsoles ondersteunen allemaal sowieso geen 4k. Daar mag je al blij zijn als het native op 1080p word gerenderd.

Beste manier voor netflix is waarschijnlijk de netflix app van de TV gebruiken en hopen dat die 4k decoding ondersteund of een PC/laptop vinden en die (desnoods met hdmi 1.4 waarmee je 4k 30fps krijgt) aan te sluiten.

Bottom line is, koop hdmi kabels waar "high speed" bij vermeld staat, zeker als het om afstanden kleiner dan 5 meter gaat zal je geen verschil merken tussen een 100 euro dure monster kabel die geadverteerd word als 2.0 of een 1.4 action cable van 20 euro die ook technis gezien prima 2.0 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Willem en Kever,

Het gaat me alleen om de verbinding tussen TV decoder en de TV. De TV ondersteunt HDMI 2.0 en ik ging er van uit dat digitale TV en Netflix (beide 4K) ook aangeboden worden in meer dan 30 hz (denk aan voetbalwedstrijden, actiefilms en series). Dan zou een zogenaamde 2.0 kabel dus wel degelijk een toegevoegde waarde hebben?

Ik ben nu van plan om 3 high speed HDMI 1.4 kabels te kopen en dan te kijken of dat goed genoeg is.

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste VingtTrois,

Ik ben het eens met de vorige twee reacties, maar wil daar nog wel wat aan toevoegen.

HDMI 2.0 kabels bestaan inderdaad niet, functioneel zijn ze namelijk hetzelfde als HDMI 1.4. Met één groot verschil: HDMI 1.4 High-Speed had als bandbreedte +/- 9 Gbps, HDMI 2.0 zo'n 18 Gbps. Voor korte lengtes geen probleem, voor lange lengtes wel. Tot zo'n 5m is een 20eu kabel ruim voldoende, daarboven moet je (nu nog) een dure kabel kopen, en zelfs daar heb je nog geen 100% zekerheid.

De hele HDMI markt is de aankomende 2 jaar weer een enorme rotzooi, daarna krijg je waarschijnlijk weer normaal geprijsde kabels die tot 15m wél de volledige 18Gbps aan kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:29:
Beste Willem en Kever,

Bedankt!
Digitale TV is er niet in 4K, ziggo zend uit in 1080i/p. Netflix in 4K doe je via de netflix app op je nieuwe TV (je sluit je TV op het internet aan) dus daar komt ook geen HDMI bij kijken, ik ben er 99% zeker van dat je TV decoder geen netflix in 4K doorstuurt naar je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janpietertje89 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:40:
[...]

Je hebt gelijk, komt dan inderdaad meteen via de TV binnen. Het worden dus 3 normale high speed HDMI 1.4 kabels. Heel erg bedankt allemaal!

PS: topic kan gesloten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45

Bever!

3

Wil niet vervelend doen, maar die TV heeft geen 100hz panel. is gewoon 60hz.
Zie dat coolblue weer eens foutieve info op de site heeft staan.
Pagina: 1