[Win7+SSD] Corrupt registry

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Voor een vriend van mij ben ik bezig met een computer iets upgraden.

Het systeem bestaat uit de onderdelen
- Asus P5KPL-AM
- E5200
- 4GB Kingston valueram (wat geupgrade is met 2gb van hetzelfde type)
- HDD: 320GB Samsung
- SSD: 60 GB Corsair Force LS

Het lijkt wel onmogelijk om windows 7 stabiel aan het draaien te krijgen sinds de upgrade met de SSD. Soms gaat t 50 reboots goed als je maar niets anders als herstarten doet. Zo gauw je maar iets verandert (update installeren, drivers installeren, wat dan ook) start het systeem op in boot recovery mode met de waarschuwing registery corrupt.

Heeft iemand dit eerder gehad? Ik heb veel meegemaakt, maar dit snap ik werkelijk waar niet meer.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik neem aan ssd is de boot? Win7 clean install plus alle updates binnen?
Moederbord heeft laatste bios?
Als eerste, zonder HDD testen
smart van de ssd?
staat die wel op AHCI of pciide

en last but not least, G31 chipset is nu 9 jaar oud....en deze steekt op het goedkoopste van het goedkoopste moederbordje dat toen maar te krijgen was.

Edit, ik zie, je hebt ICH7, niet de latere ICH7R. Dus geen AHCI mogelijk, dus eigenlijk niet geschikt voor SSD.

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 28-08-2016 14:55 ]

• BlackWhizz
SSD is inderdaad de bootschijf. HDD is tijdens de hele testsessie losgekoppeld van t moederbord. SSD komt door de SMART test heen in Ubuntu. OS is een clean install zonder updates (zo gauw die daar aan begint is het registry corrupt. Of ik er nou 1 of 10 achter elkaar doe.

Na het installeren kwam ik er idd achter dat dit bordje geen AHCI heeft. Hij staat nu op Enhanced. Maar ondanks dat zou dat toch niet uit moeten maken? Ik zou toch alleen minder performance hebben?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op IDE zou het in principe moeten werken, dat klopt. Performance is niet zo gek veel slechter, echter geen trim.
Maar er zit dus ergens wel een hickup, en dat zou kunnen zijn dat de hardware niet lekker met elkaar samenwerkt, een verkeerde of missende driver. Helaas is mijn kennis over de stand van zaken zoals die 10 jaar geleden was wat roestig.

Misschien is ook de alignment fout?
Of probeer eens een andere SSD (ander merk, andere controller)

• BlackWhizz
Hoe zou de aligment moeten zijn? Is dat controleerbaar?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Ook op IDE ipv AHCI zou de SSD het prima moeten doen, dat verklaart op zichzelf niet de terugkerende corupte registry.
Al eens een memtest laten lopen voor de zekerheid?

• BlackWhizz
Jup. Test passed.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Kan je eens in de SMART-gegevens kijken of je wellicht "unexpected Powerloss" hebt?
Daar kan je registry wel degelijk van ondersteboven raken.

Of zet de hele SMART-gegevenstabel hier neer, maar ZONDER een test te draaien!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt dus 2 upgrades gedaan... RAM en SSD, ik verdenk nummer 1 er eerder van.
Draai eens gewoon met de oude 2GB.

• BlackWhizz
Na een tijdje druk te zijn geweest heb ik vanmiddag weer ff tijd gevonden om te kijken en te testen

Smart data van de SSD:
Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/51x0jv23l/IMG_20160925_134840.jpg

Ik heb beide reepjes geheugen in memtest apart getest los in beide geheugenslots. Alles 2 passes en geen fouten. Nu heb ik twee weken geleden 10 passes achter elkaar gehad met beide reepjes geen fouten. Heb nu de geheugensticks gewisseld van slot en nu lijkt het er na 3 passes op dat er geen fouten zijn.

Corsair schijnt nieuwe firmwares te hebben voor de force serie SSD's. Mn eigen pc heeft wel AHCI dus dan zou ik die kunnen gebruiken om de firmware er in te zetten. Maar is het zinvol en hoe risicovol is het?

[ Voor 4% gewijzigd door BlackWhizz op 25-09-2016 19:57 . Reden: Foto URL ]

Pagina: 1