Media server oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:59
Goedemiddag allen,

Al een tijd ben ik opzoek naar een oplossing voor mijn wensen&eisen m.b.t. opslaan/beheren van media. Nou is mijn huidige setup als volgt:

1 - HTPC -> onder mijn tv in m'n slaapkamer
specs: Core 2 duo, nvidia gtx320, 4gb ram, 500gb plex hdd en 320gb opstart hdd.

2 - Game PC -> eigenlijk puur voor gaming en editting, wil eig vanaf dit station niet downloaden om mogelijke spam of troep niet binnen te halen.

3 - Macbook -> puur voor school en media etc.

-----------

Nou is de HTPC niet always on, vanwege stroomkosten per jaar. Dit zou oplopen tot iets van 300 euro volgens zo een uitreken website iets. Maar mijn wens is liefst wel een 24/7 oplossing en uiteraard dan zo goedkoop mogelijk.

Bedoeling is dat de oplossing dus de htpc gaat vervangen omdat mijn PS4 als plex player dient. Nou heb ik gekeken naar evt een NAS, maar kwam al snel uit op iets van 250 euro voor een synology ds216 play. Nou hoor/lees ik veel dat t niet fijn is om PLEX Server app te runnen op een NAS, wegens ondersteuning etc.

De oplossing moet het volgende kunnen bieden eigenlijk:
PLEX Media Server (always on) > lage stroomkosten
VPN service
Iets van een NAS of Shared disk, zodat ik gwn data/media kan beheren vanaf mac en me game pc.

---

Heb ook gekeken naar een Mac Mini, maar dat vind ik toch wel erg duur helaas :( Ik weet uberhaupt niet of hier 1 oplossing voor bestaat of dat ik meerdere devices daarvoor nodig heb. Maar ik dacht ik zal eens vragen aan jullie tweakers!

Alvast bedankt!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelfbouw NAS met een OS speciaal hiervoor ontwikkeld, bijvoorbeeld FreeNAS. Kan je iets maken wat aan al je eisen voldoet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• nDirect090
Maar verbruikt dat niet veel stroom ? Stel dat je voor een 300watt voeding ofzo gaat.

Verwijderd

Op het forum zijn er voldoende topics die NAS icm plex bespreken en waar er info staat over hoe zwaar je cpu moet zijn om zoveel streams aan te kunnen. Kijk die topics eens door en stel een build samen.

Een NAS (al dan niet zelfbouw) heeft trouwens enkel een cpu, moederbord en hdd's, die verbruiken echt maar paar tiental watt (en dat is dan nog under load, grootste deel van de tijd staat dat ding niks te doen en verbruikt hij nog minder)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nDirect090 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:38:
Maar verbruikt dat niet veel stroom ? Stel dat je voor een 300watt voeding ofzo gaat.
Een 300watt voeding kan maximaal 300watt leveren, betekent niet dat hij dat constant verbruikt.
Met een goede, zuinige pc kan je wel rond de 20-30 watt komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-01 14:42
Als je een betaalbare server wilt zou je kunnen kijken naar de HP Microserver Gen8. Voor iets minder dan 200 euro. Heb er zelf 2 staan. 1 als hoofd server en 1 als backup server. De hoofdserver heb ik zelfs nog uitgebreid naar een xeon e3-1220v2 met 12gb ram. Dus mogelijkheden genoeg bij deze server.

De basis configuratie is ook snel genoeg voor plex om te transcoden en daar naast zuinig genoeg. Zet er xpenology op en je bent klaar :)

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

• nDirect090
Die HP Microserver lijkt me een erg goede oplossing !! Het enige waar ik nog beetje mee zit zijn de stroomkosten. Nou zit er een 150 watt voeding in zag ik. Hij zal natuurlijk niet 150 watt verbruiken, maar al bij 30 watt komt er 60 euro per jaar aan alleen al stroom bij.

Zijn de stroomkosten te verwaarlozen bij zo een HP Microserver? Of is 30 watt toch al vaak als die niet in gebruik is zeg maar?

Het is dat ik zelf niet de stroomkosten betaald, dus ik moet mijn vader een klein beetje overhalen haha. Daarnaast, weet ik dat je in de bios van een pc kan instellen dat die automatisch aan/uit moet gaan op bepaalde dagen/tijdstippen, is dat evt ook mogelijk hierop? Dan zou kunnen instellen dat die snachts gewoon uitgaat en sochtends automatisch aan. Wat ook de stroomkosten vermindert.

• sweebee
nDirect090 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:40:
Die HP Microserver lijkt me een erg goede oplossing !! Het enige waar ik nog beetje mee zit zijn de stroomkosten. Nou zit er een 150 watt voeding in zag ik. Hij zal natuurlijk niet 150 watt verbruiken, maar al bij 30 watt komt er 60 euro per jaar aan alleen al stroom bij.

Zijn de stroomkosten te verwaarlozen bij zo een HP Microserver? Of is 30 watt toch al vaak als die niet in gebruik is zeg maar?

Het is dat ik zelf niet de stroomkosten betaald, dus ik moet mijn vader een klein beetje overhalen haha. Daarnaast, weet ik dat je in de bios van een pc kan instellen dat die automatisch aan/uit moet gaan op bepaalde dagen/tijdstippen, is dat evt ook mogelijk hierop? Dan zou kunnen instellen dat die snachts gewoon uitgaat en sochtends automatisch aan. Wat ook de stroomkosten vermindert.
Mijn backup server gaat automatisch uit om 06:00 uur. Dit gewoon in xpenology ingesteld, echter werkt het opstarten op een bepaalde tijd helaas niet. Wel ingesteld, maar hij start gewoon niet op. Mijn hoofdserver voer daarom op 02:45 een WakeOnLan berichtje en dan start de backup server wel op. Misschien dat je met andere software zoals freenas wel kunt opstarten op een bepaalde tijd, maar dit is gewoon een bug in xpenology.

Je kan het stroomverbruik nog wel verder verlagen, maar dan zul je er een e3-1220L in moeten zetten, die is heel zuinig, alleen wel duur. Maar standaard zal hij idle ongeveer 25/30 watt verbruiken. Bij volle belasting gebruikt hij 45 watt. (wat ik zo online kon vinden, zelf niet gemeten! https://www.reddit.com/r/...roliant_microserver_gen8/)

Edit: hier een filmpje met verbruik (volgens mij de Gen7 versie): YouTube: HP MicroServer Power Consumption Video

hier nog een die zegt 30w iddle, 42 load http://www.alphr.com/hp/3...t-microserver-gen8-review

[ Voor 13% gewijzigd door sweebee op 29-08-2016 12:04 ]

• nDirect090
Hmm dat klinkt echt super! Ben eigenlijk op t punt dat ik hem al bijna wil gaan bestellen. Enige waar ik nog over in zit is het OS. Ik kan ook evt windows10 erop gooien lijkt mij? En dan gwn plex, downloadserver en dan shares icm met vpn.

Het lijkt mij dat bovenstaande net zo snel is als een NAS toch ?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sneller, aangezien er een fatsoenlijke processor in zit. Echter zou ik niet voor Windows 10 kiezen, geen geschikt OS voor een (media) server. Kies dan voor bijvoorbeeld FreeNAS.

• nDirect090
Hmm true maar ik dacht als je windows kiest, dan heb je nog wat mogelijkheden als downloaden via utorrent etc. Nu moet je bijvoorbeeld de films via een andere pc binnen halen en dan vervolgens naar de HP Microserver plaatsen.

Edit:
Ik zie net ook het principe NUC. Voordeel is dan nog lager stroom verbruik -> nadeel is weer totaal geen upgrade mogelijkheden m.b.t. hdd's. Alleen externe.

[ Voor 27% gewijzigd door nDirect090 op 29-08-2016 15:35 ]

• sweebee
Ik heb er xpenology op staan. Hierop draait download station (torrents) met sickrage (automatisch series downloaden) en couchpotato (automatisch films downloaden).

Ik hoef zelf geen handelingen meer uit te voeren. Krijg een e-mail wanneer een film of serie klaar staat. Ook de ondertitels komen er automatisch bij. Alles wordt netjes gesorteerd op seizoenen, afleveringen etc.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nDirect090 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:25:
Hmm true maar ik dacht als je windows kiest, dan heb je nog wat mogelijkheden als downloaden via utorrent etc. Nu moet je bijvoorbeeld de films via een andere pc binnen halen en dan vervolgens naar de HP Microserver plaatsen.
Nee hoor, je kan met FreeNAS dat ook allemaal regelen.
Edit:
Ik zie net ook het principe NUC. Voordeel is dan nog lager stroom verbruik -> nadeel is weer totaal geen upgrade mogelijkheden m.b.t. hdd's. Alleen externe.
Idd, dan heb je een externe opslag weer nodig.

Verwijderd

Een HP MicroServer verbruikt netto tussen de 45 en 65 watt met 4 HDD's 7200RPM, 1610, 4GB RAM.
Ga uit van een gemiddelde van 55 watt, dat heb ik net nog gemeten.. (ook de ms aan het testen nu :P)

Extra info: Tijdens de boot rond de 65~, na het booten in CentOS ongeveer 55 watt.

Volgens mij heeft de B120i geen spin-down, dus daar heb ik niks op bespaard, misschien kost het 2 tientjes meer per jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 19:53 ]

• nDirect090
Ah top mensen! Bedankt voor de reacties! Vanavond bestellen, morgen in huis :D Zag wel dat als je xpenology wilt draaien, je hem handmatig moet updaten. Dus misschien eerst ff kijken naar freenas. Weten jullie toevallig of er ook soort download manager op freenas zit? Zoals we dat kennen bij synology ?
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:50:
Een HP MicroServer verbruikt netto tussen de 45 en 65 watt met 4 HDD's 7200RPM, 1610, 4GB RAM.
Ga uit van een gemiddelde van 55 watt, dat heb ik net nog gemeten.. (ook de ms aan het testen nu :P)

Extra info: Tijdens de boot rond de 65~, na het booten in CentOS ongeveer 55 watt.

Volgens mij heeft de B120i geen spin-down, dus daar heb ik niks op bespaard, misschien kost het 2 tientjes meer per jaar.
Bedankt voor de info :) Toch fijn om het even zwart op wit bevestigd te krijgen !!

[ Voor 50% gewijzigd door nDirect090 op 30-08-2016 18:31 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreeNAS kent een plugin systeem, die plugins worden in een jail geinstalleerd. Niet heel lastig om te configureren maar er gaat wel wat tijd in zitten.

• nDirect090
Tsurany schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:33:
FreeNAS kent een plugin systeem, die plugins worden in een jail geinstalleerd. Niet heel lastig om te configureren maar er gaat wel wat tijd in zitten.
Wat verder onderzoek gedaan naar freenas, maar het ziet er helaas toch wel wat ingewikkeld uit. Ik zit nu te kijken naar xpenology, ik begreep dat de enige nadeel hier was dat je handmatig moet updaten. Is dit lastig of valt het wel mee?

De HP Microserver is in ieder geval vanochtend binnen gekomen :D

PS: Freenas heeft als eis ook minimum van 8gb, waar ik op atm nog maar 4gb ram erin heb zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door nDirect090 op 31-08-2016 16:34 ]

• sweebee
Xpenology is vrij eenvoudig met DSM5, je kan gewoon automatisch updaten (alleen security updates toelaten).

Alleen even een boot usb maken met xpenoboot.

Als je dit instelt dan kun je gewoon updaten.

https://i.imgur.com/SFjb46B.png

[ Voor 21% gewijzigd door sweebee op 31-08-2016 17:01 ]

Pagina: 1