Toekomstbestendige receiver (5.1 speakerset besteld)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 12:37
Ik zoek een?
Toekomstbestendige receiver

Wat is je budget?
In eerste instantie € 300, maar als er bepaalde features de receiver wat langer mee kan laten gaan eventueel wat meer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is voornamelijk bedoeld om films/series met surround geluid te kijken. De volgende apparaten zullen in eerste instantie aangesloten worden:
- KPN tv box
- HTPC
- PS4
- PS3

Nu gaat alles nog in FHD maar 3D en 4K60p ondersteuning is gewenst voor als er een nieuwe tv komt.

Ook zal er wel muziek over geluisterd worden, Spotify / Youtube. Omdat er een HTPC staat heb ik geen behoefte aan allerlei apps / draadloze verbindingstechnieken. De meeste receivers hebben wel Bluetooth geloof ik en meer hoeft ook niet.

Gisteren heb ik een instap speakerset van Teufel besteld: Consono® 35 Mk3 "5.1-Set" (http://www.teufelaudio.nl...5-mk3-5.1-set-p13800.html).
Over die set heb ik gelezen dat die voor de prijs erg goed is in verschillende reviews.

Stiekem denk ik er wel over om in de toekomst mogelijk goede front speakers erbij te kopen en er een 7.1 set van te maken. Dit wordt misschien wel lastig omdat ze goed samen moeten klinken met de dan 5 surround speakers?

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf lijkt de Onkyo TX-SR444 (€ 280) me interessant. Het is wel echt een instapmodel maar voldoet aan mijn eisen. Zo heeft de versterker 4 HDMI inputs wat het minimum is dat ik wil hebben. Ook worden de meest gangbare Dolby / DTS formaten ondersteund. Ook Dolby Atmos wordt ondersteund, maar DTS-X dan weer niet.

Verder vond ik de YAMAHA HTR-4068 (RX-V479) (€ 300). Fijn is dat deze wat meer HDMI inputs heeft voor als er een apparaat bij komt. Wel is deze 5.1 wat ik toch wel jammer vind.

Een wat duurdere optie is de ONKYO TX-NR646 (€ 400). Deze ondersteunt zowel Dolby Atmos als DTS-X. Omdat deze iets duurder is, zijn er natuurlijk ook lekker veel ingangen en de HDMI input aan de voorkant lijkt me wel handig.

Welke vragen heb je hier nog over?
Nu vraag ik me af of iemand iets meer weet over DTS-X en of dat veel meerwaarde zal bieden? Ik las ergens dat het zelfs bij een 5.1 setup al betere plaatsing van het geluid op kan gaan leveren.

Ook weet ik niet zo goed hoe lang ik kan verwachten met een receiver te doen (als ik wil dat de nieuwste Dolby / DTS technieken werken). Dit wordt mijn eerste Home cinema set, ik heb eigenlijk nooit meer dan slechte PC speaker 2.1 setup gehad (zeer oude Logitech X530 waarvan de rear speakers ontbreken).
Als ik voor de duurdere Onkyo TX-NR646 ga, is Dolby Atmos en DTS-X dan de komende zeg 5 jaar de standaard, of kan ik over zeg een jaar DTS-XI verwachten? (Ik begrijp dat jullie de toekomst niet kunnen voorspellen maar misschien valt er n.a.v. hoe dit in het verleden is gegaan iets over te zeggen?)

Als iemand nog iets over de speakers te zeggen heeft mag dat ook. Ze kunnen eventueel teruggestuurd worden maar ik hoop dat het een goede keuze is. In elk geval ga ik er van uit dat het een grote verbetering zal zijn t.o.v. wat ik nu heb.

Verder kunnen de speakers achter helaas maar zo'n 40 cm achter de luisterpositie komen aangezien de bank tegen de muur aan staat. Is dat nog voldoende om het geluid van achteren te horen komen?

Alvast bedankt als jullie meedenken, ik heb zelf nog niet helemaal helder wat ik nu precies wil dus als ik een ingeving heb zal ik dat hier delen ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
pricewatch: Denon AVR-X1200W

Misschien ook een optie? heeft ook goede inregelsoftware voor instellen speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
Eens met bovenstaande Denon.

Prima versterker met alles erop en eraan.
De teufel gaat hij prima kunnen aansturen.

Ben tegens erg benieuwd naar je ervaring met de set.
Wil graag zelf mijn z5500 vervangen van Logitech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
Oeh die Denon ziet er zeer goed uit!

- 6x HDMI input (1x front)
- 7.2 audio
- 4K/60Hz, 3D and, for the first time on a Denon receiver, HDCP 2.2
- Dolby Atmos / DTS-X (update voor die laatste is er nog niet geloof ik?

Mooie prijs ook en hij ziet er ook nog eens mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
De dts-x update voor de x2200 is er al wel, voor de x1200 zal ie binnenkort ook wel komen zal wel ergens op de site van denon staan.
Als je klaar bent met de inregelsoftware moet je waarschijnlijk handmatig nog wat verbeteringen doorvoeren.
ik denk dat voor jou set het beste zal zijn alle speakers op small, en alle crossovers van de speakers op 100 of max 110hz.
Hoger moet je de subwoofer niet laten weergeven dan verandert ie in een sataliet speaker, en begin je te horen waar ie staat.
laagweergave onder 100 hz is niet plaatsbaar en klinkt of het overal uit de kamer vandaan komt en is veel mooier. :)
Deze instelling zou ik aanhouden of je nou de denon of een ander merk wil kopen.

[ Voor 68% gewijzigd door Goofy1978 op 28-08-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
Goofy1978 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:53:
De dts-x update voor de x2200 is er al wel, voor de x1200 zal ie binnenkort ook wel komen zal wel ergens op de site van denon staan.
Als je klaar bent met de inregelsoftware moet je waarschijnlijk handmatig nog wat verbeteringen doorvoeren.
ik denk dat voor jou set het beste zal zijn alle speakers op small, en alle crossovers van de speakers op 100 of max 110hz.
Hoger moet je de subwoofer niet laten weergeven dan verandert ie in een sataliet speaker, en begin je te horen waar ie staat.
laagweergave onder 100 hz is niet plaatsbaar en klinkt of het overal uit de kamer vandaan komt en is veel mooier. :)
Deze instelling zou ik aanhouden of je nou de denon of een ander merk wil kopen.
De satellieten beginnen pas bij 150hz.
Zou je de sub dus op 100hz zetten dan ga je natuurlijk wel een gat krijgen.
Ik denk dat je gewoon moet proberen en kijken vanaf wanneer de sub vervelend aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
Bedankt voor de info allebei! Dat ga ik dan inderdaad even uitproberen, of het bij 150hz vervelend is / te horen dat het van de richting van de sub komt. Verder ben ik dink ik niet heel snel ontevreden aangezien het een enorme vooruitgang moet zijn op wat ik nu heb :)

Als ik later nog speakers koop om de twee front speakers te vervangen is het wel de bedoeling dat die ook wat lager kunnen (vooral ook voor muziek). Alleen komt een stukje (100-150hz bijv.) dan alleen van voren en niet uit de surround speakers maar dat lijkt me geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik denk dat ze wel wat dieper gaan dan de 150 hz, zeker als ze in een hoek komen waardoor de bas wat versterkt word.
Bij de teufel system 4 ook opgegeven rond de 150 hz zette de denon de crossover zelf op 60 maar dat is te laag dus zelf altijd even handmatig nalopen.
Een klein stukje bereik missen klinkt waarschijnlijk beter dan een plaatsbare subwoofer, maar met deze info kun je nu zelf bepalen wat het beste klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Bij satellietspeakers zet je de subwoofer het beste tussen een van de frontspeakers en de tv in. Dan is de plaatsbaarheid volgens mij al minder storend. Het zal niet de maximale potentie uit de sub halen, maar je moet nou eenmaal consessies doen met minder capabele speakers.

Verder is een crossover geen harde grens. Bij speakers heb je een zogenaamde roll-off. Dat is het punt waarbij volume geleidelijk (exponetieel) afneemt naarmate de frequentie afneemt danwel toeneemt. De frequenties net onder de crossover worden nog wel weergegeven door de speaker, maar dus geleidelijk aan minder luid.

Tot slot kun je de speakers ook nog instellen op "large" en de sub op "lfe+main". Dan krijgen de speakers wel alle frequenties te verwerken en hoef je niet bang te zijn dat je een gat in het frequentiebereik gaat krijgen.
Pagina: 1