Beste Problemtulip,
Zelf werk ik bij beamerwebwinkel.com, en krijg vaak aanvragen voor vervangingsadvies. In vergelijking met de Mitsubishi HC9000d moet je niet denken aan extreem betere kwaliteit als je het vergelijkt met een huidige +/- €1000 beamer. Om een idee te geven: de BenQ W1070 kwam eind 2012 uit (en is inmiddels enorm in prijs verlaagd) en was toentertijd een enorme revolutie op dat prijspeil - in feite zelfs zoveel dat hij bijna de Mitsubishi evenaarde die toen +/- 3x de prijs was.
Sinds 2012 is er helaas niet meer zo'n revolutie op dat prijspeil geweest. BenQ heeft net pas de volwaardige opvolger van de W1070 (de W1110) uitgebracht, en die is wel op alle vlakken beter maar dat is eerder incrementeel en niet zo revolutionair als de W1070 toentertijd was. De BenQ W2000 (die is precies €1000) is dan wel weer écht een stuk beter - ze hebben er een stukken beter kleurenwiel in gezet en het contrast is een stuk beter dan de voorgaande generatie.
Belangrijker bij jouw is echter de lichtopbrengst. De Mitsubishi gaf maar 1.100 ANSI Lumen (marketing Lumen, dus ik neem aan dat 't eerder zo'n 900 ANSI Lumen is), en dat is (al helemaal in een normale woonkamer) véél te weinig licht voor een 135" (diagonaal neem ik aan?) scherm. De W2000 geeft +/- 1.700 ANSI Lumen (als in, 'echte', die nagemeten wordt door reviewers), en dat kan in een donkere omgeving net voldoende zijn voor jouw scherm.
Als je afvraagt hoeveel kwaliteits-verbetering je dus krijgt als je voor zo'n BenQ W2000 - vrij veel, doordat je zoveel extra licht krijgt. Scherpte zal +/- hetzelfde zijn denk ik, SXRD's zijn in sommige gevallen iets scherper maar de nieuwste DLP chips zijn ook wel echt goed.
Qua 4K DLP chips: Acer heeft hun eerste beamer gepresenteerd, Optoma en BenQ hebben ze wel al aangekondigd. Ze zullen in ieder geval €3000+ worden. Ik verwacht over +/- 1,5 jaar de eerste modellen van +/- €1500, maar dat is wel heel erg koffiedik kijken.
Eerlijk gezegd zou ik áltijd aanraden om ergens te gaan kijken vóór je het koopt als het om beamers gaat. Misschien heb ik het fout, en is het juist een énorm verschil. Of je vindt het simpelweg niet voldoende verschil om er €1000 aan uit te geven.
Er zijn niet veel plekken in NL om ook de wat goedkopere beamers in een showroom te bekijken. Ik maak liever geen reclame verder, maar als je googled op beamershowroom IJsselstein vindt je d'r in ieder geval eentje die vlak onder Utrecht zit.