Fiat Punto - Subwoofer inbouwen met originele radio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:42
Hi,

Ik heb sinds afgelopen week een Fiat Punto uit 2012 in bezit, en ik zou graag mijn subwoofer uit mijn vorige auto in willen bouwen. Echter had ik in mijn vorige auto gewoon een andere radio zitten waar de RCA/Tulp en remote aansluitingen gewoon op zaten, en dat is nu niet het geval.

Na een hoop googlen en zoeken ben ik inmiddels al wat verder gekomen, echter kan ik nergens nou echt vinden hoe dit nou echt moet werken.

Wat ik had gevonden is dat ik af moet tappen van de achterspeakers, alleen heb ik geen idee waar ik dit het beste kan doen, bij de achterspeakers zelf, of zo kort mogelijk na de radio (en kan dit d.m.v. een kroonsteentje?). Dit zou ik vervolgens aan moeten sluiten op een "pre-out" kastje, welke vervolgens het juiste signaal afgeeft en een RCA output bied.

Echter heb ik dan dus de aansluiting voor de versterker, de massa en grond lukt ook wel. Maar dan zit ik met nog een probleem. De remote kabel sloot ik normaal aan op de radio, maar ook daar heb ik geen ingang voor, hoe kan ik deze aansluiten?

De sub, versterker en kabels heb ik al, alleen moet ik nog zo'n pre-out kastje aanschaffen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Versterkers met een high level input(aansluiting via de luidsprekeruitgang van de radio) worden ingeschakeld door het luidsprekersignaal zelf. Aangezien jouw versterker dus geen high input heeft, zul je deze via een geschakelde plus moeten bedienen. Je kan hiervoor de zelfde draad gebruiken die ook de radio inschakelt op het moment dat het contactslot wordt bedient. (even meten met een spanningzoeker/multimeter)Wel even zekeren met 1A.

De high inputs kun je, afhankelijk van waar je de versterker gaat plaatsen, vanaf elk willekeurig punt in je bekabeling naar de achterspeakers aftakken.

Die kastjes heb ik geen ervaring mee. Ik neem aan dat ze het zelfde doen als versterkers met een high input.

Maar wat me niet duidelijk is, is of je de achterspeakers ook nog wilt gebruiken? Zo ja, dan heb je een probleem met het volume van de subwoofer. De mooiste oplossing is de achter uitgang alleen te gebruiken voor de sub. Zo kun je met de fader knop het volume van de sub regelen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 12:32

donny007

Try the Nether!

Maar wat me niet duidelijk is, is of je de achterspeakers ook nog wilt gebruiken? Zo ja, dan heb je een probleem met het volume van de subwoofer. De mooiste oplossing is de achter uitgang alleen te gebruiken voor de sub. Zo kun je met de fader knop het volume van de sub regelen.
De gain en crossover van de sub regel je op de versterker zelf (of met een losse "bass control"), het lijkt me niet praktisch om de fader daarvoor te gebruiken.
Echter heb ik dan dus de aansluiting voor de versterker, de massa en grond lukt ook wel. Maar dan zit ik met nog een probleem. De remote kabel sloot ik normaal aan op de radio, maar ook daar heb ik geen ingang voor, hoe kan ik deze aansluiten?
Sommige high-low converters hebben een remote uitgang die actief wordt zodra er geluid naar de speakers gaat, dan weet je zeker dat de versterker niet voor niets actief is. Een andere optie is om de geschakelde +12v aansluiting van de radio te gebruiken.
De sub, versterker en kabels heb ik al, alleen moet ik nog zo'n pre-out kastje aanschaffen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze?
Met Caliber als merk heb ik gemixte ervaringen (ondermaats presterende versterkers), deze converter van ze ken ik niet.

Voor hetzelfde bedrag koop je ook een regelbare converter met remote uitgang van ACV.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51
Je kan het beste de aftakking solderen. Waar deze gebeurd is niet bijster interessant echter moet je wel weg blijven (zoveel mogelijk) van +12V met name degene waar wat vermogen overheen loopt. Ik denk dat de Caliber het makkelijkste achter de radio te monteren is. Remote van de sub kun je schakelen met bijvoorbeeld je contact of je stadslicht. (Kan je dan aftakken vanaf je achterlicht).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
donny007 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:20:
[...]

De gain en crossover van de sub regel je op de versterker zelf (of met een losse "bass control"), het lijkt me niet praktisch om de fader daarvoor te gebruiken.
De gain en x-over zijn geen volume knoppen, die stel je 1x in, en dan blijf je er vanaf. De fader is juist zeer geschikt om het volume van een sub te regelen, wanneer de versterker geen losse volumeknop heeft die je voorin de auto kunt installeren. Een beetje muziekliefhebber wil überhaupt geen rearspeakers, maar een zeer goede frontset, dan komen de rear kanalen mooi vrij.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

kendo schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:23:
[...]

De gain en x-over zijn geen volume knoppen, die stel je 1x in, en dan blijf je er vanaf. De fader is juist zeer geschikt om het volume van een sub te regelen, wanneer de versterker geen losse volumeknop heeft die je voorin de auto kunt installeren. Een beetje muziekliefhebber wil überhaupt geen rearspeakers, maar een zeer goede frontset, dan komen de rear kanalen mooi vrij.
Ik denk niet dat TS hier bezig is met een competitiesetup :P

De simpelste oplossing is om de sub het volume van de speakers te laten volgen, dat werkt in de meeste gevallen prima. Met de gain stel je eenmalig in hoe hard je de sub wil hebben in relatie tot de rest van het systeem.

In de car-audio wereld is er trouwens een hele discussie over het nut van "rear fill", alleen voorspeakers is niet altijd de beste optie... Met bijv. een DSP kun je prachtige dingen doen met achterspeakers.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je kan de remote aftappen van de sigaretaansteker van de auto.

Zelf rijd ik een Punto Evo uit 2011. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de originele radio te vervangen voor een aftermarket radio. Stukken makkelijker om daar een versterker/subwoofer op aan te sluiten.

Ik kan je overigens adviseren het forum van grandepuntoclub.nl te bezoeken. Hier staat erg veel nuttige informatie voor jou.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
Bedankt voor de reacties allemaal.
De achterspeakers wil ik inderdaad nog gebruiken. Wat ik in principe ga doen is de sub qua volume instellen op de versterker. Deze stel ik eenmalig goed af en laat ik vervolgens zo staan. Ik zet namelijk de bass in mijn auto zelf op 0, en vervolgens de sub iets hoger zodat deze het grote deel van de lage tonen op zich neemt.

In principe heeft mijn versterker een high-pass filter, ik weet alleen niet of dit is wat ik zoek. Ik heb deze versterker.
Sommige high-low converters hebben een remote uitgang die actief wordt zodra er geluid naar de speakers gaat, dan weet je zeker dat de versterker niet voor niets actief is. Een andere optie is om de geschakelde +12v aansluiting van de radio te gebruiken.
Dat zou in principe ideaal zijn. Dan kan ik namelijk daar zowel de RCA als remote vandaan halen. Echter heeft de converter die je aanraad deze niet, toch? Of zie ik iets over het hoofd. Wat is trouwens het voorsteel aan een regelbare converter?
Je kan het beste de aftakking solderen. Waar deze gebeurd is niet bijster interessant echter moet je wel weg blijven (zoveel mogelijk) van +12V met name degene waar wat vermogen overheen loopt. Ik denk dat de Caliber het makkelijkste achter de radio te monteren is. Remote van de sub kun je schakelen met bijvoorbeeld je contact of je stadslicht. (Kan je dan aftakken vanaf je achterlicht).
Wat is het voordeel van solderen t.o.v. een kroonsteentje? Ik heb het namelijk niet zo op solderen. Wat betreft de kabels leg ik meestal de voeding links, aarde in het midden en de RCA en remote rechts. Wat betreft het schakelen gaat dat met stadslicht of achterlichten niet werken, heb namelijk DRL waardoor mijn stadslicht e.d. maar zelden aan staat. Is het dan niet een beter idee om dit vanuit de zekeringskast in de kofferbak te halen? Lijkt me dat daar ook wel een 12V aansluiting zit die pas actief wordt als het contact aan staat.
Je kan de remote aftappen van de sigaretaansteker van de auto.

Zelf rijd ik een Punto Evo uit 2011. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de originele radio te vervangen voor een aftermarket radio. Stukken makkelijker om daar een versterker/subwoofer op aan te sluiten.

Ik kan je overigens adviseren het forum van grandepuntoclub.nl te bezoeken. Hier staat erg veel nuttige informatie voor jou.
Een aftermarket radio zou inderdaad wel de makkelijkste oplossing zijn. Echter vind ik het zonde om de originele radio er uit te halen, mede omdat dan Blue&me niet meer werkt, en dus ook de stuurbediening niet meer. Ook ben ik tot op heden nog geen aftermarket radio tegen gekomen welke enigszins past bij het interieur van de auto.

Ik heb overigens ook een vriend om hulp gevraagd, hij heeft ervaring met het aansluiten van car-audio. Ben benieuwd waar hij mee aan komt. Hij heeft namelijk verder ook geen ervaring met het aansluiten op een standaard radio.

In ieder geval, als ik het nu goed begrijp:
  • Voeding vanaf accu, links door de auto naar de kofferbak
  • Converter voor het aftappen van de speakers - Mogelijk solderen of kroonsteentje - Vanuit hier RCA (rechts) naar de kofferbak
  • Remote vanaf zekeringskast of sigarettenaansteker via rechts naar de kofferbak
Als dit zo zou kloppen, heeft er dan iemand nog goede ervaringen met een converter? Ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik precies op moet letten namelijk.

Edit: Ik kom net toevallig deze tegen. Is dit inderdaad zo simpel als het er uit ziet, of komt hier meer bij kijken.. Hoe zou ik deze aan moeten sluiten? Heb niet echt een idee hoe dat werkt met ISO stekkers.

[ Voor 3% gewijzigd door jponsen op 29-08-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Wat is het merk/type van de versterker? Veel versterkers hebben namelijk een ingebouwde high-level/speaker level ingang, dan heb je heel die converter niet eens nodig. Sommige versterkers hebben ook de mogelijkheid om in te schakelen op basis van het ingangssignaal, dan heb je de remote ook niet nodig.
Dat zou in principe ideaal zijn. Dan kan ik namelijk daar zowel de RCA als remote vandaan halen. Echter heeft de converter die je aanraad deze niet, toch? Of zie ik iets over het hoofd. Wat is trouwens het voorsteel aan een regelbare converter?
De converter die ik linkte heeft de remote turn-on functionaliteit. Een regelbare converter kan handig zijn om de uitgangsspanning op de RCA's te regelen, sommige versterkers tolereren een hogere ingangsspanning dan anderen.
Wat is het voordeel van solderen t.o.v. een kroonsteentje?
Kroonsteentjes worden doorgaans niet gebruikt voor installaties in voertuigen omdat de schroefjes los kunnen raken door trillingen. Solderen+krimpkous geeft de meest betrouwbare verbinding, knijpstekkers (mits goed geïnstalleerd) zijn ook een goede optie (en in sommige gevallen zelfs beter dan solderen).
In ieder geval, als ik het nu goed begrijp:
- Voeding vanaf accu, links door de auto naar de kofferbak -> Check
- Converter voor het aftappen van de speakers - Mogelijk solderen of kroonsteentje knijpstekkers - Vanuit hier RCA (rechts) naar de kofferbak -> Check
- Remote vanaf zekeringskast of sigarettenaansteker via rechts naar de kofferbak -> Check (controleer dan wel even of het punt waar je je remote vandaan haalt ook echt uitschakelt bij contact uit, anders blijft je versterker actief).
Edit: Ik kom net toevallig deze tegen. Is dit inderdaad zo simpel als het er uit ziet, of komt hier meer bij kijken.. Hoe zou ik deze aan moeten sluiten? Heb niet echt een idee hoe dat werkt met ISO stekkers.
Die is niet geschikt, de fabrieksradio's van tegenwoordig hebben geen ISO connectoren meer (meestal quadlock of iets merkspecifieks). Bovendien zijn de meeste versterkers niet blij met een high-level speakersignaal op een line-level ingang.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
Okay. Ik ga morgen eerst eens kijken hoeveel ruimte ik achter mijn radio heb. Het liefst zet ik alles namelijk gewoon daar achter. Kan ik daar gelijk aftappen.

Als ik er zo over na denk, denk ik wel dat dit gaat lukken; Echter heb ik nog wel 2 vragen m.b.t de converter; er staat weinig info op de productpagina..
  • Heeft de converter ook stroom nodig?
  • Moet ik slechts 1 speaker (bv. linksachter) of moet ik beide achterspeakers aftappen?
Ik heb echt totaal geen ervaring met het aftappen en converten van signaal, vandaar de grote hoeveelheid vragen.
Pagina: 1