Tijdens rechten toewijzen verkeerd gegaan (geen toegang meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Mijn vraag
Ik heb problemen met de rechten die ik probeerde in te stellen op bepaalde drives.

De bedoeling was dat een aantal personen een account kregen en ze niet op mijn drives mochten.
Het is een lokale machine waarop ze inloggen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 PRO_NL-64bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb toen via (eigenschappen-beveiliging) de gebruikers eraf gehaald die er tussen zaten alleen mijzelf en administrator staan erin. Echter opeens kon ik zelf er ook namelijk niet meer in kreeg melding toegang geweigerd.

bij tabblad ''beveiliging'' en dan onder principals stond eerst een andere naam ik heb die toen kunnen omzetten via de administrator account naar mijn naam wat op de pc staat aangemeld en heb toen ''toegestaan , en dan alle mappen en onderliggende mappen en bestanden geselecteerd''

Alleen kom ik er nu zelf alsnog niet in met mijn eigen account. Ik had toen alles op die schijven alleen dus admin/mijn account en ik zag ik had geen (volledig beheer) dit heb ik dus ook op een rare manier moeten toepassen.

Kortom ik ben radeloos ik moet echt bij mijn mappen en documenten kunnen.
Muziek en dergelijke kan ik wel bereiken en afspelen bijvoorbeeld maar documenten als WORD enz worden toegang geweigerd.

Kan ik zomaar de drive loskoppelen en dan weer terugkoppelen ?? gaat dat werken..

[ Voor 3% gewijzigd door theduke1989 op 27-08-2016 23:53 ]

Beste antwoord (via theduke1989 op 29-08-2016 07:53)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

theduke1989 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:11:
[...]

Omdat de andere gebruikers daarin ook zaten nadat ik ze had aangemaakt.
Ehm, nee? SYSTEM is een gebruiker dat door het OS wordt gebruikt. Als je die weghaalt, zakt de hele boel in als een kaartenhuis.

Als je echt andere gebruikers toegang wilde weigeren, dan zet je dat als zodanig neer. Je gaat niet zomaar gebruikers en groepen eruit gooien waarvan je niet weet wat ze doen. Wil je Piet en Klaas toegang ontzeggen, dan voeg je hun toe aan de lijst en zet je het vinkje bij 'weigeren'. Dat is hoe het hoort. Deny gaat voor Allow. Zelfs al ben je super admin of wat dan ook, zolang er voor jouw gebruiker 'deny' staat, kom je er niet in.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

theduke1989 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:50:Kan ik zomaar de drive loskoppelen en dan weer terugkoppelen ?? gaat dat werken..
Nee, dat gaat niet werken, grapjas
Laat eens een screenshot zien van hoe je 't nu hebt staan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/rfvpsnlrx/test.png
Zo staat het nu,,,,,

[ Voor 122% gewijzigd door theduke1989 op 28-08-2016 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:28
Heb je bij de items waar geen naam voor staat je eigen naam weg gehaald of geeft windows dit nu zo weer ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
En waar worden die rechten op toegepast (voorste venster in screenshot, even naar rechts scrollen)
heb je misschien de inheritance aangepast van de rechten op onderliggende mappen/bestanden?
Downloader_NL schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 00:35:
Heb je bij de items waar geen naam voor staat je eigen naam weg gehaald of geeft windows dit nu zo weer ?
kijk rechts, zo te zien heeft hij zelf wat wegge-edit

[ Voor 7% gewijzigd door mschol op 28-08-2016 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom heb je SYSTEM weggehaald? Da's smeken om moeilijkheden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:07
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19932820/defaultACL.PNG

Dit zijn als het goed is de standaard rechten. Als je nu zorgt dat de Owner het account wordt waarmee je nu bent ingelogd, en je daarna onderstaande rechten terugzet zou je in ieder geval weer bij je data moeten kunnen, en kun je daarna weer verder met het scherper zetten van je rechten als dit daadwerkelijk nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 28-08-2016 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
En met een ubuntu livecd, dus booten vanaf een de cd/usb stick, dan kun je wel bij je bestanden,
als je tenminste geen encryptie gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Brahiewahiewa schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 01:03:
Waarom heb je SYSTEM weggehaald? Da's smeken om moeilijkheden
Downloader_NL schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 00:35:
Dit heb ik even zelf ge-edit.
mschol schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 00:46:
[...]

En waar worden die rechten op toegepast (voorste venster in screenshot, even naar rechts scrollen)
heb je misschien de inheritance aangepast van de rechten op onderliggende mappen/bestanden?

[...]

kijk rechts, zo te zien heeft hij zelf wat wegge-edit
Ik heb de principals op mijn naam maar gezet met (toegestaan, en dan alle mappen en onderliggende mappen en bestanden aangevinkt. En dan nog dat laatste vinkje onderaan.[quote][b]
Dennism schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 07:11:
[afbeelding]

Dit zijn als het goed is de standaard rechten. Als je nu zorgt dat de Owner het account wordt waarmee je nu bent ingelogd, en je daarna onderstaande rechten terugzet zou je in ieder geval weer bij je data moeten kunnen, en kun je daarna weer verder met het scherper zetten van je rechten als dit daadwerkelijk nodig is.
Bedankt ik ga alles zoals jij daar nu hebt ook zetten. Echter ga ik nu wel problemen met dat krijgen maar daar kom ik nog op terug..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

theduke1989 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:11:
[...]

Ehm, nee? SYSTEM is een gebruiker dat door het OS wordt gebruikt. Als je die weghaalt, zakt de hele boel in als een kaartenhuis.

Als je echt andere gebruikers toegang wilde weigeren, dan zet je dat als zodanig neer. Je gaat niet zomaar gebruikers en groepen eruit gooien waarvan je niet weet wat ze doen. Wil je Piet en Klaas toegang ontzeggen, dan voeg je hun toe aan de lijst en zet je het vinkje bij 'weigeren'. Dat is hoe het hoort. Deny gaat voor Allow. Zelfs al ben je super admin of wat dan ook, zolang er voor jouw gebruiker 'deny' staat, kom je er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt voor de heldere uitleg.

Ik had gewoon gedacht omdat alle gebruikers ook in de map system terecht kwamen het dus niet uitmaakte en ze alsnog rechten toegekend kregen en alsnog in de mappen kunnen. Vandaar alleen de administrator en mij er tussen had gezet.

autohorizied users.... staan ze ook allemaal in, kan hun uit deze groep halen??

Maar zal voortaan niks verwijderen en zo laten zoals het is, en alleen extra principals toevoegen en deze op weigeren zetten. Maar de HDD's kunnen nu dat ze weer op SYSTEM staan gewoon overal gekoppeld worden??
Dennism schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 07:11:
[afbeelding]

Bedankt voor de afbeelding, deze was nuttig om alles weer netjes te zetten zoals het eerst was.
Alleen bij mij is nu alles full control maakt dat nog wat uit. Het zit alleen op administrator/mij/system autohorizied users....

[ Voor 46% gewijzigd door theduke1989 op 29-08-2016 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:07
theduke1989 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 07:53:

Bedankt voor de afbeelding, deze was nuttig om alles weer netjes te zetten zoals het eerst was.
Alleen bij mij is nu alles full control maakt dat nog wat uit. Het zit alleen op administrator/mij/system autohorizied users....
Op een prive systeem zal dat weinig uitmaken, alleen authenticated users zullen iets meer mogen dan nodig is. Dat zou je nog kunnen aanpassen in het hetzelfde scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

theduke1989 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 07:53:
Bedankt voor de heldere uitleg.

Ik had gewoon gedacht omdat alle gebruikers ook in de map system terecht kwamen het dus niet uitmaakte en ze alsnog rechten toegekend kregen en alsnog in de mappen kunnen. Vandaar alleen de administrator en mij er tussen had gezet.
Niet goed nagedacht dus en niet eens onderzoek gedaan of je aanname correct was. Wat zeggen ze ook alweer van aannames? ;)
autohorizied users.... staan ze ook allemaal in, kan hun uit deze groep halen??
Wat zei ik nou net in m'n post hierboven? Al zit je in de groep 'God' en je gebruikersnaam staat op deny, mag je er gewoon niet in. Klaar. Niet klooien met dingen die je niet snapt. Straks doet niets het meer.

Pagina: 1