Optimaal wifi in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-10 11:12
Ik wil mijn wifi bereik op de belangrijke punten in huis goed hebben (minimaal 250 mbit/s). En ook moeten apparaten zoals mijn macbook en iPhone goed 'roamen' tussen AP's. en 2.4ghz/5ghz.

Nu blijft mijn macbook soms wel eens op de 2.4 ghz hangen. Wifi een keer aan en uit doen helpt dan wel. Ik heb nu 2 unifi AC Pro's. 1 boven en 1 beneden. Ik heb de download snelheid getest met het downloaden van een 1gb bestand vanaf mijn server. speedtests lijken allemaal buggy te doen.

In de onderstaande plattegrond snelheden van mijn 1e verdieping. In de bovenste slaapkamer is het drama qua wifi met mijn macbook (8mbit precies in bed :+). Nu dacht ik ik plaats nog een AP op die slaapkamer. Maar hoe zorg ik ervoor dat het roamen verbetert? Kan ik dit doen met behulp van de unifi controller en evt bepaalde aanpassingen aan de AP's doen?

De unifi AC pro's zouden 1300mbit moeten kunnen (theoretisch), maar zelfs als ik er ondersta geeft de macbook een maximale tx verbinding van 867mbit (heel af en toe iets boven de 1000 gehad). De unifi AC lites zouden maximaal 867mbit aan kunnen. Maar betekent dit ook dat de verbinding met mijn macbook dan nog lager is dan met de pro variant?

plattegrond: https://i.imgur.com/u1dzRGF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 12:00
De controller zou roaming automatisch op moeten pakken. Net als dat hij nu automatisch switched tussen 2.4 en 5, switcht ie ook van AP naar AP. Thuis heb ik maar 1 AP, maar met de 2 die we op kantoor hebben gaat het prima. Zodra je naar boven loopt switch je automatisch naar de andere AP, en zo blijf je op de 5Ghz band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Zodra ik in de slaapkamer op 2.4 ghz zit haal ik hele lage snelheden (2/3mbit). Als hij op 5Ghz gaat het heel snel (160mbit). Dus 2.4ghz eens uitgezet. Maar mijn iPhone kan dan helemaal niet meer verbinden omdat die wellicht een zwakkere ontvanger heeft?

Heb bandsteering al op 5ghz gezet, maar dit lijkt nog niet echt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:55
Ik heb reeds enkele maanden 2 x AP AC Pro's en ben er wel tevreden van, alhoewel ik idd ook wel eens heb dat een device zich op 2.4 zet ipv 5.

Wifi is een behoorlijk raar/complex ding, met complexe interacties tussen zowel client als AP. Settings kunnen gekke invloeden hebben.

Welke software versies draaien op je AP ? Er is behoorlijk wat activiteit bij Ubiquiti wat de software betreft en op de fora héél wat activteit rond allerlei problemen (connectivity / doorvoer) van ACPro AP's.

Zaken als band-steering heb ik hier af staan wegen niet stabiel.
Hoe staan je zendvermogens van de AP's ? "Auto" ? Heb je al een RF-scan laten doen en staan je kanalen ideaal etc,etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb de laatste alpha versie controller 5.3.2 met firmware 3.7.11.5131. Ik heb een RF scan gedaan en het is heel rustig hier in mijn straat qua wifi/andere apparaten. Zend vermogen staat van beide op 22dBm (custom).

2.4ghz staan op kanalen 1 en 6. 5ghz op 36 en 40.

Ik heb een 2e ssid gemaakt die alleen op de 5ghz zit. Op mijn mac deze als voorkeurs netwerk gegeven. Dit lijkt tot nu toe goed te gaan. Mijn macbook blijft nu altijd op 5Ghz wat prima snelheden oplevert door het huis (ook op de slaapkamer). De iPhone pakt gewoon de ssid met 5ghz en 2.4ghz in één.

Niet de oplossing die ik zoek, maar dit werkt voor nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:35
om de maximale snelheid op wifi-ac te halen moet je de channel width van 5GHz op 80MHz zetten. Bij een lagere channel width wordt de maximale bandbreedte namelijk lager, maar het bereik wordt groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28

Nox

Noxiuz

dennisdennis12 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:14:
om de maximale snelheid op wifi-ac te halen moet je de channel width van 5GHz op 80MHz zetten. Bij een lagere channel width wordt de maximale bandbreedte namelijk lager, maar het bereik wordt groter.
Heb je daar ook een bron voor? ;) Het signaal wordt gevoeliger voor interferentie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:35
NoxiuZ schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:21:
[...]

Heb je daar ook een bron voor? ;) Het signaal wordt gevoeliger voor interferentie.
Ja, namelijk o.a.: http://www.cisco.com/c/en...ite_paper_c11-713103.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28

Nox

Noxiuz

Kan je iets specifieker zijn? Dat is trouwens een white paper gericht op een specifiek cisco accesspoint en ik kan niks over power output, signal loss, (mili)watts of what so ever vinden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het eerder is (zoals NoxiuZ zegt) dat je om goed gebruik te kunnen maken van channel bonding een sterker signaal nodig hebt. Je gaat immers data verzenden/ontvangen op meerdere frequenties tegelijkertijd en je verhoogt dus de kans dat de datastroom ergens onderbroken wordt.

Het enige andere wat ik mij kan voorstellen is dat een access point beperkt is tot een bepaald vermogen en dat hij dit moet verdelen over de verschillende frequenties indien er van channel bonding gebruik gemaakt wordt. Ik kan hier echter geen bron voor vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-08-2016 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wut?

WiFi-ac werkt per default met 80MHz-brede kanalen. Als je maximale performance wilt moet je dus ook zorgen dat je 80MHz vrij hebt per AP. 80MHz is vier 5GHz kanalen, dus die netwerk met primary channel op 36 gebruikt alles tot en met 48. Sterker nog, je netwerk met primary channel op 40 gebruikt ook 36-48.

Bij WiFi-ac is het zo dat bij contention eerst naar 40MHz de 40MHz-blok teruggeschakeld wordt waar de primary in zit. Helaas is dat hier voor beide netwerken 36+40, dus zal het vervolgens naar 20MHz terugschakelen.

Dit gebeurt alleen als er op beide AP's tegelijk verkeer is, maar moge duidelijk zijn dat je deze kanalen niet slechter had kunnen kiezen :o

De UniFi AC Pro zou DFS (en TPC) moeten ondersteunen (zo niet: update zowel AP firmware als de controllerversie die je gebruikt), dus je kunt in beginsel alle 5GHz kanalen gebruiken, dus er is geen enkele reden om beide netwerken zo bovenop elkaar te zetten, zeker niet in de drukste kanalen met laagste toegestane zendvermogen (200mW itt de 1W high-power kanalen).

Advies:
Zet een van de twee op kanaal 100 (100-112 80MHz).
De tweede is een kwestie van voorkeur. Ik zou zelf 116-128 nemen, maar dan zit je met 10 min CAC. Als je daar geen zin in hebt is 52-64 een goede tweede keus.

Edit:
Mocht DFS door gebrek aan ondersteuning client devices geen optie zijn (lijkt me sterk, al die Apple dingen ondersteunen het prima), pak dan tenminste je primary channels in een andere 40MHz blok in de non-DFS kanalen, dus bijv de een op 36, de ander op 48. Als ze beide tegelijk bezig gaan houden ze dan tenminste nog 40MHz over.
Ik heb een 2e ssid gemaakt die alleen op de 5ghz zit. Op mijn mac deze als voorkeurs netwerk gegeven. Dit lijkt tot nu toe goed te gaan. Mijn macbook blijft nu altijd op 5Ghz wat prima snelheden oplevert door het huis (ook op de slaapkamer). De iPhone pakt gewoon de ssid met 5ghz en 2.4ghz in één.

Niet de oplossing die ik zoek, maar dit werkt voor nu wel goed.
Heb tot nu toe geen enkele band steering oplossing gezien waar ik echt tevreden meee ben. Wat ik doe is aparte 2.4GHz en 5GHz SSIDs en alles wat 5GHz kan alleen op de 5GHz aanmelden, zoals jij met de laptops gedaan hebt.
NoxiuZ schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:06:
[...]

Kan je iets specifieker zijn? Dat is trouwens een white paper gericht op een specifiek cisco accesspoint en ik kan niks over power output, signal loss, (mili)watts of what so ever vinden.
Heel simpel:
Je EIRP zendvermogen heeft een bepaalde maxwaarde (200mW op de low-powerkanalen, 1W op de high-powergevallen). Dat wordt uitgesmeerd over de totale bandbreedte waar je het over moet verdelen. Als je de bandbreedte halveert (van 80MHz naar 40MHz bijv), dan verdubbel je je signaalsterkte, dus je wint 3dB RSSI. Weer naar 20MHz halveren levert nog eens 3dB RSSI op. 3/6dB meer RSSI levert als alle andere dingen gelijk blijven ook 3/6dB extra SNR op, dus meer stabiliteit en potentieel hogere modulatie.

Het klopt dus als een deur dat je beste performance hebt bij goed signaal (weinig demping, weinig interferentie) met 80MHz, maar dat je bij lastigere omstandigheden meer wint door de bandbreedte te verkleinen. Nog beter is natuurlijk om te zorgen dat je met meerdere AP's en een goed frequentieplan overal genoeg dekking is zonder onnodige interferentie.

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 29-08-2016 10:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Dankje! Ik dacht dat het alleen bij 2.4ghz zo was dat kanalen overlappen. Heb mijn 2e AP op kanaal 100 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sweebee schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:57:
Dankje! Ik dacht dat het alleen bij 2.4ghz zo was dat kanalen overlappen. Heb mijn 2e AP op kanaal 100 gezet.
20MHz kanalen overlappen alleen in 2.4GHz, als je breder gaat zitten overlapt het op 5GHz.

Impact van overlap is trouwens wel veel kleiner: bij 2.4GHz is de overlap zijdelings en wordt elkaars signaal als ruis ervaren. Komt erop neer dat als twee overlappende netwerken tegelijk gebruikt worden, ze beide nauwelijks kunnen werken. In 5GHz werkt alles met blokken van 20MHz en proberen netwerken elkaar zoals hierboven beschreven te vermijden (door blokken van 20MHz af te schakelen), lukt dat niet dan delen ze zendtijd in hetzelfde kanaal. Niet ideaal, maar het houdt alles zodanig bruikbaar dat je meestal niet eens merkt dat je overlapt (tenzij je op twee verschillende plekken speedtests tegelijk uitvoert).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Wanneer ik op de AP boven de kanaalbreedte halveer, dan zou het bereik op de slaapkamer beter moeten zijn? Zal het eens even proberen, liever wat snelheid inleveren voor een stabielere verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sweebee schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:36:
Wanneer ik op de AP boven de kanaalbreedte halveer, dan zou het bereik op de slaapkamer beter moeten zijn? Zal het eens even proberen, liever wat snelheid inleveren voor een stabielere verbinding.
Kanaalbreedte halveren gaat zeker verbeteren, maar de vraag is of het genoeg is. Een muur waar signalen echt niet goed doorheen gaan dempt veel meer dan de paar dB die je hiermee kan winnen. Maar nee heb je, ja kun je krijgen - het is het uitproberen waard. Het is met 40MHz nog wel mogelijk 250Mbps te halen met goed signaal, zeker met een MacBook Pro die 3x3 MiMo aankan.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1