Processor i5-6300HQ vs i7-6700HQ

Pagina: 1
Acties:
  • 820 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-01 16:52
Ik heb een laptop nodig voor school ga een ICT opleiding doen op het MBO en daarna door naar het HBO

De specs snap ik zelf wel maar mijn vraag is maakt een i5 veel verschil uit met een i7 en is het de extra cash waard dat je ervoor betaald?

Ik snap dat de i7 sneller is maar heeft het ook een speciale functie wat de i5 niet heeft?

Ik heb het hier over de i5-6300HQ en de i7-6700HQ

B.v.d. voor the replies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Voor een ICT opleiding wel. Als je bijvoorbeeld verschillende Virtuele machines aan hebt staan is een i7 in het voordeel omdat de CPU meerdere dingen tegelijk aankan. Zou daarnaast ook 16 GB en een SSD (min. 250GB) aan willen raden.

Soms is het goedkoper zelf 16 gb en een ssd aan te schaffen. Je zou ook kunnen zoeken naar een laptop met 2 plekken voor schijven zodat je zowel een ssd als een hdd kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:05

Sorbo

Uw hulp in huis!

Op zowel het MBO als het HBO zul je straks zelf een deel van je informatievoorziening moeten regelen, dus ik ben erg benieuwd naar wat je al gevonden hebt.

De specs heb je gezien geef je aan, maar heb je ook gezocht naar benchmarks? Je geeft niet aan welke opleiding je gaat doen, maar ga je voor die opleiding specifieke tools gebruiken? (Photoshop, Matlab, 3D renderprogramma's, noem maar op)

Indien dat het geval is, zoek dan voor beide processoren eens op hoe ze presteren in die applicatie(s). Gebruik je geen zware programma's, maar vooral word/internet/andere lichte tools, dan zit je met beide processoren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
http://store.hp.com/Nethe...d=F1F08EA&opt=ABH&sel=NTB

http://store.hp.com/Nethe...d=E8P02EA&opt=ABH&sel=NTB

Was aan het kijken naar deze 2 laptops ze alleen allebij maar 8 gb ram en ik kan deze niet upgraden geloof ik is zou de 8 gb ram echt een probleem worden?

Edit: De opleiding die ik ga doen is ICT en mediabeheer dit is niveau 4 BOL opleiding

[ Voor 12% gewijzigd door Jason069 op 27-08-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo

Sorbo

Uw hulp in huis!

Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:03:
http://store.hp.com/Nethe...d=F1F08EA&opt=ABH&sel=NTB

http://store.hp.com/Nethe...d=E8P02EA&opt=ABH&sel=NTB

Was aan het kijken naar deze 2 laptops ze alleen allebij maar 8 gb ram en ik kan deze niet upgraden geloof ik is zou de 8 gb ram echt een probleem worden?
8GB is voor de meeste taken meer dan voldoende geheugen. Ga je intensievere dingen doen? Dan heb je mogelijk voordeel bij meer RAM.

Je kunt in beide laptops het RAM achteraf nog vervangen. Het gaat om DDR4 SODIMM reepjes die bijvoorbeeld te vervangen zijn voor 2x 8GB indien je RAM tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Sorbo schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:08:
[...]

8GB is voor de meeste taken meer dan voldoende geheugen. Ga je intensievere dingen doen? Dan heb je mogelijk voordeel bij meer RAM.

Je kunt in beide laptops het RAM achteraf nog vervangen. Het gaat om DDR4 SODIMM reepjes die bijvoorbeeld te vervangen zijn voor 2x 8GB indien je RAM tekort komt.
Ik weet het niet zeker maar als het vervangen kan is het geen probleem maar support het moederbord wel 16 gb dacht dat ik ergens zag dat ze allebij maar 8 gb supporten maar kan verkeerd gekeken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo

Sorbo

Uw hulp in huis!

Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:09:
[...]

Ik weet het niet zeker maar als het vervangen kan is het geen probleem maar support het moederbord wel 16 gb dacht dat ik ergens zag dat ze allebij maar 8 gb supporten maar kan verkeerd gekeken hebben
Begin eens met deze doorlezen: http://www.notebookcheck....book-Review.167836.0.html

Mocht je daarna nog vragen hebben, let us know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
Aangezien deze vraag nog niet helemaal beantwoord lijkt:
Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:50:
(...)
Ik snap dat de i7 sneller is maar heeft het ook een speciale functie wat de i5 niet heeft?
(...)
De i7 heeft Hyper Threading, de i5 niet. Verder is er op papier een verschil in kloksnelheid, maar in de praktijk hangt de kloksnelheid van moderne laptopprocessors voor een groot deel van de beschikbare koeling af, dus daar zou ik niet teveel op letten.

Ga je programma's gebruiken die nuttig gebruik kunnen maken van Hyper Threading, dan is de i7 het overwegen waard. In ieder ander geval zou ik de i5 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Ben echt aan het twijfelen of de i7 niet overkill is wil dat de laptop 6 jaar mee gaat daarna gebruik ik gewoon weer een PC en op HBO wil ik de programmeren / software kant op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De school al gevraagd wat ze aanraden?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Ja maar de school is niet echt specifiek

Quote:
In de laptop dient de processor minimaal i5 of hoger te zijn en moet het intern geheugen minimaal 8Gb zijn, met besturingssysteem Windows 10. De laptop dient VT-X of AMD-V te ondersteunen d.w.z. de 64-bits virtualisatie (OS) dient mogelijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is je budget eigenlijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Het liefst rond de 900 max 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Die heb ik ook gezien idd vind hem alleen niet mooi en stoor me aan die gaten erin denk ik en is 100 euro duurder zoals ik al zei weet niet zeker of ik de i7 echt nodig zal hebben en of ik niet over 3 jaar zowiezo een nieuwe moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn school had "een Core i3 of AMD equivalent" als aanbevolen voor de HBO ICT opleiding die ik ga volgen. Grote kans dus dat een hoop personen met hoogstens een i5 6200U aan komen zetten, een enkeling met een i7 6500U, maar de HQ's zul je niet zo veel zien. Zelf ben ik voor deze gegaan: pricewatch: HP Omen 15-ax010nd
- 6300HQ
- GTX960M
- 8GB DDR4
- 128GB SSD
- 1TB 7200RPM HDD

Ik ga er zelf nog 8 GB RAM bij gooien (puur omdat ik in mijn andere PC 32GB RAM heb zitten en zo weinig niet gewend ben), en ik denk dat ik in de winter een 1TB SSD erbij gooi. Die 6300HQ is meer dan genoeg, met een U-CPU ga je wel problemen krijgen.
Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:47:
Die heb ik ook gezien idd vind hem alleen niet mooi en stoor me aan die gaten erin denk ik en is 100 euro duurder zoals ik al zei weet niet zeker of ik de i7 echt nodig zal hebben en of ik niet over 3 jaar zowiezo een nieuwe moet
Die Lenovo heb ik ook op het oog gehad, maar in het echt is het ding (naar mijn mening) een doorn in het oog, is hij erg zwaar (2.6KG) en is het formaat alles behalve compact. Als het nodig is upgrade ik over een jaar of 3 inderdaad, als deze true quadcore desktopchip* niet voldoende is weet ik het ook niet 8)7

*Ja, alleen lager geclocked dan de desktop i5.

[ Voor 33% gewijzigd door Kuusj op 27-08-2016 21:52 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Heb een mijn PC ook 16 gb zitten vond 32 gb zelf weer te overkill ik moet eerst nog ff kijken hoe het zit met het upgraden van de ram en hoeveel dat kost waarschijnlijk maar 50 euro ofzo en dan doe ik het wel als ik het nodig vind

Maar het is idd best dom ze zeggen i3 of i5 maar dat zegt op zich weinig dus

1 tb SSD wow ik heb 256 gb in mijn pc en dat vind ik al meer dan genoeg

Denk dat ik die van 900 euro gewoon bestel en ik zie wel of het uitendelijk op HBO nodig is om te upgraden

[ Voor 12% gewijzigd door Jason069 op 27-08-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:51:
Heb een mijn PC ook 16 gb zitten vond 32 gb zelf weer te overkill ik moet eerst nog ff kijken hoe het zit met het upgraden van de ram en hoeveel dat kost waarschijnlijk maar 50 euro ofzo en dan doe ik het wel als ik het nodig vind

Maar het is idd best dom ze zeggen i3 of i5 maar dat zegt op zich weinig dus

1 tb SSD wow ik heb 256 gb in mijn pc en dat vind ik al meer dan genoeg
Tja, zat in 2012 al op 16GB RAM, dus bij de overstap naar DDR4 begin dit jaar heb ik gekozen voor 2x8GB en heb daar nog een setje van gekocht. Ik heb absoluut niet genoeg aan de 250GB SSD die ik nu heb, de SSD op de laptop staat na een week of 8 gebruik ook alweer vol :+ Kan de laptop niks aan doen. De SSD's worden toch steeds goedkoper, aan het eind van het jaar zullen de 1TB modellen wel weer een stukje goedkoper zijn. En anders een 500GB SSD, of een 500GB NVME SSD in het M.2 slot. We moeten natuurlijk niet te hard van stapel lopen, volgens vrienden die aan de opleiding bezig zijn heb ik nu al overkill specs voor wat we gaan doen. Ik zou me niet zo op die i7 concentreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Excuses voor de dubbelpost, daar ging iets niet helemaal goed :(

Ah, je had de laptop die ik heb al eerder gepost. Nou ja, ik zou zeggen, regel de 10% studentenkorting bij HP en pak de "goedkope" voor 899,-. Echt geen specs om je voor te schamen met die prijs. Ik heb ook een review van deze laptop geschreven, mocht je dat interessant vinden: productreview: HP Omen 15-ax010nd review door Kuusj

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 27-08-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Ah thanks ik hoor idd veel negatiefs over de helderheid is dit echt een groot probleem of valt het wel mee?
Dus het is ook een 30 hz scherm?

Had die review ook al gelezen echt een goede :)

Heb die 10% korting gefixt idd echt nice jammer dat die kortingscode niet ook nog werkt xD

[ Voor 6% gewijzigd door Jason069 op 27-08-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:01:
Ah thanks ik hoor idd veel negatiefs over de helderheid is dit echt een groot probleem of valt het wel mee?

Had die review ook al gelezen echt een goede :)

Heb die 10% korting gefixt idd echt nice jammer dat die kortingscode niet ook nog werkt xD
Helderheid hoef je je geen zorgen over te maken. Ja, ik geef ook toe dat er zeker schermen bestaan die helderder kunnen dan deze HP, maar het is echt niet onwerkbaar. Anders hadden ze de laptop ook niet in de verkoop gedaan, neem ik aan :P Zeker in huis is het echt prima te doen, en in de avond heb ik de helderheid meestal op 20% staan. Als je hem op energie bespaarmodus zet limiteert hij de maximale helderheid waardoor het lijkt alsof het scherm niet harder kan. Ik meen dat dit standaard zo ingesteld staat, moet je even op het accuicoontje met rechtermuisklik > energiebeheer > hoge prestaties. Hoe dan ook, het gaat hard genoeg.

En nee, het is geen 30Hz paneel, het is gewoon 60Hz :D Anders had ik hem niet gekocht haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 27-08-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Omdat er stond dat een game gelocked was op 30 fps ofzo dus dacht dat het mischien 30 hz dat zou idd een big no zijn ook voor mij maar dacht al zou wel raar zijn een 30 hz scherm....

Ok bedankt voor de info kuusj en de rest
Ik ga voor de HP Omen 15-ax10nd dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:09:
Omdat er stond dat een game gelocked was op 30 fps ofzo dus dacht dat het mischien 30 hz dat zou idd een big no zijn ook voor mij maar dacht al zou wel raar zijn een 30 hz scherm....

Ok bedankt voor de info kuusj en de rest
Ik ga voor de HP Omen 15-ax10nd dan
Oh! Ja dat kan verwarrend overkomen, excuses..
Ik bedoelde te zeggen dat als je op de accu werkt (dus niet met het netsnoer ingestoken) de framerate op 30 FPS gelocked wordt. Dit zal vast wel ergens aan te passen zijn, maar ik raad het niet aan als je wat langer op de accu wilt gamen. Ook is dit handig als je ergens zit waar je niet wilt dat de laptop veel lawaai maakt, want hoewel de koeling het goed kan bijbenen kan het voor andere personen misschien irritant worden in een stille ruimte.

Er zijn 2 fans, waarvan 1 fan ook uit kan onder lichte belasting, dit is een optie in de BIOS, maar die is een beetje buggy. Het werkt wel (dus dan is hij idle bijna niet te horen) maar op de een of andere manier na een bepaalde tijd niet meer en dan draait de fan wel weer altijd mee. Ik ga HP hierover contacteren en kijken of er eventueel een BIOS update kan komen.

En Intel VT-X moet je in de BIOS even enablen, kwam daar achter toen ik een zooi Android VM's wilde draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 27-08-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Ja ok 30 fps lock op accu is niet erg zou er waarschijnlijk toch niet veel mee gamen maar mischien af en toe tijdens een tussen uur of tijdens stage

Yup wist dat al van de VT-X had dat al gelezen heb er zelf ook nog nooit van gehoord dus

[ Voor 46% gewijzigd door Jason069 op 27-08-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Jason069 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:17:
Ja ok 30 fps lock op accu is niet erg zou er waarschijnlijk toch niet veel mee gamen maar mischien af en toe tijdens een tussen uur of tijdens stage

Yup wist dat al van de VT-X had dat al gelezen heb er zelf ook nog nooit van gehoord dus
Hier staan de BIOS versies: http://support.hp.com/nl-...C/10862325/model/12100239

Ik zie dat er al 2 nieuwe BIOS'sen zijn, waarvan 1 belangrijke omdat deze de prestaties onder zware belasting zou verbeteren. Wellicht dat deze iets met de koeling doet. Omdat ik de laptop had voordat deze uberhaupt officieel uit was kan het zijn dat ik de eerste nog heb. Ik ga de laptop even pakken.

Yup, ik heb F.06. Een van de eerste versies dus. Ik ga updaten en kijken wat het doet! Zal dat meteen in de review verwerken.

HP zou me moeten sponsoren, heb al aardig wat modelletjes gesleten hier >:) Nee maar het is gewoon een goede laptop, dus waarom niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 27-08-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason069
Versleten gaan ze zo snel kapot dan :P

Heb hem bestelt kijk er dan wel naar morgen op zoek naar een hoes ervoor :)

Echt erg eigenlijk deze laptop kost bijna hetzelfde als mijn PC maar iets van de 75% van mijn PCs power :/

[ Voor 36% gewijzigd door Jason069 op 27-08-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Veel te weinig eigenzet/onderbouwing hier. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.