Mogelijkheden in deze kamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08 07:51
Goedenavond,

Sinds kort ben ik eigenaar van een leuke woning, die qua indeling echter niet overal even praktisch is. Zo is er door de aanwezigheid van een inbouwhaard maar weinig ruimte voor de bank en de TV. Na wat wikken en wegen is er voor de opstelling gekozen zoals deze op de afbeelding te zien is. Dit voornamelijk vanwege de positionering van de bank en de gewenste kijkafstand naar de TV.

Nu wil ik mijn TV graag voorzien van stereo speaker in 2.1 opstelling. Dit om het matige geluid van de TV wat verdraagzamer te maken en vooral ook om gewoon languit op de bank van mijn muziek te kunnen genieten.

Het probleem waar ik vooral tegenaan loop is de keuze voor de positionering van de speakers en het type

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ngok5e.png

In de opening tussen het plateautje van de schouw en de schuifpui is ruimte van circa 40 cm breed. Opzich kan ik hier een zuiltje kwijt, maar dat betekent dat de TV vrij hoog zal komen te hangen. Daarnaast zullen zuilspeakers misschien wat overkill zijn, omdat de ruimte beperkt in grootte is (raamzijde 4,73m, bankzijde 3,25m). Hopelijk kan iemand met wat meer ervaring tips geven!

Een andere opstelling van bank en TV is geen optie, evenals het uitbreken van de haard :9

[ Voor 14% gewijzigd door JohanPG op 27-08-2016 19:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
Ik heb het nog nooit eerder gezegd, maar ik denk dat je in dit geval echt beter voor een soundbar/soundplate kunt gaan.

De stereo-opstelling is niet goed te krijgen. Je kunt wel speakers in de hoeken proppen, maar dat is verre van ideaal. Door de geringe afstand van de speakers onderling zal er geen stereobeeld zijn en doordat de speakers praktisch tegen de muur moeten staan/hangen, zal niet iedere speaker een mooi geluid geven. De meeste speakers hebben een bepaalde ademruimte nodig.

Een optie die je nog hebt is om de speakers aan de bankzijde te hangen, dan heb je een beter stereobeeld, maar komt het geluid niet uit een ideale richting.

Een soundbar of de grotere broer de soundplate zal makkelijker te plaatsen zijn. Of het een mooi stereobeeld geeft is de vraag, omdat er links een reflecterende muur ontbreekt. Wellicht kun je dan beter kijken naar een soundbar/-plate waarbij de speakers niet naar buiten wijzen. Ook dan krijg je meer mono dan stereo, maar zal er geen geluid wegvallen.

Een andere optie is nog om boekenplank speakers onder de tv te zetten, maar dan moet je wel goed kijken naar de basspoort en de plaatsingsmogelijkheden. De speaker moet vlak tegen een muur geplaatst kunnen worden.

Zuilspeakers zou ik zeker niet voor gaan. Niet vanwege de kamergrootte, want dat heeft er niets mee te maken, maar wel vanwege het feit dat je met deze opstelingsmogelijkheden nooit de potentie uit de speakers kunt halen.

Zo jammer dat ze bij de bouw van sommige huizen niet gewoon logisch nadenken en die haard niet pal midden in het woonkamerdeel bouwen. 1 tot 2 meter naar links en je had geen enkele beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-10 18:52

DjVe

Hatsaflats!

Eens met de bovenbuurman. Ga op zoek naar een fatsoenlijke soundbar. Nadeel is echter de prijs, wil je iets wat niet beroerd klinkt, dan kom je al snel boven de €800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 12:41
Als de opstelling zo blijft dan zou ik - zoals al genoemd - ook een soundbar serieus overwegen.

Is het mogelijk om de tv aan de haard/schoorsteen te hangen? Dan zou je namelijk best wat ruimte kunnen creëren tussen beide stereo speakers en zou het misschien kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Dank voor de reacties.
Boven de haard wordt de schouw naarmate de hoogte toeneemt in de breedte wat af, waardoor een raar beeld ontstaat, omdat de TV breder is dan de schouw. Daarnaast wordt de kijkhoogte dan vrij hoog.

Zijn soundbars tegenwoordig wel van dermate kwaliteit dat het echt de investering waard is? Al zal het ongetwijfeld een stap in de goede richting zijn, want nu is het zeker niks. Snap wel dat uit een dergelijk apparaat moeilijk te vergelijken is met een volwaardig stereo of surround systeem.

Een bookshelfspeaker links van de haard en rechts onder (of boven) de TV gaat ook absoluut niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
Mijn ouders hebben dat. Ideaal is het niet. Het is maar net wat jouw eisen zijn. Voor muziek gaat het waarschijnlijk wel (zolang de speakers niet te ver uit elkaar staan), maar voor tv is het wat minder. Rechts komt dan onder de tv vandaan en links bij wijze van aan de andere kant van de kamer.

Wat betreft soundbars, die kunnen nooit de kwaliteit van goede boekenplank- of zuilspeakers halen. Het heeft te maken met limitaties van het design. Je wilt ook geen blok onder de tv hangen, dus is de diameter van de drivers beperkt. En daarmee ook het laagbereik. Juist het laagbereik is wat speakers een volle klank geeft. Soundbars zijn vergelijkbaar met satellietspeakers. Soundplates klinken mogelijk wat beter, omdat ze ook wat groter zijn. Maar dat is bij nader inzien geen optie in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:19
En als je de TV aan beugel hangt waarmee je hem kan draaien op zo manier dat de tv deels voor/boven haard komt (de beugel komt dan aan de rechterzijkant van de haard), en dan kun je beide speakers op het stenen omhulsol staan. En de sub op de grond aan de linker kant.

En als je de tv niet gebruikt, dan kun je de tv weer rechts in de hoek draaien.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Renegade666 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:20:
En als je de TV aan beugel hangt waarmee je hem kan draaien op zo manier dat de tv deels voor/boven haard komt (de beugel komt dan aan de rechterzijkant van de haard), en dan kun je beide speakers op het stenen omhulsol staan. En de sub op de grond aan de linker kant.

En als je de tv niet gebruikt, dan kun je de tv weer rechts in de hoek draaien.
Dat is inderdaad een optie, maar ik weet niet of ik er blij van wordt om steeds de TV te moeten draaien via de beugel. Ook twijfel ik of het bevorderlijk is voor de TV als deze pal voor de haard hangt (nu geen probleem, maar 's winters als hij brandt misschien wel).

Ik denk dat er weinig anders op zit dan een soundbar onder de TV te plaatsen en op termijn twee stereo bookshelf speakers links en rechts van de haard te plaatsen of hangen voor de muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10 20:54

timal

hey

Misschien zou je de speakers ook op kunnen hangen aan het plafond (soort line-array idee), als dat dan mogelijk is (vrije ruimte, bevestiging, kabels wegwerken).
Of je zet twee speakers voor het stereobeeld aan de kant van de bank, met nog een mono speaker onder je televisie, zodat wanneer je op de bank zit het geluid niet alleen van achter lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn tegenwoordig zat soundsbars met een heel aardig geluid. tuurlijk het laag bereik van de bar zelf is matig, maar als er een beetje redelijke sub bij zit merk je dit niet zo zeer. en een goede soundbar klinkt waarschijnlijk beter dan een slecht geplaatste zuil. door weerkaatsingen frequentie pieken etc. zal een flinke zuil een enorme bak aan EQ nodig hebben om goed te klinken, plus het ziet er gewoon niet uit.

enigste andere mogelijkheid die ik zie is mooie boekenplankspeakers kopen, en deze met iets van een vogels beugel systeem bijv. boven in de hoeken hangen en naar beneden kantelen. niet ideaal, maar iig beter dan de zuilen wss.

Verwijderd

Een soundbar is inderdaad wel je meest praktische optie. Je zou nog kunnen overwegen om een paar boekenplank speakers iets hoger op de muur en schouw te hangen, maar ook dat is geen ideale oplossing.
Focal heeft volgens mij best een behoorlijke soundbar voor redelijk geld.
http://www.fwdmagazine.nl...oundbar-en-dimension-sub/
Pagina: 1