Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 809603

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mbo op je 27ste

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 809603 op 30-11-2017 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Aanname van mijn kant is dat je net de 30 bent gepasseerd. staat in topictitel...

Is er bv geen avond opleiding waarbij je met meer volwassen mensen zit? (Als het een probleem zou zijn om met 18 jarige in de klas te zitten)

Zelf heb ik Mbo afgerond op mijn 27ste.
Dus nooit te oud om te leren? (Op mn 25ste weer begonnen om na werk toch een diploma te halen en in 2 jaar afgerond)

[ Voor 17% gewijzigd door stuffer op 27-08-2016 19:15 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:16

St@m

@ Your Service

Mijn aanname is dat hij 27 is ;)
En ja, wellicht avondschool. En anders is het ook niet raar.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:04:
Nu wil ik graag in Nederland verder studeren aan het mbo, maar het voelt een beetje raar als ik in de klas ga zitten met 18 jarigen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb onlangs op mijn 29e een havo-diploma gehaald en ik was verre van de oudste, niet iedereen zal het raar vinden :P Maar waarom geen hbo?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eelijk gezegd is er niks in het hbo wat mij interesseert en ik wil gewoon snel klaar zijn en werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Ik ben docent op het MBO en mijn leerlingen zijn tussen de 18 en 45 gemiddeld. In het avondonderwijs heb ik ook 55+ (leeftijd) leerlingen en ik heb ook een leerling gehad van 64 jaar jong, maar dat was wel een uitzondering. Het hangt natuurlijk wel van het type MBO af wat de gemiddelde leeftijd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 27-08-2016 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:22:
Eelijk gezegd is er niks in het hbo wat mij interesseert en ik wil gewoon snel klaar zijn en werken
Dan zou ik gewoon gaan solliciteren als ik jou was. Havo diploma is prima maar met MBO kom je nou niet echt makkelijk aan de bak. Met HBO een stuk makkelijker.
Hou ook even in gedachten dat wat jij wilt, niet aan hoeft te sluiten bij de situatie op de arbeidsmarkt.
Ik wil ook wel eens wat :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:36:
[...]

Dan zou ik gewoon gaan solliciteren als ik jou was. Havo diploma is prima maar met MBO kom je nou niet echt makkelijk aan de bak. Met HBO een stuk makkelijker.
Hou ook even in gedachten dat wat jij wilt, niet aan hoeft te sluiten bij de situatie op de arbeidsmarkt.
Ik wil ook wel eens wat :P
Dus jij zegt nu dat ik helemaal niks heb aan een mbo diploma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat wil je worden?
Bakker?
Automonteur?

Hier heb je mbo voor nodig.

Als je leidinggevende werk wil doen = hbo.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:39:
[...]

Dus jij zegt nu dat ik helemaal niks heb aan een mbo diploma?
In ieder geval minder dan hbo, ligt er ook een beetje aan welke richting natuurlijk. Ben je van plan in 1 jaar mbo niveau 4 te doen?

ICT baan zonder werkervaring is niet meer zo gemakkelijk te vinden. Mbo diploma + een half jaartje stage scheelt allicht met het vinden van een baan

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 27-08-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit te denken aan apotheekassistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ben op 28 begonnen met één jaar deeltijd MBO, maar omdat ik ook stage moest gaan lopen, ben ik een jaar later overgestapt op voltijd. Dan heb je nog recht op studiefinanciering en heb je dus toch een inkomen tijdens je stages.
Op zich wel een apart gezicht als 30 jarige tussen die guppies van 17-18, maar soms ook best gezellig als je je niet als een ouwe lul gaat gedragen.

Grootste nadeel vond ik de verplichte algemene vakken als lichamelijke opvoeding en LLB.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:53:
Ik ben op 28 begonnen met één jaar deeltijd MBO, maar omdat ik ook stage moest gaan lopen, ben ik een jaar later overgestapt op voltijd. Dan heb je nog recht op studiefinanciering en heb je dus toch een inkomen tijdens je stages.
Op zich wel een apart gezicht als 30 jarige tussen die guppies van 17-18, maar soms ook best gezellig als je je niet als een ouwe lul gaat gedragen.

Grootste nadeel vond ik de verplichte algemene vakken als lichamelijke opvoeding en LLB.
Wat bedoel je precies met lichamelijke opvoeding? wat doen ze tijdens de les dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:00:
[...]

Wat bedoel je precies met lichamelijke opvoeding? wat doen ze tijdens de les dan?
Dat is gym en een verplicht vak.
Op veel scholen zal het echt een gymles zijn, beetje volleybal en voetbal of zo.
Ik heb op het Deltion College in Zwolle gezeten en dan kan je uit een heleboel sporten kiezen.
Ik koos voor fitness aangezien je dit niet op vaste tijden hoefde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosterhof
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-05-2024
Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:46:
Ik zit te denken aan apotheekassistent
Mijn vriendin heeft deze opleiding dit jaar afgerond. Ze heeft de versnelde opleiding gedaan en was klaar in 2 jaar. Ze zat in de klas met vooral dames en leeftijd was van 20 t/m 50.
In de reguliere opleiding zaten voornamelijk 16-18 jarige meisjes.

En hiermee kom je ook wel aan het werk, genoeg vacatures.

En het is aan te raden om eens een keer bij een open dag langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal. over 2 weken heb ik een intake.

Een laatste vraag, Ze kunnen mij toch niet weigeren vanwege mijn leeftijd? en kan ik in aanmerking komen voor versnelde opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat kunnen ze je bij die intake prima vertellen lijkt me :)
Zal ook per opleiding en instituut verschillen vermoed ik. Over twee weken een intake is overigens wel redelijk laat mocht je in september willen instromen. Maar dikke kans dat er eerder niemand beschikbaar was.
Hou je er ook rekening mee dat je opleidingskosten en materiaalkosten zult moeten dokken btw? Weet niet hoe lang je al in NL bent?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:22:

Een laatste vraag, Ze kunnen mij toch niet weigeren vanwege mijn leeftijd? en kan ik in aanmerking komen voor versnelde opleiding?
Leeftijd? weet ik niet. op hbo en wo is jong en oud welkom.
Studenten boven de 25 jaar doen vaak een part-time studie, want ze hebben meestal overdag een baan.

Versnelde opleiding is waarschijnlijk mogelijk vanwege je havo-dipoma. maar dat moet je inderdaad bij de intake-gesprek vragen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 809603 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:22:

Hoe ging de intake? Lekker bezig met de opleiding nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

MedionAkoya schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:43:
Wat wil je worden?
Bakker?
Automonteur?

Hier heb je mbo voor nodig.

Als je leidinggevende werk wil doen = hbo.
Beetje kort door de bocht ;).
Papiertje alleen zegt echt niet alles hoor.
Ook een automonteur kan HBO er zijn en ook een leiding gevende kan MBO er zijn.

Iemand met MBO opleiding kan ook prima HBO werk doen als dat in zijn kunnen ligt (spreek uit ervaring want ik werk op een HBO positie met MBO opleiding). Ik heb zelfs collega's met WO opleiding waar de meesten met HBO ook niet direct voor onder doen in tegendeel zelfs.

Opleiding is maar 1 kaart, werkervaring en referenties zijn veel belangrijker zeker in de techniek.
Als je opleiding af hebt ben je vaak pas op 10% van je kennis en niveau die vaak nodig zijn in het echt technische werk.

Hoe vaak ik wel niet heb zien staan: Gevraagd HBO/WO en ze maar wat graag zijn met iemand met MBO en het nodige ervaring in de sector. Vacatures schieten meestal hoog. Heb zelfs WO gevraagd zien worden voor een helpdesk medewerker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doe jezelf een plezier en bezoek ook enkele hbo open dagen. Mbo kan zelfs nadelig uitvallen omdat je nu werk /denk niveau havo is en dat is over het algemeen hoger dan Mbo denk niveau. Dat zegt uiteraard niets over je kennis, maar de kennis die je op Mbo opdoet kun je op jouw leeftijd ook snel met werkervaring opdoen.
Zal wel discussievoer zijn deze post, maar dit is mijn advies :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:31
Ik weet niet of scholen je mogen weigeren zonder echte reden, maar leeftijd is in ieder geval geen reden om iemand te mogen weigeren volgens mij.

Toen ik nog studeerde was het echter wel zo dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd (volgens mij was 30 jaar) niet meer onder het lage collegegeld vielen. In plaats van 1600 euro betaal je dan opeens 9000 euro per jaar. (geneeskunde was zelf meer dan 12.500 per jaar)

Volgens mij is het er nog wel (zie hier: http://www.rug.nl/education/tuition/fees/bachelor-degrees), maar als ik het zo lees dan is het tegenwoordig niet meer leeftijd gebaseerd maar mag je altijd ongeacht je leeftijd de eerste opleiding gratis doen mits je Nederlands staatsburger bent.

Goed dit is allemaal voor het HBO en niet MBO, dus deze regels kunnen wel eens helemaal niet van toepassing zijn, maar het is wel iets om even na te kijken zelf, of na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauji
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-03 01:45
Goedemiddag allen,

(In plaats van een nieuw topic aan te maken reageer ik hier even met mijn situatie)

Ik ben zelf 28 en heb sinds mijn 18e mijn vwo diploma behaald, sindsdien werk ik eigenlijk al en heb nooit geen studie meer gedaan. Ik werk nu zelf sinds 2022 in de hospitality, een baan als receptionist

Nu denk ik er zelf aan om de studie MBO Office Management op niveau 4 BOL te gaan volgen omdat ik toch het gevoel heb zonder specifiek diploma nooit een supervisor of managementfunctie te zullen kunnen gaan doen. Hierbij lijkt het me ook leuk om dingen te leren en nieuwe inzichten te ontdekken,

Ik heb er heel wat vragen bij, zoals

- Is het een meerwaarde om deze studie te gaan doen gezien ik reeds over een vwo diploma beschik?
(Het is een voltijds studie, dus de kosten van huur etc. lopen natuurlijk door , zonder dat er nog een fulltime inkomen zal zijn).

- Is ooit iemand doorgegroeid naar een Supervisor functie zonder enig diploma met leidinggevende kenmerken? te hebben? Deze kansen lijken me uit eigen ervaringen zeer klein, werkgevers weten dat je geen specifiek managementdiploma hebt behaald, en maken hier graag gebruik van

- De opleiding die ik heb gevonden zou ook versneld in 1 jaar gedaan kunnen worden met slechts
1 dag klassikale lessen, 2 dagen stage, en de rest zelfstudie en online lessen. Is dit aan te raden? Of toch eerder voor de 2-3 jarige opleiding gaan via bv. ROC Landstede Zwolle?

- Nog een ``probleem`` voor mij, en ook het grootste, is dat ik iedere maand een minimumvereist inkomen van ongeveer €2.191,80 per maand nodig heb ivm het samenwonen met mijn partner. Zonder dit inkomen zal mijn partner hier niet langer mogem verblijven. Dit is natuurlijk los van de studie, maar kan hier tot zover nog niet echt een oplossing voor bedenken...

Alvast bedankt voor de reacties en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Hiervoor kan je veel beter wel een nieuw topic aanmaken. Dit topic is 9 jaar oud en gaat daarom op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.