Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mITX all-round/gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 13:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze computer is bestemd voor een familielid. Hij zal er huis-, tuin- en keukendingen mee doen, gamen en emuleren van consolegames.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Alles erop en eraan is het maximum 1000 euro, maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als het mogelijk is willen we een bestaande 3,5 inch harde schijf overzetten naar het nieuwe systeem. Deze harde schijf zal alleen worden gebruikt voor dataopslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hardware die presteert zodat de komende jaren geen upgrade meer nodig is (maar wel mogelijk moet zijn) en ook alle moderne interfaces heeft om bij de tijd te blijven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de processor heeft Intel de voorkeur, net zoals Nvidia voor de videokaart. Dit omdat ik hiermee de beste ervaringen heb voor dit soort systemen. Wat betreft SSD's geef ik de voorkeur aan Samsung.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals de topictitel al aangeeft is het de bedoeling dat alles in een compacte mITX behuizing past. Het geluidsniveau en energieverbruik willen we zo laag mogelijk houden.

Ga je overklokken?
Overklokken doen we niet aan.

Wat verwacht je van ons?
Dit is de configuratie die ik op dit moment heb bedacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,-€ 230,-
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 101,42€ 101,42
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 338,80€ 338,80
1Sharkoon QB One€ 35,95€ 35,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 35,50€ 35,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 137,53€ 137,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,15

Ik heb gekozen voor de i5-6600 omdat deze in ieder geval presteert op het niveau van de i5-4570 die mijn familielid gebruikt in een andere computer (wat voor de duidelijkheid niet de pc is die nu vervangen wordt), omdat een processor een belangrijk onderdeel is bij emuleren, en omdat een snelle processor sowieso future proof is. Voor dit moederbord heb ik gekozen omdat WiFi AC 5Ghz ondersteund wordt (een vereiste), en omdat er een M.2 en USB-C 3.1 aansluiting op zit. De videokaart voldoet denk ik prima voor 1080p gamen op ultra en 8GB werkgeheugen is volgens mij zat voor de taken die de pc zal moeten uitvoeren. Tenslotte heb ik in plaats van een SATA-600 SSD gekozen voor een NVMe SSD, waar je denk ik veel meer en langer plezier aan zult hebben dan aan een SATA-600 model.

Andere componenten waar ik aan heb zitten denken is in plaats van de NVMe SSD een pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB, en in plaats van de Antec QB One een pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart.

Mijn vraag aan jullie: zijn deze componenten compatibel, levert de voeding genoeg stroom voor deze onderdelen, en denken jullie dat dit systeem zal voldoen aan de bovengesteld eisen? Tenslotte, is een NVMe SSD wel zijn geld waard, of kan beter worden gegaan voor een goedkopere, maar langzamere SSD? Mis ik verder nog iets?

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:40

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Hai,

Goed opzetje! Je componenten zijn zeker compatibel, je voeding zou het prima uit moeten houden, en emulators draaien zal zonder problemen moeten kunnen!
Als je echt voor snelheid gaat, is een NVMe zeker geen slecht idee, maar het is de vraag of je het gaat merken. Ik heb zelf een SATA SSD in m'n systeem zitten, en ik vind dat al snel gaan.
Als je niet gaat overklokken is de stock cooler van Intel al genoeg, dus de Scythe kun je schrappen, waarmee je weer budget vrijmaakt voor de Fractal behuizing (Is toch net weer wat betere kwaliteit dan Sharkoon) :P

Dit is geen handtekening

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 00:54
Heb je wel gezien dat de wifi module het M.2 slot van het moederbord in gebruik neemt ? Dus als je de Samsung 850 EVO M.2 250GB erin stopt heb je geen wifi meer.

Verwijderd

In de QB One is ruimte voor een koeler van 150mm hoog. Dan kan je beter een tower gebruiken ipv een flowdown. De koeler staat dan in lijn met de airflow in de behuizing en de koeling van een tower is beter.

NVME wordt steeds goedkoper maar is nog steeds duur tov sata en prestatieverschil is in de praktijk alleen merkbaar bij heel grote bestanden. Met een sata ssd heb je voor de prijs van een nvme 2x zoveel opslag. Daar zou ik meer waarde aan hechten dat het kleine beetje snelheidswinst.

De videokaart heeft een 8 pins peg. Het is maar de vraag of je een G 360w met 6 of met 6+2 pins geleverd krijgt. Beide zijn in omloop.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:29
Ik vind het prijsverschil tussen deze gtx 1060 en de gtx1070 wel klein. Voor 140€ meer heb je een 1070.

Eventueel kan je nog besparen door de i5 6500 te nemen. Die is 200€

• Ovindel
Bedankt voor de reacties!

Wat betreft de snelheid van de NVMe SSD ten opzichte van een SATA SSD denk ik dat de gebruiker voorlopig tevreden zal zijn met een SATA exemplaar. De reden om voor een NVMe exemplaar te gaan was omdat deze toch een stuk sneller en dus toekomstbestendiger is. Op dit moment is de Samsung 950 Pro 256GB verkrijgbaar voor 115 euro, dat is maar 20 euro duurder dan een Samsung 850 Pro 256GB SATA.
JT888 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:42:
Heb je wel gezien dat de wifi module het M.2 slot van het moederbord in gebruik neemt ? Dus als je de Samsung 850 EVO M.2 250GB erin stopt heb je geen wifi meer.
Dat is inderdaad een beetje verwarrend, maar als ik het goed begrijp gebruikt de WiFi module een M.2. slot aan de voorkant van het moederbord, maar heeft het moederbord ook nog een M.2 slot aan de achterkant, waar een M.2 SSD dus terecht kan. Zie ook de de officiële website: www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5639
Higaphix schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:07:
Als je niet gaat overklokken is de stock cooler van Intel al genoeg, dus de Scythe kun je schrappen, waarmee je weer budget vrijmaakt voor de Fractal behuizing (Is toch net weer wat betere kwaliteit dan Sharkoon) :P
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:18:
In de QB One is ruimte voor een koeler van 150mm hoog. Dan kan je beter een tower gebruiken ipv een flowdown. De koeler staat dan in lijn met de airflow in de behuizing en de koeling van een tower is beter.

De videokaart heeft een 8 pins peg. Het is maar de vraag of je een G 360w met 6 of met 6+2 pins geleverd krijgt. Beide zijn in omloop.
Is de Scythe niet stiller dan de Intel stock cooler, of valt dit tegen?

We hebben verder besloten om in plaats van de QB One voor de pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart of pricewatch: Phanteks Enthoo Evolv ITX Zwart te gaan. Dit zijn beide toch wel een stuk degelijkere behuizingen. Eigenlijk moet ik gewoon weten welke van de twee behuizingen de stilste is, want dat is dan degene die we nemen.

Dat van die pins van de voeding is wel vervelend. Ik gebruik nu eenzelfde voeding in een ander systeem en ben er erg tevreden over. Een verloopje van 6 pins naar 8 pins is vrij duur, dus ik zal kijken of ik er misschien nog een heb liggen. Zijn er nog andere goede 80 Plus Gold voedingen op dit prijsniveau? Edit: verloopje is niet zo duur, 2 euro maar. Gaat dit gewoon werken met een verloopje?
giantgiantus schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:32:
Ik vind het prijsverschil tussen deze gtx 1060 en de gtx1070 wel klein. Voor 140€ meer heb je een 1070.

Eventueel kan je nog besparen door de i5 6500 te nemen. Die is 200€
Dat over de GTX 1060 vs GTX 1070 is zeker waar. Door te besparen op allerlei onderdelen is het wellicht mogelijk om een GTX 1070 in het budget te passen, maar ik denk dat het een betere keuze is om nu voor een GTX 1060 te gaan en over een paar jaar een nieuwe videokaart te kopen als deze niet meer voldoet. Verder besparen op andere onderdelen willen we eigenlijk niet en 140 euro is toch niet niks.

Besparen op de processor is ook mogelijk, maar voor de 30 euro meer krijg je een stuk meer prestaties. Als je toch al 200 euro uitgeeft...

Verwijderd

Over de Nano S kan ik zeggen dat deze erg stil zit. Wordt hier gebruikt als gamesysteem met een i5-4430 en HD7870 en is erg stil als je de fans juist instelt.

Een goede stille koeler om in de Nano S te gebruiken is de pricewatch: Cooler Master Hyper 212X

6 naar 8 pins PCI-e adapterkabel valt qua prijs wel mee pricewatch: Akasa AK-CB052, pricewatch: Startech.com 6-pins PCI Express voeding (V) - 8-pins PCI Express ...

• Ovindel
Hebben de fans die bij de Nano S worden geleverd een schakelaartje of iets dergelijks om de snelheid af te stellen? Of moet je dan zelf gaan klungelen met weerstanden?

Ik zal de 212X op het lijstje zetten. Even kijken hoe het loopt. Een processorkoeler is tenslotte ook naderhand altijd nog te vervangen als het geluidsniveau van de stock cooler te hoog blijkt te zijn.

Die adapterkabel had ik ook al gevonden, ik had niet goed genoeg gezocht. ;)

Verwijderd

De fans aansluiten op het moederbord en een maximum fansnelheid instellen. Voor een goede koeling hoeft niet alles op max te staan.

• Ovindel
Een laatste check. Klopt alles in het lijstje?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,-€ 230,-
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 102,-€ 102,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 338,80€ 338,80
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 64,-€ 64,-
1Akasa AK-CB052€ 2,32€ 2,32
1Crucial CT8G4DFD8213€ 32,95€ 32,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 140,51€ 140,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,53

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:33

menonv

Beunhazerij?

Ja, zo te zien wel! Ben er ook nog even overheen gegaan.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Pagina: 1