MAXTOR HD N256 80GB niet instellen als master .

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 09:17
Ik heb een harde schijf van MAXTOR N256 80GB ATA 133HDD (Diamond Plus 8 ) deze kan ik met de meeste wil van de wereld niet laten werken als Master .
Laat ik beginnen :.
Mijn computer is een ASUS PB4 moederbord . Ik heb op die lege harde schijf Windows XP SP2 staan , en een paar andere belangrijke zeer belangrijke programma's . Ik wil nu van die schijf een kopij maken op een andere harde schijf met prog Savepart ,wat goed werkt . Maar de originele schijf moet Master zijn op IDE1 en de nieuwe schijf op ID2 als Master en dan loopt het programma vanzelf .

Mijn vraag is nu gewoon weg hebben jullie een idee waarom ik de schijf niet kan laten werken als Master .
Als ik een andere gelijkaardige harde schijf op die plaats in plug kan ik ze laten werken als Master of Slave geen probleem .Waarom bij deze niet ?

Alles is 10 maal gecontroleerd , kabels , instelling jumpers enz .

Alles zonder resultaat . Ik mag niet experimenteren met die schijf want ben bang dat die programma's weg zijn of onbruikbaar .

Met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

- Wat voor type is de andere schijf?
- Heb je de schijven wel op de uiteindes van de kabel aangesloten?
- Hoe staan nu de jumpers op beide schijven?

[ Voor 13% gewijzigd door Onbekend op 27-08-2016 16:41 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:20

Tens

let me drink about it

Hm, lang geleden, maar:
Als de ene schijf op 'Cable Select' staat en op master positie aan de kabel hangt heb je kans dat en andere, zelfs als die op 'master' staat niet als master werkt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Let er ook op dat sommige schijven (met name WD zo uit m'n hoofd) ook een instelling Master with Slave kunnen hebben naast de standaard Master, Slave en Cable Select.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Bedankt , Was even naar de aankomst aan het kijken van de ronde van Spanje, mijn excuus.

De harde schijven die ik allemaal getest heb als Master en ook Slave op IDE1 waren ook Maxtor 160 GB en Western . Bij alle andere schijven kan ik keuze maken Master en Slave . Er zit telkens maar één schijf hoor op . Ik heb de instellingen telkens geplaatst volgens tabel en dat werkt allemaal prima .

Bij die schijf waar het niet gaat staat alles prima ingesteld als Master , heb trouws al andere posities genomen en steeds bekom ik in de bios Primaire Slave (data ook bekeken op internet ) De kabel is origineel .Dus al andere schijven kan ik plaatsen als Master en Slave . .
Zou er bij het in dienst nemen van die schijf een paar jaar geleden iets mis gegaan zijn ?,misschien in de bootsector,of moet ik de parameters van de harde schijf bij het opstarten in de Bios eens met de hand ingeven . Kan ze noteren want ze staan nu in de primaire Slave .Dus zou dan Primaire slave op none plaatsen en in Primaire Master de parameters zelf ingeven .Ik zou het niet meer weten , toch al bedankt voor verder reacties . Tenzij dat harde schijf defect is .

[ Voor 7% gewijzigd door hobbyist-pc op 27-08-2016 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Een bootvolgorde die je in de bios hebt aangepast heeft niets te maken met master-slave configuratie op de ide-kabel.
Kijk eens in de bios of hij de schijven in de juiste m/s-configuratie heeft herkent. Komt dat overeen met wat je wilt?

Zo ja, probeer dan eens de boot-volgorde aan te passen, zodat eerst ide1 en dan de ide2 wordt aangesproken bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:36
Als je op de eerste IDE-plug op het moederbord op die IDE-kabel 'e'en harddisk aansluit op het einde van de kabel (dus niets op de tweede aansluiting) en exact hetzelfde doet bij de IDE2-plug op hte moederbord, werkt het.

(Ik denk dat jij op 'e'en kabel 2 devices aansluit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste, er is niets verkeerd aangesloten.
Secudaire IDE2 ligt enkel als master de cd speler
Op de primaire kabel Ide1 ligt enkel op het laatste deel vaan de kabel de boosdoener , harde schijf , die steeds als slaaf komt , configuratie van de schijf is perfect . Wanneer ik een andere schijf aansluit ook als master ziet de primaire IDE 1 hem dan wel als master . Maw worden de schijf wil geen master worden , welke combinatie ik ook toe pas , al andere kabel aangelegd enz .
Maar ik moet het eigenlijk zo ver niet gaan zoeken , De schijf wil geen master worden wat ik ook doe

Kan ik in de bios wijzigingen aanbrengen , wat ik ook twijfelachtig vind . Wie weet nog iets meer . Misschien moet ik even die schijf in een andere computer steken en kijken of dit hetzelfde is . Is nog niet gebeurt .
Met dank .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

hobbyist-pc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:35:
Maar de originele schijf moet Master zijn op IDE1 en de nieuwe schijf op ID2 als Master en dan loopt het programma vanzelf .
hobbyist-pc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:13:
Beste, er is niets verkeerd aangesloten.
Secudaire IDE2 ligt enkel als master de cd speler
Dat komt niet overeen met wat je in jouw startpost wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Note that despite the hierarchical-sounding names of "master" and "slave", the master drive does not have any special status compared to the slave one; they are really equals in most respects. The slave drive doesn't rely on the master drive for its operation or anything like that, despite the names (which are poorly-chosen--in the standards the master is usually just "drive 0" and the slave "drive 1").
Het maakt (bij een enkele device op je bus) niet uit of deze als master of slave is geconfigureerd. Als je software (Savepart) dit niet slikt kun je beter even zoeken naar andere software (bijv. clonezilla). Of detecteert je bios de schijf helemaal niet? Dan even andere kabels zoeken. Let ook even op het onderscheid tussen 40- en 80-pins-kabels (UDMA).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik denk dat inmiddels volstrekt onduidelijk is geworden wat je probleem is.
Ik kan mij niet voorstellen dat een programma eist dat hij schrijft naar een Master, zo zit IDE niet in elkaar.
En uit je TS maak ik op dat de Maxtor wel gewoon zichtbaar is.

Dus: Kan je s.v.p. nog eens uitleggen wat je probleem precies is?
Dan krijg je ook betere respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste,

Mijn probleem is: op de primaire IDE kan ik de Maxtor schijf ( gegevens voorheen al vernoemd ) niet als master instellen , wat ik ook doe met de jumbers . Blijf steeds op slave staan in bios . Als ik een andere schijf neem kan ik deze wel instellen als master of slaaf . Ik gebruik een 80 aderige kabel . Op de secundaire IDE staat mijn cd ingesteld als Master .
Nu waarom kan ik die Maxtor schijf nooit eens de bios zien staan als Master . Andere harde schijven kan ik wel als master en slaaf instellen en zien in de bios .

Ik moet dit doen om het programma Savepart te kunnen gebruiken . Originele schijf als Master instellen op prim Ide 1 en de nieuwe schijf op de secundaire ide2 ook als Master .

Ik hoop echt dat het duidelijk is .
Nog eens gewoon zeggen waarom kan ik de huidige harde schijf niet zien als Master met de correcte instelling . Iets mis in harde schijf , misschien bestaan er commando ' s om die harde schijf te corriger , fout in boot sector ? . Misschien is het maar een kleinigheid maar toch is het volgens mij een interssant idem .
Met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Ik denk toch dat er dan iets mis gaat met de jumper-settings. Heb je al geprobeerd om hem op CS te zetten?
En post eens een fotootje van de harde schijf en hoe je de jumpers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 23:38
IDE kabel niet toevallig verkeerd om? Er zijn twee stekers voor de disken bedoeld: zwart = master, grijs = slave en de 3e aansluiting is blauw = mainboard. Daarnaast kun je proberen om de disk op CS (cable select) in te stellen i.p.v. master en die disk dan op de primaire aansluiting te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Blij met jullie reactie,
Neen de kabels zitten perfect . Zwart = master En de schijf zit op het einde van de kabel .(zwart) .ik heb al al de mogelijkheden geprobeerd . CS , als clave ,als master , steeds het zelfde resultaat . Ik kan spijtig genoeg geen foto'nemen maar de schijf staat op internet als manuel . Maxtor N256 diamond plus 9 80 gb ATA 133HDD zouden jullie we kunnen zeggen hoe het precies moet ingesteld worden als Master , dan test ik dat eens , maar ik denk toch dat ik alle combinaties heb geprobeerd .
Met veel dank , ik kijk uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Misschien is het 'detectiecircuit' van de jumpers van de schijf gewoon stuk? Dan KUN je hem inderdaad niet meer als master zetten en zul je in de software een andere oplossing moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 23:38
Configuratie is in ieder geval hier te vinden: http://support.seagate.co...ta_installation_guide.pdf op pagina 7, style A2 volgens mij. Hij zou dus op master moeten staan, oftewel één jumper verticaal geheel links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
hobbyist-pc schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:54:
Ik moet dit doen om het programma Savepart te kunnen gebruiken . Originele schijf als Master instellen op prim Ide 1 en de nieuwe schijf op de secundaire ide2 ook als Master .
Blijft de vraag: waarom is het zo'n probleem dat je hd niet als master wordt gedetecteerd maar als slave?

Als het op deze diskpart gaat, zie ik in de manual geen aanwijzingen dat de functionaliteit gelimiteerd is tot master-disks.

Vol je toevallig de instructies in deze manual? Dan zou je je hooguit af kunnen vragen of disk 0 en 1 verwisseld kunnen zijn (IDE1 Slave v.s. IDE2 Master), maar dat alleen een probleem indien je identieke specs hebt (anders zou je aan het serienummer nog af kunnen leiden welke disk het betreft).

M.a.w. kun je toelichten waarom de disk master moet zijn en en waar je in het programma concreet vastloopt als dit niet zo is.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste,

Bedankt voor de vele reacties en help om tot een oplossing te komen . Ik moet nu net nog weg met mijn zoon maar morgen doe ik verder en volg jullie suggesties , mag ik vragen met wat te volgen , in elk geval ik laat zeker iets weten .

Na een nachtje te hebben over geslapen , heb ik die beruchte harde schijf die onmogelijk master kan ingesteld worden in 2 ander computer gestoken en met hetzelfde resultaat . Heb in de bios wat waarden over geschreven (beetje geklungeld ) . Maar steeds het zelfde resultaat . Ik ga wat dat betreft de pijp aan maarten geven en trachten op een andere manier die schijf te klonen .
Een ding valt mij op en dat is die Diamond plus 9 en daar wordt er over geschreven .
Maar toch iedereen van harte bedankt voor de voortdurende hulp ..Toffe mensen zijn jullie .

[ Voor 53% gewijzigd door hobbyist-pc op 29-08-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Misschien ver gezocht, maar heb je al eens een ander jumpertje geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste mensen , probleem opgelost , de schijf even in een andere computer geplaatst opgestart tot aan de bios en wat zag is : de harde schijf was master geworden of slave afhankelijk van de instellingen .
Heb de bewuste schijf in de computer geplaatst en deze werd direct master op de primaire IDE . Dus probleem opgelost . Vraag 1 : zit er misschien een geheugen of eeprom ' in de harde schijf ( herinner mij nu dat ik dat ooit eens heb gehad langs geleden .
Iedereen bedankt .
Nog een vraagje ik wil nu mijn harde schijf volledig kopiëren naar een nieuwe schijf maar van 120 Mb ( zit er nu al in zonder besturing systeem ,als master secundaire IDE .
Wie weet er een programma ( free die heel eenvoudig werkt , had vroeger Savepart onder dos maar het niet meer onder xp . Wij wil mij nog eens helpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat volledig kopieren kan elk kloonprogramma.
Let er wel op dat de meeste kloonprogramma's alleen kunnen klonen naar een fysiek andere harde schijf (ik bedoel: het gaat niet naar een andere partitie op dezelfde harddisk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste,
Dat begrijp ik , ik wil daarom naar een grotere harde schijf nu van 160 gb . De oude is die Maxtor 80 gb . Kun je me een goed free kloon programma aanpraten , waar je ervaring mee hebt . Dan kan ik terug vallen op iemand als het fout gaat , want zo een crack ben ik echt niet hoor . Ik kijk uit en al bedankt .

Iedereen nogmaals bedankt , ik ga een ander topic maken met mijn vraag .

[ Voor 10% gewijzigd door hobbyist-pc op 31-08-2016 19:53 . Reden: Probleem opgelost en ga ander topic maken i.v.m klonen schijf ]

Pagina: 1