Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gubaduba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-11-2022
Mijn vraag

Hallo,

Omdat ik komende maamdag weer naar school moet leek het mij een goed idee om mijn macbook pro mid 2014 weer fris aan te laten voelen.
Dit heb ik tot nu toe al een paar keer succesvol gedaan en is altijd zonder problemen verlopen.
Tot vandaag. Ik start de mac op met de toetsen Command + R zodat ik kan recoveren.
Tot mijn verbazing ging hij naar de internet recovery toe. Ik dus nogmaals geprobeerd maar nog steeds de internet recovery. Uiteindelijk toch maar via de internet recovery geprobeerd maar zonder succes. Zodra ik de schijf heb leeggemaakt en OSX opnieuw probeer te installeren geeft hij het volgende aan " de extra onderdelen voor de osx installatie kunnen niet worden gedownload ". Dit vond ik vreemd en heb het nogmaals geprobeerd. Nog steeds geen succes. Nadat hij een paar keer gefaald heeft heb ik geprobeerd op te starten met Command + Options + R voor de internet recovery. Dit werkte dus ook niet. Ik kwam nu op het punt dat ik het zat werd en ik probeerde dus een backup terug te zetten via timemachine. Dit werkt OOK niet. Nadat hij aangeeft dat het niet is gelukt om de backup terug te zetten vraagt hij of ik opnieuw wil opstarten. Dan begin ik dus weervan voor af aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik draaide op de laatste versie van OSX , El Capitan latest updates , maar zodra ik de recovery induik geeft hij aan Mavericks opnieuw te installeren. Ik weet niet of een mac recovert naar de versie waarmee hij gekocht is of dat hij recovert naar de versie waar hij op stond.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Recovery via command + R
Recovery via command + options + R
Backup via Timemachine
Apple forum, kreeg alleen de info over hoe hetnou precies moest terwijl het op deze manieren niet lukt omdat ik dat al geprobeerd heb.

Ik hoop dat iemand hzelfde probleem ooit heeft opgelost of dat er iemand is die verstand heeft van Mac.

Alvast bedankt.

Netjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Probeer eens de installeren via een USB-stick ;)
Uitleg - video

[ Voor 10% gewijzigd door robcoenen op 27-08-2016 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad met een USB stick herinstalleren. Is de meest effectieve manier. En inderdaad wordt de originele OS X versie via internet recovery geïnstalleerd, niet de nieuwste die beschikbaar is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
Heb je bij de internet recovery wel je WiFi goed ingesteld? De MacBook moet immers op internet de software kunnen ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Internet-Recovery herstelt inderdaad alleen de versie van OS X waarmee de computer werd geleverd, in jouw geval dus Mavericks. Een volledige herinstallatie is alleen mogelijk met installatiemedia en die kun je vooraf laden en op een USB-stick zetten of via Recovery laden en meteen installeren. Dat laatste werkt overigens ook vanuit je Time Machine-schijf, als je bij het starten option/alt-toets gedrukt houdt, Time Machine kiest en dan later gewoon op ‘Installeer OS X’ klikt.

Voor de toekomst, een Mac nieuw opzetten is bijna altijd onzinnig. Je kunt inmiddels geen systeembestanden meer wijzigen en als je per se oude bestanden (voorkeuren, caches, e.d.) kwijt moet, dan heb je in 9/10 gevallen al genoeg aan een nieuwe gebruikersaccount. Dat schoon opzetten levert niets op, tenzij je concrete problemen hebt. Ook in dat geval is een herinstallatie via Recovery al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gubaduba
Ik zou graag willen installeren via een USB, ik heb helaas geen OSX iso/DMG.

Netjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Gubaduba schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:13:
Recovery is in dat geval de enige optie. Heb je ook al geprobeerd om via de Recovery van je Time Machine-schijf te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 18:18
Gubaduba schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:13:
dan is dit misschien handig:
http://www.makeuseof.com/...sing-removable-usb-drive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gubaduba
Backuppen lukt helaas niet.
Dat linkje is inderdaad handig, heb alleen geen iso/dmg.
Kan ik niet op een andere manier aan een osx iso/dmg komen? Of kan dit alleen via een andere mac?

[ Voor 36% gewijzigd door Gubaduba op 27-08-2016 20:41 ]

Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je de HDD geformatteerd voordat je een schone installatie via (Internet) Recovery maakte? Staat de datum en tijd van de MacBook goed?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:40

Yor

Yor1313#2571

Gokje: Je gebruikt Wifi. Probeer het eens via ethernet....

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gubaduba
Ik heb jnderdaad eerst geformateerd.
Via de kabel lukt het ook niet.
Morgen even langs de store, kijken wat zei kunnen betekenen.

Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Je kunt tijdens het downloaden/installeren op Command+L drukken zodat er een log op het scherm staat, waardoor je de exacte oorzaak kunt zien waarom het niet gedownload kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gubaduba
Ohh, die ken ik nog niet. Zal straks eens kijken wat hij aangeeft.

Netjes

Pagina: 1