"Zachte bonk" lijkt van voeding te komen.

Pagina: 1
Acties:

• GoldenTriceps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01 10:38
Beste tweakers,

Ik heb sinds het erin zetten van mijn WD Blue HDD (2TB) een vervelend probleem.

Om de 7 a 8 seconden hoor ik 'zelfs tijdens het niets doen' in mijn computer een hele zachte doffe bonk in mijn systeem. Af en toe ook al om de 2 a 3 seconden en dan zijn het 2 doffe bonken achter elkaar. Ik heb geprobeerd te achterhalen waar het vandaan zou kunnen komen, het lijkt van mijn voeding te komen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 245,-€ 245,-
1MSI Z170A GAMING PRO€ 155,-€ 155,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 507,79€ 507,79
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 70,95€ 70,95
1NZXT HUE+€ 58,95€ 58,95
1Corsair Hydro H100i v2€ 119,95€ 119,95
2Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 76,95€ 153,90
1Corsair RM550x€ 94,50€ 94,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.560,94

Hierboven is mijn systeem.

Wellicht dat een van jullie dit al eerder heeft ervaren en wellicht de oplossing weet.

Ik heb van alles al geprobeerd, kabels erin en eruit, niks loopt aan tegen een fan, alles zit netjes dmv kabel management in de kast. :'( :'( :'(

Ik heb nog even een filmpje gemaakt en deze op youtube gezet.

Zie hieronder de link, als je je geluid iets harder zet kan je het horen.

YouTube: Probleem systeem / Tweakers help

Groet,

Robert

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenTriceps op 27-08-2016 11:35 ]

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Heb ik nog nooit eerder meegemaakt, Ik zou proberen om een voeding van iemand te lenen en dan zo opnieuw proberen of als je toevallig een andere voeding hebt liggen. Ik zou ook even checken of het niet van de videokaart komt, dus even de gpu uitbouwen en zo runnen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Klinkt alsof er een kabel tegen een fan aankomt? Die RM's hebben dacht ik die 'quiet mode' dat de fan stopt bij lage belasting, misschien probeert de fan te starten en komt ergens tegenaan?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En hoe heb je vastgesteld dat het van de PSU "lijkt" te komen?

• GoldenTriceps
prutser001 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:46:
Klinkt alsof er een kabel tegen een fan aankomt? Die RM's hebben dacht ik die 'quiet mode' dat de fan stopt bij lage belasting, misschien probeert de fan te starten en komt ergens tegenaan?
Waar kan ik dit instellen, ik ben dat nog niet tegengekomen?

• GoldenTriceps
Reepje schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:31:
En hoe heb je vastgesteld dat het van de PSU "lijkt" te komen?
Nou.. ik heb goed proberen te luisteren en het 'lijkt' uit die hoek te komen.

Het is begonnen nadat ik mijn WD Blue 2tb heb geïnstalleerd.. alleen deze is op een correcte manier gemonteerd en maakt vrijwel geen geluid..

Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn aangezien het vrij duidelijk uit die hoek blijkt te komen en er daar voor de rest geen componenten zitten?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik durf niet te zeggen of dit in te stellen is?

Op hun website staat dit : 80 PLUS Gold efficiency reduces operating cost and excess heat, and Zero RPM fan mode ensures virtual silence at low and medium loads. And, the fully modular DC cables make builds and upgrades easy, with clean, great-looking results.

Let op : 'Zero RPM fan mode' dus als de PSU niet belast word gaat fan uit.

Zelf heb ik RM750i en die heeft dus een 'fan test' knopje en 'Corsair Link' (gebruik het niet). De rm550x lijkt geen fast test knopje te hebben.

Kun je de voeding niet beter bekijken en zien of de fan wel gaat draaien?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
GoldenTriceps schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:33:
[...]

Nou.. ik het goed proberen te luisteren en het 'lijkt' uit die hoek te komen.
Je zal toch beter moeten onderzoeken, en precies de bonk lokaliseren.

Hoeveel mensen ik al niet gezien heb die een nieuw ventilatortje van de kast wilden hebben, want die maakten zoveel herrie. Zet je er nieuwe ventilatoren in, voor en achter, komen ze boos terug. Het maakt nog steeds herrie.

Is het natuurlijk de grafische kaart, soms de cpu ventilator :X die al die herrie maakt.

Verwijderd

In de beginpost staat kabels erin en eruit. Bedoel je daarmee dat je ze simpel weg opnieuw hebt aangesloten, of heb je de pc ook geprobeerd op de starten zonder de stroom en Sata kabel in de harde schijf? Anders is dat een logische stap om te proberen.

• GoldenTriceps
Dank voor alle berichten.

Na goed te hebben geluisterd en bovenstaande adviezen opgevolgd te hebben "starten zonder de stroom en Sata kabel in de harde schijf" ben ik erachter gekomen dat de zachte doffe bonkjes van mijn nieuwe WD blue HDD komen!?

Nu is mijn vraag, kan dit kwaad? Kan ik hem om deze reden terug sturen? Hij is vorige week gekocht bij Azerty.nl.

Verwijderd

GoldenTriceps schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:18:
Dank voor alle berichten.

Na goed te hebben geluisterd en bovenstaande adviezen opgevolgd te hebben "starten zonder de stroom en Sata kabel in de harde schijf" ben ik erachter gekomen dat de zachte doffe bonkjes van mijn nieuwe WD blue HDD komen!?

Nu is mijn vraag, kan dit kwaad? Kan ik hem om deze reden terug sturen? Hij is vorige week gekocht bij Azerty.nl.
Het klinkt een beetje alsof de koppen geparkeerd worden. Als dat het geval is dan kan het geen kwaad en beschermt deze feature je juist tegen brokken als je eens per ongeluk een tik tegen de kast zou geven.

• GoldenTriceps
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:20:
[...]

Het klinkt een beetje alsof de koppen geparkeerd worden. Als dat het geval is dan kan het geen kwaad en beschermt deze feature je juist tegen brokken als je eens per ongeluk een tik tegen de kast zou geven.
Oke, dit zegt mij echt helemaal niks 8)7 8)7 haha.

Wel apart want ik heb vaker WD harde schijven gehad waarvan er nu 2 in een externe behuizing zitten en heb dit nog nooit opgemerkt.

Er staan een aantal documenten op de HDD zoals games en films.. nu gebruik ik de HDD momenteel niet.. maar de bonkjes zijn wel te horen?

Verwijderd

GoldenTriceps schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:22:
Oke, dit zegt mij echt helemaal niks 8)7 8)7 haha.

Wel apart want ik heb vaker WD harde schijven gehad waarvan er nu 2 in een externe behuizing zitten en heb dit nog nooit opgemerkt.

Er staan een aantal documenten op de HDD zoals games en films.. nu gebruik ik de HDD momenteel niet.. maar de bonkjes zijn wel te horen?
Hoe het precies klinkt weten we niet en dat blijft op afstand ook moeilijk te zeggen. Heb je al naar de SMART-waarden gekeken?

• GoldenTriceps
Even snel bekeken met Crystaldiskinfo..

De waardes zeggen mij niks..

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/t4x080.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door GoldenTriceps op 28-08-2016 20:34 ]

Verwijderd

Kijk eens of die bonkjes min of meer gelijk opgaan met de load/unload. Let er daarbij op dat deze getallen zo te zien hexadecimaal zijn en dat de cijfers elkaar anders opvolgen dan je zou denken. Zo betekent 43 in hexadecimaal 67 in het ons bekendere decimale stelsel.

Je kunt de weergave overigens aanpassen in de instellingen: Function > Advanced Feature > Raw Values > 10 [DEC]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41

rdejongjr

Gnome

Blijkbaar zit je schijf goed vast en hoor je het parkeren en zoeken van de kop.

Ook terwijl je niets aan het doen bent maakt de WD gebruik van de idle tijd om constant de staat en positie van de oppervlakte en koppen te controleren, vandaar ook het regelmatige getik "its not a bug, its a feature"

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Draai je toevallig win10?
Sinds ik over ben gegaan naar win10 doet mijn WD HDD hetzelfde.
Schijnbaar zet windows het idd in een soort van powersave state?
Na de tik hoor ik de schijf "uitspinnen", als ik dan aanspraak maak op de schijf hoor ik deze weer vlotjes "opspinnen".

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• GoldenTriceps
evilweed schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:12:
Draai je toevallig win10?
Sinds ik over ben gegaan naar win10 doet mijn WD HDD hetzelfde.
Schijnbaar zet windows het idd in een soort van powersave state?
Na de tik hoor ik de schijf "uitspinnen", als ik dan aanspraak maak op de schijf hoor ik deze weer vlotjes "opspinnen".
Ik draai windows10, klopt.

9/10 keer zit ik met een koptelefoon op , maar als ik bijvoorbeeld een film kijk begint de tik flink te irriteren 😲

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:03

Dark

who tweaked the light?

het 'in slaap' vallen van de harddisk(s) kan je uit zetten in power&sleep/additional power settings/change plan/change advanced.../hard disk/turn off hard disk after. waarde van 0 staat gelijk aan nooit

• GoldenTriceps
Dark schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:40:
het 'in slaap' vallen van de harddisk(s) kan je uit zetten in power&sleep/additional power settings/change plan/change advanced.../hard disk/turn off hard disk after. waarde van 0 staat gelijk aan nooit
zorg met bovenstaande settings ervoor dat hij 'het parkeren en zoeken van de kop' niet meer uitvoert?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:03

Dark

who tweaked the light?

GoldenTriceps schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:35:
[...]

zorg met bovenstaande settings ervoor dat hij 'het parkeren en zoeken van de kop' niet meer uitvoert?
Dat zal ervanaf hangen of dit parkeren werkelijk door het windows powerplan veroorzaakt werd of dat dit door de controller van de harddisk beheerd wordt, die zelf ook aan energiebesparing zou kunnen doen, maar het is iig. het proberen waard.

• GoldenTriceps
Dark schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:01:
[...]

Dat zal ervanaf hangen of dit parkeren werkelijk door het windows powerplan veroorzaakt werd of dat dit door de controller van de harddisk beheerd wordt, die zelf ook aan energiebesparing zou kunnen doen, maar het is iig. het proberen waard.
Heeft helaas niet geholpen... ik word er gek van.. wellicht moet ik overwegen om de HDD eruit te halen.

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Je kunt ook een spceciale app van WD downloaden dacht ik om silence in te stellen.

Verwijderd

benniep schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:05:
Je kunt ook een spceciale app van WD downloaden dacht ik om silence in te stellen.
Je moet daarbij wel nakijken of dat nog geldt voor de firmware/harde schijf die je hebt, want ik geloof niet dat die tool voor alle modellen werkt.
GoldenTriceps schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:34:
Heeft helaas niet geholpen... ik word er gek van.. wellicht moet ik overwegen om de HDD eruit te halen.
Dikke kans dat je kast een groot deel van het geluid doorgeeft en versterkt, dus het spul akoestisch isoleren kan ook nog een optie zijn.
Pagina: 1