Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ervaring] geen geld toch zonnepanneel/boiler/isolatie

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
het "idee"
bedrijf verkoopt het volgende:
Nul op de Meter (nom huizen), ipv energie rekening betaal je bedrijf x voor een x aantal jaar.
Want jij hebt geen geld liggen om te "verbranden", je krijgt toch subsidie + aftrek en BTW terug.

Wat doen ze
- isoleren
- plaatsen zonnepanelen
- plaatsen zonneboiler?
- alles wat een beter energie label als resultaat heeft.

De vraag
Ik vind het idee mooi, je betaalt bv 10 jaar 150,- niet aan de energie maatschappij maar aan bedrijf x en daarna ben je voor x jaar zonder kosten, oftewel je houd (veel) meer over om te besteden.. en je helpt het milieu

Ik vind het echter dat het redelijk "te mooi om waar te zijn" klinkt, anderzijds geld in mijn portomonee houden voor andere zaken is natuurlijk ook niet verkeerd.

is er nu wel of geen adder onder het gras .. afgezien van de x bedrag aan rente ? en installatie kosten.

Tja vanalles

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Als het bedrijf je ook die garanties geeft... tja, dan ligt het eventueel falen bij dat bedrijf lijkt mij. Iets om goed na te kijken. De voorwaarden van het mysterieuze bedrijf x zijn bepalend.

Toen wij een tijdje geleden zonnepanelen op het dak hebben gelegd, stond daar een redelijke investering tegenover. Na zo'n 6-7 jaar moet de boel zijn terugverdiend. De jaren daarna zijn 'winst', althans dan ga je het vergelijken met wat het investeringsbedrag aan rente op zou leveren. Het is natuurlijk volledig afhankelijk van wat de rente en wat de energieprijzen gaan doen - maar ik kan je wel verklappen dat het ongeveer om het even loopt.

Het lijkt mij voor een bedrijf niet een enorme vetpot. Als het voor een particulier al een twijfelgeval is of het de investering waard is, kan ik me niet voorstellen dat je daar als bedrijf goed aan kan verdienen. Het lijkt mij dus dat er inderdaad een addertje onder het gras moet zitten. Ik zou zeggen, bekijk de voorwaarden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Wat gebeurt er als je na twee jaar wil verhuizen? Zit je er dan nog aan vast? Lijkt mij een beetje hetzelfde als met een CV-ketel leasen, als je dan wilt verhuizen moet je maar zien of de aanstaande koper van je woning dat contract wil overnemen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het addertje is dat het niet lukt in 10 jaar. De Stroomversnelling Koop is nu met zoiets bezig. Mensen "ruilen" hun energierekening in voor een (verhoogde) hypotheek voor een periode van 30 jaar. Dan kun je voldoende geld lenen om woning tot nul-op-de-meter te laten renoveren. Maar goed, dan wil je wel 30 jaar in die woning zitten, want in de taxatie heeft energie-nul nog niet de volle waarde. Daarnaast is het de vraag wat je na 15 jaar gaat doen als installaties aan vervanging toe zijn.

Dit concept werkt dan ook aanzienlijk beter met woningcooperaties (die een 30-jarige termijn geen probleem vinden) en dat wordt in de redelijk succesvolle Stroomversnelling Huur gedaan.

Overigens, als je alleen zonnepanelen of zonneboiler wil, kun je ook meestal een duurzaamheidslening van de gemeente krijgen. Looptijd max 10 jaar, vrij aflosbaar en een rente van ergens tussen de 1 en 2%.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Het principe klinkt mooi, maar is voor een bedrijfsmodel totaal niet interessant:
Hoge upfront kosten en veel te lange terugbetaal termijn. Je bent dus veel te snel door je werkkapitaal heen. Als bedrijf wil je juist snelle doorlooptijd van je producten en snel het geld weer op je bankrekening.
Plus daarbij het terugbetalingsrisico. Wat als de bewoner zijn baan kwijt raakt bijv.? Er kan heel wat gebeuren in 10 jaar tijd.

De enige instelling die upfront contanten geeft op afbetaling is een bank. Dus met een extra hypotheek kan het wel. De bank heeft het terugbetalingsrisico afgewenteld op de hypotheeknemer door een onderpand te claimen, dus die willen het risico wel nemen.
Of je neemt, zoals hierboven vermeld, een duurzaamheidslening.

De Urgenda energieneutrale renovatie kost echter 35.000,- euro.
Bij een hypotheek lening met 15 jaar looptijd is dat circa 210,- per maand (aflossing+rente).
Een duurzaamheidslening van 10 jaar levert een maandlast van dik 300,-.

Of je begint met de hoogste t.v.t., meestal zonnepanelen, en gebruikt deze besparing om na een paar jaar je dak te isoleren. Weer een paar jaar later een zonneboiler, etc.
Dan is de eerste investering relatief gering.

[Specs]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben zoiezo bezig met isoleren/renoveren van het huis, eerste jaar zijn de meest noodzakelijke zaken gedaan.
- schuifpui vervangen, dubbel glas was lek, nu een HR++ variant scheelt enorm.
- cv vernieuwd.
- mechanische ventilatie vernieuwd
- raam in badkamer vernieuwd (groter + hr++)
- dakkapel moest vervangen/gerenoveerd worden .. (grrr) ook goed geisoleerd.
- vliering op zolder
- kleine isolatie/repartie in huis

Daarnaast eerst de tuin.. en dat is einde jaar 1, nu dat we het jaar afronden merken we dat prioriteiten zijn verschoven zijn toen we er in kwamen.. Wat eerst een "probleem" was is nu minder relevant.. en andersom.

Tja hoe die bedrijven het doen ik vraag het me af.. er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Wij krijgen 2de week van september een verkoper op bezoek die ons die construtie gaat uitleggen.
ons plan is minimaal 20 nog 19 jaar in dit huis te wonen, de jaren erna zullen we dan wel weer zien.

Mijn idee achter NOM huis is, je gaat toch jaarlijks minder energie verbruiken.. apparatuur vervangen door minder energie vreters, energie terugwin technieken.. het wordt wel rendabeler..

Maar zoals aangehaald word, hoeveel je huis waard is/wordt .. is de markt werking het is en blijft denk ik wel een gok of je het linksom of rechtsom uit je huis gaat halen.

Tja vanalles

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 18:33
Het idee is fantastisch want je huis is meer waard, levert meer comfort en minder slecht voor het milieu.

-eis een prestatiegarantie, d.w.z. als ze beloven dat je geen energierekening meer hebt eis dat dan!

diskeltische lurker

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
het idee = fantastisch.
wat ze doen = super

de vraag, ja daar gaat het fout, en die word erg gevaarlijk. ;)
isolatie is gewoon altijd goed.(warmte die je niet verliest hoef je niet te stoken, zo simpel is het.)
zonnepanelen, tja hoe je het ook draait of keert, salderen blijft een soort van subsidie.
en dat word geregeld door de regering, en dan de ham vraag hoeveel vertrouwen heb jij in de regering voor de komende 10 jaar?
zonneboiler is ook een erg mooie, geen last van de regering met dat ding, maar helaas geen 100% van het jaar heb je daar genoeg warmte uit, dus werkt maar voor een gedeelte van de kosten.

en dan eigenlijk het grootste gevaar.
veel mensen verliezen door al die mooie dingen de juiste cijfers uit het oog.
ze worden dan een beetje zonnepanelen blind. ;)
dat koppelen met leuke cijfers en marketing mensen + financieringen geeft gevaarlijk situaties.
je moet goed weten wat je doet, maar ik voor zie al uitzendingen van kassa/radar over dit soort constructies. ;)

ik zeg dus niet, doe dit absoluut niet, maar pas op met wat je wel doet.
(omdat ik ook geen kristallen bol heb die de toekomst kan zien, raad ik het eigenlijk aan dit soort dingen alleen maar te doen met eigen geld, lenen is mij te gevaarlijk met veel risico's die niet iedereen kan dragen.
zelfs de garantie die gegeven word door sommige partijen klinken mij als een derivaten optie. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
maar goed, je hebt mijn mening, nu mijn ervaring.

ik ben maar een kleine jonge, en die grote projecten daar kan ik niet aan mee doen.
houwt mij niet tegen om wel wat kleine dingen te doen. >:)

een vriendin van mij heeft het allemaal minder breed.
al iets ouder, maar wil geen leeftijd noemen, ergens tegen de 60. ;)
gescheiden, last van wat dingen waardoor werken niet een optie is.
dus moet het doen met een huurhuis + een kleine uitkering, of te wel geen geld.
energie kosten 2000kWh en 1800m3 gas per jaar.

met de woningbouw vereniging geregeld dat de muren + de vloer zijn geïsoleerd.
dit kost haar een huurverhoging van +/-14€ per maand.
(zolder hebben we nog niet gedaan, maar we verwachten daar ook erg weinig profijt van.
die is niet verwarmt, en de houten tussen vloer isoleert ook leuk.)

ik had 11(190Wp) PV panelen over. (ik had ze al terug verdiend en wou iets anders en meer proberen.)
heb voor haar voor 300€ een omvormer gekocht + voor 150€ bevestiging materiaal + wat etc...
en samen met wat vrienden de panelen op haar dak gelegd.

ik heb nu ongeveer 500€ geïnvesteerd in het project en wil eigenlijk 825€ gaan vragen voor de oude panelen. (maar er is een kans dat ik een oogje dicht doe voor die panelen, als cadeautje, maar dat heb ik nog niet gezegd.)
dit mag ze gaan afbetalen via de energie besparing.
het dak is vrijwel perfect, dus ik verwacht een ruime 2000kWh per jaar.
(woningbouw vereniging heeft al toegezegd dat ze de panelen overkopen als ze het huis verlaat, erg netjes van ze.)

komende maand komt de eerste energie rekening binnen, ik ben benieuwd.
helaas pas een halve winter isolatie en een halve zomer pv.
maar dat zal de pret vast niet gaan drukken met de hoge voorschotten die ze betaalt. >:)
leuk vinden we het nu al.

(ik heb altijd gemerkt dat geld geven om problemen op te lossen niet helpt.
ik hoop dat dit beter gaat.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Jack schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:40:
Het principe klinkt mooi, maar is voor een bedrijfsmodel totaal niet interessant:
Hoge upfront kosten en veel te lange terugbetaal termijn. Je bent dus veel te snel door je werkkapitaal heen. Als bedrijf wil je juist snelle doorlooptijd van je producten en snel het geld weer op je bankrekening.
Plus daarbij het terugbetalingsrisico. Wat als de bewoner zijn baan kwijt raakt bijv.? Er kan heel wat gebeuren in 10 jaar tijd.
Het is voor een bedrijf juist wel interessant. Ik heb ook dit concept, maar dan alleen voor mijn zonnepanelen.
Je neemt een lening bij een bank en de bank betaald het bedrag wat je leent 100% uit aan het bedrijf die de installaties komt doen.

Dus het bedrijf neemt geen enkel risico, alleen de bank. Maar een bank geeft je geen lening als ze er niet van overtuigt zijn dat ze het geld gaan terugzien.

Maar uit ervaring, doe het niet.
Je denkt goedkoper uit te zijn, maar dat is niet het geval. En voor je het weet zit je er aan vast.

• Jack

Jack

MHz Matters

Psycho_Mantis schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:18:
Het is voor een bedrijf juist wel interessant. Ik heb ook dit concept, maar dan alleen voor mijn zonnepanelen.
Je neemt een lening bij een bank en de bank betaald het bedrag wat je leent 100% uit aan het bedrijf die de installaties komt doen.

Dus het bedrijf neemt geen enkel risico, alleen de bank. Maar een bank geeft je geen lening als ze er niet van overtuigt zijn dat ze het geld gaan terugzien.

Maar uit ervaring, doe het niet.
Je denkt goedkoper uit te zijn, maar dat is niet het geval. En voor je het weet zit je er aan vast.
Dat was ook de strekking van mijn bericht. Lenen, bedrag in 1x aftikken aan bedrijf, maar afbetalen aan de bank. :)

Wat is jouw ervaring hiermee dan? Minder (stroom) opbrengst dan verwacht?

[Specs]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Jack schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:18:
[...]

Dat was ook de strekking van mijn bericht. Lenen, bedrag in 1x aftikken aan bedrijf, maar afbetalen aan de bank. :)

Wat is jouw ervaring hiermee dan? Minder (stroom) opbrengst dan verwacht?
Er is niet mis met de installatie zelf, die doet zijn ding prima.
Ook de opwek is gewoon netjes zoals verwacht.

Echter was de installatie van de zonnepanelen wel veel duurder dan het normaal is. Eigen schuld, ik had mij beter moeten inlezen wat dat hoort te kosten.
Verkopers komen met mooie cijfers. Zo betaal ik inderdaad nu aan de bank ipv aan Eneco en ik ben ook niet meer geld kwijt per maand.

Maar als je alles na rekent met rente (ondanks de rente zeer laag is) en de hogere installatie kosten, ben ik echt wel veel meer kwijt dan nodig. En de terugverdien tijd kan wel eens oplopen tot 12 jaar of langer.

Dus vandaar mijn advies, spaar er gewoon voor en lees je heel goed in van te voren.
Ondanks de rente laag is, betekend dat na al die jaren dat het toch wel een paar duizend euro meer kost.

Verwijderd

laat ik even voorop stellen je energieverbruik gaat NIET omlaag doordat apparaten zuiniger worden. maar blijft gelijk. kleine variaties door weersomstandigheden even weggecijferd

wij zitten hier al 12 jaar op een vebruik van 5000 kwh per jaar gemiddeld.
ja door de jaren heen :
- led verlichting geplaatst ==> zuiniger
- andere wasmachine ==> zuiniger
- andere stofzuiger ==> zuiniger
maar ook :
+ tv op slaapkamer ==> meer vebruik
+ tv op kinderkamer ==> meerr vebruik
+ espresso machine ==> meer vebruik
+ keukenmachine aangeschaft ==> meer vebruik

kortom globaal bliijft je vebruik gelijk

als ik dan naar de constructie kijk die hier genoemd word krijg ik toch grijze haren kippevel in mijn nek
10 jaar lang 150 euro/maand is 18.000 euro
wat krijg je daarvoor :
pv systeem 4500 euro
isolatie 2000 euro
zonneboiler 3500 euro
oftewel investering 10.000 euro dan betaal je dus 8000 euro rente klinkt als woekerpolis

niet ieder huis is gelijk dus 0 op de meter is niet voor iedereen haalbaar
doe gewoon eenvoudig sluit een hypotheek af van 10.000 euro afgelost in 10jr
dan heb je netto na 10jr slechts 11.200 euro betaald
en ben je klaar

ook geen gezeur qua verzekering wat bijv bij hagelschade het zijn immers jou panelen niet

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik moet me nog voor laten lichten, ik zal na 10 september wel een "update" posten.

Tja, ik heb de afgelopen jaren enorm "bespaard" door diverse apparatuur (witgoed) te vervangen..
maar er zitten ook aanschaf kosten bij die het vertekenen.

Wat je het meest gebruikt is het meest handigst om op te bezuinigen, maar ook niet altijd.
bv Gasfornuis, kost een prikkie vergeleken met een inductie (voor ons dan) ..

Betreft extra apparatuur + bezuinigen
TV/computer op de slaapverdieping ben ik persoonlijk op tegen, een extra tv kan op zolder als optie.
Extra apparatuur zoals quooker, speciale koffieding, keukenmachines.. hoewel ik ze ook heb zijn we toch erg zuinig met het gebruik ervan. de luxe die je veroorlooft is ook erg persoonlijk maar je moet je wel afvragen of dat het waard is.

Wij hebben gewoon een waterkoker van 1600watjes .. kost paar tientjes. extra boiler = weg, quooker komt er niet in .. zuinige CV en geisoleerde leidingen (straks) bespaart vele malen meer dan de luxe en aanschaf op brengt.
Ook led/spaar verlichting is relatief efficient aangelegd of word aangepakt.

Vrienden verklaarde me in het begin voor gek (eneco toon laten installeren toen het net uit was en als een gek door het huis gegaan en berekeningen gemaakt bijna bij de wc met de stopwatch gezeten ..
Nu zijn ze stuk voor stuk over, en vragen mij de hemd van het lijf. O-)

Ik heb bv uitgezocht of het rendabel is regenwater op te vangen, antwoord = nee.
als dit vet gesubsidieerd word, zou ik het zeker niet nalaten.

De punten die ik tot nu toe verzameld heb uit dit topic:
  • Bij huis verkoop (overdracht), of de prijs van de zonnepanelen inc koopprijs.
  • hagelschade & garanties
ps prestatie garantie zit er al bij

Ik heb ook optie tot houtcv (mogelijk in dit huis) maar momenteel niet rendabel.
zonneboiler is ook mogelijk ..
accu in huis (over de top IMHO)
wtw opties komen er vanzelf ;)

Overgens heb ik niet veel last van opdringere verkopers .. ik reken zoveel mogelijk door.
de meerprijs versus zelf installatie is het soms ook wel waard.

Mijn keuze zal ook vallen op prijs versus prestatie/rendement. Ik vermoed dat de plaatser max een jaar extra betalen is tegenover zelf leggen/garantie/service etcera. Als je daarmee van de 19 jaar die ik nog hier verwacht te wonen winst 9 jaar winst oplevert .. ben ik tevreden.

Niet alleen bezuinigen van maandelijkse uitgaven is nuttig, maar de relatieve verkoopbaarheid en waarde stijging van de koopwoning speelt ook een rol.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Review "bedrijf x" (gezien dat ik nog in contact ben ...even geen naam)

na een leuk gesprek over zonnepanelen werd mij 16 panelen (aeg 275WP) voorgeschoteld + poweredge 3000se voorgeschoteld.

totaal prijs 14000,- WAT ??? even vlug op internet 7500 met installatie dus een verschil van 6500

Ik ga hier niet op in laten we dit voorop stellen.(bedenktijd colportage wet etc)

Via truukjes werd ik eigenlijk de loer gedraaid, service, garantie van x tijd .. op zich best leuk maar als je 6500 deelt door een 180 maanden kom je op 36 euro per maand.
dan nog x bedrag per maand belasting teruggave .. wat een aangenomen bedrag is ..
voor die 6500 kan ik aardig wat zelf vervangen/besparen/ indien nodig ..

wat me wel op het idee van je opstal verzekering na kijken bracht .. :)

Als dit geneuzel is afgerond ga ik dus opzoek naar een installateur voor een vriendelijker bedrag.

Hier later meer over ..

Tja vanalles

• Jack

Jack

MHz Matters

Zijn dat gouden zonnepanelen? :+

De buurman hier heeft voor de zomer 17 x 270Wp met SolarEdge 4000 + optimers op zijn platte dak laten leggen voor circa 6600,- Dus daar kan inderdaad nog wel iets van de prijs af...
Ik heb 6 offertes gezien. De lokale installateur gaf de beste offerte.

Uneto VNI garantie/service van een jaar is standaard. Fabrieksgarantie op de onderdelen ook standaard (en geen risico voor de installateur), dus waar die ruime extra marge voor nodig is geen idee. Wel goed voor zijn spaarrekening.

Wat bedoel je met maandelijkse belasting teruggave eigenlijk?

[Specs]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

vso schreef op donderdag 08 september 2016 @ 02:37:

Ik ga hier niet op in laten we dit voorop stellen.(bedenktijd colportage wet etc)
Een offerte verplicht je tot niets, hoezo colportage?
Zijn ze ongevraagd langs de deur geweest voor een aanbieding of nam je zelf het initiatief?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:43:
[...]

Een offerte verplicht je tot niets, hoezo colportage?
Zijn ze ongevraagd langs de deur geweest voor een aanbieding of nam je zelf het initiatief?
maakt niet uit, bevestiging gehad dat het niet doorgaat..
Jack schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:43:
Zijn dat gouden zonnepanelen? :+

De buurman hier heeft voor de zomer 17 x 270Wp met SolarEdge 4000 + optimers op zijn platte dak laten leggen voor circa 6600,- Dus daar kan inderdaad nog wel iets van de prijs af...
Ik heb 6 offertes gezien. De lokale installateur gaf de beste offerte.

Uneto VNI garantie/service van een jaar is standaard. Fabrieksgarantie op de onderdelen ook standaard (en geen risico voor de installateur), dus waar die ruime extra marge voor nodig is geen idee. Wel goed voor zijn spaarrekening.

Wat bedoel je met maandelijkse belasting teruggave eigenlijk?
ja had bijna wel verwacht dat er goud in zat verwerkt .. >:)

kijk en ik had al ingeschat 7500 voor 16x275 wp + solaredge 4000 + optimzers ..
Als je een "groene lening" afsluit voor zonnepanelen mag je de rente van de lening ook terug vorderen.

Om het verhaal compleet te maken bij een verbruik van 4500 pj werd dat x 0.23 = 85 euro (ongeveer..)
Dat werd omgezet naar een "lening" en daarvan zou ik 16 panelen + 25 jaar garantie op panelen + 25 jaar op de solaredge + 2 jaar installatie krijgen.

Dan wegens heffings korting krijg je ongeveer 160 terug na standaard belasting erafgehaald ..
dus zeg dat we 4200 WP opwekken met 16x275 panneel echter zonligging is - 18% dus effectief 226WP x 16 = 3620 gegarandeerd ..
Dan nog bordje in de tuin, btw terug gave en ipv 15 jaar 10 jaar terug betalen .. a 110 euro bruttto per maand .. maar wegens belasting (rente terug gave) was dit netto 85 euro ..

Goed ga je weer terug naar zeg 7000 euro via andere installeur, dan doe je een lening van ongeveer 45 euro per maand. dus ongeveer 40 euro per maand steekt meneer in eigen zak..
maar !!! omdat deze verkoper je leuke worstjes voorhoud zoals rente terug gave .. kan je meer lenen namelijk 110 alleen je raad het al, dit is in zijn voordeel en niet die van jou ..

Zoals ik in de start post zei, een klein bedrag voor de ontzorging vind ik niet erg maar dit is wel excessief

Tja vanalles

Pagina: 1