UltraWide displays, en vooral waar te zoeken

Pagina: 1
Acties:

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Een snelle vraag. Ik wil voor mijn toekomstige build gaan kijken voor een UltraWide scherm (21:9). Ik heb online al het e.e.a. afgezocht, en zoals verwacht is er weinig aanbod, vooral in de relatief kleinere schermen.

Zoals ik het nu in m'n hoofd heb, zoek ik een UWHD (2560x1080p), of misschien een UWQHD (3440x1440) scherm, maar ik vermoed dat de UWQHD teveel gevraagd is. Het zijn gewoon een buttload aan pixels, en het zou zonde zijn om games alsnog op UWHD te moeten spelen, terwijl je een UWQHD monitor hebt, zeker aangezien downscaling het er niet mooier op maakt.

Vandaar een drietal vragen:
  1. Waar moet ik op letten, vooral qua techniek? Het is de bedoeling om op de monitor te gamen. Nu heeft alles weer z'n voor- en nadelen geloof ik. Wat ik er van begrepen heb: IPS heeft veel last van ghosting en relatief trage reactiesnelheden / veel inputlag. Niet ideaal dus. TN heeft waardeloze kijkhoeken ook nog eens slechte kleurweergave, niet echt meer van deze tijd dus. VA zou dan weer iets beter zijn, maar nog steeds niet echt. Ik verwacht geen competitive CSGO te gaan spelen oid., dus een reactietijd van een halve nanoseconde is zeker niet nodig, maar het moet niet irritant gaan worden natuurlijk. Zou ik wegkomen met een IPS paneel, of raden jullie iets anders aan?
  2. Wat is jullie ervaring met 1080p op een 29" UltraWide? Ik schrok er eerst van, aangezien mijn TV 32" (1080p 16:9) is, waar ik van "PC monitor-afstand" de pixels kan tellen. Dit zou ik dus echt niet willen voor mijn PC. Echter heb ik later de afmetingen van een 29" UW scherm opgezocht, waar bleek dat de hoogte van het scherm amper groter was dan mijn 17" laptop, waardoor de verticale schaalvergroting dus minimaal zou zijn. Heeft iemand van jullie ervaring met dit formaat scherm op 1080p?
  3. Waar kan ik dit soort schermen gaan bekijken? Als eerste denk ik aan de MediaMarkt, simpelweg omdat ze daar praktisch alles hebben. Echter leert de praktijk dat ze vaak van alles slechts één of twee varianten hebben, áls ze het al hebben, zeker met dit soort dingen. Kennen jullie nog speciaalzaken, of andere tech winkels die ik over het hoofd heb gezien? Ik woon in het zuidoosten van het land, dus winkels in Duitsland is ook geen enkel probleem. België is iets verder weg.
Ik hoor graag van jullie, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Tim

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hallo Tim,

Het is voor mij niet mogelijk al je vragen te beantwoorden, maar met vraag twee heb in ervaring.

Zelf heb ik een 29 inch 21:9 scherm van LG. Dit is een 1080p scherm. Ik zal je eerlijk vertellen dat het mij zwaar tegenviel wat de hoogte van het scherm was. Ik zou je dan ook zeker aanraden om voor een 1440p te gaan. Met 1080p heb ik veelal het probleem dat games niet goed worden weergegeven, omdat het eigenlijk maar een laag scherm is.

Wat de pixels betreft, die zijn niet zichtbaar in mijn geval. Ik zit ongeveer een halve meter van het scherm af.

Reviews

• Usernameistaken
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-01 07:46
1. Als je op je scherm wilt gamen is het aan te raden om ook te kijken of er freesync (voor AMD GPUs) of gsync (voor Nvidia GPUs) op zit. Wanneer je voor 34" UWQHD gaat is een curved scherm ook zeker het overwegen waard. Verder zou ik (op youtube) naar reviews kijken van mensen die er op gamen in plaats van me te ver te verdiepen in de techniek. Zo heb ik zelf op deze manier voor de LG 34UC88-B gekozen, en ik kan er prima met 75fps CSGO op spelen.

2. Een 1080p ultrawide heeft 2,96 megapixel en een 1440p ultrawide heeft 4,95 megapixel. In beide gevallen is pixels zien een kwestie van hoeveel je ze uitsmeert over een groter scherm, en of je videokaart het trekt. Je kunt de zogenaamde ppi (pixeldichtheid) voor verschillende schermen wel vinden op het internet.

3. Online kopen is altijd het makkelijkste omdat maar weinig winkels een uitgebreid assortment in de winkel hebben staan. Het is wel aan te raden om vooraf in te lezen op de problemen die de verschillende schermen hebben. Het ene model heeft erg last van backlight bleed, en het andere weer van andere defecten.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
Ik heb zelf een LG 34UM95, een 21:9 met 3440*1440.
Speel zelf erg veel CSGO, maar niet op native resolutie speel het op 1080p. Het spel is op die resolutie niet perse mooier, maar het geeft me een kleine advantage doordat het hoofd groter in beeld staat. Speel 200+fps op 1080p.
Als je op native resolutie gaat spelen heb je de advantage dat je meer ziet, maar daar moet je mee leren spelen denk ik. Op native haal ik makkelijk 100+fps op een HD6870 (niet de nieuwste kaart).

Ik zou zelf niet meer anders willen, als ik nu op een 16:9 of 16:10 scherm werk mis ik de ruimte. Je kunt nu met 3 word / excel schermen naast elkaar makkelijk werken.

Als je voor 34" gaat zou ik zeker 3440*1440 aanraden, 2560*1080 zijn gewoon te weinig pixels voor de grote.

Er zijn weinig winkels die deze schermen zo hebben staan, maar waar ik woon, Oss, hebben ze wel een winkel waar ze er enkele uitgestald hebben staan, Levix.

Zucht...

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01 09:46
Ik heb zelf de lg34UC88-B. Ik kwam van een tn 1920x1200 hp beeldscherm en dat gamede gewoon niet fijn omdat de kleuren niet mooi waren. Toen ben ik gaan zoeken naar een nieuw scherm en toen ben ik uitgekomen bij de lg 34UC88-B. Als 16 jarige jongen kostte me dat een hoop geld (voor de anderen hier waarschijnlijk ook) op het hp scherm kon ik alles op ultra 60fps met een R9-290 draaien. Maar met dit nieuwe lg paneel 3440x1440 (uwqhd) kan het nog maar op medium 55 (dan werkt freesync pas) dit is in bf4.

Ik ben blij de ik de overstap heb gemaakt van een 24 inch naar 34 inch monitor. De kleuren zijn mooier op ips. De reactietijden vallen heel erg mee ( merk er niks van). De hoogte van de monitor is ongeveer gelijk aan een 27 inch monitor.

Ik zou een een 21:9 monitor kopen. Als ik kijk naar mijn oude monitor dan wil ik nooit meer terug. Ik zou zeker voor een hogere resolutie gaan. Je gaat t verschil echt merken.

Succes met zoeken

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 21:39
Ik heb een ultrasone 1080p scherm en gebruik hem eigenlijk alleen als 2e scherm nu. Aantal games die ik speel ondersteunen de resolutie niet en rekken het 1080p uit over het scherm en alles is breed.

Ik vond het irritant worden dat ik mijn main display in Windows steeds moest aanpassen zodat games op het juiste scherm opstarten, dat ik nu game op m'n oudere 1920x1080 scherm. En de ultra widescreen gebruik voor discord/internet/Netflix etc.

• jin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

jin

Ik heb mijn nieuwe build (met een GTX1070) besloten om ook naar een UW te kijken ipv een 144hz monitor. Ben uiteindelijk gekomen bij de pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart 21:9 3440x1440 ips paneel . mooie kleuren, curved en goede response time. ik speel er voornamelijk race sims op en kan project cars en asseto corsa in 3440x1440 met alles ultra met gemak op 100fps spelen.

Ben erg tevreden met dit scherm. Gekeken op youtube voor wat reviews en daar kwam hij goed uit de bus.

Twitch

• timmiej93
dennisk. schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:13:
Ik zal je eerlijk vertellen dat het mij zwaar tegenviel wat de hoogte van het scherm was. Ik zou je dan ook zeker aanraden om voor een 1440p te gaan. Met 1080p heb ik veelal het probleem dat games niet goed worden weergegeven, omdat het eigenlijk maar een laag scherm is.
Hoe bedoel je precies dat de hoogte je tegenviel? Was het scherm hoger of lager dan je verwachtte?
Usernameistaken schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:27:
3. Online kopen is altijd het makkelijkste omdat maar weinig winkels een uitgebreid assortment in de winkel hebben staan. Het is wel aan te raden om vooraf in te lezen op de problemen die de verschillende schermen hebben. Het ene model heeft erg last van backlight bleed, en het andere weer van andere defecten.
Online kopen is zeker het makkelijkst, maar minder wanneer je eerst ff iets in het echt wilt bekijken. Natuurlijk kan je alles terugsturen, maar op die manier wordt het lastiger om meerdere panelen te vergelijken, vandaar dat ik even in het echt wil gaan kijken.
SgtElPotato schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:36:
Ik heb zelf een LG 34UM95, een 21:9 met 3440*1440.
Speel zelf erg veel CSGO, maar niet op native resolutie speel het op 1080p. Het spel is op die resolutie niet perse mooier, maar het geeft me een kleine advantage doordat het hoofd groter in beeld staat. Speel 200+fps op 1080p.
Als je op native resolutie gaat spelen heb je de advantage dat je meer ziet, maar daar moet je mee leren spelen denk ik. Op native haal ik makkelijk 100+fps op een HD6870 (niet de nieuwste kaart).

Als je voor 34" gaat zou ik zeker 3440*1440 aanraden, 2560*1080 zijn gewoon te weinig pixels voor de grote.
Hoe erg vind je persoonlijk de schaling van 1440 naar 1080? Ik speel sommige spellen op mijn laptop op 1600*900 (1080p native), waar ik altijd meteen merk dat vooral de UI heel erg blurry wordt, waar ik me flink aan kan storen. Is dat van 1440p naar 1080p net zo erg?

Qua frames, CSGO is niet echt het zwaarste spel grafisch, toch? Ik ben nogal bang dat, wanneer ik een UWQHD scherm kies, dat ik óf de kwaliteit terug moet schalen bij veel spellen, óf op een lagere framerate moet spelen, óf naar een lagere resolutie moet. Het is natuurlijk zonde als je gigantisch veel pixels hebt, waar dan in lage kwaliteit op wordt weergeven. Zoals 'Usernameistaken' zegt, een UWQHD heeft gewoon 60% meer pixels dan een UWHD, wat ook allemaal gerendered moet worden. Mijn systeem zal hoogstwaarschijnlijk wel een MSI 1080 bevatten, en dus flink wat kracht hebben, maar ik heb geen zin om bij spellen uit 2018 al settings naar beneden te moeten zetten, dat is gewoon zonde.

Bij een 34" zou ik deze vraag niet eens durven stellen, dan moet je wel voor 1440 gaan ;). Ik verwacht dat ik voor een 29" ga, dat vind ik al bijzonder groot voor en PC (ben 22" gewend, en de laatste jaren 17" laptop). Aangezien het paneel van een 29" UW maar 2 cm hoger is dan mijn laptops scherm, vermoed ik dat 1080p genoeg is, maar hoe meer hoe liever natuurlijk.
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 01:40:
Op het hp scherm kon ik alles op ultra 60fps met een R9-290 draaien. Maar met dit nieuwe lg paneel 3440x1440 (uwqhd) kan het nog maar op medium 55 (dan werkt freesync pas) dit is in bf4.
Hier ben ik dus vooral bang voor. Ik koop natuurlijk geen nieuwe game-setup om alles alsnog in medium settings te spelen, omdat ik een gigantisch paneel heb. Die UWQHD resolutie is natuurlijk fijn in het dagelijks leven, maar in spellen ben ik bang dat het een probleem gaat worden. En uiteraard kan ik dan nog op 1080p borderless of windowed gaan spelen, maar dat is en blijft zonde.
lever schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 02:36:
Ik heb een ultrasone 1080p scherm en gebruik hem eigenlijk alleen als 2e scherm nu. Aantal games die ik speel ondersteunen de resolutie niet en rekken het 1080p uit over het scherm en alles is breed.
Vreemd dat er niet gewoon zwarte balken links en rechts naast gezet worden dan. Ik heb in verschillende videos mensen spellen zien spelen waar dit wel het geval was.
jin schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:15:
Ik heb mijn nieuwe build (met een GTX1070) besloten om ook naar een UW te kijken ipv een 144hz monitor. Ben uiteindelijk gekomen bij de pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart 21:9 3440x1440 ips paneel . mooie kleuren, curved en goede response time. ik speel er voornamelijk race sims op en kan project cars en asseto corsa in 3440x1440 met alles ultra met gemak op 100fps spelen.

Ben erg tevreden met dit scherm. Gekeken op youtube voor wat reviews en daar kwam hij goed uit de bus.
Kijk, dit komt dicht in de buurt van mijn setup. Nu weet ik niet precies hoe zwaar PC en AC zijn, maar dat je met een 1070 op 1440p, 100fps, ultra kan spelen, stemt mij wel weer een beetje gerust. Nu nog mezelf zo ver krijgen om flink te betalen ervoor, en zoeken of er uberhaupt 29" ultrawides zijn met een UWQHD resolutie. In de pricewatch zijn alle 29" panelen 1080p, helaas. Eerst maar eens gaan kijken hoe 1080p er in het echt uit ziet dus.

Bedankt voor alle input allemaal! _/-\o_

Ik persoonlijk vind een 34" scherm voor m'n PC simpelweg te groot. Het PC scherm zou dan groter zijn dan de TV die er naast staat (gemeten op formaat, niet op diameter), ziet er een beetje raar uit vind ik persoonlijk ;). Het wordt dus een 29", aangezien er niets tussenin zit, en aangezien die alleen op 1080p te verkrijgen zijn in het algemeen, zal het ook dat wel worden. Ik zou het wel fijn vinden als nog meer mensen hun ervaringen met een 29" 1080p zou kunnen delen.

[ Voor 5% gewijzigd door timmiej93 op 28-08-2016 13:03 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
De schaling naar 1080 is ruk in CS;GO, maar ik speel vooral competitive dus dat maakt mij niet zoveel uit.
Ik denk dat je met een 1080, die je gaat halen zoals je aangeeft, geen enkel probleem moet hebben om spellen op hun native resolutie te draaien. Even zoeken op google levert genoeg hits op met tests.

Plus op deze resolutie hoef je niet perse alles op ultra, het scherm staat wat verder van je af waardoor je individuele pixels al lang niet meer kunt onderscheiden en spellen op native resolutie grafisch al erg mooi eruit zien!

De PPI van een 29" 2560*1080p scherm is hetzelfde als een 24" 1920*1080p scherm. Dus mocht het je op 24" al storen dat je pixels kunt tellen zou ik toch echt overwegen om een stapje hoger te gaan in resolutie.

Zucht...

• timmiej93
SgtElPotato schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:17:
De PPI van een 29" 2560*1080p scherm is hetzelfde als een 24" 1920*1080p scherm. Dus mocht het je op 24" al storen dat je pixels kunt tellen zou ik toch echt overwegen om een stapje hoger te gaan in resolutie.
Een 24" vind ik nog meevallen, vooral bij mijn 32" TV stoort het me (heb ook het idee dat dat scherm niet bepaald full HD is). Ik vermoed dus dat een 1080p prima is. Ik zag ook dat het verschil tussen een 29" UWHD en een 34" UWQHD niet heel erg groot is (95ppi tegenover 110ppi), dus ik vermoed dat het niet veel uitmaakt. totdat ik beide formaten en resoluties in het echt heb gezien kan ik er natuurlijk geen harde uitspraken over doen.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

timmiej93 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:07:

• Waar kan ik dit soort schermen gaan bekijken? Als eerste denk ik aan de MediaMarkt, simpelweg omdat ze daar praktisch alles hebben. Echter leert de praktijk dat ze vaak van alles slechts één of twee varianten hebben, áls ze het al hebben, zeker met dit soort dingen. Kennen jullie nog speciaalzaken, of andere tech winkels die ik over het hoofd heb gezien? Ik woon in het zuidoosten van het land, dus winkels in Duitsland is ook geen enkel probleem. België is iets verder weg.
Dit vind ik zelf ook wel een goede vraag. Als je richting Rotterdam reist zou je op één dag zowel de showrooms van Informatique (Berkel en Rodenrijs) als Alternate (Ridderkerk) kunnen bezichtigen.
Dichter bij huis heb je in ieder geval de MediaMarkt en de Saturn in Aken. Ik ben daar zelf nog niet geweest, dus hoeveel UW(Q)HD-monitoren er daar opgesteld staan, daar durf ik niets over te zeggen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere online computershops in Aken waar ze misschien wel een showroom hebben met dergelijke monitors. Hopelijk kunnen anderen op dit forum je daar iets over vertellen, zou daar zelf ook wel meer over willen weten.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 14:33
Ik heb al een jaar een 29 inch ultrawide scherm van LG in gebruik. Qua specs niet echt bijzonder: full-hd, 60 hz., IPS, geen freesync oid.

Maar man, wat bevalt dit scherm goed. Mooi strak beeld, geen last van ghosting, backlightbleeding oid.
Op de desktop is de extra ruimte in de breedte erg fijn. Met gamen wordt ik door het brede scherm meer betrokken bij het spel dat ik speel. Voordeel is dat je, omdat het eigenlijk gewoon full-hd is, je ook geen hele zware videokaart nodig hebt (ik heb hem een hele tijd met en GTX 769 gebruikt, ik heb nu een GTX 970).

Natuurlijk zijn er ook grotere (in de hoogte) en betere schermen, maar die zijn ook weer duurder.

Nee, ik heb geen spijt van dit scherm en wil zeker niet terug naar een smaller beeld.

Ik heb die van mij bij Informatique gekocht, dus daar zijn vast wel ultrawidescreens te bezichtigen. Maar ook bij Mediamarkt zie ik ze regelmatig staan.

• timmiej93
Ik ben gisteren even snel bij de MediaMarkt in Venlo binnengelopen, en ik moet zeggen dat het me niet tegenviel. Er stonden 4 21:9 schermen opgesteld, echter klopte er geen zak van de specs die erbij stonden. Bij de grootste monitor stond 1920x1080 22", bij de kleinste stond 34" UWQHD. Ik had even geen tijd om te vragen wat nu de daadwerkelijke formaten waren, en op welke resolutie ze draaiden, maar ik weet in ieder geval dat ik binnenkort even terug kan gaan, en er iets te zien valt.

Ik vraag me nu echter af hoe zwaar een UWQHD resolutie nu echt is. Bij LinusTechTips hebben ze de 1080 getest op 4K resolutie, ultra settings bij een paar spellen, en alsnog boven de 60fps. Gezien het feit dat 4K bijna 9 megapixel is, en UWQHD "slechts" 5 MP, zou je toch verachten dat dat geen enkel probleem mag zijn. Nu weet ik weer niet hoe zwaar bepaalde spellen zijn. Ik heb gehoord dat Crysis 3 berucht zwaar zou moeten zijn?

• ktth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11-2017
timmiej93 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:58:
Ik vraag me nu echter af hoe zwaar een UWQHD resolutie nu echt is. Bij LinusTechTips hebben ze de 1080 getest op 4K resolutie, ultra settings bij een paar spellen, en alsnog boven de 60fps. Gezien het feit dat 4K bijna 9 megapixel is, en UWQHD "slechts" 5 MP, zou je toch verachten dat dat geen enkel probleem mag zijn. Nu weet ik weer niet hoe zwaar bepaalde spellen zijn. Ik heb gehoord dat Crysis 3 berucht zwaar zou moeten zijn?
Mijn rondgang langs heel wat benchmarks verteld me dat de prestaties van 3440x1440 ongeveer midden tussen 2540x1440 en 4K liggen. Het valt dus wel mee.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Persoonlijk vind ik 21:9 pas fijn bij 34 inch. Een 29 inch is qua hoogte iets van 23 inch en dat vind ik voor desktop werk niet hoog genoeg. Een 34 inch is 27 inch qua hoogte en dat is prima te doen. Een 25 inch 21:9 scherm is al helemaal niets qua hoogte, dat is 21 inch ofzo.

3440x1440 heb je alleen wel wat GPU power voor nodig. Dan is een 1070 of liever een 1080 wel aan te raden om alles goed te spelen. Ik gebruik zelf 2x GTX980 wat ongeveer gelijk is aan 1 1080 en daarmee is alles prima op hoge settings te spelen.
Pagina: 1