Een snelle vraag. Ik wil voor mijn toekomstige build gaan kijken voor een UltraWide scherm (21:9). Ik heb online al het e.e.a. afgezocht, en zoals verwacht is er weinig aanbod, vooral in de relatief kleinere schermen.
Zoals ik het nu in m'n hoofd heb, zoek ik een UWHD (2560x1080p), of misschien een UWQHD (3440x1440) scherm, maar ik vermoed dat de UWQHD teveel gevraagd is. Het zijn gewoon een buttload aan pixels, en het zou zonde zijn om games alsnog op UWHD te moeten spelen, terwijl je een UWQHD monitor hebt, zeker aangezien downscaling het er niet mooier op maakt.
Vandaar een drietal vragen:
Tim
Zoals ik het nu in m'n hoofd heb, zoek ik een UWHD (2560x1080p), of misschien een UWQHD (3440x1440) scherm, maar ik vermoed dat de UWQHD teveel gevraagd is. Het zijn gewoon een buttload aan pixels, en het zou zonde zijn om games alsnog op UWHD te moeten spelen, terwijl je een UWQHD monitor hebt, zeker aangezien downscaling het er niet mooier op maakt.
Vandaar een drietal vragen:
- Waar moet ik op letten, vooral qua techniek? Het is de bedoeling om op de monitor te gamen. Nu heeft alles weer z'n voor- en nadelen geloof ik. Wat ik er van begrepen heb: IPS heeft veel last van ghosting en relatief trage reactiesnelheden / veel inputlag. Niet ideaal dus. TN heeft waardeloze kijkhoeken ook nog eens slechte kleurweergave, niet echt meer van deze tijd dus. VA zou dan weer iets beter zijn, maar nog steeds niet echt. Ik verwacht geen competitive CSGO te gaan spelen oid., dus een reactietijd van een halve nanoseconde is zeker niet nodig, maar het moet niet irritant gaan worden natuurlijk. Zou ik wegkomen met een IPS paneel, of raden jullie iets anders aan?
- Wat is jullie ervaring met 1080p op een 29" UltraWide? Ik schrok er eerst van, aangezien mijn TV 32" (1080p 16:9) is, waar ik van "PC monitor-afstand" de pixels kan tellen. Dit zou ik dus echt niet willen voor mijn PC. Echter heb ik later de afmetingen van een 29" UW scherm opgezocht, waar bleek dat de hoogte van het scherm amper groter was dan mijn 17" laptop, waardoor de verticale schaalvergroting dus minimaal zou zijn. Heeft iemand van jullie ervaring met dit formaat scherm op 1080p?
- Waar kan ik dit soort schermen gaan bekijken? Als eerste denk ik aan de MediaMarkt, simpelweg omdat ze daar praktisch alles hebben. Echter leert de praktijk dat ze vaak van alles slechts één of twee varianten hebben, áls ze het al hebben, zeker met dit soort dingen. Kennen jullie nog speciaalzaken, of andere tech winkels die ik over het hoofd heb gezien? Ik woon in het zuidoosten van het land, dus winkels in Duitsland is ook geen enkel probleem. België is iets verder weg.
Tim