Kabel doorgebrand Toshiba L50-B-18H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste mede-tweakers,

Gisteren een laptop van iemand gekregen met de vraag of ik er even naar wilde kijken, omdat deze van het een op het andere moment niet meer aan ging.
Laptop opengemaakt, kwam ik erachter dat er een kabel is doorgebrand vlakbij de CPU fan, en deze door het onderdeel hieronder was heengesmolten. (zie foto's).
Nu vraag ik mij af of er misschien iemand van jullie weet waar dit onderdeel voor dient, wat eronder zit, en of ik dit samen met deze kabel zou kunnen bestellen. Of denken jullie dat dit einde verhaal is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oarhax7kr9zdf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q1acvvnfejeju.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yueldwbudl3eh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uaua0whyab7fe.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 2 zwarte bakjes zijn wrs de luidsprekers, die kabel zal wel iets er mee te maken hebben dat de laptop het niet meer doet, naar waar loopt die?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Laatst online: 13:41
Waar loopt het kabeltje heen? Ik gok op iets van een aan uit schakelaar.
Dat zwarte plastic ding is waarschijnlijk een luidspreker. Die zal het vast nog wel doen.

Zo te zien is dat zo'n kabeltje:
http://www.ebay.com/itm/G...3PBLIPB0000-/161909785143

[ Voor 31% gewijzigd door .Maarten op 26-08-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zie dat het een 4-polige kabel is, zou het USB kunnen zijn? Ingebouwde webcam in de deksel die is doorgefikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit soort kabeltjes gaan niet het scherm in. Op de hoek bij de fan zie ik een klein printje, mogelijk met de powerbutton en de lid-close detection. Daar zie ik een 4 polige connector dus zit/zat die daarop aangesloten.

Op dat printje staat een stikker met een artikelnummer, mogelijk als je dat deel zoekt komt er een kabel mee.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Bedankt voor jullie reacties en hulp!!
De kabel loopt inderdaad naar de aan en uit schakelaar toe.
Ik ga proberen zo'n kabeltje te bestellen en wie weet werkt het dan weer!
Wordt vervolgd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Gezien die naar de powerschakelaar loopt is het wellicht een goed idee even te kijken welke 2 draadjes de powerknop met elkaar verbind.
Dan doe je diezelfde verbining op het moederbord en kijk je of hij dan wel aangaat.

Een kabel die niet beweegd die opeens doorbrand is vreemd, best een kans dat de kabel zelf het probleem niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zie waar de brandvlek zit, op de ventilator. Die metalen plaatjes op de fans hebben best wel scherpe randjes (heb ervaring) en natuurlijk beweegt alles in een laptop, doorbuiging en trillingen bij vervoer en gebruik tot vibraties van de fan. Dan kan zo'n randje in de kabel snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

memphis schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:54:
Zie waar de brandvlek zit, op de ventilator. Die metalen plaatjes op de fans hebben best wel scherpe randjes (heb ervaring) en natuurlijk beweegt alles in een laptop, doorbuiging en trillingen bij vervoer en gebruik tot vibraties van de fan. Dan kan zo'n randje in de kabel snijden.
Daar lijkt het kabeltje ook het meest beschadigd te zijn. Maar er is wel kans op vervolgschade... Om zo'n kabeltje zo erg te laten verbranden is aanzienlijk meer vermogen nodig dan waarmee de powerknop geschakeld wordt... Een test of die laptop überhaupt nog aan gaat door even 2 pinnen door te verbinden zal niet overbodig zijn... Voor het zelfde geldt is de controller/transistor ook overleden omdat er veel te veel stroom is gaan lopen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Daar kom je alleen achter wanneer je dat kabeltje voor een paar euro vervangt. Vrees niet, ik heb al heel wat sluitingen in kabels gezien waarbij de voedingen en de printen nog heel waren.En voor die paar euro is het het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Allemaal heel erg bedankt! Ik heb de kabel inmiddels binnen en de laptop werkt weer goed!!!
Was er verder toch niets kapot.
Hopen maar dat het nu blijft werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heb je wel een dik plakbandje op het scherpe randje van de ventilator geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Ja , Memphis heeft gelijk , zeker goed inpakken en juist plaatsen dat kabeltje , een 2e keer heb je waarschijnlijk niet zo veel geluk. Er is inderdaad veel power voor nodig om deze te laten smelten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Heb er inderdaad wat tape overheen geplakt. Tot dusver werkt de laptop nog, dus hopen dat het zo blijft. Nogmaals bedankt allemaal!
Pagina: 1