Sonos controller in een andere VLAN benaderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Omdat Exact Globe soms vrij traag was en ik daar niet direct een verklaring voor kon vinden ben ik onderzoek gaan doen naar wat er op het netwerk gebeurt. Nu blijkt dat Sonos exorbitant veel traffic genereert op de switches (2x HP v1920). Sorry, niet exorbitant veel, maar exorbitant extreem super exorbitant veel traffic. Alsof alle devices elkaar continu DDoS'en. Het zijn slechts 5 speakers en een controller. Dat mag de netwerksnelheid niet beinvloeden. Toch gebeurt het helaas wel.

Als Sonos uit staat, dan is Exact Globe plotseling supersnel.

Nu is het algemeen bekend dat Sonos alleen goed werkt op unmanaged 100 mbit apparatuur tenzij je STP configureert. Dit heb ik zelf al bij Cisco, HP, Meraki en het duidelijkst op Netgear switches gezien. STP heb ik inmiddels geconfigureerd en dat helpt al grotendeels, echter ik wil ook die traffic omlaag krijgen. Dus heb ik de Sonos apparatuur op een antieke 100 mbit hub (geen switch) aangesloten en die switch in een VLAN gezet. Op de router is een PVID geconfigureerd en is een route gemaakt tussen de twee VLAN's.

Vanuit het gebruikers-VLAN is een route naar de Sonos VLAN. Echter de Sonos software op een gebruikers-PC kan de Sonos apparatuur niet vinden. Waarschijnlijk omdat ik de optie niet kan vinden om handmatig een ander subnet te kiezen:
Zorg ervoor dat deze controller op hetzelfde netwerk is aangesloten als uw Sonos-systeem en dat uw Sonos-systeem is aangesloten op de netstroom. Druk vervolgens op 'volgende' om verder te gaan.
Checklist:
• Zelfde netwerk: Ja
• Netstroom: Ja
Haal ik de VLAN's weer weg of zet ik de PC met de software op dezelfde VLAN, dan werkt Sonos wel.

Ik wil Sonos perse in een andere VLAN en op een eigen hub, want dan stoort het niet met Exact Globe.

Hoe hebben jullie Sonos geconfigureerd bij jullie op de zaak? Wat zou in ons geval een gepaste oplossing kunnen zijn? Een dedicated Sonos PC inzetten en die op de 100 mbit hub aansluiten is voor nu geen optie. Misschien in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 26-08-2016 19:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:16
Sonos gebruikt een broadcast protocol en wordt dus automatisch tot een subnet beperkt.
Daar overdspoelt hij dan ook het hele subnet, het is netwerktechnisch echt een rampzalig product.

Waarom stp daar iets aan zou verbeteren is mij volkomen onduidelijk en ook onlogisch.
Stp heeft als taak om loops te voorkomen bij redundant aangesloten netwerk devices, door maar een poort actief te maken en de andere te blokkeren, heeft dus niets met broadcast storms te maken die Sonos genereert.

Probeer de devices die Sonos gebruiken in een apart subnet te zetten en de rest in een ander subnet, daar heb je dus niet perse vlans voor nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Volgens de Sonos support moet je op je switches STP op een bepaalde manier configureren om alles goed te laten werken. Waarom, geen idee. Maar het verbetert de performance van Exact in ieder geval aanzienlijk.

Is het een optie om een van de PC's te voorzien van een tweede NIC, daar een statisch IP aan toe te kennen en om die geen standaardroute te geven? Gaat dat werken? Of raakt Sonos dan alsnog van slag?

Waarom is Sonos op de achtergrond eigenlijk zo k*t?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trommelrem schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:04:
Waarom is Sonos op de achtergrond eigenlijk zo k*t?
Om dat het voor eindgebruikers/thuisgebruikers in een thuissituatie bedoeld is en het 'zo vaak mogelijk' moet werken in plaats van 'zo goed mogelijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt toch je Sonos via de hub op je netwerk aansluiten?
Dan is z'n bandbreedte beperkt tot 100 Mb/s en heb je voor Exact nog 900 Mb/s over.
Desnoods score je ergens een 10 Mb/s hub...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
johnkeates schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:12:
[...]

Om dat het voor eindgebruikers/thuisgebruikers in een thuissituatie bedoeld is en het 'zo vaak mogelijk' moet werken in plaats van 'zo goed mogelijk'.
Ja, zo kan ik het ook. Alle andere applicaties kapotmaken, zodat je zelf wel werkt :P
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:23:
Dan is z'n bandbreedte beperkt tot 100 Mb/s en heb je voor Exact nog 900 Mb/s over.
Probleem is niet de bandbreedte, maar de protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heeft niets met verbruikte bandbreedte te maken, het is audio dus gebruikt nauwelijks bandbreedte.

Heeft je router de mogelijkheid om mac adressen aan ipadressen te koppelen?
Zo ja stel dan de dhcp server in om bijvoorbeeld ipadressen in de 192.168.1.xxx uit te delen en geef alle Sonos devices een ipadres in de 192.168.2.xxx reeks

Dat sonos verkeer blijft dan in z'n eigen subnet en de rest heeft er geen last van, de switch houd het dan tegen voor de echte devices.

Kan je router dat niet in twee verschillende subnets, koop dan een heel simpele router erbij voor een paar tienjes en zet alle Sonos devices daar achter.

Het probleem van de beheer software blijft want die software is net zo dom en zoekt de sonos devices via een broadcast in plaats van een instelbaar ipadres.

Je kunt welzoals je voorstelde een tweede nic in je pc zettenen die in het andere subnet zetten,maar ik betwijfel of de sonos software dat snapt

Even handmatig je pc in het sonos subnet zeten als je iets wilt configureren of een aparte pc daarvoor zijn de enige oplossingen.
Gewoon geen sonos gebruiken werkt ook goed 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 26-08-2016 20:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Sonos werkt via multicast (en niet via broadcast dus), in theorie zou het moeten werken als je je router configureert voor multicast routing (in het geval je je Sonos apparaten in een apart VLAN wil).

De reden waarom Sonos support adviseert om STP te configureren is omdat sommige (alle?) Sonos apparaten als netwerkbridge functioneren en zelf STP op de netwerkpoorten draait om eventuele loops te voorkomen. Soms kan het echter voorvallen dat de Sonos de STP _root bridge_ wordt, wat zeker niet gewenst is. Vandaar STP configureren op je switch, met een hogere prioriteit dan de Sonos zodat de switch altijd de root bridge blijft. Als ik correct begrijp heb je nu wel een managed switch? Controleer even de STP status en ga na wat de root bridge is.

[ Voor 4% gewijzigd door RedShift op 26-08-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het audioverkeer is wel multicast maar het management verkeer gaat via broadcast en daar heeft je netwerk last van.
Anders zou een switch die igmp snooping onderdsteunt voldoende zijn en dat doen de meeste switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
Ben(V) schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:04:
Het audioverkeer is wel multicast maar het management verkeer gaat via broadcast en daar heeft je netwerk last van.
Anders zou een switch die igmp snooping onderdsteunt voldoende zijn en dat doen de meeste switches.
Neen, dat is niet correct. De Sonos bakjes adverteren zichzelf via multicast in het netwerk, het management verkeer verloopt gewoon via unicast (zoals het hoort :) ).

Praktisch elke managed switch ondersteunt IGMP snooping, maar die feature staat standaard meestal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Het betreft HP v1920 switches. Tweemaal. Met elkaar verbonden met een LACP. Switch 1 heeft alleen de router, de server en een aantal AP's aangesloten. Switch 2 heeft alle gebruikers PC's en de Sonos apparatuur. Het is een heel recht toe recht aan netwerk dat zo simpel mogelijk is opgezet.

Dit is de STP configuratie:

Enable STP Globally: Enable
BPDU Protection: Enable
Mode: STP
Max Hops: 20
Path Cost Standard: Legacy

Switch 1:
Instance ID 0
Root Type: Primary
Bridge Priority: 0

Switch 2:
Instance ID: 0
Root Type: Secondary

Port Setup voor alle poorten, exclusief de poorten waarmee beide switches verbonden zijn:

STP: Enable
Protection: Root Protection

-edit-
IGMP snooping configuratie opgevraagd: Staat uit op de data, wifi, sonos en management vlan.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 26-08-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
Trommelrem schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:29:
Het betreft HP v1920 switches. Tweemaal. Met elkaar verbonden met een LACP. Switch 1 heeft alleen de router, de server en een aantal AP's aangesloten. Switch 2 heeft alle gebruikers PC's en de Sonos apparatuur. Het is een heel recht toe recht aan netwerk dat zo simpel mogelijk is opgezet.

Dit is de STP configuratie:

Enable STP Globally: Enable
BPDU Protection: Enable
Mode: STP
Max Hops: 20
Path Cost Standard: Legacy

Switch 1:
Instance ID 0
Root Type: Primary

Switch 2:
Instance ID: 0
Root Type: Secondary

Port Setup voor alle poorten, exclusief de poorten waarmee beide switches verbonden zijn:

STP: Enable
Protection: Root Protection

-edit-
IGMP snooping configuratie opgevraagd: Staat uit op de data, wifi, sonos en management vlan.
En heb je multicast routing op je router geconfigureerd? Want STP is een layer 2 zaak, zal niet beïnvloeden of dat je via de Sonos software de Sonos hardware kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
RedShift schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:32:
[...]

En heb je multicast routing op je router geconfigureerd? Want STP is een layer 2 zaak, zal niet beïnvloeden of dat je via de Sonos software de Sonos hardware kan controleren.
Ondersteunt de router niet. Het is een redelijk simpele Draytek 2960 als router. Wederom zo basic mogelijk geconfigureerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 26-08-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
Trommelrem schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:43:
[...]

Ondersteunt de router niet. Het is een redelijk simpele Draytek 2960 als router. Wederom zo basic mogelijk geconfigureerd.
Dan zal het niet lukken om de Sonos apparatuur te controleren vanuit een ander VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:48
Heb je misschien naast de sonos controller ook sonos apparatuur op het (niet-sonos)netwerk/wifi netwerk aangemeld? Ik heb eerder meegemaakt dat dit voor loops zorgt. Oplossing is dan alleen de controller aansluiten op het lan en vervolgens alle sonos apparatuur met het sonos wifi laten verbinden en niet met je eigen routertjes/aps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Laatst online: 06-10 21:20
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:23:
of gewoon de switch poorten hard op 10 mbit zetten

andere optie is nog
check of je netwerkkaart Vlan's ondersteund.
dan kost het geen 2e netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
rc5proxy schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:19:
[...]

of gewoon de switch poorten hard op 10 mbit zetten

andere optie is nog
check of je netwerkkaart Vlan's ondersteund.
dan kost het geen 2e netwerkkaart.
Helaas werkt dat niet. Als ik een virtuele NIC wil toevoegen, dan moet ik eerst een Team maken. Alleen dan zegt PowerShell:
code:
1
or LBFO is not supported on this SKU.
Het betreft Windows 10 Pro. Volgens mij kan dit alleen op de server SKU's.

Is er een andere manier om een virtuele NIC toe te voegen en die in een andere VLAN te plaatsen?

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 27-08-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Trommelrem schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:43:
[...]

Op mijn Draytek 2130 kun je wel STP configureren via SSH:
root@Vigor2130:~# brctl show
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
br-lan          8000.00507fce7e90       no              eth0.1
br-wan          8000.00507fce7e91       no              eth1.2

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:41:
Is er een andere manier om een virtuele NIC toe te voegen en die in een andere VLAN te plaatsen?
Welke netwerkchip? En op welk OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:48:
[...]

Op mijn Draytek 2130 kun je wel STP configureren via SSH:
root@Vigor2130:~# brctl show
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
br-lan          8000.00507fce7e90       no              eth0.1
br-wan          8000.00507fce7e91       no              eth1.2
De 2130 is Linux based en kan via SSH inderdaad een aantal dingen meer dan andere Draytek's. Alle andere Drayteks zijn DrayOS.
Dav1d schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:12:
[...]

Welke netwerkchip? En op welk OS?
Realtek. Maakt dat eigenlijk uit? PowerShell is voor elke NIC hetzelfde, toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 27-08-2016 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:14:
Realtek. Maakt dat eigenlijk uit? PowerShell is voor elke NIC hetzelfde, toch?
Met de Realtek Ethernet Diagnostic Utility kun je virtuele (VLAN) NICs aanmaken. Dit is niet afhankelijk van NetLBFO.
Pagina: 1