Sociale huurwoning - voorrang afkomst!?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Vandaag gestuit op een vreemde situatie; om het e.e.a. duidelijk te maken zal ik het even uitleggen.

Momenteel wonen 10 jaar in onze huidge sociale huurwoning; man+vrouw, 2 kindjes van 3 & 6.

we hebben sinds een jaar of 4 een nieuwe buurman (welke is ingetrokken bij de buurvrouw welke er al 13jr. woont) en deze veroorzaakt veel ellende. Waar het begon met muziek overlast (s nachts) tot het mishandelen van de buurvrouw toe is dit loop der tijd over gegaan tot het volledig 'de pik' hebben op ons (gezin).

Dit gaat zover dat als de kinderen lekker buiten spelen in onze tuin, er van alles geroepen wordt waar de honden geen brood van lusten tot zelfs het (met de mond) bedreigen van het dicht timmeren van hun mondjes.

Ander voorbeeld is als ik een keertje met de bedrijfsbus (Renault trafic kleine versie) en deze parkeer voor 'onze huizen' hij tierend en alles naar buiten komt omdat hij daar staat (ook al.is er nergens anders plek).

Belt dan de politie (maar die komen niet daar het een openbare plek is); hij naait zich verder op en onlangs heeft ie 2 uur op onze ramen en deuren staan bonken rammen en schelden. Uiteindelijk is hij ook aangesproken door overburen (het wad 20u30 tot 22u30) & na 2x politie bezoek is hij wegens dronkenschap,bedreigingen,overlast,privé terrein betreden & belediging politie gearresteerd.

Dit zijn maar 2 kleine voorvallen; helaas is ondertussen het dossier zo groot bij de politie... en is ons gezin zo gekrenkt, geen woongenot etc dat we besloten hebben te verhuizen... met name voor de rust en veiligheid van onze kinderen.

Maar toen; uiteindelijk na 3 maanden een woning beschikbaar, voldoet aan onze wensen etc, gereageerd.

Met een 10 jaar ingeschreven tijde, bleken we als reageerder nr 27 toch op positie 1 te staan!! Yes....

Wat blijkt! Geldt voor deze woning dat mensen met Molukse achtergrond voorrang te krijgen!

De volle wijk is zover ik weet (daar ik er ook vaak kom en bekenden heb wonen) gemengd;

(En of het nu Moluks, Joods, Islamitisch is... )

In mijn ogen neigt dit naar discriminatie; een voorkeurspositie op basis en etnische afkomst.

Iemand een idee of dit zomaar kan?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 12:49

Shunt

Boe

Natuurlijk kan dit zij zijn de uitbater van de woning en hebben zelf een bepaald plan staan hoe de woningen ingedeeld worden. Wil je alle vrijheid hebben om te wonen waar je wilt zul je in de normale huur moeten gaan kijken.

Verder zou ik mij ernstig afvragen of je wel wit wonen in een buurt waar huizen als molukkers voorang aangestreept staan. Mijn ervaring is dat het dan geen al te flitsende buurt is. Nu is dat bij Sociale huur zoizo al snel maar ja.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Shunt schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:39:
Natuurlijk kan dit zij zijn de uitbater van de woning en hebben zelf een bepaald plan staan hoe de woningen ingedeeld worden. Wil je alle vrijheid hebben om te wonen waar je wilt zul je in de normale huur moeten gaan kijken.

Verder zou ik mij ernstig afvragen of je wel wit wonen in een buurt waar huizen als molukkers voorang aangestreept staan. Mijn ervaring is dat het dan geen al te flitsende buurt is. Nu is dat bij Sociale huur zoizo al snel maar ja.
Het betreft hier een algemene sociale woningstichting.

De buurt staat bekend als netjes, sociaal etc. Oa. daar het gewoon gemengd is.

Tevens heb ik totaal geen problemen met Molukken (of welke afkomst dan ook). Nu wonen we ook in een combi van alles en nog wat.

Tevens is vrije sector een kleine optie; hier zijn we tevens naar aan t het kijken maar een huis kopen is bijna makkelijker dan een huurwoning.

Door omstandigheden is een hypotheek nog 2.5jr. Geen optie wegens een oude BKR melding; spijtig maar het zij zo.

Maar zelfs bij veel huur huizen tegenwoordig 'gewoon' BKR inzichten en eisen. Dood en doodzonde.

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 26-08-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Crazy- schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:36:
Wat blijkt! Geldt voor deze woning dat mensen met Molukse achtergrond voorrang te krijgen!
Nee, mensen die voor de verhuurder als "urgent" gezien worden krijgen voorrang. Misschien zijn dat momenteel veel Molukkers. Het kan ook een Nederlander zijn die recent op straat is komen te staan ofzo. Hebben ze vast wel ergens netjes beschreven staan, hoe je in aanmerking komt voor een urgentieverklaring.

Heb je de problemen met je buren in de afgelopen jaren trouwens ook bij de woonstichting gemeld? Zij moeten ook zorgen voor jouw woongenot. Als er maar genoeg klachten binnenkomen kunnen zij uiteindelijk je buurman misschien wel uit laten zetten, of wellicht kunnen ze jou met urgentie aan een andere woning helpen als de situatie echt onhoudbaar wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 26-08-2016 19:53 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:50:
[...]

Nee, mensen die voor de verhuurder als "urgent" gezien worden krijgen voorrang. Misschien zijn dat momenteel veel Molukkers. Het kan ook een Nederlander zijn die recent op straat is komen te staan ofzo. Hebben ze vast wel ergens netjes beschreven staan, hoe je in aanmerking komt voor een urgentieverklaring.
Urgentie is wat hier NIET speelt; dat staat los hiervan. Urgentie komt direct in een woning zonder dat deze openbaar in de verhuur komt. Het gaat hier letterlijk om een (zover mij bekend) een afspraak met de Molukkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 19:26
Crazy- schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:36:
Vandaag gestuit op een vreemde situatie; om het e.e.a. duidelijk te maken zal ik het even uitleggen.

Iemand een idee of dit zomaar kan?
Kregen 'mensen met een Molukse achtergrond; voorrang, of kregen 'mensen, met een Molukse achtergrond', voorrang? Klein verschil, maar het verandert de betekenis behoorlijk. Oftewel, kregen ze voorrang omdat ze Moluks waren, of kregen ze voorrang om een andere reden en waren ze toevallig Moluks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wikipedia: Molukse wijk

Hier staat het ook in genoemd, er is een aparte Molukkersregeling. Zie ook geschiedenis en aanleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 12:49

Shunt

Boe

Als jij 3 sociale huur woningen hebt waar aan de 2 buiten kanten Molukkers wonen bestempelen de woning corporaties de middelste woning vaak ook als voorkeur voor Molukkers. En ja het is soms redelijk over trokken maar het is nu in het algemeen gewoon zo dat dat hele hechte groepjes zijn. Zie ook hier boven.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Ronald8 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:54:
[...]

Kregen 'mensen met een Molukse achtergrond; voorrang, of kregen 'mensen, met een Molukse achtergrond', voorrang? Klein verschil, maar het verandert de betekenis behoorlijk. Oftewel, kregen ze voorrang omdat ze Moluks waren, of kregen ze voorrang om een andere reden en waren ze toevallig Moluks?
Het betreft dat Molukse mensen voorrang krijgen in deze situatie.

Ik lees hierboven iets uit het verleden; helder. Onlangs hebben ook AZCers met 5 jaar status voorrang gekregen; dat kan ik ook wel begrijpen.

Ik ben alleen van mening dat het nu toch wel achterhaald moet zijn en het in mijn ogen toch verkeerd overkomt. Maar wellicht ben ik de enige? :X

Ja de stichting is op de hoogte van de situatie; onlangs (laatste jaar) is het echter erger en erger geworden en persoonlijk op ons gericht geworden. De stichting roept nu alleen maar: bemiddeling; wijkagent gesprek etc.

Aanvullend; enkele maanden nadat hij er kwam wonen is hij letterlijk door het A.T. bewapend, huis omsingeld en alles van z'n bed getild wegens vuurwapengevaarlijk en z'n bak-verleden.

opm: ik ben absoluut neutraal; iedereen mag van mij overal wonen; urgentie in situaties heb ik respect voor; racisme ben ik op tegen etc. Het gaat mij hier mij alleen om het juridische aspect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Crazy- schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:14:
[...]
Ik ben alleen van mening dat het nu toch wel achterhaald moet zijn en het in mijn ogen toch verkeerd overkomt. Maar wellicht ben ik de enige? :X
Nee hoor, ik denk niet dat je de enige bent en wellicht klinkt het wat achterhaald, maar gezien de vele fouten die de Nederlandse overheid in het verleden heeft gemaakt mbt de Molukse kwestie vind ik het niet geheel onterecht.

Maakt jouw situatie niet minder klote, wellicht is er de mogelijkheid dat je buurman, met een goed opgebouwd politiedossier, door woningbouw uitgezet kan worden, maar dat is ook vaak een lang en lastig proces.

Veel succes, hopelijk komt er toch snel voor jullie een goede oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
https://www.jurofoon.nl/b...der-huur-bij-lastige-buur

Check ook dat. Het lost je probleem niet op maar kan misschien wel meer druk geven richting verhuurder.

Verder zijn er bepaalde wijken waar Molukkers voorrang krijgen. Of waar zelfs alleen maar Molukkers mogen wonen. Zie ook http://www.ad.nl/binnenla...in-molukse-wijk~af995138/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
.Maarten schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:59:
https://www.jurofoon.nl/b...der-huur-bij-lastige-buur

Check ook dat. Het lost je probleem niet op maar kan misschien wel meer druk geven richting verhuurder.

Verder zijn er bepaalde wijken waar Molukkers voorrang krijgen. Of waar zelfs alleen maar Molukkers mogen wonen. Zie ook http://www.ad.nl/binnenla...in-molukse-wijk~af995138/
Jurofoon artikel had ik nog niet gevonden, bedankt. Heb wel onlangs aangekaart om juridische stappen te ondernemen; echter door het vinden van een mogelijke woning heb ik dat even laten rusten. Het is mij niet zo zeer om het geld te doen, maar beetje druk zetten zal geen kwaad kunnen in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crazy- schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:14:
Onlangs hebben ook AZCers met 5 jaar status voorrang gekregen; dat kan ik ook wel begrijpen.
5 jaar wachten en dan voorrang krijgen? Ik ben onlangs de 9 jaar wachten gepasseerd...

Maar dat afkomst soms voorrang heeft heb ik hier (Enschede) een tijdje terug ook wel eens gezien, weet alleen niet meer bij welke wooncorporatie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:48
Huurhuis wat m'n broertje achter laat komen asielzoekers uit Syrie in die een jaartje gymzaal en AZC-hoppen achter de rug hadden. Ik snap dat de woningnood al hoog is voor NL'ers, maar ook dat je mensen met een status niet in AZC's kunt laten proberen een toekomst op te bouwen. Zijn twee afzonderlijke problemen die elkaar treffen op de overspannen woningmarkt.Woningcorporatie heeft een zgn taakstelling vanuit de gemeente opgelegd gekregen waarbij ze x-aantal woningen moeten opleveren en dat is een substantieel deel van het totaal.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-08-2016 21:23 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:22:
Zijn twee afzonderlijke problemen die elkaar treffen op de overspannen woningmarkt.
En ondertussen gaat het slopen en/of in de verkoop gooien van sociale huurwoningen gewoon door, wat het alleen maar erger maakt. Maar dat gaat offtopic :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Ik zei ook al dat ik de AZC situatie accepteer en terecht vind! :-) dat is ook niet de issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
sambalbaj schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:58:
Wikipedia: Molukse wijk

Hier staat het ook in genoemd, er is een aparte Molukkersregeling. Zie ook geschiedenis en aanleiding.
Het is erg lullig voor TS dat die regeling niet op voorhand bij het aanbieden van de woning als geldend is genoemd. Daar zou hij nog een klacht over kunnen indienen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Welkom in NL waar je als Hollander onder aan de lijn staat. Je wilt niet weten hoeveel woningen als asielzoekerwoning wordt aangemerkt. Mijn tip, heeft mijn neef laatst gedaan. Zoek een woning in echt slechte wijk, bel met de woningcorporatie of je kunt ruilen met een ander huurhuis die als asielzoeker staat aangemerkt. Soms willen ze dan wel ruilen als je gegronde reden hebt. Even die woningen bekijken of ze in een betere wijk staan.
Pagina: 1