Taxus, weghalen of laten staan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 18:14
Vorig jaar hebben we onze tuin laten aanleggen. Het ontwerp en beplantingslijst is door een ander gedaan dan de hovenier die de tuin heeft aangelegd.
We hebben een hele mooie taxushaag waar nu rooie besjes in groeien. Pas toen we de rode besjes zagen kwamen we erachter dat de taxus erg giftig is. We kunnen de hovenier natuurlijk niet de schuld geven en hadden dit natuurlijk zelf moeten opmerken.

We hebben (nog) geen kinderen maar die zullen hier uiteindelijk wel opgroeien. De Haag is nu nog niet volledig dichtbegroeid. Wat zouden jullie doen?
De haag lekker laten zitten? Je moet toch op je kinderen letten?
Of nu direct vervangen zodat de haag mooi meegroeit met de rest van de tuin?

Wat zouden jullie als alternatief aanraden voor een mooie donkergroene dichte wintergroene haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Op welke termijn neem/wil je kinderen? Voor hetzelfde geldt heeft voor die tijd die taxus de geest gegeven en maak je je zorgen om niets.

En als het wel zo is, kinderen eten ook niet meteen alles op wat aan een boom of haag hangt ;) en daarbij opletten moet je toch, je gaat ook niet je stopcontacten weg halen als je kinderen krijgt ;)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Denk ook aan kinderen in de buurt. Het gaat om een haag, dus ik neem aan dat kinderen er onbelemmerd bij kunnen komen. En inderdaad, onderschat die giftigheid niet! Het is niet zo dat het wel wat meevalt!
Er zijn weliswaar veel zwaar vergiftige planten waar menigeen totaal geen weet van heeft en die toch vrij vaak in tuinen en plantsoenen voor komen. Maar de meeste daarvan zien er niet aantrekkelijk uit om er van te eten, ook niet door kinderen. En bij verreweg de meeste kan bij het er langs lopen en terloops even aanraken geen kwaad. Echter de mooie rode bessen van de taxus ogen juist wel aantrekkelijk. Dus ja, terecht dat je hier vragen over hebt. Wij hebben de taxus daarom nooit overwogen.

Edit:
Uit de verdere reactie verneem ik dat het aspect buurkinderen niet van toepassing is. Eigen kinderen kun je inderdaad wel op de juiste manier opvoeden en dan kan ik het wel eens zijn met de mening "niet te moeilijk over doen".

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 26-08-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 21:30

Jiffy

God, you're ugly!

Lekker laten staan. Zoals hierboven (hum, de eerste reactie, niet de tweede): dat het aan een boom hangt, wil niet zeggen dat kinderen het in hun mond stoppen. Een rodondendron is ook giftig, bijvoorbeeld. Veel andere planten/struiken/bomen ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Jiffy op 26-08-2016 19:26 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 06:24

Richard

Kuru Kuru Kururin

Jiffy schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:24:
Lekker laten staan. Zoals hierboven (hum, de eerste reactie, niet de tweede): dat het aan een boom hangt, wil niet zeggen dat kinderen het in hun mond stoppen. Een rodondendron is ook giftig, bijvoorbeeld. Veel andere planten/struiken/bomen ook.
^^^ Dit dus; ik heb er 4 in pyramidevorm geknipte georven van de vorige eigenaar van onze tuin; en ik kwam er pas achter dat Taxus =/= Toxic nadat iemand op een verjaardag tegen me zei: "Is dat niet zo'n kankerboompje", en toen ben ik eigenlijk pas gaan zoeken.

Indien je er echt vanaf wilt; schenk 'm dan in ieder geval op de juiste manier: http://www.vergrootdehoop.nl/

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Even ter aanvulling. De haag (ca 25 boompjes van 60cm) staat in de achtertuin en is voor buurtkinderen niet bereikbaar. Wel erg goed bereikbaar voor de eventuele eigen kinderen.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar alternatieven. Als ik voor 250-500 euro iets gelijkwaardig kan kopen zonder mij zorgen te maken, dan graag.

We willen graag binnen enkele jaren aan de kinderen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door StecaGrid op 26-08-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier staat taxus en moet het blijven staan. Staat in mijn koopcontract. Architectuur van de wijk.
Onze kleine is nu 8 maanden. Ik maak me geen zorgen. Kinderren kun je leren dat ze ergens af moeten blijven. Wij hadden thuis oom een flinke taxus staan en daar heb ik ook nooit besjes van gegeten, nadat mijn moeder me op het hart gedrukt had dat ik er dood aan zou gaan.
Kwestie van je kind goed instrueren dus, en in de smiezen houden. Je hebt ook gif staan in de schuur. Moet ie ook afblijven ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Lekker laten staan en je kinderen opvoeden dat ze niet alles in hun mond steken.

Alternatief
Taxus blijft het hele jaar groen dus zul je naar mijn idee al snel naar andere naaldsoorten moeten kijken (waarvan er niet veel geschikt zijn als heg) en coniferen, beuk zou je evt ook nog aan kunnen denken.

Al met al ben ik van mening dat je je druk zit te maken om niks. Al zou je de taxushaag vervangen, waarschijnlijk zal je er nog meerdere tegenkomen op je tochtje naar de basisschool ;) Gewoon opvoeden die (toekomstige) kids.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 17:55
Volgens deze, wellicht onvolledige, lijst http://www.baaij-hoveniers.nl/beplanting/giftige_planten.htm zijn er nog veel meer bekende planten giftig.

Er zaten voor mij, maar ik heb zeker geen groene vingers, wel een paar verrassingen tussen zoals Buxus, Hedera, Hyacint, Oleander, Rhododendron en Sedum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 07:41
Zorg dat je de haag 2-3 keer per jaar snoeit ,zo heb je minder kans op bessen!
Voordeel van vaker snoeien is dat de haag dichter/voller word en dat hij minder energie in de bloei gaat steken!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Gewoon laten staan. Je moet een kleine sowieso niet zonder toezicht ergens laten ronddolen in de tuin en tegen de tijd dat je dat wel kunt heb je hem/haar prima kunnen leren dat die rode dingetjes stout zijn ;)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gewoon lekker laten staan. Er zijn tientallen planten/struiken-soorten die in veel tuinen staan en die giftig zijn, waarom zou alleen de taxus een probleem zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 27-08-2016 11:12 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 10:24
Taxus snoeisel wordt trouwens ook verzameld, omdat het gebruikt wordt in de kankerbestrijding.
Zoek maar is op taxus snoeisel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

bangkirai schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:29:
Taxus snoeisel wordt trouwens ook verzameld, omdat het gebruikt wordt in de kankerbestrijding.
Let wel op de juiste taxus-soort dan, want dit geldt alleen voor taxus baccata, andere taxussoorten zijn voor dat doel niet bruikbaar,.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 06:24

Richard

Kuru Kuru Kururin

bangkirai schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:29:
Richard in "Taxus, weghalen of laten staan"

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Bedankt voor jullie reacties. We hebben inderdaad een taxus baccata. Bijkomend nadeel is dat de vrouw de rooie besjes ook nog lelijk vindt. Ik merk dat de meesten er niet direct een probleem in zien. Zolang er nog geen kinderen zijn is het natuurlijk ook nog geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeronimo schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:42:
Volgens deze, wellicht onvolledige, lijst http://www.baaij-hoveniers.nl/beplanting/giftige_planten.htm zijn er nog veel meer bekende planten giftig.

Er zaten voor mij, maar ik heb zeker geen groene vingers, wel een paar verrassingen tussen zoals Buxus, Hedera, Hyacint, Oleander, Rhododendron en Sedum.
Dat vooral ja. Als je je er nog in hebt verdiept schrik je misschien van die Taxus, maar er zijn veel meer en veel giftigere planten in menig tuin (met als toppunt de blauwe monnikskap). Als je echt panisch erover bent, pak het aan maar controleer dan gelijk alle andere planten en doe daar zelfde mee. Of niet...

Ter info, mijn oude school heeft sinds 1937 twee Taxushagen. In al die jaren exact nul vergiftigingsincidenten, ondanks dat er volop met de besjes gespeeld werd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Bij dit soort vragen denk ik toch altijd weer ben je zelf ook zo beschermd op gegroeid ?

het is al eeuwen bekend dat ze giftig zijn eigenlijk is het schandalig is dat er nog geen wetten zijn die verbieden giftige dingen te verkopen >:) :+

Of te wel opvoeden betekend oplettten niet de bron weg nemen.
of ga je ook de hele route naar school controleren en elke giftig plantje preventief ruimen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 07:44
De besjes zijn zelf niet giftig, de pitten als je die stuk bijt wel. De takken zijn ook giftig.
Dus als iemand een besje heel doorslikt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

xippie schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:18:
De besjes zijn zelf niet giftig, de pitten als je die stuk bijt wel. De takken zijn ook giftig.
Dus als iemand een besje heel doorslikt is er niets aan de hand.
Ehm.... dat laatste klopt dus niet.
Alle soorten taxus bevatten het hoogst giftige taxine, een alkaloïde, met enige variatie in de precieze formule van het alkaloïde tussen de soorten. Alle delen van de boom behalve de "bessen" bevatten het alkaloïde. De besjes zijn eetbaar en zoet, maar het zaad is erg giftig. In tegenstelling tot vogels kan de menselijke maag de zaadhuid afbreken en taxine vrijgeven in het lichaam. Dit kan fatale resultaten hebben als de zaadmantels zonder de zaden eerst te verwijderen worden gegeten. De grazende dieren, in het bijzonder vee en paarden, worden ook soms dood gevonden dicht bij taxus na het eten van de bladeren.
Zie Wikipedia: Taxus

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
dion_b schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 18:38:
[...].
Ter info, mijn oude school heeft sinds 1937 twee Taxushagen. In al die jaren exact nul vergiftigingsincidenten, ondanks dat er volop met de besjes gespeeld werd.
Inmiddels mogen dergelijke planten niet in de buurt van een school worden geplaatst en zal de gemeente deze ook verwijderen als ze op gemeente grond staan.

Je bent je er van bewust dat de Haag achterin giftig is. Die gedachte zal straks met kinderen nog steeds aanwezig zijn, even je kind op 1-2 jarige leeftijd alleen in de tuin laten zal dsn al een onprettig gevoel geven. In dat opzicht zou ik adviseren om ze sowieso alvast weg te halen. Tevens; stel dat het over een aantal jaren mis gaat, met welk gevoel kijken jij en je vrouw er dan op terug dat je ooit het idee hebt gehad ze weg te halen maar te lui/zuinig/whatever was.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je alles wat giftig is of giftig zou kunnen zijn weghaalt uit je tuin, blijft er verrekt weinig over. Misschien gras, maar veel meer dan dat ook niet :P

Veel, heel veel planten die mensen in hun tuin hebben staan zijn namelijk in meer of mindere mate giftig. Soms de hele plant, soms alleen de vruchten, soms de zaden.

Kan je beter je hele tuin dichtgooien en betegelen.

De kans dat er in huis iets met het kind gebeurt is nog altijd een stuk groter dan dat er in de tuin iets gebeurt (met betrekking tot giftige planten dan). Wil je veiligheid verbeteren zou ik dus eerst daar maar beginnen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met kinderen is het soms onvoorspelbaar het ene kind stopt echt alles in zijn mond en de ander niet. Denk wel dat van baby af aan het niet toestaan wel erg kan helpen, maar dan nog. In dat geval kan je hem alsnog weghalen. Denk dat de tip vaker snoeien wel helpt, vraag je hovenier anders?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wij hebben hier een 40-tal meter taxushaag staan (stond er al toen we het huis kochten, is eind de jaren 70 geplant) en twee kinderen, intussen 4 en 6 jaar oud. Ik scheer de haag één keer per jaar grondig in mei of juni en trim 'm in september of oktober nog eens bij als ik tijd en zin heb. Heel af en toe zie ik eens een besje, typisch nogal hoog in de haag.
Ik heb er mij nooit zorgen om gemaakt. Het is een mooie haag en hij blijft het jaar door groen. Als je je er zorgen om maakt, kan je voor de paar jaar dat dat een probleem is er ook een goedkope draad voorzetten zodat de kinderen er niet bij kunnen. Maar eerlijk, ik ken hier in de buurt twee scholen die een taxushaag rond de kleuterspeelplaats hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 808991

je mag ze allemaal aan mij geven
kan er een stuk of 15 gebruiken als haag :P

bovendien komen ze knipafval ook nog eens gratis afhalen voor kankeronderzoek

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 808991 op 28-08-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:57

Bestla

M/M -> V/F

The Eagle schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:31:
Hier staat taxus en moet het blijven staan. Staat in mijn koopcontract. Architectuur van de wijk.
Welke architect bedenkt zoiets, en hoezo is het verplicht? Volgens mij mag dat helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ook verplichte planten kunnen "plotseling" doodgaan. >:)
Maar over dat giftige aspect zou ik mij inderdaad niet zoveel zorgen maken.
Pagina: 1