Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3D/2D animatie workstation ~1500-2000€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ktth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-11-2017
Op mijn werk heb ik al een poosje een hele fijne workstation staan, maar mijn pc thuis is écht aan vervanging toe. Thuis werken (ben freelancer) gaat absoluut niet meer aangezien mijn pc daar stamt uit het jaar 2008 (en was destijds niet eens top of the line, dus zeg gerust 2007).

Thuis hoeft de boel natuurlijk niet het aller beste van het beste te zijn, zelf heb ik tijdens het samenstellen ingezet op de top van het midden segment, of de bodem van het high-end segment.
Naast werk mag er natuurlijk ook zo nu en dan op ge-gamed worden dacht ik zo, vandaar de dikke GPU (welke ook voor 3D GPU-rendering een logische keus is).

Kort mijn denkwijzes toegelicht:
- CPU - i7 6700K: quadcore is voor thuis wel goed genoeg, CPU rendering zal beperkt blijven hier thuis, maar is wel fijn om i7 te hebben voor wanneer het wel moet. De meeste software die ik gebruik functioneert buiten het renderen om slechts op 1 core, dus de single corespeed van 4Ghz is erg fijn. Op 't werk heb ik meer cores, maar voor thuis vind ik dat overkill (6 of 8 enz.).
- RAM - 16GB: Op 't werk heb ik 32GB, maar voor thuis lijkt me 16GB ook wel afdoende om gewoon degelijk te werken. 8GB zou echt te weinig zijn voor Photoshop/AfterEffects enz., dus vandaar mijn keuze voor 16GB.
- GPU - GTX 1080 - Zoals eerder gezegd, zo snel mogelijk voor GPU rendering en viewport performance (Cinema4D) met als mooie bonus lekker gamen (zal ook wel nodig zijn met het 21:9 scherm à 3440x1440).
Ik kan alleen van Nvidea kaarten gebruik maken ivm software die ik gebruik. AMD wordt niet gesupport (op dit moment).

De build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 174,49€ 174,49
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 829,-€ 829,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 129,49€ 129,49
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Dell Ultrasharp U3415W Zwart€ 749,-€ 749,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 83,95€ 83,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 74,95€ 74,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.714,18

Vragen/twijfels waar ik nog een beetje mee zit:

- Is de voeding van 620W ruim genoeg, of toch even opkrikken naar 700+ met het oog op wear-and-tear over verloop van tijd wanneer hij misschien minder zal gaan presteren?

- Ik heb veel moeite met balans vinden in het moederbord, het lijkt wel of veel Z170 mobo's kuren hebben. De Ranger komt wel goed door de tests maar is wellicht een tikkeltje duur en overpriced (door de ROG branding) voor wat ik met mijn pc doe? Of beter gezegd, wat ik zeer waarschijnlijk niet ga doen: overclocken, SLI's enz.

- De ram heb ik gekozen adhv de pricewatch en de ratings, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat ik zeker ben van m'n zaak daar. De Kingston set die hier op tweakers in de smaak valt, gaat op Newegg weer door het slijk.. Heb ook al wat Gskills voor m'n neus gehad, waarvan dan een aantal weer op te hoge MHZ draaien voor de Ranger. Hoe veel verschil is er nou werkelijk merkbaar tussen bijv. 3200 mhz en 2666mhz ram vraag ik mij dan af?

- De prijzen voor GTX1080's liggen nu nog best hoog, zeker voor het MSI model met twinfrozr waar ik voor wil gaan. Hoe groot is de kans dat die prijzen binnenkort echt flink omlaag gaan? Of had dit al moeten gebeuren aangezien we alweer in eind Augustus zitten. Als de prijs daalt, gaan we dan honderden euro's omlaag, of slechts tientallen?
Ik snap dat we hier geen marktanalisten zijn, maar wat denken jullie?

- Een overall check op de compatibility van m'n build, heb ik dingen over het hoofd gezien?

Prijs:

Als freelancer heb ik natuurlijk het voordeel dat de totale kosten uiteindelijk lager uitvallen door BTW en investeringsaftrek. Het komt uiteindelijk neer op € ~1830,- voor een build met een GTX1080, en € ~1560,- voor een build met een GTX1070 (heb ik dus ook overwogen).
Er is dus een verschil van €270, voor dit bedrag upgrade ik naar een GTX1080, terwijl je in de winkel eigenlijk €330 meer betaald voor een GTX1080. Het 'freelance-voordeel' komt dus neer op 50,- hier.

Ik laat de boel zoals gewoonlijk samenstellen en installeren door Azerty.

Super bedankt alvast voor de interesse en het meedenken.

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
1070 is wel meer compute per euro. in de zin van dat je er dan misschien 2 kunt halen?

specs

Verwijderd

620w is meer dan genoeg voor dit systeem wat hooguit een keer 300w verbruikt. De prijs/kwaliteit van de Seasonic is echter niet zo goed mede door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling en daar mee ondersteuning van de hoogste Intel powerstates Voeding advies en informatie topic - Deel 33. De voeding met de beste prijs/kwaliteit die je in dit systeem kan nemen is de pricewatch: Corsair RM550x

Moederbord zou je een pricewatch: ASRock Z170 Extreme4 kunnen overwegen. Een goed stabiel bord met veel features.

Als je niet gaat overklokken zou je ipv de Noctua een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Koelt goed en erg stil.

• ktth
@maratropa

Dat vind ik weer net te over the top voor m'n secundaire pc thuis, ik zal m niet gebruiken als main rendernode. Ook op t gebied van gaming is SLI een beetje onhandig volgens mij.

@ACB2401

Dat Is heel fijn dat je daarover begint! Ik had geen idee van die powerstates, ik heb me inmiddels een beetje ingelezen en zie toch wel veel dat mensen het alsnog uit hebben staan. Ook wanneer het ondersteund wordt, schijnbaar levert het soms stabiliteits problemen op (bijv bij overstocks) en Is het gehalte bespaarde energie in idle niet heel hoog.
Desondanks vind ik die voeding wel een hele goede, krijgt goede reviews idd en lijkt me wel snor te zitten. Zie wel dat de 750W uitvoering maar ~10 euro duurder is, dus ben dan geneigd om voor die te gaan. Als het toch zo weinig scheelt Is het wel fijn om later toch nog meer mogelijkheden te hebben.

Wat betreft je mobo suggestie.. Ik weet het niet, veel negatieve reviews voor dat bord, ook hier op tweakers. Schept geen vertrouwen bij mij.

Wat betreft de cooler, de noctua d14 is al jaren mijn favoriet, en ik voel er eigenlijk niet voor om die te gaan omswitchen om een eurotje of 30 te besparen. Don't change a winning team toch? En dan kan ik later wel nog overclocken mocht ik daar opeens de moed voor ontwikkelen. ;)

• ktth
Even een update (en stiekeme bump;):

Ik heb toch nog even doorgezocht wat RAM betreft, en denk dat ik toch voor een Gskill setje ga.

Nou vroeg ik mij af hoe merkbaar de verschillen tussen bijv. 2400 mhz en 2133 mhz RAM nou echt zijn? Lijkt me redelijk verwaarloosbaar. Stel ik leg wat meer neer voor een 3200 mhz setje, is dit dan echt een wezenlijk verschil tov een 2133 mhz set?

Anyhow, deze 2 heb ik op het oog, hangt nog even af van de beschikbaarheid bij Azerty.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-16GVR
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-16GVR

Ze passen onder de Noctua 14D koeler.

Ondertussen zijn de GTX 1080 prijzen ook echt een rollercoaster, misschien moet ik nog een paar maanden wachten tot dat een beetje afkoelt?