Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 09:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een server voor opslag van media alsook het downloaden van films en series. Plex moet ook op de server staan om ze naar een chromecast 2 te streamen, single stream 1080p transcoding is een must. Ook moeten er backups gemaakt worden van zowel een windows als een mac computer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik zo rond de 250 euro klaar kan zijn, dit is wel exclusief harde schijven. Als er echter een veel beter systeem mogelijk is voor 300 / 400 euro is dit te overwegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Moet samenwerken met Windows, Mac, Android en Chromecast.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
3 Tb opslag zonder RAID. Er staat geen echt belangrijke data op behalve foto's en deze backup ik maandelijks naar een externe harde schijf. Ook moet het mogelijk zijn om later een tweede schijf bij te zetten zodat ik een externe backup / copy kan maken naar familie. (Zo is mijn data ook beschermt tegen brand e.d.)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor een kant en klare NAS zou ik graag een Synology willen, de software hiervan schijnt erg compleet te zijn en goed te werken. En ik irriteer me mateloos aan software die niet goed werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet zo stil mogelijk zijn, het apparaat staat namelijk op de slaapkamer. Daarom is het ook gewenst dat het niet zo veel ruimte inneemt. Omdat de server 24/7 aanstaat is het verbruik ook belangrijk, maar ik ga hier niet zover in dat ik hardware mods zal doen. Het verbruik is vooral voor de portemonnee belangrijk dus een extra 100 euro voor een 3 watt besparing lijkt me niet nodig(dit zou zich pas in 16 jaar terugverdienen). Laten we voor nu kijken naar een gebruik van 4 tot 8 jaar.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Op dit moment twijfel ik vooral tussen het kopen van een https://tweakers.net/pric...roserver-gen8-g1610t.html en het zelfbouwen van een server.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,99€ 37,99
1ASRock H110M-ITX€ 67,13€ 67,13
1Cooler Master Elite 110€ 39,-€ 39,-
1Startech.com LP4 naar 2x SATA Voedingskabel Y-adapter€ 2,89€ 2,89
1Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zwart€ 7,25€ 7,25
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,51€ 64,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,91

Een kant en klare NAS van Synology mist de kracht voor plex transcoding op dit budget. Verder vind ik het leuk om te knutselen en dus zou ik graag de server zelf inrichten.

De vraag is dan ook, volstaat een Microserver gen8 voor mijn wensen, of is deze te luid, onzuinig of traag?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
De HP MS is niet heel erg still en de fans zijn niet makkelijk te vervangen. Als ik mijn vriendin vraag of ze zou kunnen slapen met de NAS op de slaapkamer is het antwoord ja maar ikzelf zou me eraan ergeren.

Ik heb zelf de MS Gen8 en ben er zeer blij mee, het draaien van Windows is voor mij een groot voordeel. De NAS staat in de bezemkast en ik heb er geen omkijken naar. Het opzetten van alles was een beetje werk (voornamelijk de nieuwsgroepen) maar nu werkt het gewoon.Ik heb SABnzbd, CouchPotato, Sonarr, Plex, True Image etc etc draaien en het werkt perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentox op 27-08-2016 21:31 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44
De G3900 scoort een stuk hoger op de Pass Mark test, die door Plex gebruikt wordt om de benodigde power van je server aan te geven. In de kast die je hebt gekozen past wel weer een schijf minder.
Welk besturingssysteem zou je willen draaien voor zelfbouw? Windows zou ik niet zo snel op een USB stick zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zolang je geen Windows gebruikt moet het wel lukken met de build die je nu in je lijst hebt staan. Zal ook wat flexibeler zijn dan de HP MS gezien je daar op den duur uit zal groeien en dan weinig rek zal vinden qua upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 09:55
Ik wilde FreeNAS of misschien FreeBSD gebruiken. Omdat FreeNAS gebruiksvriendelijker was dan FreeBSD wilde ik hiermee beginnen.
4 schijven in totaal is geen probleem, dus dan volstaat de kast.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe ik een pico psu goed inbouw, heb je niet een enorm gapend gat waar normaal de atx psu zit?
En ik zie dat veel anderen een g4400 gebruiken i.p.v. een g3900, terwijl ik zelf geen voordelen zie voor de significant hogere prijs.