Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Futureproof, game/alround PC €1200-1800

Pagina: 1
Acties:

• vinesto
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-10 00:09
Na een lange tijd gamen op de laagste settings en altijd alleen budget PC's te hebben gehad ben ik toe aan een future-proof PC die een lange tijd mee zal gaan en waar ik ook voor komende games goed mee overweg kan. Met future-proof bedoel ik dat deze 5 of 6 jaar mee zal moeten kunnen gaan waarbij er hoge settings gebruikt kunnen worden, eventueel met het bijkopen van geheugen of een videokaart voor SLI.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen met max settings op 1080. En wellicht op 1440 bij eventuele toekomstige aanschaf van een nieuwe monitor. Ook wil ik in de toekomst wellicht een VRbril er op aan kunnen sluiten die dan redelijk zal moeten presteren. Verder heb ik altijd veel programma's tegelijk in gebruik op 2 monitoren (gamen altijd op 1 scherm) en gebruik ik de PC regelmatig voor audio productie, foto/video bewerking en rendering.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs maar wil ook niet meer uitgeven als daadwerkelijk nodig is. Dus zo rond de 1500 zou netjes zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf al 2 monitoren (Samsung SyncMaster SA550 en SuncMaster 930BF) die ik van plan ben het komende jaar nog zeker te gebruiken. Verder nog een Razer Taipan en een Razer BlackWidow Chroma. Ook nog 1 kleine SSD, 1 HDD en 1 DVD speler die meegaan. Dus ik ben alleen op zoek naar de onderdelen zoals in onderstaande lijst.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede, betrouwbare en krachtige processor.
Een moederbord die later een RAM uitbreiding toestaat en ook SLI ondersteunt.
Een videokaart waar ik later een SLI opstelling mee zou kunnen maken en top presteert met huidige games.
Een behuizing die er netjes en strak uitziet en ook wel wat van het binnen werk laat zien.
Betrouwbaar, voldoende en snel RAM geheugen.
Een voeding die in de toekomst SLI en eventuele opslag uitbreidingen aan moet kunnen.
Een SSD met voldoende ruimte (+/- 500 gb) die vooral betrouwbaar maar ook snel is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en nVidea hebben de voorkeur voor de processor en videokaart. Altijd gehad, ruime ondersteuning en nooit problemen mee ondervonden. Voor de rest geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energie-efficiëntie heeft de voorkeur gezien de PC met tijden 24/7 aan zal staan, zo ook een laag geluidsniveau maar dit zijn beide geen must.

Ga je overklokken?
Nope, dit zal me iets te veel tijd kosten om me hier in te verdiepen, daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een zo stabiel mogelijke opstelling.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat iemand mij kan bevestigen dat onderstaande componenten compatible zijn met elkaar en verder of er misschien suggesties zijn voor een betere of goedkopere keuze en waarom.

Zo zat ik ook te denken aan een M.2 of SATAe SSD. Hier kon ik alleen niet duidelijk krijgen of er een degelijke prestatie winst was met het huidige aanbod en of dit de mogelijke meerprijs waard is.

Daarnaast twijfel ik zelf nog wel aan de hoeveelheid RAM. Ik heb momenteel 22 Gb er in zitten en deze zit gemiddeld half vol. Dus ergens lijkt 16 (2*8) me wat weinig. Maar gelijk 32 (2*16) lijkt me ook een beetje overkill. De vraag dus of meer dan 16 verstandig is en of er een vergelijkbaar groter alternatief is voor een redelijke prijs.

Ook zou ik graag willen weten of mijn idee van future-proof reëel is. Zou ik over 5 of 6 jaar nog goed meekunnen wanneer ik er een SLI opstelling van maak met bv. meer RAM.

Verder zal dit de eerste PC zijn die ik zelf ik elkaar ga zetten. Hier heb ik bijna geen ervaring mee. Ik heb vaker wel wat onderdelen verwisseld en weet echt wel waar welke kabeltjes voor zijn. Dus eventuele tips/ valkuilen zijn van harte welkom!

Ohja, wanneer ik alles in elkaar heb gezet is windows installeren dan nog steeds zo simpel als de installatie dvd in de lezer stoppen, opstartmedium selecteren in bios/UEFI en stappen volgen? Of moet ik nog ergens voorbereidende stappen ondernemen wegens het in elkaar zetten van de componenten? (Is alles plug en play?) :$

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 318,15€ 318,15
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 141,50€ 141,50
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 508,41€ 508,41
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 110,95€ 110,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 77,50€ 77,50
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.414,36

Alvast bedankt voor de hulp!! d:)b

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-11 14:02
Over 4/5 jaar een nieuwe videokaart kopen zal meer prestatiewinst leveren dan een zelfde videokaart in sli er bij in zetten dus persoonlijk zou ik geen sli gaan draaien. Dan zou je eventueel dus ook naar een goedkoper H170 of B150 moederbord kunnen gaan.

Als je niet gaat overklokken of sli gaat draaien is je voeding overkill. een corsair rm550x zou dan meer dan voldoende zijn.

Mocht je toch perse SLI willen draaien is je lijst prima in orde volgens mij,

• vinesto
Bedankt voor je reactie. Maar ik had eerder het idee om over 2/3 jaar over te gaan naar een SLI opstelling. Of is het dan nog steeds verstandiger om gelijk voor een nieuwe videokaart te gaan?

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:59
Het is volgend jaar al niet meer verstandig om met dezelfde kaart SLI te gaan draaien. Over 2 jaar of meer al helemaal niet. Dan kan je beter sparen en twee nieuwe kaarten pakken. Niet dat SLI bepaald aangeraden wordt.

• vinesto
Dat begrijp ik dan niet helemaal. Over 2 jaar zullen de prijzen voor de 1070 toch flink gedaald zijn en zal een extra kaart toch een redelijke prestatie winst opleveren om zo de dan huidige games te kunnen bijbenen? Of is dat dan toch zo minimaal dat het aanschaffen van een nieuwe generatie kaart de meerprijs waard is

Ik zie dat deze discussie al vaker gevoerd is... 8)7

Ik onderzoek het nog even verder of ik de SLI optie laat vallen dan, en dus voor een ander moederbord en voeding ga. Zou iemand mij nog kunnen helpen met de andere vragen?

[ Voor 27% gewijzigd door vinesto op 27-08-2016 13:53 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
PC in elkaar zetten is simpel! Er staan ook genoeg filmpjes op YouTube! Als je logisch nadenkt dan lukt het allemaal!

Ja, Windows installeren is inderdaad zo makkelijk! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• LostInNight
PC in elkaar zetten is simpel, mijn eerste keer heb ik gedaan met behulp van YouTube filmpjes, het was zo gepiept zonder problemen of handleidingen. Er zijn genoeg erg goede handleidingen te vinden.

Windows installeren is zoals pjot1 zegt simpel, Windows op een USB stickie zetten, inpluggen, ervan booten, installeren, done.

Een M.2 SSD nu nemen voor is niet zo interessant. Aangezien je een futureproof PC wilt, zou je wel een moederbord kunnen nemen met een M.2 slot, zodat je in de toekomst kan upgraden, als je dat wilt. Voor nu kost zo een M.2 SSD erg duur. Verschil zul je bijna niet merken in dagelijks gebruik.

Als je budget het toelaat kan je meer dan 16GB RAM nemen, maar als je tijdens gebruik merkt dat je meer RAM nodig hebt, kan je altijd nog stickies bijprikken.

Als je geen SLI gaat draaien, kan je moederbord veel goedkoper, ik moet wel zeggen de i7 6700k heeft hogere clocksnelheden dan de normale 6700 (zonder overclocken).

Op je build valt niet veel op en aan te merken. Voeding kan naar een RM550x, je kan besparen op het moederbord, investeren in een grotere SSD of een GTX 1080.

• vinesto
Dank je wel voor de reacties, ik denk dat ik het nu zo ongeveer weet. Het SLI gebeuren stap ik dan waarschijnlijk vanaf. Maar voor het geval dat ik later een 2e hands kaartje op de kop kan tikken wil ik de optie wel open laten. En voor maar +/- 8 euro verschil in de voeding en +/- 20 voor het moederbord (eentje met alle juiste aansluitingen en een beetje looks) wil ik het niet laten.

De M.2 schijf wacht ik nog even mee. Is verder wel een leuk idee voor in de toekomst als de prijs zal zakken.

Voor het RAM heb ik toch voor 32 GB gekozen. Dan is het in ieder geval zeker goed. En niks is zo irritant als RAM geheugen wat telkens vol loopt.

Al met al voel ik me goed geholpen en heb ik er het volste vertrouwen in dat dit goed gaat komen!
Dank jullie wel!

• LostInNight
Als je persee dit moederbord wilt houden, dan kan je net zo goed ook de 6700k nemen ivm met clocksnelheden. Anders is het erg zonde. Als je me verteld wat je zoekt in een moederbord (ook qua looks) kan ik je helpen zoeken. Het is erg zonde van je geld om een 6700k en z170 moederbord te kopen als je niet gaat overclocken.

• vinesto
Wanneer ik alle specificaties heb ingevoerd in de price-watch (1151, ATX standaard, DDR4, 4 RAM slots, SLI) dan is het verschil met de goedkoopste nog geen 20 euro. Hiervoor heb ik dan een veel mooier bord, meer USB aansluitingen. Al twijfel ik nog wel met de ASRock Z170 Extreme3 die wel een degelijk aantal USB aansluitingen heeft.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z170 Extreme3€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 123,-

Deze lijkt ook alle features goed te hebben en is alleen niet zo mooi met de koperen koelblokken. Maar wellicht is dit ook een goeie keuze.

Verder vind ik de 6700k niet zo interessant. Sowieso omdat ik niet van plan ben te gaan overclocken en daarnaast de meerprijs en de Fan die ik dat apart moet aanschaffen. Dus is het misschien toch inderdaad interessanter om voor de ASRock te gaan. Van dit merk heb ik echter nog nooit gehoord. Zou je me kunnen bevestigen dat dit bord minstens zo goed is?

• LostInNight
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 317,90€ 317,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 507,79€ 507,79
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK4/32€ 139,95€ 139,95
1Corsair RM550x€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.412,89

Het moederbord is ~50 euro goedkoper, wel zonder SLI.

Wil je persee SLI en dus futureproof zijn, dan kan je beter het volgende kopen. Nogmaals een z170 moederbord zonder een K processor is erg zonde, al helemaal als deze standaard al hoger geclockt is. Je hebt het budget, dus waarom niet? Daarnaast is de processor over 5 jaar veel meer waard dan de niet K versie. Ik heb ook een processorkoeling van 19.95 bijgevoegd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1MSI Z170A SLI Plus€ 132,95€ 132,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 507,79€ 507,79
1Cooler Master TX3 i€ 19,95€ 19,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK4/32€ 139,95€ 139,95
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,39

Als ik jou was zou ik dus geen SLI gaan draaien... Haal die mogelijkheid weg en je kan er gemakkelijk een GTX 1080 ingooien.

Verder heb je echt niks aan de RM650x als je geen SLI gaat draaien. Kijk zelf maar welke build je goed lijkt.

Als laatste kon het RAM ook goedkoper. Voor uiteindelijk 100 euro meer, heb je de mogelijkheid om te overclocken, zonder overclocken hogere clocksnelheden en de mogelijkheid tot SLI (als je de RM650x neemt). Ik vind het maar zonde van je geld, je zult niet veel van SLI hebben op eyecandy na en dat je kan zeggen dat je twee videokaarten hebt.

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:04

ABD

Die i7-6700 is echt zonde van het geld wat gamen betreft; een i5-6600 is praktisch net zo snel in games en met €230 veel goedkoper. Het grote verschil tussen de i7 en de i5 is hyperthreading en games gebruiken dat niet. Er is genoeg over geschreven, maar in het kort komt het hierop neer: als je niet weet waarom je een i7 nodig hebt, heb je die cpu waarschijnlijk niet nodig. Persoonlijk zou ik zelfs voor de i5-6500 gaan die levert veel meer bang for the buck(€199) en is nauwelijks trager dan een i5-6600.

Ik vind verder je videokaart veel te duur. De Gigabyte Windforce OC is hoger geklokt en 6 tientjes goedkoper.

Daarnaast is een Corsair CX450M voeding meer dan voldoende voor dit systeem , dat bespaart je weer 6 tientjes.

[ Voor 35% gewijzigd door ABD op 28-08-2016 23:33 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:07
Natuurlijk gebruiken games wel hyperthreading.
http://www.purepc.pl/proc...i_pentium_g4400?page=0,14
Ook overklokken kan nuttig zijn.
http://www.purepc.pl/proc...i_pentium_g4400?page=0,33

Of het echt nodig is kunnen we over discussieren, maar ik zou het wel doen met dit budget, voor die 100-150 euro meer.
Niet dat je die prestaties nu nodig hebt, maar je systeem gaat wel langer mee.
(Een i7 2600k met OC is vaak nog steeds sneller dan een i5 6500 zonder OC...)

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 28-08-2016 23:42 ]

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:04

ABD

Mijn Pools is niet zo goed. Zover ik weet is Crysis 3 het enige spel waar je wat aan hyperthreading hebt. Er zal vast nog wel een andere uitzondering zijn, maar ik houd me aan het spreekwoord de uitzondering bevestigd de regel.

Ik vind 50% meer betalen voor een paar megahertzen een beetje raar. Ja, de i7 is sneller, maar niet het prijsverschil waard. Ik bewaar dat geld liever voor een upgrade over een tijdje.

[ Voor 7% gewijzigd door ABD op 28-08-2016 23:56 ]

• mitsumark
Grafieken zijn gewoon leesbaar, Pools of niet.
(en anders heb je altijd nog google translate)

BF het 2e spel waarbij HT wordt gebruikt?
http://www.purepc.pl/proc...i_pentium_g4400?page=0,13
Watchdogs het 3e?
http://www.purepc.pl/proc...i_pentium_g4400?page=0,16
Moet ik doorgaan?

Je betaalt 100 euro meer voor een processor die 30% meer presteert (wanneer dat nodig is), dat valt te overzien op een bedrag van 1500+ euro.
Overigens bespaar je een moederbord upgrade op de lange termijn (wanneer de i5 6500 niet meer voldoet kan de i7 6700k nog even mee).
Een i5 2400 is inmiddels lichtelijk verouderd (aan vervanging toe), een i7 2600k nog niet (imo).

• LostInNight
Ik kan zeker eens zijn met je die i7 zal je echt future proof maken en een i5 maar voor een klein gedeelte. Met zo een budget kan je beter dat extra bedrsg uitgeven, vooral aangezien we nog ver onder je max budget zitten.

• vinesto
De i7 6700 zal er zeker inkomen, zeker gezien de 100% load die ik nu vaker haal op mijn systeem buiten het gamen om. De 6700K vind ik toch niet interessant genoeg voor de meerprijs die er aan hangt.

Voor de voeding ben ik dan toch gegaan voor de Corsair RM550x wegens de hoeveelheid sata aansluitingen en de stillere uitvoering.

De videokaart heb ik ook nog eens goed naar gekeken en daar kwam als betere keuze de EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 uit. Ook hier wegens het lage geluidsproductie, prijs en toch een redelijke prestatie.

Voor het RAM geheugen de Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2133C13 wegens het open laten van slots voor extra mogelijke uitbreiding van het geheugen in de toekomst en prestaties.

Voor het moederbord de ASRock Z170 Extreme3 wegens het hebben van de juiste aansluitingen, prijs, audiochip.

Dit geeft mij het volgende lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 317,55€ 317,55
1ASRock Z170 Extreme3€ 123,-€ 123,-
1EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0€ 459,-€ 459,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2133C13€ 151,50€ 151,50
1Corsair RM550x€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.406,80

Met deze componenten heb ik echt het idee een future-proof basis te hebben die aan verschillende kanten is uit te bereiden. Verder ligt de prijs-prestatie verhouding erg goed naar mijn mening. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor de reacties en de hulp, het is zeer gewaardeerd en heb er nu wel het juiste vertrouwen in om de bestelling te plaatsen.

• LostInNight
Slechte keus maar goed, jou keus. Veel plezier met je aankomende PC toegewenst!

• mitsumark
Ik zou dan juist wel die 3 tientjes uitgeven voor de 6700k, die draait zonder over te klokken namelijk ook al 10% sneller.
Pagina: 1