Centraal werken, binnens en buitens huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Momenteel ben ik bezig met orientatie over hoe ik binnens en buitens huis wil gaan werken met mijn te defineren. Ik willen horen hoe andere over het volgende denken.

Kort samengevat wil ik het volgende: Een high-end desktop waarmee ik kan gamen maar ook bijvoorbeeld video kan bewerken of Matlab kan gebruiken. Ook moet deze desktop van buiten af te benaderen zijn. Ik wil dus kunnen inloggen op desktop vanaf bijvoorbeeld een laptop. Dit wil ik om twee redenen, i) ik wil graag centraal werken zodat bestanden en software maar op 1 plek staan (back-up hiervan terzijde) en ii) omdat ik dan gebruik kan maken van de rekenkracht van mijn desktop welke mijn laptop allicht niet biedt. Ook wil ik dat de desktop eventueel een Virtual Machine kan draaien, welke ik eventueel ook op afstand kan benaderen, ik werk namelijk ook regelmatig met Linux. Daarnaast zit ik ook te kijken of het mogelijk is om eventueel er meteen een git/webserver op te laten draaien zodat ik mijn website zelf in de lucht kan houden.

Gesommeerd wil ik dus:
  • High-end
  • Mogelijkheid om op afstand in te loggen
  • Mogelijkheid om een (meerdere) virtual machine te draaien
  • Mogelijkheid om een git/webserver te draaien
Nu zit ik met een aantal vragen
  1. Hoe lossen andere mensen het vraagstuk over centraal werken op?
  2. Voor remote connectie kan ik de remote desktop client van Windows kan gebruiken. Ik lees dat dit het snelste is? Of zijn er andere opties?
  3. Is het uberhaupt slim om op deze "manier" centraal te werken? Zijn er wellicht andere programma's of methode's om centraal te werken? Als alternatief dacht ik bijvoorbeeld aan om Nextcloud te gebruiken. Echter dan heb je alleen je documenten centraal en niet je software.
  4. Met het oog op de vorige punt, is het wellicht verstandiger om een desktop en een server samen te stellen ipv alleen een desktop? Dan kan je op de server, Nextcloud en de webserver draaien.
Graag wil ik weten hoe andere mensen dit probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Antwoorden per nummer:

1. Mensen doen dit meestal niet om dat je nooit zeker kan zijn van je verbinding. Bedrijven doen het door een remote desktop product te gebruiken, bijvoorbeeld van Microsoft, Citrix of een andere vendor. Vaak wordt dit gecombineerd met een server die op afstand gebruikt wordt voor zowel de desktops als laptops.

2. Er zijn andere opties, zie 1.

3. Nee, ik zou het compleet afraden.

4. Dat is al een stap in de juiste richting.

Ik los het anders op:

Ik heb een paar laptops, desktops en servers voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik. Om te zorgen dat alles wat ik nodig heb ongeveer overal beschikbaar is maak ik gebruik van configuratie management, file sharing en VPN verbindingen. Nagenoeg alles wat ik gebruik heeft zelf een vorm van distributie ingebouwd; alle projectdata zit in repositories (Git in dit geval), configuratie op OSX, Windows, Linux en BSD wordt door SaltStack automatisch bijgehouden, authenticatie en autorisatie gaat via LDAP en Kerberos, verbindingen tussen locaties of tijdens mobiel werken via OpenVPN.

Nu hangt het er veelal vanaf wat je qua software, bestanden en proces nodig hebt. Neem PIM (mail, agenda, contacten) om maar wat te noemen, dat kan standaard al prima met meerdere systemen werken, IMAP voor mail, CalDAV voor agenda's en CardDAV of LDAP voor contacten. Bestanden heb ik eigenlijk nooit tegelijk nodig, als ik wat nodig heb is een git clone, of als ik het al deels had, git pull genoeg. Media zoals foto's, audio en video gebruik ik meestal niet allemaal tegelijk, dat is prima ad-hoc vanaf een file share te gebruiken. Sommige data werkt het lekkerst als je het lokaal hebt staan, zoals voor OSX de media databases van Photos en iTunes, die synchroniseer ik, wat als enige nadeel heeft dat je het beter niet tegelijk op twee computers tegelijk open moet hebben staan gezien je dan geen eenvoudige synchronisatie kan doen. Software van Adobe kan je op twee computers actief houden, dus zolang je de bestanden die je nodig hebt makkelijk kan bereiken of al lokaal hebt staan is dat prima op twee werkstations te doen. Wil je meer, dan zit je sowieso al met licenties in je maag en dan is de vraag of meer dan 2 plekken om die software te gebruiken zinvol is als je de enige gebruiker bent.

Er is geen one size fits all oplossing, en een catch-all software die het makkelijk voor je gaat regelen. Veel mensen hebben daarom maar 1 computer, en als ze mobiel willen werken is dat een laptop. Die kan je thuis dan op een groter scherm aansluiten, en een toetsenbord en muis, en dan gebruik je hem als desktop. Je kan dat ook combineren met een bestaande desktop, dat is wat ik doe, hoewel je bureau dan wel een tikje oversized moet zijn om alles neer te kunnen zetten. Stel dat je het echt intensief gebruikt is dat natuurlijk geen punt.