Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 13:52
Hallo mede tweakers,

Ik heb momenteel een standaard jamo 5.0 set namelijk de https://tweakers.net/product/279857/jamo-s-426-hcs-3/ hiervan gebruik ik momenteel alleen de vloerstaanders en center speaker. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een upgrade voor mijn speakers en heb geluisterd in een winkel naar de Q acoustics https://tweakers.net/product/305413/q-acoustics-2050i/ deze speakers vond ik goed klinken en liggen in de juiste prijscategorie.

Nou vroeg ik mij af of ik ook een upgrade moet maken voor mijn receiver om die speakers goed aan te kunnen sturen. Ik heb momenteel deze receiver bij mijn jamo set: https://tweakers.net/product/409767/onkyo-tx-sr333/

zal deze receiver de nieuwe speakers goed aan kunnen sturen of is een upgrade echt noodzakelijk? en als de upgrade noodzakelijk is wat is dan een goede receiver voor deze speakers? Ik heb gezocht op het internet alleen kan er niet echt achterkomen wat nou precies de aspecten zijn die van belang zijn.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Die q acoustics 2050i zijn volgens mij niet zo moeilijk aan te sturen. De receiver heeft zeker voldoende vermogen.

Wil je het zeker weten? Vraag dan eens of het mogelijk is om je receiver mee te nemen om zo te horen hoe het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
Kijk ook is naar de Teufel ultima 40 mk2
Deze zijn nu in de aanbieding van 499 voor 399.
Daarnaast kun je ze 8 welen proberen, mochten ze niet bevallen kun je ze zo terug sturen.

De versterker zou moeten voldoen indien je niet op volume standje discotheek draait.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Bedankt voor de antwoorden! Zal eens kijken naar de speakers die je benoemd van Teufel. Hoe kan ik precies merken als ik de speakers te hard aan heb staan voor mijn receiver? Op een feestje wil ik het volume namelijk nog wel eens opschroeven. Ook vraag ik me af waarom sommige receivers zo veel duurder zijn zonder dat ze een hoger wattage aankunnen? Ongeacht natuurlijk de extra opties die die receivers met zich mee brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Als de huidige speakers daar geen problemen geven, doen die q acoustics dat ook niet. De gevoeligheid ligt hoger, waardoor ze minder vermogen vragen voor hetzelfde volume.

Dat gezegd hebbende, zou ik dergelijke speakers niet snel gebruiken voor een echt feestje. Het zou jammer zijn als ze stuk gaan, omdat een grapjas een zwengel aan de volume knop geeft. Als de receiver het niet kan bijbenen, ontstaat er clipping.
YouTube: What is Clipping?? Understanding Amplifier Clipping & Clipped S...

Als het geluid vervormd klinkt, ben je verkeerd bezig.
YouTube: Clipping Example

Als je vermogens van receivers gaat vergelijken, kijk dan goed naar de omstandigheden waarbij de opgegeven waarde is gemeten. Bijvoorbeeld 250w bij 4ohm, op 1 kanaal, met 1khz en een geaccepteerde vervorming van 10% zal doorgaans minder bruikbaar vermogen zijn dan 80w bij 8ohm, op alle kanalen, met 20-22.000hz en een geaccepteerde vervorming van 0,07%.

De meeste cijfers zijn dus niet 1-op-1 te vergelijken (zeker niet die uit de pricewatch). Het prijsverschil is deels te verklaren door extra features en deels door betere kwaliteit versterking. Goedkopere receivers kunnen probleemloos 1 of 2 kanalen aansturen op het opgegeven vermogen, maar kakken in bij meerdere kanalen. Duurdere receivers hebben daar niet of minder last van.

En voordat je je helemaal gaat verdrinken in de vermogens, onthou ook dat een verdubbeling in vermogen betekent dat het geluid 3db harder kan. En dat is voor de gemiddelde persoon maar net hoorbaar.
YouTube: What Does a Decibel `Sound' Like?

Speel je dus op de limiet van de huidige receiver? Dan is er flink veel meer vermogen nodig (of een beter capabele receiver) om hoorbaar luider te kunnen spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 26-08-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Super! wat een goede informatie en uitleg, hartstikke bedankt!

Met mijn huidige speakers heb ik nog nooit het genoemde clipping waargenomen. Ik kan er dus van uit gaan dat ik met de genoemde speakers zelfs minder vermogen van mijn receiver nodig ga hebben om hetzelfde volume er uit te halen. Dan denk ik dat ik de speakers van Teufel eens ga proberen te bestellen en ga luisteren voor 8 weken om te kijken hoe dat klinkt. Ik vind ze er in ieder geval prachtig uit zien en ze hebben een aantrekkelijk prijskaartje! Hartstikke bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Die Teufel speakers hebben een gevoeligheid van 87db dat is dan weer iets lager als de jamo's (89db), maar ik verwacht echter geen problemen. Test het idd eens uit zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Ga ik zeker doen! Bevallen ze niet kan ik altijd nog overwegen om de receiver te upgraden of om de speakers terug te sturen. Bedankt voor de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
zeer aantrekkelijk prijskaartje nu.
zijn vaak ook nog wel kortingscodes of als je inschrijft op nieuwsbrief dat je korting krijgt.

succes
Pagina: 1