Hulp gezocht bij aanschaf goede gaming headset (150-200euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:31
Hallo mede Tweakers,

Als ik iets koop bereid ik me altijd erg goed voor, tot in het extreme zelfs. Ik maak zelfs excel sheets en zet daar allemaal mogelijke opties van aankoop in met alle specs, prijzen, reviews etc. Hierdoor kom ik altijd tot een weloverwogen besluit, maar met een headset heb ik nu toch een beetje hulp nodig. Ik kom er gewoon niet helemaal uit.

Ik wil graag even aangeven dat ik al tal van reviews heb gelezen op andere sites. Ik heb ook hier op Tweakers bij de pricewatch alle reviews gelezen van gebruikers van de headsets die ik eventueel op het oog heb. Ik ben dus al aardig voorbereid.

Ik heb nu een Plantronics GameCom 788 7.1 die toen ter tijd 50 a 60 euro koste. En ik kan na al die jaren met een gerust hart zeggen dat het echt troep is! Een vriend van me waar ik dagelijks mee samen game op TS heeft ongeveer een jaar geleden een Sennheiser gekocht en deze gebruikt hij i.c.m. Razer Surround software waar hij bijv. wel 100 keer beter hoort waar een enemy zit of vandaan komt, dan ik met mijn zogenaamde 7.1 geluid.

Nu las ik hier al in dat andere topic van een gebruiker dat 5.1/7.1 gewoon marketing BS is, dit geloof ik graag. Met Rainbow Six Siege hoor ik nog niet eens als een enemy een raam achter me kapot slaat, naar buiten springt en me vervolgens in m'n rug kapot schiet.

Wat voor een headset of koptelefoon zoek ik?
Ik zoek een headset om mee te gamen, om vooral in spellen zoals Siege beter te kunnen horen waar vijanden vandaan komen. Ik luister er GEEN muziek mee, dus als een headset weinig laag heeft bijv. maar het beïnvloed gamen niet negatief is dat voor mij geen enkel probleem. Ik ben echt een zeer groot muziek liefhebber en muziek luisteren doe ik op mijn high end stereo of monitor speakers.

De afgelopen twee weken heb ik de Logitech G35 kunnen proberen/testen, maar deze vond ik echt helemaal niks. Als je die op hebt hoor je jezelf praten/echoën of zo. Een maat van me heeft dezelfde en begreep meteen wat ik bedoelde en dat dit wel zou wennen. Nou... voor mij dus niet!

Ik heb al aardig wat merken en modellen bekeken en uitgezocht. Ik zag bijv. de Razer Tiamat 7.1, maar die krijgt hier op tweakers veel negatieve reviews. En voor een headset van die prijs vind ik dat onacceptabel (vooral hele slechte mic).

Hetzelfde geld een beetje voor de Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset. Bij de reviews lees ik regelmatig dat er een beetje echo in het 7.1 surround geluid zit en voor die prijs (236 euro) vind ik dat ook onacceptabel. En ook een klein beetje buiten mijn budget, als het echter de beste headset aller tijden is wil ik best iets boven mijn budget van 200 euro gaan.

De Sennheiser G4ME One spreekt me erg aan, de G4ME ZERO zou ook een optie zijn maar heeft lederen oorschelpen. Dat gaat schijnbaar op ten duur erg warm worden en zeker met de huidige temperaturen... ;)

Ik heb overigens al een (oude) Sennheiser koptelefoon. Ik heb deze getest met die Razer Surround software en dit leek al een stuk beter te gaan. Je zou kunnen zeggen, waarom koop je er dan niet een losse mic bij en dan ben je klaar.
Tot op heden was ik absoluut tegen een losse mic, want ik zie/zag meteen een mic op standaard midden op m'n bureau voor me. In het andere topic zag ik iemand zeggen dat hij een clip-on mic had voor zijn koptelefoon. Een dergelijke optie zou ik nu wel voor open staan denk ik. Ik wel echter (liever) geen draadloos.
Die Sennheiser koptelefoon heb ik overigens al 10 jaar of zo en kocht ik toen ter tijd als DJ koptelefoon. Hij is dus best zwaar en helemaal afgesloten, wellicht niet helemaal ideaal voor (langdurig) gamen.

Dus dit is mijn verhaal, een beetje lang, maar goed... wel goed voorbereid dus. Ik hoop dat jullie mede tweakers mij over die laatste drempel kunnen helpen zodat ik tot aankoop kan overgaan. Mijn huidige valt letterlijk zo goed als uit elkaar! :*) :-(

edit1: spelfouten en zinsbouw verbetert

[ Voor 3% gewijzigd door dfainher op 27-08-2016 03:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Belangrijkste in zo'n game is dat de sound engine ook goed is. Niet ieder spel kan 5.1 fatsoenlijk naar 2.0 downmixen.
Spellen als Overwatch en BF4 hebben dit wel goed voor mekaar.

Als je per se voor een all-in-one wil gaan, probeer de Kingston HyperX Cloud II.
Maar zoals je zelf al aangeeft, al die 5.1/7.1 zaken zijn een beetje zinloos en gimmicky tov een goede stereo koptelefoon.
Als je onder de €200 wil blijven, neem eens een kijkje naar de DT770 en een losse USB mic.
Volgens mij kun je weinig tot niets beters vinden voor dat bedrag.
Beide bovenstaande dingen heb ik dagelijks in gebruik en ben er nog steeds heel erg tevreden mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Bonthouse op 26-08-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Bedankt voor je reactie Bonthouse, ik wil echter geen losse mic op standaard op mijn bureau. Dat lijkt me gewoon erg onpraktisch. Plus, ik heb een mechanisch toetsenbord. Ik heb een hele tijd met een kerel gegamed die een studio mic had en een mechanisch toetsenbord en dat was zeer irritant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Niet online
Ik heb ook een mech staan, eentje met Blue switches en PBT caps. Gaat prima met die mic en de andere partij heb ik nog nooit horen klagen over-klik klak herrie.
Je kunt ook een ModMic proberen, wel wat duurder maar zo behoud je wel een vrije keuze in welke koptelefoon het best bij je past.
Is een beetje DIY geknutsel, maar het geluid van de ModMic is erg prettig en mocht je ooit voor een andere koptelefoon gaan, kun je je mic mooi meenemen.

De keuze om voor twee gescheiden apparaten te kiezen in deze prijsklasse kan ik alleen maar aanbevelen, de mics in goedkopere headsets laten soms de wensen over.
Denk aan neuzige stemmen, scherpe S'en en T's en de knallende P's en B's.
"Game" koptelefoons hebben van zichzelf al vrij vaak een te gekleurde sound, een traag karakter en allerlei vage soft- of zelfs hardware nodig.
En het belangrijkste, als een van de twee onderdelen van de headset stuk gaat door draadbreuk of iets anders, dan zit je met gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Je hebt helemaal gelijk met het feit dat losse hardware gewoon altijd beter is. Als het ene kapot is vervang je het gewoon. De kwaliteit per product ligt dan wel wat hoger, maar hoe heb jij dan die mic staan? Gewoon op die standaard voor je toetsenbord of zo? Lijkt me erg onpraktisch namelijk...

Heb je trouwens ook een stereo koptelefoon dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Titelfix :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
dank je br00ky! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
dfainher schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:03:
Je hebt helemaal gelijk met het feit dat losse hardware gewoon altijd beter is. Als het ene kapot is vervang je het gewoon. De kwaliteit per product ligt dan wel wat hoger, maar hoe heb jij dan die mic staan? Gewoon op die standaard voor je toetsenbord of zo? Lijkt me erg onpraktisch namelijk...

Heb je trouwens ook een stereo koptelefoon dan?
Ik heb zelf ook een losse mic met losse headphones. Philips fidelio headphones (raad ik niet aan jou aan, want buiten budget) en een Blue snowball mic. Die blue snowball staat op een Innox standaard gekocht bij baxshop.nl. Was volgens mij 30-40 euro en zal er dan zo uit zien (ook mechanisch toetsenbord) :
http://m.imgur.com/a/20x66. Ik doel op de eerste foto. Van het mechanische toetsenbord heb ik bij deze setup geen last, tenzij ik hele essays loopt te typen tijdens het voice chatten, maar dat is niet erg realistisch. Verder kan ik ook zeker een modmic aanraden, super concept en zou ik deze standaard+mic niet hebben dan zou ik ook zeker een modmic overwegen.

Edit: zoals je in de 3e foto kunt zien, had ik hem eerst op de standaard voor m'n toetsenbord en ondanks dat het werkt is het inderdaad best onpraktisch. Mocht je dus niet openstaan voor een mic arm, dan raad ik eerder een modmic aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Assix op 27-08-2016 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ik ben overtuigd, ik heb de modmic besteld! :)

Mooie setup heb je trouwens Assix! Ik gebruik alleen een mic als ik met vrienden op TS aan het gamen ben, dus een mic op een standaard is voor mij verder niet van toegevoegde waarde.

Nu komt alleen het volgende probleem... Welke koptelefoon ga ik kopen. Tips zijn welkom, ik denk dat ik een keer naar de Feedback in Eindhoven rij en daar gewoon ga testen.

Waar heb je trouwens die stoel gekocht Assix? Want die is bij mij ook hard aan vervanging toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 10:38
Ik heb sinds 3 maanden ook een modmic nadat de mic van mijn headset het begaf. Erg goed geluid levert deze en achtergrond geluid is goed weg te filteren.

Wanneer de koptelefoon van de headset het begeeft ga ik kijken naar een koptelefoon met beter geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:53
dfainher schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:50:

Nu komt alleen het volgende probleem... Welke koptelefoon ga ik kopen. Tips zijn welkom, ik denk dat ik een keer naar de Feedback in Eindhoven rij en daar gewoon ga testen.
Ik zou 7.1 gaming headsets laten liggen, dat is over het algemeen meer een gimmick en een goede stereo-koptelefoon kan ook heel goed ruimtelijk geluid weergeven, zodat je hoort waar de geluiden vandaan komen.

Koptelefoons met een open klankkast zijn daar over het algemeen beter in dan die met een gesloten klankkast. Het nadeel is dat ze minder goed afsluiten dus dat geluid uit je omgeving beter doorkomt en het geluid uit de headset ook hoorbaar is voor mensen in je omgeving.

Als een open headset je wat lijkt zou ik zeker naar deze Sennheisers kijken, die worden door Counter Strike spelers erg gewaardeerd. HD 598 HD 558 HD 518 .

Eerder in het topic werd de (gesloten) Beyerdynamic DT 770 PRO aangeraden, die zou ik ook wel graag eens op m'n hoofd zetten, Beyerdynamic spreekt mij persoonlijk wel aan. Zij hebben ook een open koptelefoon, Beyerdynamic DT 990 PRO , al zal je om een koptelefoon met een impedantie van 250Ω aan te sturen waarschijnlijk met een geluidskaart/versterker in de weer moeten.

Als je in de gelegenheid bent om koptelefoons uit te testen in een winkel zou ik dat zeker doen, niet alleen het wat voor geluid eruit komt maar ook hoe comfortabel 'ie zit is gewoon erg persoonlijk. Als positioneel geluid erg belangrijk is dus vragen naar koptelefoons met een open klankkast. Audio-Technica en AKG maken ook mooie producten. Afneembare/vervangbare kabel en oorkussens vind ik ook een mooi pluspunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sebastiaannn op 30-08-2016 03:42 ]

• Bonthouse
  • Niet online
Hoe is het eigenlijk afgelopen? Al wat gekocht, en zo ja, ben je er tevreden mee?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:49
Ik gebruik al jaren de beyerdynamic mmx 300 headset, zowel voor gaming als voor muziek (wanneer ik niet door de boxen kan spelen ivm slapende mensen). Ben ik zeer tevreden over, maar kost dan ook een rib meer :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Hey Bonthouse,

Sorry dat ik niks meer had laten horen. Ik wilde dat nog wel doen, maar vergat het telkens...

De Modmic had ik toen al vrij snel bestelt. Vorige week woensdag ben ik naar KeyMusic in Eindhoven gereden en daar heb ik diverse Beyerdynamics en AKG's geprobeerd. Aan de hand daarvan kocht ik daar toen meteen de Beyerdynamic DT900 Pro. Toen ik thuis was ook meteen de Sennheiser HD 598 besteld, zodat ik er ook even twee op mijn gemak thuis kon proberen.

Wat me opviel is dat ik het geluid van de Sennheiser veel beter vond, ook qua volume deed die Beyerdynamic onder voor die Sennheiser. Ik had deze dus wel aangesloten op mijn USB geluidskaart (Focusrite 6i6), dus ik weet niet of dit als nog iets met de impedantie te maken kan hebben? De Sennheiser is lekker licht, zit fijn en heeft een afneembare kabel. Ik merk dat ik dat toch wel erg praktisch vind.

Wat betreft de Modmic... voor de prijs valt de kwaliteit van de microfoon me toch een beetje tegen. Maar goed, het hoeft voor mij ook niet meer te doen dan dat ik er mee kan praten op Teamspeak. En het feit dat je hem op met elke koptelefoon kunt gebruiken maakt het natuurlijk een zeer praktisch ding, dus ik heb er zeker geen spijt van.

Ik weet overigens nu wel waarom ik toen 5/6 jaar geleden voor een USB headset heb gekozen, want wat een gedoe met de instellingen qua geluid in Windows zeg. Als je twee geluidskaarten hebt (incl je onboard) is het nogal een gepiel vind ik. Heeft ook deels te maken met die Razer software te maken die ik graag wil gebruiken. Misschien moet ik daar uiteindelijk maar een keer vanaf, hoewel het in grote lijnen nu gewoon werkt zoals ik wil.

De Modmic kreeg ik in eerste instantie niet werkend op de manier die ik wilde, erg veel ruis/zoem/statische ellende. Waar ik overigens zelf geen last van heb maar wel heel irritant is voor mijn vrienden op Teamspeak. Ik heb op mijn geluidskaart alleen XLR mic ingangen. Jack kan ook, maar dan is het signaal niet bepaald stabiel. Ik online een XLR verloop naar jack gekocht, maar goed de Modmic heeft mini jack, dus daar moest ook weer een verloop op. Ik ging er al vanuit dat dat waarschijnlijk niet echt ging werken, maar goed... toch geprobeerd. En inderdaad... geluid van de mic bleef slecht.

Nu heb ik de mic op mijn onboard geluidskaart aangesloten en de Sennheiser (Beyer terug gebracht) op mijn Focusrite. In eerste instantie wilde ik graag ook de koptelefoon ook op mijn onboard geluidskaart aansluiten, want dan kon ik in die Razer software dat als input aangeven. Want als ik mijn Focusrite voor andere doeleinden gebruikt wil ik graag uiteraard geen surround.

Dus als iemand eventueel nog tips heeft voor de audio opstelling/instellingen in Windows e.d. dan hoor ik dat graag! :)

Bedankt voor de tips en de info Bonthouse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
dfainher schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:50:
Ik ben overtuigd, ik heb de modmic besteld! :)

Mooie setup heb je trouwens Assix! Ik gebruik alleen een mic als ik met vrienden op TS aan het gamen ben, dus een mic op een standaard is voor mij verder niet van toegevoegde waarde.

Waar heb je trouwens die stoel gekocht Assix? Want die is bij mij ook hard aan vervanging toe!
Sorry voor de late reactie! De stoel is gekocht bij NeedforSeat (needforseat.com). Zeker een aanrader, let wel op dat je de juist maat besteld.
Uittesten van koptelefoons is altijd prettig, maar simpelweg niet altijd mogelijk. Ik ken de Feedback niet, dus ik heb verder geen idee hoe uitgebreid hun aanbod is.
Hoeveel budget hou je over voor je koptelefoon na de aanschaf van de modmic?

Edit: Zie net je bericht hierboven. Ik heb zelf ook minstens een jaar van de Sennheiser HD 598 mogen genieten. Heerlijke koptelefoon, alleen miste naar mijn mening toch de bass die ik verlang bij games/films.

[ Voor 9% gewijzigd door Assix op 12-09-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Maakt niet uit Assix, ben zelf dus ook niet de snelste ;)
Ik moet ook echt een nieuwe stoel hebben, dus ik zal daar eens gaan kijken. Bedankt!

Muziek luisteren doe ik op mijn speakers/monitors en films kijken op de bank, dus ik denk dat een prima koptelefoon is voor mijn doeleinden. Wat dus voor 90% uit gamen bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Niet online
Ik heb ook een tijd een HD598 mogen genieten, prima aanschaf :)
@Assix ook leuk om hier een mede Fidelio X1/2 gebruiker te zien!

Jammer dat de modmic wat tegenvalt, ik had gehoopt dat de 4.0 wat redelijker qua compatibility zou zijn als de 3.0 betreft soundcard impedantie.
Gelukkig werkt die wel waar die voor gemaakt is. Ik merk zelf ook wel duidelijk het verschil tussen de modmic 3.0 en de Devine grootmembraan mic, maar puntje bij paaltje zorgen ze beide voor verstaanbaarheid.
De issues die je beschrijft betreft noise herken ik ook wel af en toe, maar Teamspeak's ingebouwde filters weten dat voor mij prima op te lossen zonder al te veel aan de sound te veranderen.

Anyhow, veel plezier met de aankopen en ik vermoed dat je een hoop muziek zal herbeleven met de HD598 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:49
dfainher schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:53:

Ik weet overigens nu wel waarom ik toen 5/6 jaar geleden voor een USB headset heb gekozen, want wat een gedoe met de instellingen qua geluid in Windows zeg. Als je twee geluidskaarten hebt (incl je onboard) is het nogal een gepiel vind ik.

Dus als iemand eventueel nog tips heeft voor de audio opstelling/instellingen in Windows e.d. dan hoor ik dat graag! :)
Ik zit ook met meerdere geluidskaarten, 3 om precies te zijn. Een onboard, een pci-e en een usb. Op de onboard is niets aangesloten. Op de pci-e is mijn stereo-installatie aangesloten, op de usb mijn headset. Ik kan mooi aanduiden in windows dat de headset het primaire communicatietoestel is, en mijn stereo de primaire geluidsinstallatie. Hierdoor klinkt teamspeak door de headset en het geluid van de games via de stereo. Wil ik alles via de headset dan stel ik die in als primaire geluidsinstallatie. Eventuele geluidsinstellingen zoals bas, dolby kan je nog altijd instellen via eventuele andere programma's (ik vermoed dat die razor software daarvoor dient)
Afbeeldingslocatie: https://support.hp.com/doc-images/43/c05108850.jpg

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1