Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 12:46
Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar 2 subwoofers voor mijn opstelling voor 5.2.2. (dolby atmos).
Subwoofer moet 300 watt minimaal zijn omdat 200 watt te weinig is voor mijn ervaring.

Versterker : DENON AVR-X2200W

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment gebruik ik JAMO SUB210 omdat mijn Active TS 11 harman kardon kaduk ging.
Die was 300 watt en had een goed bass (naar mijn beleving)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks echt geprobeerd omdat ik pas een nieuwe versterker heb.

Beste antwoord (via Trithereon op 30-08-2016 18:54)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een Mini DSP UMIk-1 halen, en met vallen en opstaan leren.

Tussendoor een boekje lezen tijdens het meten, Floyd Toole's Sound reproduction

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Wat is je budget? Qua wattages is het lastig vergelijken. Ik heb een svs pb1000 die op papier 300w levert en kan pieken op 700w. Ik weet zeker dat de pb1000 menig subwoofer met meer vermogen eruit speelt. Ook van belang is de grootte van de woofer. Hoe groter de woofer hoe meer luchtverplaatsing, dus hoe meer druk geleverd kan worden op (zeer) lage frequenties.

Daarnaast is de omvang van de ruimte ook van belang. Niet zozeer dat een sub overkill is voor de ruimte, maar mogelijk wel qua fysieke ruimte. Sommige subs zijn fysiek nogal groot en je moet er maar twee van kwijt kunnen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
budget is max 800 euro (totaal).
Ruimte ehm ja woofers mogen/kunnen idd niet te groot zijn.
Maar het hoeft niet hard hard te gaan maar de bass moet wel diep en zuiver zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:33
Heb zelf een BL XLS-200, verkrijgbaar in zowel front als down firing en in meerdere kleuren, is een 10" sub die behoorlijke klappen kan geven. 2 stuks vallen volgens mij net-wel of net-niet binnen het budget. Prijs/prestatie verhouding van deze subwoofers is vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Bij 2 subs is vermogen minder belangrijk. De subs versterken elkaar en kunnen zo afgesteld worden dat staande golven een minder grote invloed hebben. Resultaat = luide Bass tot lage frequentie. Lees ook eens Jag zijn stukje uit onderstaand subwoofer topic.

Hij heeft 4 jamo subs (ik geloof de 210) zo afgesteld dat deze een svs pb13 Ultra er zeer waarschijnlijk uit speelt.

Het vereist wel wat meer werk dan aansluiten en neerzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 26-08-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Hm met een budget van 800 euro en ruimte voor 2 kleine subs, zou ik zelf toch voor een grote gaan.
Een svs pb2000 of gelijkwaardige sub.
Die zal bij veel bass je botten laten rammelen.
Als je 2 goedkopere subs hebt die onder 25 hz geen output meer geven, lijkt het me stug dat ze een betere film ervaring gaan bieden.
Dan 1 sub waar bij 20 hz nog bijna 110db geluid uit komt op 2 meter afstand gemeten.
Das mijn idee, omdat ik denk Dat je met 2 goedkopere subs het filmlaag onder 20 hz zal moeten missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat staat er voor de rest qua speakers bij? Wattage zegt namelijk niet zoveel, ook niet voor subs. Die jamo kan al vrij sterk zijn als ie een beetje ingeregeld is. Maar als jij voor de rst melkpakjes hebt dan moet je sub veel meer werk doen. En plaatsing speelt ook een rol (zie het subwoofertopic).

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 26-08-2016 22:15 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Goofy1978 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:09:
Hm met een budget van 800 euro en ruimte voor 2 kleine subs, zou ik zelf toch voor een grote gaan.
Een svs pb2000 of gelijkwaardige sub.
Die zal bij veel bass je botten laten rammelen.
Als je 2 goedkopere subs hebt die onder 25 hz geen output meer geven, lijkt het me stug dat ze een betere film ervaring gaan bieden.
Dan 1 sub waar bij 20 hz nog bijna 110db geluid uit komt op 2 meter afstand gemeten.
Das mijn idee, omdat ik denk Dat je met 2 goedkopere subs het filmlaag onder 20 hz zal moeten missen.
Dat vraag ik me af. Twee pb1000 subs leveren ook een betere kwaliteit en druk dan 1 sub van zeg € 1.500. Hetgeen LA384 zegt klopt wel. Twee mindere subs leveren een beter resultaat dan een duurdere sub. Alleen het afstellen schijnt erg lastig te zijn omdat niveau ook te bereiken. Daarnaast moet je ook maar net n receiver hebben die twee subs onafhankelijk van elkaar kan instellen. Mijn marantz 5010 kan twer subs aansturen, maar de receiver kan de subs niet onafhankelijk van elkaar instellen. Om al die romslomp te voorkomen is een pb2000 wellicht wel een prima alternatief.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Idd maar een pb1000 duikt ook al onder de 20 hz en kost meer dan 400 euro.
Ik bedoel dat als je sub niet onder 25 hz wil het niet helpt al zet je er een 2e bij.
Geen idee of er subs van 400 euro zijn die nog redelijk rond 20 hz weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Ik zou er een BK Monolith Plus neerzetten en verder niet kijken naar een 2de sub en al het geklooi om dat netjes af te regelen en dan hou je tevens nog wat centen over om met je vrouw/vriendin/partner wat leuks te gaan doen. Die moet immers tegen een immense blok hout aankijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Hoeveel m2 oppervlakte is de ruimte eingenlijk, en hoogte plafond?
In kleinere ruimtes kan een gesloten sub zelf beter klinken door de room gain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Goofy1978 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:59:
Ik bedoel dat als je sub niet onder 25 hz wil het niet helpt al zet je er een 2e bij.
Ik heb de voorloper van dit model, het is wel een back ported model. Ik ben geen fan meer van het bassreflex systeem, maar volstaat voor de meeste muziekgenres wel.

pricewatch: Heco Victa Prime Sub 252 A (Bruin)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Goofy1978 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:59:
Elke sub speelt onder de 20hz. Sterker nog, elke speaker doet dat. Alleen meestal niet op een volume dat het binnen de 3db of 6db marge valt ;)
Twee of meer subwoofers versterken elkaar en dat is nog meer wanneer ze in een hoek of iig tegen een wand geplaatst zijn. Zodoende kunnen 2 of 4 juist afgestelde subs ineens wel 20hz spelen op een hoorbaar volume. Ik moet wel toegeven, ook die goedkope jamo's hebben moeite met 20hz, maar komen wel in de buurt. Kijk eens naar de posts van Jag. Uit m'n hoofd staan er iig 2 voorbeelden met meetresultaten van een dergelijke opstelling.

Wil je het echt goed laten werken, dan gebruik je ook niet de receiver voor de aansturing, maar een dedicated equalizer zoals de minidsp 2x4. Maar zoals gezegd, je hebt dan wel kennis, tijd en meetapparatuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik ga er geen welles nietes spel van maken tegen subwoofer goeroes lol.
Bij m'n teufel sub bijvoorbeeld kwam er geen hoorbare zucht meer uit onder 35 hz.
Zouden 4 van die subs het dan beter kunnen dan 1 sb2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Grote kans van, zolang je maar genoeg tijd en moeite steekt in het inregelen van die 4 subs. Zie het grote subwoofer topic, daar staat wel eea over multi sub opstellingen geschreven. Zie daarnaast de posts van jag over het inregelen van 4 subs inclusief meetapparatuur en de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Misschien wel, het is wat lastig een schatting te maken. Misschien niet op 110db, maar mogelijk wél luid genoeg om leuk te klinken.

Het probleem van de frequentie opgave van fabrikanten, is dat dat gemeten is onder bepaalde kunstmatige omstandigheden. Het effect van de ruimte wordt daarbij nul. Thuis is het anders en zit je vaak meer naar de limitaties van de ruimte te luisteren dan naar de daadwerkelijke prestaties van de subwoofer. Het kan zomaar zijn dat die 110db bij 20 hz die jij waarneemt een gevolg is van een piek door staande golven in jouw ruimte. Het is in dat geval maar de vraag of iemand anders diezelfde piek zal ervaren. Misschien wel een dip, waardoor het nauwelijks hoorbaar wordt. Het idee van meerdere subs is dat de staande golven soort van gecanceld worden, waardoor de invloed van de ruimte wordt beperkt en daarnaast de prestaties van de sub nog worden versterkt.

Maar dat bereik je niet door simpelweg twee subs op de denon aan te sluiten en audyssey te laten draaien.

Ik dacht in het begin ook dat duurder altijd beter moest zijn, want beter frequentiebereik. Maar ik ben er meermaals op gewezen door Jag, jvs en anderen, dat het kamerafhankelijk is en dat het in de meeste gevallen beter is een sub toe te voegen dan een duurder exemplaar te kopen. Dat duurdere subs toch bestaansrecht hebben, komt door het feit dat de meerderheid er of geen plek voor heeft, of geen zin heeft om de extra handelingen te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ja duidelijk verhaal.
Ik heb zelf de sb2000 ook op een denon x2200 verder geen spullen om subs af te stellen.
Die waarde van 110db bij 20 hz had ik overgenomen van audioholics waar ze de sb2000 en pb2000 hadden getest.
Dat meten ze in de buitenlucht zodat de kamer geen boost geeft in het laag idd.

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 27-08-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Als je het in een kamer zet is toch alles anders. Moet wel zeggen dat het <25Hz deel daar een uitzondering op is, dat is meestal een te lange golflengte om nog staande golven te krijgen (afh van hoe groot je woont). Maar daar meteen aan toevoegend dat de waarde van bereik tot <25Hz ook erg overschat wordt.

Maar dat goed laag meer is dan alleen een goede subwoofer neerzetten in een ruimte, dat komt als je je beseft dat je vooral naar het vaste resonantie patroon van de ruimte aan het luisteren bent. Verder weinig toe te voegen aan LA 384s goede samenvatting. Twee subs is beter, maar wel meer werk om ook echt beter te krijgen. Drie subs is nog beter, maar nog lastiger. Vier subs is the bomb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
1 ding wat ik helemaal vergeten ben. Het voordeel van meerdere subs is niet zozeer een lagere frequentie, maar wel een stabielere prestatie over het hele frequentiebereik van de subwoofer(s). Hierdoor zou het beter moeten klinken en kan het zomaar zijn dat 2 goedkopere subs duidelijker in het laag vertegenwoordigd zijn dan 1 duurdere sub met een ruimer laagbereik. Het kan namelijk zijn dat de duurdere sub bijvoorbeeld 20-25hz goed luid kan weergeven, maar een dip kent op 25-40hz en 50-80hz. Als je dan twee of meer subs hebt die 35-120hz op een enigszins gelijk volume kunnen weergeven, kan dat zomaar veel meer impact hebben.

Ik wil de svs subs overigens zeker niet naar beneden halen. Ik heb zelf een enkele bk xxls400 en heb geen persoonlijke ervaring met meerdere subs. Al deze info is puur om de aanname dat een duurdere sub per definitie beter presteert dan meerdere goedkopere subs, te ontkrachten.

Nu is het weer even wachten op RRGaming om te zien wat zijn/haar plannen precies zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
Ik zou een klipsch r115 sw halen. Bizar goede prijskwaliteit en ondanks 15" verbazingwekkend goed voor muziek. Lees ook ff de diverse reviews op hifi sites. Eventueel marktplaats goed in de gaten houden als je perse een 2e wilt, daar staan ze weleens voor 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat ik dit setupje vooral voor films wil gebruiken.
Dolby atmos wordt hierbij ook in geschakeld.

Ik heb nog niet echt een duidelijk antwoord gehad.
De klipsch r115 sw is inderdaad leuk maar budget houdt een keer op ;)

2e hands spul wil ik niet omdat ik daar slechte ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Antwoorden genoeg volgens mij heb je de reacties wel gelezen?
Hoe groot de ruimte is zeg je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Waarom wil je er perse 2 trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
Malt007 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:19:
Waarom wil je er perse 2 trouwens?
wil diepere bassen hebben zonder dat mn hele kamer wordt overspoelt door te harde bassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
RRGaming schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:21:
[...]

wil diepere bassen hebben zonder dat mn hele kamer wordt overspoelt door te harde bassen.
Ok en dat bereik je door meerdere subwoofers? Ik denk nog steeds dat je beter voor 1 goede kan gaan dan 2 mindere, zeker met jouw budget. Verder ga je veel meer bereiken met de plaatsing van de subwoofer en eventuele andere akoestische aanpassingen aan de ruimte.

Dus haal gewoon zo'n SVB of een die Klipsch en ga dan eens verder kijken of je er nog 1 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
Malt007 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Ok en dat bereik je door meerdere subwoofers? Ik denk nog steeds dat je beter voor 1 goede kan gaan dan 2 mindere, zeker met jouw budget. Verder ga je veel meer bereiken met de plaatsing van de subwoofer en eventuele andere akoestische aanpassingen aan de ruimte.

Dus haal gewoon zo'n SVB of een die Klipsch en ga dan eens verder kijken of je er nog 1 nodig hebt.
Ik moet zeggen dat ik idd erg gechameerd ben van de Klipsch R-115SW :)
Misschien even ergens luisteren :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
RRGaming schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:21:
En juist dat bereik je met meerdere subs. Harde bassen zijn staande golven.
Als je het aan durft, kun je dus een tweede jamo erbij halen, en wat meetapparatuur en een minidsp. Je leest je in op internet en kijkt ook zeker even naar de resultaten van Jag. Dan ben je voor zeg €350,- klaar en kost het je een paar uur werk.

Je kunt voor simpel gaan en je hele budget besteden aan een dure subwoofer (of 2), maar dat maakt het niet per definitie beter. Zeker niet als je ze enkel gaat aansluiten en even audyssey laat draaien.
Malt007 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:23:
Verder ga je veel meer bereiken met de plaatsing van de subwoofer en eventuele andere akoestische aanpassingen aan de ruimte.
Met dat eerste heb je gelijk, plaatsing is belangrijk, maar voorkomt niet alle problemen. Dat tweede is zover ik weet onbegonnen werk. De lage frequenties (meestal het meest storende) laten zich niet zomaar even dempen met een stuk gordijn of iets dergelijks. Dan moet je echt je hele kamer gaan verbouwen en zijn de resultaten alsnog beperkt. Overigens ben je dan met €800,- waarschijnlijk nog lang niet klaar.

Als ik Jag, Jvs en andere audio-tweakers mag geloven (en dat doe ik), dan kun je beter met meerdere subs werken (bij voorkeur 4, maar 2 werkt ook) en die goed afstellen. Met meerdere subs voeg je zoveel staande golven toe dat het eigenlijk een soort ruis wordt en uiteindelijk niet meer opvalt. De golven heffen elkaar op zeg maar. Dat is een stuk eenvoudiger dan proberen de staande golven te beperken door te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ok dat ga ik zeker niet weerspreken, maar ik zou toch beginnen met 1 goede ipv 2 mindere. Dan even doorsparen voor een 2e goede op termijnz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
@LA-384. om eerlijk te zijn weet ik niet wat een minidsp is.
En wat versta je onder meetapparatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@RRGaming

meetapparatuur : Mini DSP UMIK-1 i.c.m. REW

en de miniDSP 4 way

om meerder subwoofer te laten spelen, zie dit voorbeeld

speelgoed voor gevorderden luisteraars :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
oef daar heb ik totaal geen ervaring mee en zou ook gewoon niet weten waar ik mee moet beginnen! 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
Lip schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:08:

Misschien een stomme vraag maar is die microfoon die ik erbij heb gekregen bij mn danon niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb daar ook naar zitten voordat ik tot aanschaf over ging van de UMIK-1. Die Audyssey meet microfoon is niet geschikt omdat:
1. de frequentiecurve (maw de afwijking) niet bekend is
2. en niet werkend te krijgen is met REW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
Lip schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:59:
Ik heb daar ook naar zitten voordat ik tot aanschaf over ging van de UMIK-1. Die Audyssey meet microfoon is niet geschikt omdat:
1. de frequentiecurve (maw de afwijking) niet bekend is
2. en niet werkend te krijgen is met REW
Oke ik ga maar eens kijken of ik dat ergens in nederland kan kopen. :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ga je een hoop van leren!

Edit: http://shop.speakerenco.nl

[ Voor 41% gewijzigd door Lip op 30-08-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trithereon
Mini DSP UMIk-1 kent tie niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Umik wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Dit is ook een goed adres hiervoor klik. Hebben ze alles, en nog goedkoop ook.
RRGaming schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:38:
[...]

oef daar heb ik totaal geen ervaring mee en zou ook gewoon niet weten waar ik mee moet beginnen! 8)7
Het is ook best wel een leercurve. Dus daar moet je wel bereid toe zijn. Je kan soms best goede resultaten halen met een enkele sub en wat geexperimenteer. Iig dat het op 1 plek dan goed klinkt. Echter soms kom je er niet uit omdat je ruimte gewoon niet zo meewerkt. En goed geluid op meerdere plekken is al helemaal een uitdaging. Met meerdere subs kan je gewoon veel betere resultaten halen, alleen om er ook echt de max uit te halen kan lastig zijn.

Ik ben het eens met de suggestie van Lip, zeker ook met zijn lees suggestie :). Meerdere subs, een DSP die elke sub afzonderlijk af kan stellen en een meet mic om het mee af te stellen is wel weg tot succes. Maar let wel: ook hiermee kan het lastig zijn. Je kan ook de hulp van de computer inschakelen in de vorm van software die de optimale instellingen per subwoofer voor je kan simuleren. Voorbeelden daarvan staan in het grote subwoofer topic: voorbeeld 1 en 2. Daar zie je ook voorbeelden van het verschil tussen wat een enkele subwoofer en meerdere subwoofers in een ruimte doen.
Pagina: 1