Ervaringen gevraagd: in hoeverre slijt een koptelefoon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-06 20:04
Al bijna zes jaar geniet ik van het geluid van een Sennheiser IE 8 koptelefoon. Zie mijn review voor meer informatie over deze koptelefoon. Misschien doe ik langer dan gemiddeld met een koptelefoon?

Ik ben daarom reuze benieuwd naar algemene ervaringen over slijtage: in hoeverre "slijt" een koptelefoon, en hoe heeft dit invloed op het geluid?

Een beetje achtergrond: ik gebruik de koptelefoon graag om op mijn werk muziek te luisteren tijdens het programmeren, en gebruik hem daardoor vrijwel dagelijks. Al vier jaar lang. Het lijkt nu alsof de balans iets minder wordt: laag wordt iets minder geraffineerd, en hoge tonen lijken minder te sprankelen.

Voor je meteen denkt: "doe eens iets aan je oren!", ik gebruik de koptelefoon niet de hele dag (maximaal een uur achter elkaar), en zet het volume nooit hard. Ik ga wel eens naar concerten, misschien twee tot drie keer per jaar.

Los van het feit dat mijn oren over de tijd net als bij iedereen niet beter worden, ben ik heel benieuwd naar objectieve feiten over slijtage van een koptelefoon. Ik heb helaas niet het geld om een tweede exemplaar van de IE 8 te kopen en een (blinde) vergelijking te doen :+

Op internet heb ik uiteraard ook al gezocht, de meningen lopen uiteen. Het valt op dat je vooral oude topics vindt, of topics die gaan over de schuimrubber dopjes die in je oor gaan. Dat laatste is bij mijn koptelefoon niet relevant: als die kapot gaan, dan zet ik er een nieuw Comply foam dopje op. Die gaan bij mij ongeveer een half jaar tot 9 maanden mee.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!

[ Voor 2% gewijzigd door roland83 op 26-08-2016 14:06 . Reden: ik heb de koptelefoon langer dan ik dacht! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij in-ears komt er oorsmeer in de roostertjes, wat het geluid zachter en doffer maakt. Bij mijn zeven jaar oude in-ears merkte ik dat het geluid aan de ene kant zachter werd. Bij een poging om de roosters schoon te maken gingen die kapot, dus om stof weg te houden heb ik er stukjes schuim in gestopt. Hierna waren beide kanten weer even hard en klonken de hoge tonen helderder.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 26-08-2016 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[b]

Het lijkt nu alsof de balans iets minder wordt: laag wordt iets minder geraffineerd, en hoge tonen lijken minder te sprankelen.
Hoor je dit werkelijk of wil je dit horen? Altijd 'gevaarlijk' dit soort opmerkingen.
Want wat is jouw referentiekader? Hoe weet je nu zeker of de kwaliteit achteruit gaat?

Wordt hetzelfde type koptelefoon nog verkocht? Het mooiste zou zijn als je met exact hetzelfde setje in nieuwstaat een test kan doen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 21:31
koptelefoons slijten zeker! het blijven mechanische pparaten. duurt wel lang, en hoge volumes versnellen het proces.

heb zelf al jaren een (profi) koptelefoon voor mn werk (ben geluidstechnicus en doe veel live) maar daar brak een bevestiging van af. geen moment getwijfeld en exact dezelfde terug gekocht. die nieuwe klinkt toch wel een stuk frisser en iets gedetailleerder. de oude is wel "goed" gebruikt geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-06 06:19
Ik heb al jaren de sennheiser pc 360. Onderhand bij sennheiser al weer obsolete verklaard. Bij mij is de geluids kwaliteit onveranderd gebleven na jaren gebruik. Het enige dat bij mij nu mankeert is dat als ik het volume verander er een enorme kraak in het geluid komt, echt snoei hard. En dat ik soms maar aan 1 kant geluid hebt en dan moet ik de rechterkant een paar klappen geven en doet hij het weer. Schijnbaar te maken met stof in de rechter schelp, om dit op te lossen kan ik de volume knop er af halen en hem schoon spuiten maar dit zie ik niet zo zitten.

Mijn ervaring met jarenlang koptelefoon gebruik is over het algemeen dat aan 1 kan het geluid er mee ophoudt of de hele koptelefoon van slijtage uit elkaar valt maar nooit verandering gemerkt in geluids kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
Dank voor alle antwoorden :)

Conclusie als ik het zo lees: koptelefoons zijn bij jullie voornamelijk kapotgegaan/versleten doordat er iets brak of iets anders mechanisch niet meer werkte.

Op de vraag: Hoor je dit werkelijk, of wil je dit horen" kan ik niet echt een antwoord geven. Ik wil het niet horen, maar of ik het werkelijk hoor, dat weet ik niet.

Gelukkig is mijn koptelefoon mechanisch nog in orde; er rammelt niks en er kraakt niks. De foamdopjes hebben een kanaalafsluiter, dat wil zeggen dat oorsmeer in het dopje blijft en niet door het rooster van de koptelefoon heen kan. Die vervang ik tijdig wanneer het kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb een oude Sennheiser gehad, maar heb m afgeschreven door kabelbreuk en breuk in kunsstof... maar het is de fijnste hoofdtelefoon ooit gehad (sennheiser ovation 565 oid)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

roland83 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:03:
Al bijna zes jaar geniet ik van het geluid van een Sennheiser IE 8 koptelefoon. Zie mijn review voor meer informatie over deze koptelefoon. Misschien doe ik langer dan gemiddeld met een koptelefoon?

Ik ben daarom reuze benieuwd naar algemene ervaringen over slijtage: in hoeverre "slijt" een koptelefoon, en hoe heeft dit invloed op het geluid?

Een beetje achtergrond: ik gebruik de koptelefoon graag om op mijn werk muziek te luisteren tijdens het programmeren, en gebruik hem daardoor vrijwel dagelijks. Al vier jaar lang. Het lijkt nu alsof de balans iets minder wordt: laag wordt iets minder geraffineerd, en hoge tonen lijken minder te sprankelen.

Voor je meteen denkt: "doe eens iets aan je oren!", ik gebruik de koptelefoon niet de hele dag (maximaal een uur achter elkaar), en zet het volume nooit hard. Ik ga wel eens naar concerten, misschien twee tot drie keer per jaar.

Los van het feit dat mijn oren over de tijd net als bij iedereen niet beter worden, ben ik heel benieuwd naar objectieve feiten over slijtage van een koptelefoon. Ik heb helaas niet het geld om een tweede exemplaar van de IE 8 te kopen en een (blinde) vergelijking te doen :+

Op internet heb ik uiteraard ook al gezocht, de meningen lopen uiteen. Het valt op dat je vooral oude topics vindt, of topics die gaan over de schuimrubber dopjes die in je oor gaan. Dat laatste is bij mijn koptelefoon niet relevant: als die kapot gaan, dan zet ik er een nieuw Comply foam dopje op. Die gaan bij mij ongeveer een half jaar tot 9 maanden mee.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!
Ik gebruik de Sennheiser HD 598 sinds kort (enkele maanden) nadat ze uitkwamen, zowel voor muziek als televisie en gaming. Geen enkel teken van slijtage qua geluid.
Ik mis de ervaring om het te bevestigen, er wordt beweerd dat je minstens 10 jaar moet kunnen doen met een hoofdtelefoon (qua geluid).
In alle eerlijkheid, mijn eerste gedachte: psychoakoestiek.
Het kan natuurlijk dat jij pech hebt met jouw model. Of misschien ben jij toe aan een beter model doordat je tekortkomingen hebt leren horen die jij eerst niet waarnam?

Wat betreft andere defecten, ja, ook ik heb wat mechanische defectjes, voor een deel door mijn eigen schuld (te vaak laten vallen, lichte beschadiging plastic), voor een deel door een fout ontwerp bij de eerste serie(s) (materiaal band wat te snel scheurt) wat ze tegenwoordig hebben opgelost. Aan 1 kant begint het oorkussen los te laten. Dat past dus bij wat anderen hier hebben omschreven. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 30-08-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:52:
[...]

In alle eerlijkheid, mijn eerste gedachte: psychoakoestiek.
Het kan natuurlijk dat jij pech hebt met jouw model. Of misschien ben jij toe aan een beter model doordat je tekortkomingen hebt leren horen die jij eerst niet waarnam?
Ja, wellicht :)

Mijn exemplaar is relatief oud, maar mijn oren zijn natuurlijk ook ouder geworden in dezelfde tijd. De IE 8 was toen ik hem kocht het topmodel van de in-ears van Sennheiser (de IE 800 bestond nog niet). En nog steeds is het geluid fenomenaal. Maar zoals gezegd dus voor mijn gevoel ietsje doffer dan vroeger.

Ik gebruik ook de HD 598 ongeveer een half jaar (ietsje langer misschien) voor muziek en films. Dat geluid is vanwege het open design niet vergelijkbaar. Ik vind het geluid van de HD 598 veel helderder (meer hoog, minder laag), maar niet gedetailleerder dan de IE 8. De IE 8 kan als je wilt een boombox zijn, de HD 598 is daar niet voor gemaakt. Voor muziek zijn ze beide op hun eigen manier uitermate geschikt.

[ Voor 23% gewijzigd door roland83 op 30-08-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 22:10
Heb nu 3 jaar mijn philips shp-6000 koptelefoon. Top ding, alleen beginnen de kussentjes open te gaan. Doet het verder nog perfect overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 11:40
Ik heb een jaar of 17 geleden een Sennheiser 565 Ovation gekocht. Gebruik deze vrijwel alleen bij de computer en die werkt nog prima. Ik heb alleen de kabel (zwak punt) en het foam van de oorschelpen moeten vervangen. Onlangs nog getest tegen een Sennheiser HD600, de geluidskwaliteit is nog steeds vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

roland83 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:26:
[...]

Ja, wellicht :)

Mijn exemplaar is relatief oud, maar mijn oren zijn natuurlijk ook ouder geworden in dezelfde tijd. De IE 8 was toen ik hem kocht het topmodel van de in-ears van Sennheiser (de IE 800 bestond nog niet). En nog steeds is het geluid fenomenaal. Maar zoals gezegd dus voor mijn gevoel ietsje doffer dan vroeger. Onderschat niet hoe sterk hetgeen je 'hoort' kan veranderen zonder dat je oren veranderen. Horen doe je niet met je oren maar met je brein, je oren brengen de signalen naar het brein maar het brein verwerkt die signalen.

Ik gebruik ook de HD 598 ongeveer een half jaar (ietsje langer misschien) voor muziek en films. Dat geluid is vanwege het open design niet vergelijkbaar. Ik vind het geluid van de HD 598 veel helderder (meer hoog, minder laag), maar niet gedetailleerder dan de IE 8. De IE 8 kan als je wilt een boombox zijn, de HD 598 is daar niet voor gemaakt. Voor muziek zijn ze beide op hun eigen manier uitermate geschikt.
Zeg nooit nooit maar zo sterk zouden ze toch niet achteruit moeten zijn gegaan? Gelukkig gebruiken steeds meer jongeren tegenwoordig gehoorbescherming bij het uitgaan en bij optredens (je hebt het nodig), voor pak hem beet 100 euro koop je ze op maat gemaakt en die dempen alle frequenties ongeveer even sterk waardoor het geluid nog normaal klinkt. ;)
aeTIos schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:48:
Heb nu 3 jaar mijn philips shp-6000 koptelefoon. Top ding, alleen beginnen de kussentjes open te gaan. Doet het verder nog perfect overigens.
Die van Philips zijn best wel goed in vergelijking met de prijs die je betaalt voor de goedkoopste headphones en die van de middenklasse (qua prijs, rond de 200 euro).
http://headphoneaddict.com/fidelio-x1-vs-x2-review/

Voor Sennheiser heb ik ervaring met de goedkope klasse (rond de 50 euro) en dus nu die HD 598. Voor de goedkope klasse zou ik Sennheiser afraden, de HD 598 is een geweldige headphone als je veel luistert naar muziek die niet gedomineerd wordt door (zeer) lage klanken. Voor gamen - hier niet onbelangrijk ;) - is het ook uitstekend omdat het je zeer goed in staat stelt om te lokaliseren uit welke richting geluid komt. Echt een van de aanraders als je niet meer dan 200 euro wil besteden aan een hoofdtelefoon. Je kan wel beter een versterker gebruiken aangezien de impedantie 50 ohm bedraagt (dat gaat nog net zonder versterker maar met versterker krijg je beter geluid).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 02-09-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbird
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2021
Dit is wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik wou mijn ervaring hier even noemen.

Vandaag heb ik mijn Sennheiser HD280 Pro gerepareerd, na zo'n 8 jaar van toch wel minstens 3-4 uur per dag gebruik. Na zoveel jaar begonnen de oorkussens letterlijk uit elkaar te vallen. Ik had het kussen rond de hoofdband al jaren geleden weggegooid, niet zozeer omdat het kussen een probleem was, maar de plastic bevestiging van dat kussen was kapot gegaan. Verder was een aantal jaar geleden de 3.5mm TRS jack gebogen bij een ongelukje. Hoewel ik hem met een bankschroef en flink aanklemmen weer grotendeels functioneel had gekregen, viel het ringcontact soms even weg als je met de stekker bewoog. Aangezien ik hem bij mijn PC op zo'n manier gebruik dat de stekker niet beweegt was dat niet zo'n probleem. Het maakte wel dat ik hem niet meer voor live monitoring gebruikte, en ik had hem ooit met een half oog daarop gekocht.

Ik heb allereerst de oude oorkussens verwijderd. Dit ging niet eens meer netjes, want toen ik ze probeerde lost te trekken (je moet het plastic aan de kussens daar iets voor uitrekken), scheurde er hele delen van de kussens af. Ik zag toen dat achter de kussens, zich een plakkerige laag van verpoederd textiel had opgehoopt. Een deel van de dunne papieren afdeklaag die als extra bescherming achter de stoffen achterwand van de oorkussens, op het frame van de koptelefoon zat, was ook bijna tot poeder versleten. Ik heb beiden voorzichtig met een scherp pinnetje eraf gekrabd. Dat kan, want de conus zit dieper, aan de andere kant van de plastic structuur, en die raak je niet per ongeluk.

Vervolgens heb ik de nieuwe oorkussens erop gespannen, en ben ik een korte luistertest gaan doen. Ik concludeerde dat de nieuwe kussens mijn oren beter voor de conus plaatste en dat ik nauwkeuriger kon horen dan eerst. Ik ontdekte een ruis in mijn on-board audio die ik eerder nooit had gehoord. Na een kort experiment (kabel uit de computer, om te controleren of de ruis dan verdween), bleek dit zeer waarschijnlijk het geval.

Ik had door de jaren wel gemerkt dat ik tegenwoordig het geluid harder zette dan vroeger, maar ik had dit altijd toegeschreven aan het achteruitgaan van mijn gehoor door het ouder worden. De koptelefoon kon niet slijten, zo redeneerde ik. Ik had er niet mee rekening gehouden dat als de oorkussens slijten en de koptelefoon meer tegen je oren aan drukt, je het hierdoor blijkbaar slechter het geluid gaat horen.

Vervolgens heb ik ook de 3.5mm TRS jack vervangen. Ik wou deze twee reparaties niet in één keer doen, omdat ik dan niet onafhankelijk het effect op het geluid kon controleren. Deze reparatie was wel vrij irritant. Er is erg weinig ruimte op zo'n connector achterkant om te solderen, en als je hem heet genoeg maakt voor het solderen, begint de plastic isolatie al te smelten. Ik heb éénmaal toch hard een onbetamelijk woord geroepen. Ik had het ding eindelijk volledig gesoldeerd en toen kwam ik erachter dat ik vergeten was om de buitenhuls eerst op de kabel te schuiven. Ik moest alles weer los solderen, de huls op de kabel schuiven, en het opnieuw solderen.

Na het testen bleek dat de nieuwe connector geen hoorbaar effect had op het geluid, en hiermee was het probleem van de kwakkelende ring connector opgelost.

Nu heb ik weer prima geluid, en duidelijker hoorbaar dan eerst.

Totale kosten: $7,68 en een uurtje werk.
Gebruikte vervangende onderdelen:
Ebay: Ear cushions for Sennheiser HD280 Pro
Ebay: 3.5mm TRS jack with 6.25mm screw on converter
Noot: Ik heb deze genomen omdat deze een vastschroefbare 6.35mm converter heeft, net zoals de oorspronkelijke connector van deze koptelefoon.

Ik heb éénmaal eerder deze koptelefoon gerepareerd, dat was toen de kabel die het rechteroor van signaal voorziet tussen het verstel mechanisme was gekomen. De kosten hiervoor bedroegen destijds €0,50 voor zo'n halve meter audio litz kabel, maar wel wat meer werk. Vooral omdat ik de werkbank niet goed schoongemaakt had. Ik had een paar korreltjes ijzervijlsel in de conus van het rechteroor gekregen. Het heeft me heel veel priegelwerk gekost om die er weer uit te krijgen zonder het membraan te beschadigen.

Mijn conclusie is dat de Sennheiser HD280 Pro niet noemenswaardig slijt in de onderdelen die van belang zijn. De geluidskwaliteit kan echter wel ongemerkt inzakken doordat de oorkussens verslijten. Het verstel mechanisme heeft een zeer kleine kans om de kabel die de oorschelpen verbindt kapot te maken. Waarschijnlijk is dit een zeldzaam verschijnsel, en had ik gewoon pech.

Oh, en het kussen voor de hoofdband heeft niet echt toegevoegde waarde bij deze koptelefoon. Misschien dat hij zo te groot is voor mensen met een klein hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het kan natuurlijk gebeuren dat de drivers in de koptelefoon gaan scheuren als deze van karton of iets dergelijks zijn, dan klinkt een luidspreker nergens meer naar.

Ik merk bij een Razer Kraken Pro (ja, een of andere overpriced headset) dat het geluid minder lijkt te zijn dan 3 jaar geleden, het nepleer van de headband scheurt aan alle kanten en de oorschelpen overleven alleen door wat smering van lichaamsvetten. Ik denk echter dat het geluid "minder" is omdat ik nu beter gewend ben qua speakers (Edifier R2730DB), oortjes (Xiaomi Piston 3's/Sony MDR-EX100IP's) en hoofdtelefoon (Philips SHP2000, ja, serieus...).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Het mechanische slijten kan ook komen doordat het zweet wat je krijgt als je de hoofdtelefoon langer op hebt of het warm is. Dat zweet is aan de zure kant en kan materialen zoals bij plastics aantasten. Vandaar dat veel oorschelpen in de loop der jaren slijten en aan vervanging toe zijn.
Pagina: 1