Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Dit is een topic 'port' van het LinusTechTips forum, omdat ik graag even wat Nederlandse meningen wil horen. Voor degene die graag in het Engels leest / nieuwsgierig is naar de discussie daar: [url="https://https://linustechtips.com/main/topic/648715-small-future-proof-gaming-pc/#comment-8345462"]topic[/url]. (PS. Dit topic is flink anders dan hier, aangezien daar mijn eerste gedachten staan, waar hier al wat bijgewerkte gedachten staan. Het is dus geen directe port)

Eerst even de voorgeschreven vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit moet een game-PC worden, die waarschijnlijk een 21:9 1080p monitor aanstuurt. Uiteraard zal ik 'm ook voor huis tuin en keuken dingen gebruiken, maar gamen is by far het meest veeleisend.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vastliggend budget, daar hou ik niet van. Ik ben meer van het beslissen of iets het waard is. Om toch enig houvast te geven: Keep it real, en laten we zeggen rond de €2000, ex. peripherals.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets. Er zijn wel een aantal dingen die voor mij al vast staan, waar ik eigenlijk niet van af wil wijken.
  • Case: Ik zit redelijk vast bij de Fractal Designs Define S Nano. Hij is niet zo klein als ik oorspronkelijk van plan was (Dan A4-SFX), maar ik denk dat dit een veel betere optie is voor toekomstige uitbreidingen en airflow.
  • CPU: In ieder geval een Intel, dat staat vast. Ik had zelf de i7-4970K voorgesteld bij LTT, maar ik werd er al snel op gewezen dat de i7-6700k een betere keuze zou zijn. Moderner, gelijke prijs, gelijke prestaties, waarom dan voor een oudere chip gaan?
  • GPU: Ik ben een Green-team member. Simpel gezegd wil ik eigenlijk gewoon geen AMD. Mijn eerste idee was om een 1070 / 980Ti te kiezen, maar aangezien ik nog over 1440p zit te denken, is het misschien verstandiger om meteen te gaan voor een 1080, dan hoef ik voorlopig ook niets terug te schalen in games of te vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb waarschijnlijk niets bijzonders nodig. Het enige wat ik graag wil is twee gescheiden SSDs. Eén keer 256GB voor het OS, één keer 512GB voor opslag. Eerst wilde ik een 1TB voor opslag, maar gezien mijn huidige opslag (264 v/d 500 gebruikt), denk ik iet dat ik 1TB binnen aanzienlijke tijd vol zou hebben. Een extra SSD er bij zetten kan altijd nog, dus bespaar ik daar nu graag wat geld op.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
  • CPU: Zoals gezegd: Intel. Ik sta hier niet open voor andere merken.
  • GPU: Weer zoals gezegd: NVIDIA. Ook hier gesloten voor andere merken.
  • SSDs: Samsung. Ik sta hier open voor andere merken, maar Samsung heeft in mijn ogen een grote voorsprong.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Geluid: Ik wil een stil systeem. Echt stil. Dit zal ook wel naar voren komen in de (voorlopige) keuze van mijn PSU etc.
  • Geen overclocking: Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Dit is momenteel niet voor mij weggelegd.
  • Geassembleerd: Ik wil mijn PC niet zelf bouwen. Ik zou het wel kunnen, maar het idee van zo'n dure componenten handelen staat mij niet aan. Daar het ik niet genoeg vertrouwen voor.
Ga je overklokken?
Zoals gezegd: Nee. Voor nu zeker niet. Héél misschien in de toekomst een keer, maar ik verwacht het niet.

Wat verwacht je van ons?
Zo, nu kan ik alles even verduidelijken.

Te beginnen met de lijst van componenten waar ik op dit moment bij sta:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1Asus Z170I Pro Gaming€ 149,-€ 149,-
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 467,06€ 467,06
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 63,14€ 63,14
1Noctua NH-D14€ 68,95€ 68,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 88,-€ 88,-
1be quiet! Straight Power 10 CM 700W€ 123,50€ 123,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.553,50

Zoals gezegd staan een aantal dingen zo goed als vast (CPU, Case, Opslag). Andere dingen wil ik echter nog erg graag advies over.
  • Moederbord: Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat ik nodig heb. Op het LTT forum werden mij twee setups aangereikt als voorbeelden, waarvan één een moederbord van €250 heeft, en de ander een van €150. Een flink verschil als je het mij vraagt, zeker als ik als eindgebruiker geen verschil merk. Iemand enig idee wat voor mij het beste zou zijn?
  • GPU: Zoals gezegd zat ik op een 1070, maar ik wil graag naar een 1080. Als ik er dan flink geld aan uitgeef, moet ik het ook goed doen. Maar dan komt nog: welke versie van de 1080 in godsnaam? Ik heb geen flauw idee. Looks boeien me niet, alles komt toch in een gesloten case. Het enige wat mij interesseert zijn prestaties en geluidsproductie.
  • PSU: Ik geloof (heb het zelf niet gecontroleerd) dat ik een PSU van 650/700W nodig heb. Weer kijkend naar geluidsproductie, ben ik bij de be quiet uitgekomen die in mijn lijst staat. Nu weet ik echter niet hoe de reputatie van be quiet is qua PSUs, dus als jullie mij dit kunnen aan- of afraden, graag.
  • CPU koeler: Ik heb vooral gekeken naar airflow en geluidsproductie. Dit lijkt me een hele aardige koeler, maar ik ben bij lange na geen expert, dus als iemand me er meer over kan vertellen, graag.
  • RAM: Mijn bedoeling was oorspronkelijk om er 32GB RAM in te proppen, maar alle suggesties kwamen met 16GB, plus de moederborden die ik zelf vond konden niet meer aan dan 16GB, dus ik ben daarop blijven hangen. Echter hoor ik graag van jullie wat jullie daarover denken: Kan ik iets met 32GB? Is het nodig? Future-proofing? Of zouden jullie zeggen: Wacht ermee tot je het echt nodig hebt, twee strips erbij, of vervangen, is ook zo gedaan?
  • Opslag: Zoals ik zei zit ik redelijk vast op Samsung, maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor suggesties. Zouden jullie een betere SSD aanraden voor het OS? Zo ja, waarom?
  • Case fans (in mindere mate): De case komt met één 120mm en één 140mm case fan, die volgens de specs heel stil zijn. Ik wil deze in eerste instantie dus niet vervangen. Echter is er nog ruimte voor één extra 140mm fan (de ruimte aan de bovenkant ga ik niet gebruiken). Zouden jullie me aanraden om hier ook een fan in te zetten? Ik wil voorkomen dat op hete dagen, zoals de laatste paar, de fans op vol vermogen moeten draaien, dus dan zou een extra 140mm geen kwaad kunnen. Maar is het nodig?
Display
Dan nog eentje die een beetje buiten de boot valt: de display.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung S29E790C Zilver, Zwart€ 497,90€ 497,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,90

Dit scherm ziet er goed uit, is in hoogte verstelbaar (niet onbelangrijk voor iemand van 2 meter), en heeft verder gewoon wat ik wil. Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is dat 1080p er op zo'n groot scherm echt belachelijk uit ziet. Ik heb nu 1080p op een 17" laptopje, en zelfs daar vind ik alles al groot lijken, dus zou ik liever een 1440p monitor hebben. Echter, een 21:9 1440p scherm, dat zijn verschrikkelijk veel pixels. Is ook maar weer de vraag of je dat moet willen. Als jullie tips of aanraders hebben voor ultrawide schermen hoor ik dat graag.

Assemblage
Als allerlaatste dan nog: Waar zouden jullie mij aanraden om mijn PC te laten bouwen? Zoals gezegd, ik wil hem niet zelf bouwen. Van onderdelen van €500 vasthouden wordt ik toch nog wel een beetje nerveus. Op het moment heb ik de PC als lijstje staan bij Alternate, omdat ik daar eerder mee gewerkt heb, en ze vertrouw, maar ze zijn niet de goedkoopste natuurlijk. Exact dezelfde lijst als die hierboven staat, kost €100 meer waar dan ook nog €75 bij komt voor assemblage. Kennen jullie nog andere bedrijven die dit soort werkzaamheden doen, en die te vertrouwen zijn?

Zo, TL;DR:
Onzeker over de volgende onderdelen, graag advies:
  • CPU
  • CPU koeler
  • Moederbord
  • GPU
  • RAM
  • PSU (in mindere mate)
  • Opslag (in mindere mate)
Advies over een ultrawide (21:9) scherm, extra casefans en websites die je systeem assembleren, zou ook fijn zijn.

Anyway, bedankt voor het lezen. Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Afuture assembleerd voor €60, is vaak ook niet de duurste voor de componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmiej93
Scheelt inderdaad €100 (plus de website is veel fijner, en beschikbaarheid van onderdelen is beter), bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 23:39
De i7 is volstrekt overbodig voor gamen, zeker op 1080p of iets in die buurt. Neem de i5-6600K en bespaar €100 :)
Als je overklokken niet belangrijk vindt, kun je ook voor een i5-6500 gaan, scheelt weer een euro of 25. Dan kun je ook voor een goedkoper moederbord gaan (B150/H170)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Dat heb ik vandaag inderdaad ook al eerder gezien, maar op één of andere manier ben ik niet overtuigd. Ik heb altijd i7's gehad, ook in m'n laptops, dus die i7 zou ik er toch graag in houden.
Daarbij speel ik ook veel spellen als Cities Skylines, die erg intensief zijn voor de CPU, dus alle beetjes helpen dan. Ik vind die €350 voor een CPU die nog vele jaren mee kan ook niet zo erg, ik zit meer met de GPU, die vaak duurder is, en veel sneller aan z'n limiet zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet gaat overklokken is een Z170 chipset totaal overbodig en kan dan ook makkelijk goedkoper:
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA . Of als Wifi een vereiste is:
pricewatch: Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI

Het geheugen wordt daarmee ook automatisch goedkoper aangezien alleen z170 meer dan 2133Mhz ondersteunt:
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
Het verschil tussen 2133Mhz en sneller is in de meeste toepassingen niet merkbaar. Het belangrijkste is dat je in dual channel kan draaien, dit zorgt voor de meeste bandbreedte.

De i7 6700k is dan nog steeds wel een goed uitgangspunt vanwege de hoge kloksnelheid en kan in een aantal games wel een verschil maken. Sowieso gaat hij ook wel wat langer mee. Waarom veel mensen toch een i5 aanraden is omdat deze meestal wel snel genoeg is en voor gamen een veel betere prijs/prestatie verhouding heeft.

De Noctua koeler is alleen zijn prijs waard als je flink gaat overklokken, anders is hij zwaar overkill. Een goedkoper alternatief is bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master Hyper 212X welke voldoende koelt en qua geluid ook nog erg meevalt. Wil je er zeker van zijn dat de CPU koeler ten alle tijden zo goed als onhoorbaar is dan kun je voor de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition gaan.

Een 700 watt voeding heb je echt helemaal nergens voor nodig. Met een i7 + 1070 haal je onder zware load amper de 250 watt. Aan de 400 watt versie heb je dan ook meer dan genoeg en is zeer stil en met de belasting van jouw build ook meteen efficiënter:
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:33:
Als je niet gaat overklokken is een Z170 chipset totaal overbodig en kan dan ook makkelijk goedkoper:
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA . Of als Wifi een vereiste is:
Had ik inderdaad wel verwacht. Heb je ook suggesties waar geen LED verlichting op zit, of een paar tips waar ik op moet letten bij het selecteren van een moederbord?
Het geheugen wordt daarmee ook automatisch goedkoper aangezien alleen z170 meer dan 2133Mhz ondersteunt:
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
Het verschil tussen 2133Mhz en sneller is in de meeste toepassingen niet merkbaar. Het belangrijkste is dat je in dual channel kan draaien, dit zorgt voor de meeste bandbreedte.
Daar kreeg ik bij alternate ook een melding over inderdaad, maar tot nu toe kon niemand me uitleggen of dat nu iets uitmaakte of niet. Heb je nog tips voor de beslissing 16GB vs 32GB? Aangezien er maar 2 slots zijn zou een latere upgrade naar 32GB betekenen dat ik 2 nieuwe sticks moet aanschaffen, in plaats van 2 erbij plaatsen, dus als 32 ooit nut zou hebben, wil ik dat graag meteen doen.
De Noctua koeler is alleen zijn prijs waard als je flink gaat overklokken, anders is hij zwaar overkill. Een goedkoper alternatief is bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master Hyper 212X welke voldoende koelt en qua geluid ook nog erg meevalt. Wil je er zeker van zijn dat de CPU koeler ten alle tijden zo goed als onhoorbaar is dan kun je voor de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition gaan.
Daar ga ik eens naar kijken. Heb je nog tips waar ik op moet letten, of hoeveel airflow gewenst is?
Een 700 watt voeding heb je echt helemaal nergens voor nodig. Met een i7 + 1070 haal je onder zware load amper de 250 watt. Aan de 400 watt versie heb je dan ook meer dan genoeg en is zeer stil en met de belasting van jouw build ook meteen efficiënter:
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
Verrek, je hebt gelijk. Ik was ook nog van plan om het zelf na te gaan met een website (het is outervision.com geworden), en daar komt inderdaad ook uit dat er minder dan 400W nodig is. Bedankt voor die pointer.

Bedankt voor alle tips, ik ben weer heel wat wijzer! _/-\o_
Nu nog de GPU uitvogelen vooral 8)7

EDIT

Aangepaste setup naar aanwijzingen van JVRadeon (Niet klakkeloos overgenomen, moederbord nog niet veranderd):

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170I Pro Gaming€ 147,50€ 147,50
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 467,06€ 467,06
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 75,95€ 75,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.462,35

[ Voor 40% gewijzigd door timmiej93 op 26-08-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de Asus B150I PRO GAMING/AURA kan de ledverlichting ook uitgezet worden als het goed is. Deze is er trouwens ook in een versie met Wifi:
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA

Over het algemeen maakt de ram snelheid niet heel veel uit. Zie ook deze link:
http://techbuyersguru.com...200mhz-8gb-vs-16gb?page=1

Maar volgens DigitalFoundry kan het wel wat uitmaken:
YouTube: Core i3 6100 4.4GHz/RAM Overclocking Benchmark Analysis
YouTube: Core i5 6500 CPU vs RAM Overclocking Gaming Benchmarks

Bij de eerste video met de i3 maakt het zo te zien het meeste verschil, bij de i5 al minder. Bij een i7 misschien nog minder. Bij vorige generaties maakte het nooit zo gek veel uit, maar Skylake lijkt er meer winst mee te kunnen halen. De link van Techbuyersguru is Haswell-E en geen Skylake, wat de reden zou kunnen zijn waardoor het daar weer minder uitmaakt.

Je zou dus alsnog voor de Asus Z170i kunnen gaan, of de iets goedkopere pricewatch: Gigabyte GA-Z170N-WIFI en sneller ram, maar ik denk dat je er meer aan hebt om in plaats hiervan voor een GTX 1080 te gaan. Beiden is natuurlijk ook een optie.

16GB geheugen is overigens zat, 8GB is voor zowat iedere game al voldoende en 16GB is meteen het dubbele. Als je in de toekomst wilt upgraden naar 32GB kun je altijd je oude geheugen verkopen.

Als GTX 1080 is een pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 Super JetStream 8GB een erg goede keuze. Alleen die past net niet in de kast omdat hij 2,5 slots dik is en daardoor
waarschijnlijk de voeding raakt. De pricewatch: Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB is ook wel prima, of natuurlijk de pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G maar die zit meteen weer dik boven de 800 euro.

Qua CPU koeling, soms zet een fabrikant een maximaal koelvermogen uitgedrukt in watt bij de specificaties op hun website, dit geeft al een goede indicatie. Maar de meest zinnige informatie zoals het daadwerkelijke koelvermogen en geluid kun je beter uit reviews halen. En laten deze 2 koelers nu net goed gereviewd zijn:
productreview: Cooler Master Hyper 212X review door Foritain
productreview: Scythe Mugen 4 PCGH Edition review door Foritain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
[b][message=48108869,noline]JVRadeon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @
Als GTX 1080 is een pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 Super JetStream 8GB een erg goede keuze. Alleen die past net niet in de kast omdat hij 2,5 slots dik is en daardoor
waarschijnlijk de voeding raakt. De pricewatch: Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB is ook wel prima, of natuurlijk de pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G maar die zit meteen weer dik boven de 800 euro.
Dat is jammer van de Palit, ik lees er veel positieve dingen over. Wat ik dan wel weer bijzonder vindt is dat sommige websites bij de empirische eenheden duidelijk 2,5 slots aangeven, en dan bij metrisch slechts 2. Op foto's is toch duidelijk te zien dat de kaart wel iets dikker is dan 2 slots.

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de MSI versie kies. MSI komt (voor zover ik gezien heb) altijd als goed bedrijf met degelijke hardware uit de bus, en de reviews zijn ook goed. Daar komt nog bij dat de nieuwe setup, inclusief MSI 1080, nog steeds goedkoper is dan het origineel wat ik samengesteld had (€2000), wat de keuze makkelijk maakt.

De GPUs vragen wel allemaal als minimum PSU vermogen 500W, vandaar dat ik deze heb gekozen in plaats van de 400W. Voor dat tientje meer ga ik niet moeilijk doen. Dan komt ie in zwaar gebruik ook beter tot z'n recht in de efficiëntie curve, wat dus ook weer betekent dat ie stiller blijft. Pluspunten all around.

Ik verwacht nu (tenzij mensen mij het nog afraden) dat dit de uiteindelijke samenstelling gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA€ 119,-€ 119,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 829,-€ 829,-
1be quiet! Straight Power 10 500W€ 87,90€ 87,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.813,74

Waar ik me nu nog een klein beetje zorgen over maak is de CPU koeler. In de review kwam naar voren dat het niet de allerbeste koeler is (je levert wat in als je stilte wilt natuurlijk), maar dan hebben ze het ook weer over overclocked systemen. Kan iemand dit misschien voor mij relativeren? Stel ik gebruik de 6700k op 100% (wat zelden voor zal komen, maar bij een gigantische map op C:S zou het zomaar een keer kunnen), met de standaard (niet overclocked) instellingen, wat kan ik dan verwachten? Kan de Mugen 4 PCGH dat aan / blijft dat op een acceptabele temperatuur?

-------------------------

Nu nog een beslissing maken qua display. Ik weet dat ik een 21:9 scherm wil, maar deze lijken er alleen in 25"+ te zijn. Op die formaten vind ik 1080p toch wel erg weinig als je er zo dichtbij zit (heb een 32" 1080p tv naast me staan, daar ziet 1080p er toch wel erg knullig uit. Ik kan uiteraard dit systeem niet verpesten door zo'n waardeloos scherm er aan te hangen. Heeft iemand tips waar je het beste kan gaan window-shoppen voor dit soort schermen? Mediamarkt komt als eerste bij me binnen, maar ik vermoed dat zij niet veel hebben. Ik woon in het zuidoosten van het land, dus locaties in Duitsland zijn ook geen probleem. Eventuele suggesties waar op te letten zijn ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 400 watt versie is ook voldoende, pas als je een AMD FX 9590 hebt van 220 watt is 500 watt het minimum. Maar de 500 watt versie is ook prima. Al zittten de meeste mensen wel vaker in idle met de pc dan dat ze de pc belasten. Op dat moment is de 400 watt versie weer efficiënter en beide voedingen zijn onder iedere belasting stil.

De CPU koeler koelt prima voor de 6700k op stock settings, voor overklokken is hij inderdaad minder geschikt. De fans van deze koeler draaien altijd op dezelfde snelheid waardoor je geen last hebt van dat de fan sneller gaat draaien onder belasting. Éen van de fans komt wel over het geheugen, de Kingston past nog wel maar veel hoger geheugen zou ik niet nemen. Je zou ook nog de pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 kunnen nemen als de looks je niet uitmaken en ze zitten dan toch grotendeels uit het zicht.

Het moederbord heeft trouwens maar plek voor 1 case fan. Nu kun je hiervoor een verloopje gebruiken. Ik weet niet of er naast de 3 pin connector ook nog een molex connector aan de fans zit, want dan zou je ze op de voeding kunnen aansluiten. Dit moederbord heeft wel weer 2 aansluitingen:
Of de pricewatch: Asus H170I-PRO maar die heeft geen USB type c, waarschijnlijk geen must?
Of anders toch de Asus Z170i of en dan gelijk i.c.m. sneller geheugen.

Er zijn overigens ook geen Skylake Mini-ITX moederborden met 2 CPU fan aansluitingen. Hiervoor kun je dan deze gebruiken:
pricewatch: BitFenix BFA-MSC-3F33F60KK-RP

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2016 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Prijstechnisch is een Straight Power 10 500w niet interessant. De prijs ligt erg dicht tegen een pricewatch: Corsair RM550x aan wat een veel betere voeding is. Ook een pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W is een goed alternatief ware het niet dat er iets anders mee speelt. Dat is de lengte van de voedingen icm de Nano S.
Als er in de Nano S een voeding van 16 cm lang wordt gebruikt, en dat zijn de 3 hierboven genoemde voedingen, dan zit deze gedeeltelijk voor de kabeldoorgang in de moederbordplaat. Het netjes monteren van de kabels is dan erg lastig. In de Nano S wil je eigenlijk een voeding die niet langer is dan 14 cm. Voor goede kwaliteit kom je dan uit op een pricewatch: Cooler Master V Series V550 of de Corsair Vengeance serie https://tweakers.net/prod...6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBrUA

De Mugen PCGH is een goede koeler. Stil en goed koelvermogen als je niet gaat overklokken. De beste prijs/prestatie heeft hij echter niet. Dat is de pricewatch: Arctic Freezer i32 welke net zo goed koelt, net zo stil is op 95w tdp en idle zelfs onhoorbaar want dan draait de fan niet. https://nl.hardware.info/...l/producten/317505-193567 De i32 is ook veel minder kolossaal dan de Mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Ik zou proberen de pc zelf in elkaar te zetten, elke tweaker is ook ooit zo begonnen. Maak ook gebruik van tutorials op youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:49
Waar woon je? Misschien wil iemand wel ff langs komen om het in elkaar te steken. Dan kan je het dr volgende keer zelf doen, is veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als die niet in de buurt woont en je zit in de buurt van Arnhem dan mag je mij ook een bericht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik zou persoonlijk geen 6700k op een bordje runnen waar niet alle vrms passief gekoeld worden. Wellicht zal een 6700 volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

ik koop al jaren mij hardware bij azerty uit Raalte en laat ze daar tegenwoordig ook in enkaar zetten. montage kost 59 daar en prijsniveaus daar zijn over het algemeen ook prima

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:02:
De 400 watt versie is ook voldoende, pas als je een AMD FX 9590 hebt van 220 watt is 500 watt het minimum. Maar de 500 watt versie is ook prima. Al zittten de meeste mensen wel vaker in idle met de pc dan dat ze de pc belasten. Op dat moment is de 400 watt versie weer efficiënter en beide voedingen zijn onder iedere belasting stil.

De CPU koeler koelt prima voor de 6700k op stock settings, voor overklokken is hij inderdaad minder geschikt. De fans van deze koeler draaien altijd op dezelfde snelheid waardoor je geen last hebt van dat de fan sneller gaat draaien onder belasting. Éen van de fans komt wel over het geheugen, de Kingston past nog wel maar veel hoger geheugen zou ik niet nemen. Je zou ook nog de pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 kunnen nemen als de looks je niet uitmaken en ze zitten dan toch grotendeels uit het zicht.

Het moederbord heeft trouwens maar plek voor 1 case fan. Nu kun je hiervoor een verloopje gebruiken. Ik weet niet of er naast de 3 pin connector ook nog een molex connector aan de fans zit, want dan zou je ze op de voeding kunnen aansluiten. Dit moederbord heeft wel weer 2 aansluitingen:
Of de pricewatch: Asus H170I-PRO maar die heeft geen USB type c, waarschijnlijk geen must?
Of anders toch de Asus Z170i of en dan gelijk i.c.m. sneller geheugen.

Er zijn overigens ook geen Skylake Mini-ITX moederborden met 2 CPU fan aansluitingen. Hiervoor kun je dan deze gebruiken:
pricewatch: BitFenix BFA-MSC-3F33F60KK-RP
Ik vermoed ook wel dat de 400W versie genoeg is, maar voor dat tientje extra kan ik net zo goed die 100W extra pakken, dan kan ik die PSU eventueel later ook nog ergens anders gebruiken waar net iets meer power vereist is. Vergeet ook niet dat efficiëntie op vol vermogen véél belangrijker is dan op laag vermogen ;). 5% besparing bij 500W is nog altijd meer dan 20% besparing bij 50W (25W/10W resp. voor de mensen die te lui zijn om te rekenen).

Qua koeler had ik ook wel verwacht, wilde het alleen graag even zeker weten. Die fan over het geheugen had ik ook gezien ja, maar bedankt voor het opmerken.

Ook dat er maar plaats was voor één case fan (hetzelfde geldt voor de CPU geloof ik) had ik gezien, maar Fractal Design was al zo aardig om één split kabeltje bij de case te leveren. Kan je die kabels gewoon 'oneindig' blijven splitten? Ik snap dat alle fans dan op één snelheid draaien, maar dat zou verder ook niets uit moeten maken toch?
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 09:02:
Prijstechnisch is een Straight Power 10 500w niet interessant. De prijs ligt erg dicht tegen een pricewatch: Corsair RM550x aan wat een veel betere voeding is. Ook een pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W is een goed alternatief ware het niet dat er iets anders mee speelt. Dat is de lengte van de voedingen icm de Nano S.
Als er in de Nano S een voeding van 16 cm lang wordt gebruikt, en dat zijn de 3 hierboven genoemde voedingen, dan zit deze gedeeltelijk voor de kabeldoorgang in de moederbordplaat. Het netjes monteren van de kabels is dan erg lastig. In de Nano S wil je eigenlijk een voeding die niet langer is dan 14 cm. Voor goede kwaliteit kom je dan uit op een pricewatch: Cooler Master V Series V550 of de Corsair Vengeance serie https://tweakers.net/prod...6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBrUA

De Mugen PCGH is een goede koeler. Stil en goed koelvermogen als je niet gaat overklokken. De beste prijs/prestatie heeft hij echter niet. Dat is de pricewatch: Arctic Freezer i32 welke net zo goed koelt, net zo stil is op 95w tdp en idle zelfs onhoorbaar want dan draait de fan niet. https://nl.hardware.info/...l/producten/317505-193567 De i32 is ook veel minder kolossaal dan de Mugen.
Qua kabelmanagement maak ik me niet zo'n zorgen. Er zit geen window in de case, en ik verwacht 'm ook niet vaak te openen of dingen te veranderen, dus het hoeft niet bepaald perfect te zijn, dus die 160mm voedingen kan ik mee leven. Be Quiet heeft (blijkbaar) een goede reputatie, zeker qua geluidsproductie, wat voor mij erg belangrijk is.
Hetzelfde geldt voor de koeler. Naar jouw vergelijkingstabel kijkende, komt voor mij de Mugen beter uit de bus, door de geluidsproductie. Ik wil niet een paar tientjes besparen, en me dan uiteindelijk ergeren aan geluidsoverlast.
Desalniettemin waardeer ik je opmerkingen, het is zeker belangrijk om kritisch te zijn op elk onderwerp.
Progeny schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:33:
Ik zou persoonlijk geen 6700k op een bordje runnen waar niet alle vrms passief gekoeld worden. Wellicht zal een 6700 volstaan?
Dit is een nieuwe voor mij. Heb je hier een specifieke reden voor? Ik zie inderdaad wel dat de K een fors hogere TDP heeft, maar verwacht jij daar problemen mee dan? Ik ben van plan te zorgen voor een zeer fatsoenlijke airflow in de case (ook de reden dat ik niet voor een kleinere case gegaan ben), misschien dat dat nog verschil maakt?
Eentje schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:11:
ik koop al jaren mij hardware bij azerty uit Raalte en laat ze daar tegenwoordig ook in enkaar zetten. montage kost 59 daar en prijsniveaus daar zijn over het algemeen ook prima
Azerty heb ik inderdaad ook wel eens dingen gekocht, bedankt voor de reminder!

Voor wat betreft het zelf bouwen / hulp met het bouwen: Op het moment verkies ik toch het laten assembleren. Kwestie van persoonlijke voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
timmiej93 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:57:
[...]

Vergeet ook niet dat efficiëntie op vol vermogen véél belangrijker is dan op laag vermogen ;). 5% besparing bij 500W is nog altijd meer dan 20% besparing bij 50W (25W/10W resp. voor de mensen die te lui zijn om te rekenen).
En vergeet jij niet dat deze vlieger niet altijd opgaat. In jouw geval zou het kunnen zijn dat je de pc aanzet, vol gaat gamen, en na het potje gamen de pc weer uitzet. Dan is de efficiëntie op vol vermogen inderdaad veel belangrijker.

Echter, de meeste computers staan het meeste van de tijd "niets" te doen, beetje internet, of gewoon even eten babbeltje ergens maken, veel mensen zetten de computer dan niet uit. Zo staat mijn computer eigenlijk altijd aan, zelfs als ik een uurtje boodschappen ga doen, de computer blijft aan, alleen het scherm gaat na 10 minuten slapen. En dan is efficiëntie op 20 watt weer wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Dat vergeet ik ook zeker niet, maar ik ben dan weer niet zo ;). Zodra ik mijn PC niet gebruik, gaat ie uit. Zeker met de boot tijden tegenwoordig vind ik het voordeel van aan laten staan echt verwaarloosbaar. Al met al zal het wel tegen elkaar wegvallen: Iets minder efficiënt in idle, efficiënter onder load, of andersom.

De reden dat ik dan alsnog voor de hogere efficiëntie aan het top-eind ga, is geluidsproductie. Bij lage belasting wat meer warmte is geen probleem, daar gaan de fans niet van op vol vermogen draaien, en bij hoge belasting komt er weer wat minder warmte vrij, wat mooi meegenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is dat deze voedingen onder iedere belastingen onhoorbaar zijn :).

Maar als je voor de 500 watt versie gaat, kun je zoals ACB2401 al zei net zo goed meteen de pricewatch: Corsair RM550x pakken. De fan daarvan staat zelfs stil tot 40% belasting en is als hij aangaat alsnog niet te horen:
https://nl.hardware.info/...klassers-geluidsproductie

De kwaliteit en de levensduur zijn daarnaast ook gelijk een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog is de RM550x de betere keuze voor een paar € extra. Betere kwaliteit componenten, semi-passief en 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Bij Azerty hebben ze ook een assemblage optie + een live stream waar je kan zien dat je pc geassembleerd word + je kan met de medewerker chatten mocht je nog eisen hebben. Dit moet je dan wel van te voren aangeven! En ze leveren een prima service gezien hun Shopreviews

[ Voor 11% gewijzigd door McFastFood op 28-08-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Hmmm een I7 6700K icm een B150 Mobo.

Geen handige combo. Of een i7 6700 icm een B150 mobo en niet overclocken of een i7 6700K icm Z170 mobo en wel overclocken.
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:42:
Dan nog is de RM550x de betere keuze voor een paar € extra. Betere kwaliteit componenten, semi-passief en 10 jaar garantie.
Zeker in kleine kasten is semi passief niet mijn voorkeur. Temp kan behoorlijk oplopen in zowel de voeding (hotspots) als de kast. Lever dan een goed stille voeding die altijd actief koelt ben je in iedergeval al een deel van de warmte kwijt (en geen hotspots in de voeding).

Wat betreft componenten zit die RM550x inderdaad uitstekend inelkaar. Alleen weet ik niet of semi passief nou echt de meest handige keus is in een vrij klein kastje.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:41:

Zeker in kleine kasten is semi passief niet mijn voorkeur. Temp kan behoorlijk oplopen in zowel de voeding (hotspots) als de kast. Lever dan een goed stille voeding die altijd actief koelt ben je in iedergeval al een deel van de warmte kwijt (en geen hotspots in de voeding).

Wat betreft componenten zit die RM550x inderdaad uitstekend inelkaar. Alleen weet ik niet of semi passief nou echt de meest handige keus is in een vrij klein kastje.
Dat maakt natuurlijk helemaal niets uit omdat de voeding met de ventilator naar beneden is gemonteerd en de lucht van buiten de kast haalt net als in elke moderne behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Dat neemt niet weg dat een vrijwel alle warmte die een semi passieve voeding af geeft in passieve modus de kast in trekt. Zorgt voor hogere case temps en dat bijvoorbeeld een cpu fan of vga fan sneller moet draaien.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
martijn_tje schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:41:
Hmmm een I7 6700K icm een B150 Mobo.

Geen handige combo. Of een i7 6700 icm een B150 mobo en niet overclocken of een i7 6700K icm Z170 mobo en wel overclocken.
Hoezo is dat geen handige combo dan? En waarom zou je een K op een z170 moederbord moeten overklokken?

De PSU zit in de Nano S inderdaad erg dicht bij de GPU, wat misschien vervelend zou kunnen zijn. Echter vraag ik me af waarop de fan nu daadwerkelijk reageert. Op de productpagina van Corsair staat dat de fan thermisch gecontroleerd wordt, maar in de detailed specs staat dat de fan vanaf 40% load aan gaat. Bij thermische sturing zou ik me niet zo'n zorgen maken, bij load sturing iets meer. Misschien iemand die een semi passieve PSU in hun kleine case hebben, die ervaringen willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik ben bezig met het samenstellen van een small form factor gaming PC, met hulp en adviezen van mensen op verschillende fora (ik zelf ben een tijdje uit de loop geweest, dus kan alle hulp wel weer gebruiken).
Over het algemeen weet ik wat ik wil nu, maar bij sommige onderdelen worden nog vraagtekens gezet door verschillende mensen. Nu hoop ik dat we hier iets dieper in kunnen gaan op die specifieke onderdelen. Het topic voor de gehele PC vind je hier.

De punten waar op dit moment vraagtekens bij worden gezet:

CPU i.c.m. moederbord:
  • Ik had zelf, na wat advies, gekozen voor een i7-6700k. Echter worden er vraagtekens geplaatst bij de 6700k in combinatie met het moederbord dat ik gekozen heb ([url=https://tweakers.net/pricewatch/487037/asus-b150i-pro-gaming-wifi-aura.html]pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA[/url]). Eén van de opmerkingen was dat diegene geen 6700k zou gebruiken op een moederbord waar de VRMs passief gekoeld worden. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand me hier meer over vertellen? Ik heb van diegene verder helaas geen uitleg gekregen. Iemand anders zegt alleen maar: [quote]Een 6700k met een B150 moederbord is geen handige combo. Of een 6700 met B150 en niet overklokken, of een 6700k met Z170 en wel overklokken.[/quote] Ook hier helaas weer geen verdere uitleg, dus ik kan bij beide opmerkingen zelf niet beoordelen of hier een valide punt wordt gemaakt.
PSU:
  • Mijn keuze was hier, na wat heen en weer gepraat, gevallen op een [url=https://tweakers.net/pricewatch/415513/be-quiet!-straight-power-10-500w.html]pricewatch: be quiet! Straight Power 10 500W[/url], vanwege de lage geluidsproductie. Nu werd door verschillende mensen aanbevolen om dan een [url=https://tweakers.net/pricewatch/463791/corsair-rm550x.html]pricewatch: Corsair RM550x[/url] te kiezen. Deze PSU zou simpelweg over het algemeen van betere kwaliteit zijn. Met de info die ik heb, kan ik me hier ook wel in vinden. Ik zie zelden iemand een be quiet! PSU gebruiken, waar de Corsair varianten veelvuldig gebruikt worden, dus die overstap was op dat moment nog simpel. Echter werd er op dat moment door iemand anders gezegd dat in de case die ik gekozen heb ([url=https://tweakers.net/pricewatch/481898/fractal-design-define-nano-s-zwart.html]pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart[/url]), een semi-passieve PSU misschien niet handig is, aangezien de kast redelijk klein is, en er dus hotspots zouden kunnen ontstaan. Ik heb op internet weinig kunnen vinden over mensen die een semi-passieve PSU gebruiken in een kleine case, zowel positief als negatief, dus ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft, of zijn mening wil delen.
Hopelijk kunnen jullie me wat meer duidelijkheid geven op deze punten, zodat ik een onderbouwde keuze kan maken.

Tim

Complete samenstelling PC op moment van schrijven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,90€ 348,90
1Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA€ 119,80€ 119,80
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 829,-€ 829,-
1be quiet! Straight Power 10 500W€ 84,90€ 84,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,95€ 154,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.814,54

Voetnootje: Ik zie veel mensen linken naar pricewatch artikelen, met allemaal dezelfde opmaak (zoals ik hierboven ook gedaan heb). Is hier een makkelijke/snelle manier voor? Bovenstaande koppelingen heb ik allemaal zelf getypt/gelinkt. Gezien iedereen dezelfde opmaak gebruikt, lijkt me dat hier een manier voor moet zijn die ik over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
2e topic post worden niet echt gewaardeerd dit kan dus prima verder in je 1e topic dan weet de rest ook gelijk de achtergrond.

Heb daar gelijk antwoord gegeven op deze post.
Modbreak:usermodden wordt ook niet gewaardeerd. Laat dit in het vervolg dus achterwege en maak een topicreport aan, dan kijkt de modforce hoe en wat.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 31-08-2016 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Nav. Je 2e Topic Discussie rondom mijn keuze CPU+MoBo, en semi-passieve PSU

CPU Mobo. Dat van die VRM's weet ik niet zoveel vanaf maar als je kast goede airflow heeft moet dit geen probleem zijn.

Over die qoute wordt eigenlijk precies verteld hoe het werkt. K chips zijn nodig om te overklokken (van de CPU) en daar hoor dan een z170 moederbord bij (omdat die het enige type bord is waarop overklokken mogelijk is). Daarom wordt vaak of de keus Non-k/b150 gemaakt of Wel K/z170.

Over de voeding is beide prima maar heeft de Corsair inderdaad dat semi passieve. (dus fan uit tot een bepaald percentage load is) dit moet moet prima airflow in de rest van de kast prima gaan.

Lijstjes via Handleiding Pricewatch

[ Voor 5% gewijzigd door MichaelvD op 30-08-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:35:
Over die qoute wordt eigenlijk precies verteld hoe het werkt. K chips zijn nodig om te overklokken (van de CPU) en daar hoor dan een z170 moederbord bij (omdat die het enige type bord is waarop overklokken mogelijk is). Daarom wordt vaak of de keus Non-k/b150 gemaakt of Wel K/z170.
Heb ik dan misschien verkeerd begrepen dat een stock 6700k beter is dan een stock 6700? Ik heb de k-versie juist gekozen omdat deze iets beter leek, voor iets meer geld. Waarom 90% betalen voor 90% vermogen, als je ook 100% kan betalen voor 100% vermogen is mijn redenatie dan.
Over de voeding is beide prima maar heeft de Corsair inderdaad dat semi passieve. (dus fan uit tot een bepaald percentage load is) dit moet moet prima airflow in de rest van de kast prima gaan.
De airflow an-sich in de case zal niet verkeerd zijn, maar rond de PSU weet ik niet wat ik kan verwachten, aangezien de case op die locatie best krap is (GPU zit slechts op een paar cm boven de PSU). Wat ik me vooral afvraag is waar die fan van de Corsair nou op reageert, is dat op load of op temperatuur? Als het om temperatuur gaat lijkt me dat niet zo'n probleem (aangezien temperatuur ook hetgeen is waar de fan tegen strijd), maar als het om load gaat lijkt het me lastiger. Als je load constant nèt onder de fan-start load zit, en het verder in je case toch erg warm wordt, kan ik me best voorstellen dat je psu daar schade van ondervindt.
Dat onderdeel had ik inderdaad gevonden, maar ik bedoelde de individuele linkjes, zoals bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Het andere topic is (in mijn ogen) meer gericht op het samenstellen van het hele systeem, hier gaat het me om een paar specifieke componenten waar ik graag wat meer informatie over wil krijgen, iets wat misschien het andere topic vol kan laten lopen met discussie over die onderdelen, waardoor het overzicht verloren gaat.
Als dit topic echter regels verbreekt of door meerdere mensen niet gewaardeerd wordt, mag het topic direct verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
timmiej93 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:59:
[...]

Heb ik dan misschien verkeerd begrepen dat een stock 6700k beter is dan een stock 6700? Ik heb de k-versie juist gekozen omdat deze iets beter leek, voor iets meer geld. Waarom 90% betalen voor 90% vermogen, als je ook 100% kan betalen voor 100% vermogen is mijn redenatie dan.

[...]

De airflow an-sich in de case zal niet verkeerd zijn, maar rond de PSU weet ik niet wat ik kan verwachten, aangezien de case op die locatie best krap is (GPU zit slechts op een paar cm boven de PSU). Wat ik me vooral afvraag is waar die fan van de Corsair nou op reageert, is dat op load of op temperatuur? Als het om temperatuur gaat lijkt me dat niet zo'n probleem (aangezien temperatuur ook hetgeen is waar de fan tegen strijd), maar als het om load gaat lijkt het me lastiger. Als je load constant nèt onder de fan-start load zit, en het verder in je case toch erg warm wordt, kan ik me best voorstellen dat je psu daar schade van ondervindt.

[...]

Dat onderdeel had ik inderdaad gevonden, maar ik bedoelde de individuele linkjes, zoals bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA
Nouja hij is beter maar het verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is en gaat geen voordeel geven in games.. En ook als je alleen gamed is een i7 eigenlijk ook overdreven een i5 6500/6600 is dan ook voldoende.

Met die voeding zal het wel niet zo'n vaart lopen. De fan gaat draaien vanaf 225 draaien. Zonder game aan haal je dat niet en zal de voeding ook niet warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:09:
Nouja hij is beter maar het verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is en gaat geen voordeel geven in games.. En ook als je alleen gamed is een i7 eigenlijk ook overdreven een i5 6500/6600 is dan ook voldoende.
Het verschil is misschien verwaarloosbaar, maar het prijsverschil ook (€35 / 10%). Vooral in spellen als Cities: Skylines komt een goede CPU toch zeker van pas. Ik vermoed ook dat het zeker geen kwaad kan om een goede CPU te hebben in verband met rekenprogramma's die ik voor school voorlopig nog gebruik. Dat is ook de reden dat mijn laptop een i7 bevat. Waarom zou ik dus die €35 moeten besparen volgens jullie? Ik neem aan dat de verkoopbaarheid van een k-versie van een CPU ook vele malen beter is, juist omdat overclockers er mee aan de gang kunnen, en het over enige tijd dus nog steeds een waardevolle CPU is.
Lang verhaal kort: Wat zijn nu precies de nadelen van het gebruiken van de k-versie, behalve de extra kosten?
Met die voeding zal het wel niet zo'n vaart lopen. De fan gaat draaien vanaf 225 draaien. Zonder game aan haal je dat niet en zal de voeding ook niet warm worden.
Ja dat vermoed ik ook wel. Ik neem ook aan dat de PSU's fan reageert op zowel load als temperatuur. Ik zag in een filmpje waar een Silverstone SFX-L 700W werd gebruikt, daar zat een stukje karton omheen waar op stond "PSU fan won't spin until a certain load or temperature is reached". Ik neem aan dat dit voor alle fabrikanten geldt eigenlijk. Dit niet doen zou bijna een doodsvonnis zijn IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timmiej93 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:20:
CPU i.c.m. moederbord:
  • Ik had zelf, na wat advies, gekozen voor een i7-6700k. Echter worden er vraagtekens geplaatst bij de 6700k in combinatie met het moederbord dat ik gekozen heb ([url=https://tweakers.net/pricewatch/487037/asus-b150i-pro-gaming-wifi-aura.html]pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA[/url]). Eén van de opmerkingen was dat diegene geen 6700k zou gebruiken op een moederbord waar de VRMs passief gekoeld worden. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand me hier meer over vertellen? Ik heb van diegene verder helaas geen uitleg gekregen. Iemand anders zegt alleen maar: [...] Ook hier helaas weer geen verdere uitleg, dus ik kan bij beide opmerkingen zelf niet beoordelen of hier een valide punt wordt gemaakt.
Een K CPU wordt meestal als zinloos gezien op een niet Z moederbord omdat je er dan niet mee kunt overklokken. Echter door de wat hogere kloksnelheid kan het op een B150 bord alsnog zin hebben. Een wereld van verschil is het echter niet, maar dat is de prijs ook niet.

Over de VRM's bedoel je waarschijnlijk de opmerking van Progeny: "Ik zou persoonlijk geen 6700k op een bordje runnen waar niet alle vrms passief gekoeld worden. Wellicht zal een 6700 volstaan?" .

De VRM's zorgen ervoor dat de stroom van de voeding wordt omgezet naar bruikbare stroom voor de CPU. Zijn opmerking is wel te begrijpen, want een i7 6700k heeft een hoger TDP (91 watt) tegenover de i7 6700 (65 watt), waardoor dus de VRM's warmer kunnen worden. Als deze te warm worden klokt het moederbord de CPU automatisch terug om te voorkomen dat ze nog warmer worden. Bij het moederbord zitten alleen op de linker VRM's heatsinks geplaatst maar bij de bovenste niet. Denk dat hij dat bedoelde met passief gekoeld worden.

Maar het daadwerkelijke stroomverbruik tussen de 2 is niet zo groot en gaat denk het verschil niet maken:
http://www.silentpcreview.com/article1481-page5.html

Je kan natuurlijk op safe spelen en de 6700 pakken want het verschil is prestaties is ook weer niet heel denderend. Hardware info heeft beide moederborden getest met een i7 6700k:
https://nl.hardware.info/...kort-voorgesteld-b150h110

Bij de Gigabyte phoenix treedt er throtteling, wat ik hierboven uitlegde, dat de VRM's te warm worden en de CPU terugklokt, op. Bij de Asus B150I staat er hierover niets. Nu kan ik niet zo snel vinden welke CPU koeler hun hebben gebruikt, want dat kan ook nogal een verschil maken voor de temperaturen van de VRM's. Persoonlijk denk ik niet dat het een probleem zal vormen, wellicht dat iemand anders toevallig ervaring heeft met de combinatie.

Als je bijvoorbeeld een pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile neemt als CPU koeler zit het sowieso goed, omdat er dan ook meteen lucht over de VRM's stroomt. Hoeveel geluid deze maakt weet ik niet precies maar hij zou redelijk zit moeten zijn.
PSU:
  • Mijn keuze was hier, na wat heen en weer gepraat, gevallen op een [url=https://tweakers.net/pricewatch/415513/be-quiet!-straight-power-10-500w.html]pricewatch: be quiet! Straight Power 10 500W[/url], vanwege de lage geluidsproductie. Nu werd door verschillende mensen aanbevolen om dan een [url=https://tweakers.net/pricewatch/463791/corsair-rm550x.html]pricewatch: Corsair RM550x[/url] te kiezen. Deze PSU zou simpelweg over het algemeen van betere kwaliteit zijn. Met de info die ik heb, kan ik me hier ook wel in vinden. Ik zie zelden iemand een be quiet! PSU gebruiken, waar de Corsair varianten veelvuldig gebruikt worden, dus die overstap was op dat moment nog simpel. Echter werd er op dat moment door iemand anders gezegd dat in de case die ik gekozen heb ([url=https://tweakers.net/pricewatch/481898/fractal-design-define-nano-s-zwart.html]pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart[/url]), een semi-passieve PSU misschien niet handig is, aangezien de kast redelijk klein is, en er dus hotspots zouden kunnen ontstaan. Ik heb op internet weinig kunnen vinden over mensen die een semi-passieve PSU gebruiken in een kleine case, zowel positief als negatief, dus ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft, of zijn mening wil delen.
De opmerking over de hotspots ging zoals ik het lees over hotspots binnen in de voeding. Dat maakt niet echt uit, want de voeding is daar gewoon naar gebouwd is kan daar dan ook prima tegen. Er komt dan wel wat extra warmte in de kast, maar die heeft weer een prima airflow waardoor dat eigenlijk geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:39:
Een K CPU wordt meestal als zinloos gezien op een niet Z moederbord omdat je er dan niet mee kunt overklokken. Echter door de wat hogere kloksnelheid kan het op een B150 bord alsnog zin hebben. Een wereld van verschil is het echter niet, maar dat is de prijs ook niet.
Dat is dus inderdaad wat ik vermoedde. De k-versie op het B150 bord werd echter afgedaan alsof het compleet gekkenwerk was, of gewoon niet zou werken, wat voor mij wat onduidelijkheid schepte.
Over de VRM's bedoel je waarschijnlijk de opmerking van Progeny: "Ik zou persoonlijk geen 6700k op een bordje runnen waar niet alle vrms passief gekoeld worden. Wellicht zal een 6700 volstaan?" .

De VRM's zorgen ervoor dat de stroom van de voeding wordt omgezet naar bruikbare stroom voor de CPU. Zijn opmerking is wel te begrijpen, want een i7 6700k heeft een hoger TDP (91 watt) tegenover de i7 6700 (65 watt), waardoor dus de VRM's warmer kunnen worden. Als deze te warm worden klokt het moederbord de CPU automatisch terug om te voorkomen dat ze nog warmer worden. Bij het moederbord zitten alleen op de linker VRM's heatsinks geplaatst maar bij de bovenste niet. Denk dat hij dat bedoelde met passief gekoeld worden.

Maar het daadwerkelijke stroomverbruik tussen de 2 is niet zo groot en gaat denk het verschil niet maken:
http://www.silentpcreview.com/article1481-page5.html
Dat is inderdaad ook wat ik er van begrepen had. Misschien dat Progeny er vanuit ging dat ik zou gaan overklokken?
Het stroomverbruik in die benchmarks is inderdaad gewoon praktisch gelijk, dat neemt weer zorgen weg voor mij.
Je kan natuurlijk op safe spelen en de 6700 pakken want het verschil is prestaties is ook weer niet heel denderend. Hardware info heeft beide moederborden getest met een i7 6700k:
https://nl.hardware.info/...kort-voorgesteld-b150h110

Bij de Gigabyte phoenix treedt er throtteling, wat ik hierboven uitlegde, dat de VRM's te warm worden en de CPU terugklokt, op. Bij de Asus B150I staat er hierover niets. Nu kan ik niet zo snel vinden welke CPU koeler hun hebben gebruikt, want dat kan ook nogal een verschil maken voor de temperaturen van de VRM's. Persoonlijk denk ik niet dat het een probleem zal vormen, wellicht dat iemand anders toevallig ervaring heeft met de combinatie.

Als je bijvoorbeeld een pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile neemt als CPU koeler zit het sowieso goed, omdat er dan ook meteen lucht over de VRM's stroomt. Hoeveel geluid deze maakt weet ik niet precies maar hij zou redelijk zit moeten zijn.
Je hebt hier waarschijnlijk wel gelijk in, maar aan de andere kant is het wel warme lucht die dan over de VRM's heen stroomt dan. Ik vermoed echter dat het amper verschil maakt, zolang de lucht in de case maar niet stil staat zal het wel geen groot probleem vormen (zegt mijn onwetende brein).
De opmerking over de hotspots ging zoals ik het lees over hotspots binnen in de voeding. Dat maakt niet echt uit, want de voeding is daar gewoon naar gebouwd is kan daar dan ook prima tegen. Er komt dan wel wat extra warmte in de kast, maar die heeft weer een prima airflow waardoor dat eigenlijk geen probleem is.
Dat is nog de bevestiging die ik zocht, dit vermoedde ik ook al. Weet jij heel toevallig of de fan van de RM550x ook daadwerkelijk wordt geschakeld op temperatuur én load, of slechts op één van die twee? Alleen op temperatuur zou ik geen probleem vinden, alleen op load zou ik wat minder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fan van de RM550x werkt op temperatuur. Worden de onderdelen te warm dan gaat de fan draaien. Zoals ik eerder gezegd heb is de RMx van betere kwaliteit dan de 500w Straight P en de kleine meerprijs meer dan waard. Wil je goedkoper en stil dan is de 400w Straigt P een goede keuze.

De Gelid Slim Hero is een uitstekende koeler en doet stil zijn werk. Heb hem een tijdje op een 100w Athlon gehad welke prima gekoeld werd. Mi is het niet nodig deze te gebruiken omdat door de goede airflow in de kast er voldoende lucht langs de vrm's zal gaan bij gebruik van een tower koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40

br00ky

Moderator Harde Waren
timmiej93 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:08:
Het andere topic is (in mijn ogen) meer gericht op het samenstellen van het hele systeem, hier gaat het me om een paar specifieke componenten waar ik graag wat meer informatie over wil krijgen,
Dat hoort nog steeds in je vorige topic. Je kunt prima de discussie zo sturen dat het over bepaalde onderdelen gaat. Merge :).
Pagina: 1