Dit is een topic 'port' van het LinusTechTips forum, omdat ik graag even wat Nederlandse meningen wil horen. Voor degene die graag in het Engels leest / nieuwsgierig is naar de discussie daar: [url="https://https://linustechtips.com/main/topic/648715-small-future-proof-gaming-pc/#comment-8345462"]topic[/url]. (PS. Dit topic is flink anders dan hier, aangezien daar mijn eerste gedachten staan, waar hier al wat bijgewerkte gedachten staan. Het is dus geen directe port)
Eerst even de voorgeschreven vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit moet een game-PC worden, die waarschijnlijk een 21:9 1080p monitor aanstuurt. Uiteraard zal ik 'm ook voor huis tuin en keuken dingen gebruiken, maar gamen is by far het meest veeleisend.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vastliggend budget, daar hou ik niet van. Ik ben meer van het beslissen of iets het waard is. Om toch enig houvast te geven: Keep it real, en laten we zeggen rond de €2000, ex. peripherals.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets. Er zijn wel een aantal dingen die voor mij al vast staan, waar ik eigenlijk niet van af wil wijken.
Ik heb waarschijnlijk niets bijzonders nodig. Het enige wat ik graag wil is twee gescheiden SSDs. Eén keer 256GB voor het OS, één keer 512GB voor opslag. Eerst wilde ik een 1TB voor opslag, maar gezien mijn huidige opslag (264 v/d 500 gebruikt), denk ik iet dat ik 1TB binnen aanzienlijke tijd vol zou hebben. Een extra SSD er bij zetten kan altijd nog, dus bespaar ik daar nu graag wat geld op.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals gezegd: Nee. Voor nu zeker niet. Héél misschien in de toekomst een keer, maar ik verwacht het niet.
Wat verwacht je van ons?
Zo, nu kan ik alles even verduidelijken.
Te beginnen met de lijst van componenten waar ik op dit moment bij sta:
Zoals gezegd staan een aantal dingen zo goed als vast (CPU, Case, Opslag). Andere dingen wil ik echter nog erg graag advies over.
Dan nog eentje die een beetje buiten de boot valt: de display.
Dit scherm ziet er goed uit, is in hoogte verstelbaar (niet onbelangrijk voor iemand van 2 meter), en heeft verder gewoon wat ik wil. Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is dat 1080p er op zo'n groot scherm echt belachelijk uit ziet. Ik heb nu 1080p op een 17" laptopje, en zelfs daar vind ik alles al groot lijken, dus zou ik liever een 1440p monitor hebben. Echter, een 21:9 1440p scherm, dat zijn verschrikkelijk veel pixels. Is ook maar weer de vraag of je dat moet willen. Als jullie tips of aanraders hebben voor ultrawide schermen hoor ik dat graag.
Assemblage
Als allerlaatste dan nog: Waar zouden jullie mij aanraden om mijn PC te laten bouwen? Zoals gezegd, ik wil hem niet zelf bouwen. Van onderdelen van €500 vasthouden wordt ik toch nog wel een beetje nerveus. Op het moment heb ik de PC als lijstje staan bij Alternate, omdat ik daar eerder mee gewerkt heb, en ze vertrouw, maar ze zijn niet de goedkoopste natuurlijk. Exact dezelfde lijst als die hierboven staat, kost €100 meer waar dan ook nog €75 bij komt voor assemblage. Kennen jullie nog andere bedrijven die dit soort werkzaamheden doen, en die te vertrouwen zijn?
Zo, TL;DR:
Onzeker over de volgende onderdelen, graag advies:
Anyway, bedankt voor het lezen. Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.
Tim
Eerst even de voorgeschreven vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit moet een game-PC worden, die waarschijnlijk een 21:9 1080p monitor aanstuurt. Uiteraard zal ik 'm ook voor huis tuin en keuken dingen gebruiken, maar gamen is by far het meest veeleisend.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vastliggend budget, daar hou ik niet van. Ik ben meer van het beslissen of iets het waard is. Om toch enig houvast te geven: Keep it real, en laten we zeggen rond de €2000, ex. peripherals.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets. Er zijn wel een aantal dingen die voor mij al vast staan, waar ik eigenlijk niet van af wil wijken.
- Case: Ik zit redelijk vast bij de Fractal Designs Define S Nano. Hij is niet zo klein als ik oorspronkelijk van plan was (Dan A4-SFX), maar ik denk dat dit een veel betere optie is voor toekomstige uitbreidingen en airflow.
- CPU: In ieder geval een Intel, dat staat vast. Ik had zelf de i7-4970K voorgesteld bij LTT, maar ik werd er al snel op gewezen dat de i7-6700k een betere keuze zou zijn. Moderner, gelijke prijs, gelijke prestaties, waarom dan voor een oudere chip gaan?
- GPU: Ik ben een Green-team member. Simpel gezegd wil ik eigenlijk gewoon geen AMD. Mijn eerste idee was om een 1070 / 980Ti te kiezen, maar aangezien ik nog over 1440p zit te denken, is het misschien verstandiger om meteen te gaan voor een 1080, dan hoef ik voorlopig ook niets terug te schalen in games of te vervangen.
Ik heb waarschijnlijk niets bijzonders nodig. Het enige wat ik graag wil is twee gescheiden SSDs. Eén keer 256GB voor het OS, één keer 512GB voor opslag. Eerst wilde ik een 1TB voor opslag, maar gezien mijn huidige opslag (264 v/d 500 gebruikt), denk ik iet dat ik 1TB binnen aanzienlijke tijd vol zou hebben. Een extra SSD er bij zetten kan altijd nog, dus bespaar ik daar nu graag wat geld op.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- CPU: Zoals gezegd: Intel. Ik sta hier niet open voor andere merken.
- GPU: Weer zoals gezegd: NVIDIA. Ook hier gesloten voor andere merken.
- SSDs: Samsung. Ik sta hier open voor andere merken, maar Samsung heeft in mijn ogen een grote voorsprong.
- Geluid: Ik wil een stil systeem. Echt stil. Dit zal ook wel naar voren komen in de (voorlopige) keuze van mijn PSU etc.
- Geen overclocking: Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Dit is momenteel niet voor mij weggelegd.
- Geassembleerd: Ik wil mijn PC niet zelf bouwen. Ik zou het wel kunnen, maar het idee van zo'n dure componenten handelen staat mij niet aan. Daar het ik niet genoeg vertrouwen voor.
Zoals gezegd: Nee. Voor nu zeker niet. Héél misschien in de toekomst een keer, maar ik verwacht het niet.
Wat verwacht je van ons?
Zo, nu kan ik alles even verduidelijken.
Te beginnen met de lijst van componenten waar ik op dit moment bij sta:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 345,95 | € 345,95 |
1 | Asus Z170I Pro Gaming | € 149,- | € 149,- |
1 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB | € 467,06 | € 467,06 |
1 | Fractal Design Define Nano S Zwart | € 63,14 | € 63,14 |
1 | Noctua NH-D14 | € 68,95 | € 68,95 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 88,- | € 88,- |
1 | be quiet! Straight Power 10 CM 700W | € 123,50 | € 123,50 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 93,- | € 93,- |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 154,90 | € 154,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.553,50 |
Zoals gezegd staan een aantal dingen zo goed als vast (CPU, Case, Opslag). Andere dingen wil ik echter nog erg graag advies over.
- Moederbord: Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat ik nodig heb. Op het LTT forum werden mij twee setups aangereikt als voorbeelden, waarvan één een moederbord van €250 heeft, en de ander een van €150. Een flink verschil als je het mij vraagt, zeker als ik als eindgebruiker geen verschil merk. Iemand enig idee wat voor mij het beste zou zijn?
- GPU: Zoals gezegd zat ik op een 1070, maar ik wil graag naar een 1080. Als ik er dan flink geld aan uitgeef, moet ik het ook goed doen. Maar dan komt nog: welke versie van de 1080 in godsnaam? Ik heb geen flauw idee. Looks boeien me niet, alles komt toch in een gesloten case. Het enige wat mij interesseert zijn prestaties en geluidsproductie.
- PSU: Ik geloof (heb het zelf niet gecontroleerd) dat ik een PSU van 650/700W nodig heb. Weer kijkend naar geluidsproductie, ben ik bij de be quiet uitgekomen die in mijn lijst staat. Nu weet ik echter niet hoe de reputatie van be quiet is qua PSUs, dus als jullie mij dit kunnen aan- of afraden, graag.
- CPU koeler: Ik heb vooral gekeken naar airflow en geluidsproductie. Dit lijkt me een hele aardige koeler, maar ik ben bij lange na geen expert, dus als iemand me er meer over kan vertellen, graag.
- RAM: Mijn bedoeling was oorspronkelijk om er 32GB RAM in te proppen, maar alle suggesties kwamen met 16GB, plus de moederborden die ik zelf vond konden niet meer aan dan 16GB, dus ik ben daarop blijven hangen. Echter hoor ik graag van jullie wat jullie daarover denken: Kan ik iets met 32GB? Is het nodig? Future-proofing? Of zouden jullie zeggen: Wacht ermee tot je het echt nodig hebt, twee strips erbij, of vervangen, is ook zo gedaan?
- Opslag: Zoals ik zei zit ik redelijk vast op Samsung, maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor suggesties. Zouden jullie een betere SSD aanraden voor het OS? Zo ja, waarom?
- Case fans (in mindere mate): De case komt met één 120mm en één 140mm case fan, die volgens de specs heel stil zijn. Ik wil deze in eerste instantie dus niet vervangen. Echter is er nog ruimte voor één extra 140mm fan (de ruimte aan de bovenkant ga ik niet gebruiken). Zouden jullie me aanraden om hier ook een fan in te zetten? Ik wil voorkomen dat op hete dagen, zoals de laatste paar, de fans op vol vermogen moeten draaien, dus dan zou een extra 140mm geen kwaad kunnen. Maar is het nodig?
Dan nog eentje die een beetje buiten de boot valt: de display.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung S29E790C Zilver, Zwart | € 497,90 | € 497,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 497,90 |
Dit scherm ziet er goed uit, is in hoogte verstelbaar (niet onbelangrijk voor iemand van 2 meter), en heeft verder gewoon wat ik wil. Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is dat 1080p er op zo'n groot scherm echt belachelijk uit ziet. Ik heb nu 1080p op een 17" laptopje, en zelfs daar vind ik alles al groot lijken, dus zou ik liever een 1440p monitor hebben. Echter, een 21:9 1440p scherm, dat zijn verschrikkelijk veel pixels. Is ook maar weer de vraag of je dat moet willen. Als jullie tips of aanraders hebben voor ultrawide schermen hoor ik dat graag.
Assemblage
Als allerlaatste dan nog: Waar zouden jullie mij aanraden om mijn PC te laten bouwen? Zoals gezegd, ik wil hem niet zelf bouwen. Van onderdelen van €500 vasthouden wordt ik toch nog wel een beetje nerveus. Op het moment heb ik de PC als lijstje staan bij Alternate, omdat ik daar eerder mee gewerkt heb, en ze vertrouw, maar ze zijn niet de goedkoopste natuurlijk. Exact dezelfde lijst als die hierboven staat, kost €100 meer waar dan ook nog €75 bij komt voor assemblage. Kennen jullie nog andere bedrijven die dit soort werkzaamheden doen, en die te vertrouwen zijn?
Zo, TL;DR:
Onzeker over de volgende onderdelen, graag advies:
- CPU
- CPU koeler
- Moederbord
- GPU
- RAM
- PSU (in mindere mate)
- Opslag (in mindere mate)
Anyway, bedankt voor het lezen. Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.
Tim