Nieuw netwerk aanleggen: contactdozen en kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Op dit moment zijn we bezig met het aanleggen van een nieuw netwerk. In deze situatie staat een router op de begaande grond en een access point op de zolder. Hierdoor zou door het hele huis een goed stevig netwerk aanwezig moeten zijn.

Omdat op de verbinding tussen de router en het access point op zolder veel verkeer zal gaan lopen, lijkt het mij belangrijk dat deze verbinding zo stabiel en snel mogelijk is. Hiervoor had ik het idee om een stugge shielded cat6 kabel te trekken tussen de router en het access point. De kabel kan echter niet direct omhoog en neemt een aantal rare en korte bochten (dus niet echt volgens de richtlijnen).

Mijn eerste vraag was daarom, is het verschil tussen een stugge shielded cat6 kabel en een soepele shielded ca6 patch-kabel dusdanig dat het in deze situatie een verschil gaat maken. Zo ja, waar praten we dan over?

Daarnaast is er nog het probleem dat ik geen zin heb een patch paneel bij de router te gaan zetten voor deze stugge kabel. Nu heb ik wel begrepen dat dit de aanbevolen manier is om een stugge kabel te verbinden met een router.

Is er dus een merkbaar verschil tussen het aansluiten van een stugge kabel via een patch-panel en via een connector, die geschikt is voor gebruik met stugge kabels?

Als laatste heb ik nog een vraag omtrent het gebruik van cat5e wandcontactdozen. Als ik ervoor kies om op de aansluiting tussen de router en het access point een shielded cat6 kabel te trekken, maar ik plaats dan vervolgens een cat5e wandcontactdoos in de muur op zolder, gaat de betrouwbaarheid of snelheid van de connectie dan aanzienlijk omlaag?

PS. Suggesties voor goede wandcontactdozen en kabels stel ik zeer op prijs _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Op dit moment staat er beneden een Asus RT-87U
Op zolder komt een Asus RP-68 te staan
Nog even te benadrukken dat de kabel tussen beide apparaten vreemde bochten moet gaan maken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Er bestaan blijkbaar connectors die gemaakt zijn voor het gebruik met stugge shielded cat6 kabels. Deze connectoren stoppen de pin niet IN de kabel, maar klemmen hem tussen twee of drie plaatjes, waardoor het signaal er minder vanaf hoort te ketsen.

Stugge kabels worden aangeraden voor gebruik in loze leidingen, echter in dit geval worden er een aantal vreemde bochten gemaakt en komt de kabel meerdere malen buiten de muur. In dit geval is het onduidelijk welk type kabel gebruikt moet worden.

Alvast bedankt voor alle hulp of aanwijzingen die jullie me kunnen geven!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:48:
Mijn eerste vraag was daarom, is het verschil tussen een stugge shielded cat6 kabel en een soepele shielded ca6 patch-kabel dusdanig dat het in deze situatie een verschil gaat maken. Zo ja, waar praten we dan over?
Nee. Nada.
Is er dus een merkbaar verschil tussen het aansluiten van een stugge kabel via een patch-panel en via een connector, die geschikt is voor gebruik met stugge kabels?
Ook niet.
Als laatste heb ik nog een vraag omtrent het gebruik van cat5e wandcontactdozen. Als ik ervoor kies om op de aansluiting tussen de router en het access point een shielded cat6 kabel te trekken, maar ik plaats dan vervolgens een cat5e wandcontactdoos in de muur op zolder, gaat de betrouwbaarheid of snelheid van de connectie dan aanzienlijk omlaag?
Neen.

Dat gezegd hebbende raad ik 't toch aan om een wcd op te hangen. Dat is vrij weinig moeite maar toch net fijner. Stugge kabels gaan namelijk makkelijker stuk dan flexibele, en dat gebeurt dan weer minder snel met een wcd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

In heel bochtige situaties kan je een stranded kabel gebruiken om draadbreuk te voorkomen.

Overigens, een shielded cat6 'omdat er veel verkeer' over gaat lopen? Een beetje wifi is niet heel veel.. waarschijnlijk kan je ook toe met gewoon cat6 of cat6a indien je toekomstgericht wilt denken. Echter is een shielded vaak wat dunner.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik snap niet helemaal hoe je überhaupt op shielded cat6 uitgekomen bent... een Cat5 patchkabel zou prima voldoen. Zo te horen ga je niet door drukke kabelgoten dus shielded is niet nodig. En 10Gbit apparatuur voor thuis is voorlopig nog dusdanig overkill en duur dat je daar ook niet echt op hoeft te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NoxiuZ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

In heel bochtige situaties kan je een stranded kabel gebruiken om draadbreuk te voorkomen
Dan moet je 't wel heel bont maken met de bochten als dat voor een geïnstalleerde kabel uit wil maken. Het is meer dat je geen stugge kabel wilt gebruiken in situaties waar de kabel bewogen kan worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

CyBeR schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:59:
[...]

Dan moet je 't wel heel bont maken met de bochten als dat voor een geïnstalleerde kabel uit wil maken. Het is meer dat je geen stugge kabel wilt gebruiken in situaties waar de kabel bewogen kan worden.
Hij meldde ook off-spec :+ Heb het een keer meegemaakt tijdens aanleggen dat het dermate stugge kabel was dat het gewoon niet werkt :X

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval spreken we alleen over iets meer dan een simpele access point, dat was ik vergeten te melden. Op zolder is namelijk ook een kantoor waar behoorlijk netwerk intensieve taken uitgevoerd gaan worden.

Die bochten gaan idd vrij kort en ik heb het idee dat een stugge kabel in deze situatie wellicht niet eens gaat lukken.

Maar zoals ik hier lees schijnt de stugheid/ soepelheid van de kabels vrijwel geen invloed te hebben op de netwerkkwaliteit en of snelheid.

Zijn er verder nog suggesties voor het gebruik van cat5e wandcontactdozen ipv cat6 wandcontactdozen bij het gebruik van cat6 kabels?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Als je alles Cat6 maakt, neem dan ook de cat6 WCD's. Het enige wat het doet je kans op een hoge snelheid verbeteren. Mogelijk heeft de fabrikant ook iets meer rekening gehouden met gebruik van stuggere kabels, maar dat is een aanname.

Wat Wifi betreft: in de praktijk haal je met de huidige Wifi accesspoints iets van 144Mbps link-snelheid. Dus gigabit-Ethernet zou genoeg zijn voor je bekabelde verbinding en zou je met Cat5E ook werkend moeten kunnen krijgen.

Als je UTP kabel uit de muur komt, en ergens anders weer in de muur is het wel zo netjes om een pvc mantelbuis te gebruiken voor het tussenstuk indien de overbrugging meer dan iets van 30 cm is.
Zichtwerk uiteraard met een kabelgoot.

[ Voor 52% gewijzigd door Meester_J op 26-08-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijkende naar alle voorgaande reacties krijg ik de indruk dat stugge kabels de voorkeur hebben, maar zoals eerder werd vermeld zou het verschil vrijwel niet aanwezig zijn. Als ik het op de een of andere manier voor elkaar krijg om die bocht te omzeilen, dan is de consensus hier dus dat ik een stugge kabel moet nemen? Waarom heeft deze kabel over het algemeen de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
vaste gebouwbekabeling = stugge kabel (massieve kern, en kan je dus "doggen")
patchkabels naar apparatuur = flexibele kabel (kan je stekkertjes aan knijpen)

[ Voor 30% gewijzigd door Meester_J op 26-08-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:36:
vaste gebouwbekabeling = stugge kabel (massieve kern, en kan je dus "doggen")
patchkabels naar apparatuur = flexibele kabel (kan je stekkertjes aan knijpen)
Maar is daar nog een reden voor. Waarom zou een stugge kabel specifiek daarvoor gebruikt moeten worden als, zoals eerder is gemeld, het verschil vrijwel niet aanwezig is. De kosten voor beide kabels liggen ook niet ver uit elkaar.

Zoals eerder was aangegeven zou je ook stekkertjes moeten kunnen knijpen aan een stugge kabel, maar nu krijg ik het idee dat dit juist niet de bedoeling is. Hoe zit dat?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Mijn aanpassing kwam gelijk met jou vraag. Het is vooral een praktisch verhaal dus. Volgens mij is massieve kern ook iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:41:
Mijn aanpassing kwam gelijk met jou vraag. Het is vooral een praktisch verhaal dus. Volgens mij is massieve kern ook iets goedkoper.
En nog een keer ;)
Nu wat betreft mijn vraag omtrent de stekkertjes op stugge kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Stekkertjes knijpen op een stugge kabel kan gewoon, en heb ik ook honderden keren gedaan. Maarrrr.
1) zorg dat je het juiste stekkertje hebt, geschikt voor solide kern kabel
2) hou er rekening mee dat je ondanks dat toch soms geen 8 pootjes met verbinding hebt, en opnieuw het stekkertje eraan moet zetten.
3) Hoe vaker je het stekkertje uit het apparaat trekt, hoe groter de kans dat er alsnog een verbindingsfout optreedt, of, als je het heel bont maakt, een draadbreuk.
Een professional zal dus afraden om op deze manier een "risico" te introduceren. Aanbeveling is: patchkabel (stranded) met gegoten stekkers. Solid alleen voor vaste verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:57:
Stekkertjes knijpen op een stugge kabel kan gewoon, en heb ik ook honderden keren gedaan. Maarrrr.
1) zorg dat je het juiste stekkertje hebt, geschikt voor solide kern kabel
2) hou er rekening mee dat je ondanks dat toch soms geen 8 pootjes met verbinding hebt, en opnieuw het stekkertje eraan moet zetten.
3) Hoe vaker je het stekkertje uit het apparaat trekt, hoe groter de kans dat er alsnog een verbindingsfout optreedt, of, als je het heel bont maakt, een draadbreuk.
Een professional zal dus afraden om op deze manier een "risico" te introduceren. Aanbeveling is: patchkabel (stranded) met gegoten stekkers. Solid alleen voor vaste verbindingen.
Hoe zou zo'n "professional" aanraden een stugge kabel beneden in de router te gooien? Een patch paneel? Of dan toch maar een stekkertje? Of bestaat er nog een derde optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Shielded kabel is alleen zinvol in omgevingen waar bundels kabels aanwezig zijn en de signalen elkaar kunnen beinvloeden, in jouw geval is dus gewoon unshielded kabel aan te bevelen.

Het trekken van solid kabel of stranded kabel maakt geen enkel verschil, die solid kabel is echt niet zo stug dat je geen bochten kunt maken.

Neem altijd solid kabel voor een vaste kabel, alleen voor patchkabels koop je stranded kant en klare kabels.
Ga niet knutselen met aanknijpen van connectors en zeker niet aan solid kabel (ook al beweren vele mensen dat het wel kan). Als je dat niet dagelijks doet is het een rotklus die vaak mis gaat, zonder dat je het zelf door hebt.

Ongedefinieerde netwerk problemen zijn vaker het gevolg van slechte kabels dan menigeen denkt.

Koop een wcd om de kabel aan beide zijden af te monteren dan kun je gewoon een simpel lsa punchdown tooltje gebruiken om de kabel af te monteren.
Als je opbouw nodig heb kun je bijvoorbeeld deze nemen.
https://netwerkproducten.com/webshop/cat6-c-27.html

Lees ook dit eens:
https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html

Inbouw wcd's zijn er ook voldoende.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 26-08-2016 16:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:08:
[...]

Hoe zou zo'n "professional" aanraden een stugge kabel beneden in de router te gooien? Een patch paneel? Of dan toch maar een stekkertje? Of bestaat er nog een derde optie?
Je hebt bij de router natuurlijk niet meteen een pachpaneeel nodig. Ik heb zelf bijvoorbeeld in de woonkamer een inbouw WCD. In de meterkast komt deze uit in een opbouw WCD. Vanaf deze opbouw WCD gaat een pachkabeltje naar de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
One-eye864 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:56:
[...]
Je hebt bij de router natuurlijk niet meteen een pachpaneeel nodig. Ik heb zelf bijvoorbeeld in de woonkamer een inbouw WCD. In de meterkast komt deze uit in een opbouw WCD. Vanaf deze opbouw WCD gaat een pachkabeltje naar de router.
Goede tip, had ik gewoon over het hoofd gekeken. Ga ik zeker op deze manier afhandelen!
Pagina: 1