Excel: ALS/DAN vergelijking i.c.m. Verticaal zoeken e

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 809117

Topicstarter
Hoe werkt de formule als het veld waar de waarde uiteindelijk moet worden ingevuld, in het oorspronkelijke voorbeeld is dat D3, vooraf niet bekend is, maar afhankelijk is van op welke regel er een match plaatsvindt naar aanleiding van de verticaal zoeken actie?

M.a.w.:

Als A3 voorkomt in kolom C, dan B3 tonen in kolom D op de regel waar in kolom C een match is gevonden met de verticaalzoeken actie op A3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 20:07

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben bang dat je denkrichting de verkeerde kant op gaat.....

In excel formuletaal programmeer je in principe de inhoud van een cel, in die cel. Je kunt dus niet in cel A4 de inhoud van cel D16 beïnvloeden, om maar wat te noemen.
Anoniem: 809117 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:00:
Als A3 voorkomt in kolom C, dan B3 tonen in kolom D op de regel waar in kolom C een match is gevonden met de verticaalzoeken actie op A3.
In feite wil je dus de inhoud van een cel in kolom D programmeren. Je kunt dit eenvoudig doen door een formule in álle cellen van kolom D te zetten. In D1 zou dan bijvoorbeeld komen:
@If(C1=$A$3;$B$3;'')

Hierdoor komt in D1 de waarde van B3 te staan, wanneer C1 gelijk is aan A3. Anders komt er niets te staan.

Door deze formule te copy/pasten in heel kolom D wordt automatisch C1 aangepast naar C-nummer-van-kolom-D. In D324 komt dus automatisch te staan;
@if(C324=$A$3;$B$3;'')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je hulp tot zover. Ik denk dat ik het gewoon heel specifiek moet maken:

In kolom A staan 198 namen.
Kolom B moet gevuld worden met een waarde uit kolom D.
In Kolom C staan 20 namen.
In Kolom D staan 20 getallen, behorende bij de 20 namen.

Ik wil dat Excel de namen uit Kolom C zoekt in kolom A (ze staan er alle 20 gegarandeerd tussen).
Vervolgens moet per naam (20 in totaal) de bijbehorende waarde uit kolom D worden in gevuld in kolom B.
Daarmee bevat kolom B uiteindelijk in 20 velden data en in 178 gevallen niet. Elk van de 20 namen moet worden gezocht gematcht en de waarde van de kolom ernaast overgenomen.

Vanuit jouw verhaal heb ik hem iig werkend:

=ALS($C$2=A:A;$D$2;"")

Alleen, hij matcht en vult in enkel o.b.v. C2.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 809117 op 26-08-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:37
"=Index(D:D;match(a1;C:C;0);1)"

Waarbij je de formule in elke cel van kolom B zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 20:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lijkt me toch gewoon een vert.zoeken op C/D (kolomindex 2), met een ISFOUT afvanging voor de namen die hij niet kan matchen vanuit C.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@SinergyX: is dat afdoende?

Wat ik nu nog voor elkaar moet zien te krijgen,is een match op C2 tm C21 en als ie bijv. C4 matcht, dat ie dan ook D4 overneemt, en bij een match op C7, ook D7 overnemen....

Dus een bereik van 20 cellen matchen op een kolom met 198 cellen en afhankelijk van welke C-cel hij matcht op welke A-regel, de bijbehorende D-cel op de juiste regel in kolom B overnemen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 809117 op 26-08-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
Als ik het goed begrijp wil je dus gewoon bij de namen in kolom A wanneer deze voorkomt in kolom C het getal uit kolom D.

Probeer mijn formule en zie dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Croga schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:07:
Ik ben bang dat je denkrichting de verkeerde kant op gaat.....

In excel formuletaal programmeer je in principe de inhoud van een cel, in die cel. Je kunt dus niet in cel A4 de inhoud van cel D16 beïnvloeden, om maar wat te noemen.
Macro's zouden zulke dingen gewoon moeten kunnen? De formule balk zelf daarentegen niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McMark, Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg in de hele kolom B #NAAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CH40S: Heb ik geen verstand van. Check ook even mijn toelichting:
Anoniem: 809117 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:50:
Wat ik nu nog voor elkaar moet zien te krijgen,is een match op C2 tm C21 en als ie bijv. C4 matcht, dat ie dan ook D4 overneemt, en bij een match op C7, ook D7 overnemen....

Dus een bereik van 20 cellen matchen op een kolom met 198 cellen en afhankelijk van welke C-cel hij matcht op welke A-regel, de bijbehorende D-cel op de juiste regel in kolom B overnemen. :)
Werkt dit met macro's? Of toch een formule?

Zou je 'de oplossing' willen plaatsen?

Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
Oke Oke, je gebruikt nederlandse excel.

=Index(D:D;VERGELIJKEN(a1;C:C;0);1)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McMark, That's it. Alleen nog svp de #N/B kwijtraken, bij geen match. Hoe gaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
Even iets heel anders.
Met zeer minimale google kunsten kan je dit natuurlijk makkelijk zelf oplossen. Zoeken op excel foutwaarden verwijderen bijvoorbeeld.

Anyway, als je nou voor de index "ALS.FOUT(" opneemt en na het laatste sluithekje ;"") opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, dan moet je wel weten welke terminologie je moet gebruiken. 'Foutwaarde' bijvoorbeeld...

Verder hartelijk dank voor je snelle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 20:07

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 809117 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:21:
Tja, dan moet je wel weten welke terminologie je moet gebruiken. 'Foutwaarde' bijvoorbeeld...

Verder hartelijk dank voor je snelle feedback.
Nee hoor, zonder terminologie kom je er ook gewoon:

https://duckduckgo.com/?q=excel+formule+fout+verbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*knip* deze 'discussie' is hier off-topic. Zie voor het beleid Het algemeen beleid. Discussie over beleidszaken kan in Lieve Adjes, of als je opmerkingen kwijt wilt over moderatie kan het in het feedbacktopic van softe goederen en voor directe aanvallen op medetweakers is er nergens plaats. Hooguit kun je je aanmerkingen kwijt in de vorm van een DM naar de crew of een topic in 'schop een modje.

[ Voor 117% gewijzigd door Lustucru op 29-08-2016 20:08 ]

Pagina: 1