Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Al enige tijd heb ik mijn oog op een Xiaomi telefoon. Meer en meer neig ik naar het kopen van een Redmi 3S.
Echter heb ik een klein beetje mijn vraagtekens bij de performance hiervan. Het is natuurlijk een budget / midrange toestel, en daar ben ik mij zeer bewust van, echter krijg ik lastig een vinger op de precieze prestaties.

Mijn huidige toestel is een LG G3, flagship van een paar generaties terug. Deze heeft mij altijd prima bevallen, en ik heb ook geen sneller toestel nodig op het moment, maar wil ook zeker geen stap terug doen. Wat ik mij dus afvraag is of de gebruikerservaring een beetje vergelijkbaar zal zijn. De reden om een ander toestel te zoeken is ook niet dat ik per sé een nieuwere wil, maar vooral dat het batterijverbruik en de warmteproblemen van dit toestel mij gaan irriteren.

De Redmi Note 3 is eigenlijk op alle punten beter als de 3s, met 1 voor mij belangrijke uitzondering: het liefst ga ik terug naar een 5" scherm. Ik merk dat 5,5 toch net wat fors is, bovendien is de Note 3 alweer een stukje zwaarder dan de G3 en minimaal groter. Note 3 specs in 5" package heb ik helaas niet kunnen vinden bij ze in het assortiment ;)

Naar de nieuwe Redmi Note 4 heb ik uiteraard ook gekeken, maar die heeft een Mediatek en ik blijf liever bij de Snapdragons. Om deze reden zal de (nog officieel aan te kondigen) Redmi 4 waarschijnlijk ook niet aansluiten.

LG G3Xiaomi Redmi 3sXiaomi Redmi Note 3 Snapdragon
Snapdragon 801Snapdragon 430Snapdragon 650
Quad-core, 2500 MHz, Krait 400Octa-core, 1400 MHz, ARM Cortex-A53, 64-bitHexa-core (4x1.4 GHz Cortex-A53 & 2x1.8 GHz Cortex-A72)
Adreno 330Adreno 505Adreno 510
2GB RAM / 16GB Storage2+16 of 3+322+16 of 3+32
5.5 inches5.0 inches5.5 inches
1440 x 2560 pixels720 x 1280 pixels1080 x 1920 pixels

Niet onbelangrijk, waar ik mijn toestel voor gebruik, in volgorde van prioriteit:
  • Browsen / Facebook / Whatsapp
  • Kijken van YouTube en Twitch video
  • Af en toe een lichte game, geen 3d fratsen maar bijvoorbeeld Clash Royale, een Tower Defense game of een van de vele beruchte Facebook games
  • Navigeren
Concluderend mijn vraag: ga ik met de 3s er in ervaring (buiten schermgrootte, resolutie en dpi) er zwaar op achteruit in beleving? De chipset gaat qua snelheid achteruit, maar qua architectuur en aantal cores vooruit. De gpu gaat vooruit en de aan te sturen resolutie vermindert. Geheugen en opslag blijven minimaal gelijk.

Alvast bedankt voor eventuele feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan Tong Minh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 23:27
Ik heb zelf de Xiaomi Redmi 3 Pro. Dit is de iets(?) snellere versie van de 3S met een Snapdragon 616. Mijn broer heeft de Xperia Z3 Compact, die meen ik dezelfde SoC heeft als jouw L3.

Ik merk dat de Redmi ietsjes trager is dan de Z3c bijvoorbeeld bij het gebruik van bijvoorbeeld Google Maps of Chrome. Echter, absoluut niet hinderlijk. Qua prestaties zul je er dus vermoedelijk iets op achteruit gaan. De batterijprestaties zijn echter geweldig.

Wat rest is de Xiaomi MIUI interface. Dat is absoluut een kwestie van smaak, maar als ik er geen Cyanogenmod op had kunnen zetten, had ik de Xiaomi absoluut niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Dank je voor je ervaringen.

Even heel goed over nadenken dan of een 5.5" niet toch een optie is.
De Redmi 3 Pro is wel iets sneller, maar helaas een wat oudere android en techniek (gpu) dus dat zou dan toch de 3S worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:21
Draai hier ook een snapdragon 616 prima, inderdaad wel andere prestaties dan bijv een snapdragon 820 maar zeker niet hinderlijk. Je zal er gene problemen mee ervaren