Intel 6700 te warm of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds gister een nieuwe build bestaande uit:
  • Intel 6700 die stock draait op 3.4ghz
  • Asus Z170 gaming
  • EVGA 1080GTX FTW (ook stock)
  • 32GB Avexir DDR4 ram @ 3000mhz
  • Kraken X61 waterkoeling met fans onderop de radiator bovenin de kast gemonteerd die de lucht naar buiten blazen
  • NZXT H440 kast
  • Corsair Fan AF140 achter in de kast die ook lucht naar buiten blaast
  • 3x Noctua NF-F12 aan de voorkant van de kast die lucht naar binnen blazen
  • 3 schermen aangesloten waarvan 1 4K, 1 2K en 1 1080p
Nu ben ik niet geheel tevreden over mijn temperaturen die ik behaal met dit systeem. Allereerst moet ik melden dat de ambient temp in mijn kamer 27 graden is, dus dat is an sich al niet heel koel.

Desalniettemin blijft mijn cpu als ik niets doe rond de 35c-40c hangen. Zodra ik WoW ga doen spiked 'ie even naar de 55-60c voor een seconde om vervolgens te stabiliseren rond de 45-50c (eerder rond de 50 dan de 45).

Ik vraag mij af of dit soort temperaturen normaal zijn voor een systeem wat toch geheel stock draait mét waterkoeling.

Overigens nog een vraag; hoe kan het dat zodra ik 1 Chrome venster open, de cpu spiked naar 70c voor 1 seconde om vervolgens weer terug te zakken naar 45c? Ligt dat aan Chrome?

Alvast dank voor antwoord!

Tesla M3LR '21

Beste antwoord (via London op 26-08-2016 19:22)

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik denk dat ik je probleem al weet .

Je radiator zit bovein geplaatst en werkt als exhaust .
Dit is een prima oplossing .

Alleen als je een gpu in de kast heb hangen die bijvoorbeeld de fans stil zet onder de bijvoorbeeld 45 graden dan betekend dat dus je kaart 45 graden mag worden in idle en dus je binnenkant van je case verwarmd.

Je radiator krijgt dus wat warmere lucht om af te voeren en daarom is je idle temperatuur van je cpu wat hoger als normaal .

Overigens zijn je voltages prima en je temperatuur onder stres ook.

Die wat hogere idle temperatuur kan dus geen kwaad.

Je kan ook je radiator voorin hangen als intake en dan zal je cpu wel in idle koeler zijn .
Nadeel dan blaas je dus verwarmde lucht je kast in en krijgt je gpu het weer wat warmer .

je huidige situatie is mijn inziens de beste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 29-09 08:32

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou zeggen, doe eens een stress test en kijk hoe hoog je temperaturen worden na een lange periode full load. Als die temps acceptabel zijn hoef je niets te vrezen. 35°C idle bij deze ambient temp is op zich wel OK.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Mavamaarten schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:00:
Ik zou zeggen, doe eens een stress test en kijk hoe hoog je temperaturen worden na een lange periode full load. Als die temps acceptabel zijn hoef je niets te vrezen. 35°C idle bij deze ambient temp is op zich wel OK.
houdt tijdens de stress test wel de kloksnelheid van de processor in de gaten. Die mag normaliter niet terugklokken tijdens een stress test, dat zou namelijk duiden op throttling.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr

Japiegsxr

Je hebt een asus mobo .
Ik meen dat asus out of the box wat problemen had met te hoge voltages door de cpu en daarbij voorkomende warmte problemen .

Kijk eens naar het voltage van je cpu .
Dit zou rond de 1 .2 v moeten zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Japiegsxr schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:58:
Je hebt een asus mobo .
Ik meen dat asus out of the box wat problemen had met te hoge voltages door de cpu en daarbij voorkomende warmte problemen .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RveiPlw.png

Inmiddels is het bijna 29 graden hier op de kamer waar de pc staat. Net even ruim 4 minuten een Aida test gedaan na een WoW sessie van dik 2 uur, dus hele lage temps krijg je dan niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xRqSDYw.png

Ik moet nu werken, maar zal vanavond een langere stresstest doen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Japiegsxr

Japiegsxr

Ik denk dat ik je probleem al weet .

Je radiator zit bovein geplaatst en werkt als exhaust .
Dit is een prima oplossing .

Alleen als je een gpu in de kast heb hangen die bijvoorbeeld de fans stil zet onder de bijvoorbeeld 45 graden dan betekend dat dus je kaart 45 graden mag worden in idle en dus je binnenkant van je case verwarmd.

Je radiator krijgt dus wat warmere lucht om af te voeren en daarom is je idle temperatuur van je cpu wat hoger als normaal .

Overigens zijn je voltages prima en je temperatuur onder stres ook.

Die wat hogere idle temperatuur kan dus geen kwaad.

Je kan ook je radiator voorin hangen als intake en dan zal je cpu wel in idle koeler zijn .
Nadeel dan blaas je dus verwarmde lucht je kast in en krijgt je gpu het weer wat warmer .

je huidige situatie is mijn inziens de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alles onder de 70 graden is meer dan prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waar hebben we het over?

45-50 graden is niks voor een CPU.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je temps zien er toch prima uit? Je hebt redelijk veel schermen aangesloten ( 1 4K, 1 2K en 1 1080p). Daarnaast is WoW een behoorlijk op de CPU leunende game. Je VID lijkt op ongeveer 1.31V te zitten en dan is 50 graden celcius zeer normaal. Vergeet bovendien niet dat het momenteel aardig warm is. Ten slotte is de H440 een behoorlijk dichte kast die gericht is op demping & stilte, hij staat erom bekend wat minder geweldige airflow te hebben. Trek voor de grap eens de panelen van de voor- en bovenzijde los, denk dat je temps dan wel 5 graden droppen al.

Al me al vind ik je temperaturen dus gewoon zeer netjes.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 26-08-2016 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 11:45
Met dit soort dagen doet mijn 2600k 65ish graden, mja is ook al 5 jaar oud. Tot 70 graden hoef je je 0 zorgen te maken. Kom je daar boven moet je denken aan nieuwe koelpasta, betere airflow en/of betere cpu fan.

http://www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html ziet er wel uit als een ok lijstje

Core i7-6700K*
Idle Temp Normal Temp Max Temp
26 to 35°C 53 to 70°C 72°C

[ Voor 30% gewijzigd door sbmuc op 26-08-2016 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Vergeet niet als het in de kamer 28/29 graden is. en je CPU 40 graden is hij effectief maar 11/12 graden warmer is als je omgeving temp. Als het weer vriest buiten en het een normale 20 graden is je temps aan met die waarde zakken. Zomer is altijd lastig. Mijn custom waterloop is ook zomaar 10 graden warmer. En overdag wil ik het geen eens is proberen:P(meer omdat het toch te warm is in mijn kamer dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17

TommyGun

Stik er maar in!

Jeroenneman schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:59:
Waar hebben we het over?

45-50 graden is niks voor een CPU.
Dit dus. Onder load mag het gerust 90 worden afaik. Hoewel vanaf 70 het idd wel een beetje warm begint te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 26-08-2016 16:23 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AstralizeR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07 11:17

AstralizeR

Foar de kofje net eamelje!

Denk dat je het nog eens moet testen als je kamer weer een beetje rond de 20 graden zit. De kamer temperatuur heeft wel wat invloed op je idle temps. en zoals Japiegsxr je radiator zit bovenin je kast, de warme lucht van je GPU gaat er dus ook langs.

mijn voorbeeld met dit weer
i7 6700K : Idle ± 30 graden load: ± 55 graden.

SW-1682-5926-5204

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Okay, dan weet ik voldoende :) Ik maak me duidelijk druk om niets, maar dat heb ik vaker gehoord :D

Dank voor alle reacties. Ik zal nogmaals kijken als het buiten ook wat koeler is.

Vooralsnog neem ik gewoon genoeg met temps tussen de 40-50c. Mocht ik ooit gigantische spikes gaan krijgen boven de 70 of 80 dan zal ik eens gaan kijken naar mijn koelpasta e.d.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Japiegsxr schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:58:
Je hebt een asus mobo .

je hebt gelijk en ik weet niet waarom iedereen je bericht negeert dus bij deze zeg ik het ook nog een keer als je je cpu netjes wat undervolt kan er nog wel een graadje of 10 af:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
maks11223344 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 08:44:
[...]

je hebt gelijk en ik weet niet waarom iedereen je bericht negeert dus bij deze zeg ik het ook nog een keer als je je cpu netjes wat undervolt kan er nog wel een graadje of 10 af:)
Dat soort dingen begin ik liever niet aan daar ik er simpelweg de expertise niet voor heb.

Desalniettemin moet ik wel melden dat mijn pc net na het opstarten idled rond de 25c wat uiteraard super is aangezien het op m'n kamer warmer is :o

Zodra ik echter een game ga doen dan haal ik rap weer de temps tussen de 40-50c wat ook nog prima is. Mijn GTX1080 wordt ook tussen de 70-80c dus dat helpt natuurlijk niet mee voor de overall temperaturen in de kast.

Waar ik echter totaal niet tevreden over ben is de warmte in de kast (NZXT H440). Het is na een flinke gamesessie net een grote radiator die naast m'n been staat. Ik kan m'n hand nog net op de bovenste roosters (waar de radiator van m'n Kraken X61 zit) leggen, maar het scheelt niet veel of het is té warm.

Na wat googlen blijkt ook wel dat de H440 niet de beste kast is als het gaat om airflow, dus ik leg me er maar bij neer. Maar achteraf heb ik wel een beetje spijt dat ik niet meer m'n Fractal Design R4 heb :P Iets minder eyecandy dan de H440 maar stukken betere airflow.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17

TommyGun

Stik er maar in!

De R4 is inderdaad top qua airflow :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1