Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:47
Hi,

Ik heb een macbook pro 15" en maak gebruik van een microsd kaartje voor extra opslag. Nu wil ik graag mijn VM's die ik gebruik op deze kaart zetten en die daar vanaf draaien. Tot mijn grote verbazing is het niet mogelijk om een VM te starten als deze op de SD kaart staat. Ik kan de VM er wel op kopieren, maar om deze dan vervolgens te starten blijkt onmogelijk.

Hetzelfde geldt voor het installeren van apps op de sd kaart. Ik heb bijvoorbeeld VLC proberen te installeren (DMG openen, VLC naar de SD kopieren). Dit geeft de volgende melding:

Finder error

Ik zie dit gedrag op zowel microsd kaarten (via adapter) en voor full size SD kaarten.

Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Beste antwoord (via debom op 29-08-2016 14:51)

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:25
Om apps e.d. te draaien vanaf je geheugenkaart heb je eigenlijk HFS of HS+ als bestandssysteem nodig zoals @Nielson ook al zegt. Als je je kaart formatteert dan zou ik deze wel zonder journal aanmaken als dat nog een optie is tegenwoordig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 07:07
op die sd kaarten had je soms een schuifje van read-only (schrijf beveiliging).
Wellicht dat dat niet helemaal goed gaat?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Als de kaart op read only staat, kan ik er ook niet naartoe schrijven. En dat lukt gewoon.

Het lijkt erop dat Apple een soort beveiliging op de aflaadt slot heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
Welke bestandssysteem gebruik je op het kaartje? Daarnaast zal je kaartje ws snel slijten als je er VM's vanaf draait door de vele schrijfacties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:25
Om apps e.d. te draaien vanaf je geheugenkaart heb je eigenlijk HFS of HS+ als bestandssysteem nodig zoals @Nielson ook al zegt. Als je je kaart formatteert dan zou ik deze wel zonder journal aanmaken als dat nog een optie is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Nielson schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:46:
Welke bestandssysteem gebruik je op het kaartje? Daarnaast zal je kaartje ws snel slijten als je er VM's vanaf draait door de vele schrijfacties.
Hij is gewoon HFS+ geformateerd met GPT partitie indeling.
Xudonax schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:49:
Non-journaled is helaas niet beschikbaar.

Het enige wat ik zou kunnen doen is de SD kaart te formateren als exFAT. Maar ik weet nog niet wat hier de voordelen/nadelen van zijn. Ik ga dit even proberen, nadat ik de SD kaart weer leeg heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2024
Het zou wel moeten kunnen. Ik heb het wel eens bij iemand gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Ja. Het klopt dat het werkt. Als ik de sd kaart als exfat formateer, gaat alles goed.

Ik ben verder gaan testen en wat blijkt? Ik heb de sd kaart ook weer als hfs+ geformateerd en nu kan ik gewoon applicatie erop kopiëren en gebruiken. Ik heb nog geen Vm proberen te installeren op de vm. Maar ik denk dat dit nu ook gaat werken.

Mijn vermoeden is de dat het file systeem van de sd kaart op een of andere manier corrupt is geraakt, ook al gaf fsck aan dat er niet aan de was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Hoe is dit dan het beste antwoord XD? Het antwoord van Xudonax is precies wat je gedaan hebt. Lijkt mij dat je die beter als beste antwoord kan markeren.

edit: Fixed, Topsel!

[ Voor 9% gewijzigd door supersnathan94 op 29-08-2016 16:04 ]

Pagina: 1