Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 22:29

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen en hopelijk kan iemand me hier meer inzicht in geven;

Ik heb sinds een dag de geforce 1060 gtx gehaald en ben in het bezit van een cx700 die ik onder meer als pc monitor gebruik. De pc is met een hdmi (high speed cable met ethernet support) verbonden aan m'n tv. (hdmi 2 ingang)

Nu zit ik op internet uit te zoeken of ik dus Chroma 4:4:4 @ 4k 3840*2160 - 60hz kan weergeven op m'n tv. Dat zou namelijk moeten kunnen.
Als ik in m'n nvidia settings zit kan ik 3840*2160 (ingebouwd) en 60hz selecteren. Vervolgens kan ik daar beneden kiezen voor YCbCr 444 op 32 bits, 8 bpc. Display linksboven op m'n tv geeft dan aan 3840*2160, 60hz aan. Dat zou dus goed moeten zijn, maar toch heb ik het idee dat ik geen 4:4:4 chroma weergave heb. Waarom niet?

Als ik dit plaatje check; http://abload.de/img/chromaresmzjib.png dan zie ik 4:2:2 heel duidelijk, echter zie ik 4:4:4 dus niet duidelijk. En bij 4:4:4 Chroma weergave zou je dus 4:4:4 duidelijk moeten kunnen zien??

Echter als ik dit plaatje check; http://cdn.avsforum.com/b/b4/b4a44044_vbattach208609.png dan zijn de twee laatste lijnen dus wel goed leesbaar (rood/blauw met tekst er in) En als je die twee laatste lijnen kan lezen, zou je dus 4:4:4 chroma weergave hebben.

Waarom 4.4.4 chroma? Schijnt met 4k mooi beeld weer te geven? (handig voor 4k films en etc) Dus heb ik nou wel of geen 4:4:4 chroma weergave?

Dan het volgende;

Ik heb gelezen dat GPU displayport output --> 4K TV hdmi input mooiere resultaten schijnt te geven dan van hdmi to hdmi? Klopt dit? Bijv. een displayport to hdmi kabel? Of geeft een displayport to actieve hdmi converter een betere weergave aan?

Echter is het wel zo dat zowel m'n videokaart als m'n tv beiden hdmi 2.0 ondersteunen. Dus zou m'n 'high speed' hdmi kabel voldoende moeten zijn? Ook vanwege dat ik op dit moment wel 4k op m'n tv op 60hz kan zien.

Dus kan ik dan beter voor een displayport --> hdmi kabel/adapter gaan of het bij hdmi --> hdmi laten?

Waarom al deze vragen? Ik wil qua beeldweergave en performance het uiterste uit zowel m'n gpu als m'n 4k tv halen, maar ben een leek op dit gebied, dus wie o wie kan me op de goede weg helpen? En vanwege praktische redenen is een extra beeldscherm geen optie.

Ltrz,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Nou, als je met kleurruimtes zit te klooien dan kan je jezelf al geen leek meer noemen hoor. :+

Om te beginnen, je kan beter bij HDMI naar HDMI blijven. Dat het er beter van zou worden door er een DP naar HDMI adapter tussen te zetten is een broodje aap. Dit is alleen zinvol als de HDMI poort op je videokaart geen 4k op 60Hz doet. Het lijkt me ook logisch dat in het theoretische geval dat DP beter zou zijn, dat alsnog naar het niveau van HDMI gedrukt zou worden in de adapter en de nettowinst nihil zal zijn.

En dat een TV een signaal accepteert betekent niet dat hij daar native wat mee kan. In vrijwel alle schermen wordt de kleurruimte van het input signaal omgezet naar waar de elektronica in het scherm mee om kan gaan. Dat kan YCbCr 4:2:2 zijn maar ook (verreweg het meest voorkomende) RGB!

De enige manier om daar achter te komen is een testje doen zoals je hebt gedaan en ik denk dat je daarmee ook je antwoord hebt gevonden.

Ik heb van alle schermen die ik door mijn handen heb laten gaan welgeteld 1 scherm gehad waarbij het beeld er dik op vooruit ging als ik van RGB of YCbCr 4:2:2 naar YCbCr 4:4:4 ging. Je merkte dat de kleuren intenser werden en de contrastverhouding een boost kreeg. Dit scherm kon dan ook native met YCbCr 4:4:4 overweg.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:39
Ik heb zelf mijn game pc op een 4k tv met een nvidia kaart.
de optie heb ik aangevinkt in nvidia settings en op de tv zelf.
Afbeeldingslocatie: https://i931.photobucket.com/albums/ad155/beau555/IMG_0643_zpsqit7fvy3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i931.photobucket.com/albums/ad155/beau555/IMG_0645_zpskhlzxvp9.jpg
zo game ik dan met deze settings de kleuren krijgen zeker een boost .
mijn andere game pc heb ik ook op deze tv maar dan met een amd nano met displayport naar hdmi 2.0
adapter en dat is alleen omdat de nano een hdmi 1.4 aansluiting heeft en op deze manier kan ik wel op 1440p 60 fps gamen.
maar de optie om 4.4.4. aan te vinken gaat niet in de amd settings .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Is je tv ISF gecalibreerd? Dan kan je eventuele problemen met kleuren/gamma/etc uitsluiten als oorzaak. Je zal dat sowieso moeten laten doen om het optimale uit je tv te halen.