Videokaart mogelijk defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maarton
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 03:51
Mijn vraag:

Beste Tweakers die veel meer verstand hebben van computers dan ik,

Ik heb een tijd geleden problemen gehad met mijn pc die inmiddels ongeveer 6 jaar oud is. Hierbij "bevroor" het scherm regelmatig tijdens gebruik en moest de hele pc opnieuw worden opgestart. De voeding bleek niet meer goed te werken en daarnaast ook 1 van de geheugenreepjes. Ik heb toen de voeding vervangen en de geheugenreepjes. Hierna was het probleem ongeveer een half jaar opgelost.

Nu merk ik echter weer dat ongeveer hetzelfde probleem zich voordoet. Als ik de pc nu bijvoorbeeld een tijdje gewoon aan laat staan als ik ga sporten en ik kom thuis is deze regelmatig weer helemaal "bevroren". Ik krijg dan als ik het scherm aan wil doen geen response meer maar de pc staat dan wel nog gewoon aan. Als ik de pc normaal gebruik heb ik hier echter geen last van. Daarnaast merkte ik vandaag dat bij een simpel internet spelletje de pc begon te haperen. Ik dacht hierdoor dat het misschien wel aan de videokaart ligt.

Wat denken jullie hierover en is er een simpele manier om dit te testen? Ik heb op internet gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb trouwens geen andere videokaart tot mijn beschikking.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/68bpms.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/20shlwg.jpg

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

furmark draaien voor een tijdje en je temperaturen in het oog houden van cpu en gpu. Heb bevriezen kan ook zijn dat de pc in slaapstand gaat maar dan niet meer wakker word.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Maarton
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 03:51
Bedankt! Ik ga dit weekend even die test draaien.

Het blijven hangen in de slaapstand klinkt echter ook aannemelijk omdat het namelijk gebeurt als ik langer dan 30 minuten van me pc weg ben. Ik heb echter alle slaapstanden uitstaan. Kan de slaapstand alsnog door iets anders getriggerd worden?

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:51

The GUI

ClickOps < DevOps

Maarton schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:11:
Bedankt! Ik ga dit weekend even die test draaien.

Het blijven hangen in de slaapstand klinkt echter ook aannemelijk omdat het namelijk gebeurt als ik langer dan 30 minuten van me pc weg ben. Ik heb echter alle slaapstanden uitstaan. Kan de slaapstand alsnog door iets anders getriggerd worden?
Als je in Windows alle opties voor slaapstand hebt uit staan dan zou de PC niet zomaar in slaapstand moeten gaan. Test inderdaad met Furmark of het systeem blijft hangen.

Heb je een harde schijf of een SSD (staat er niet bij)? Voor de zekerheid zou ik daarvan ook de S.M.A.R.T. log uitlezen met een programma zoals CrystaldiskInfo. Freezes kunnen namelijk ook door een defecte hard disk komen.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW