What to get...BenQ vs AoC scherm en GTX1060 vs RX480

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vtrisjin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 22:47

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik heb het grootste gedeelte van mijn nieuwe configuratie al samengesteld via de Alternate PC builder maar zit alleen in de knoop met het scherm en de grafische kaart

De Monitor:

BenQ RL2455HM vs AOC G2460VQ6
https://tweakers.net/pricewatch/compare/340363;467505/

Waarom ik meer naar de AoC leun:
- 75Hz
- AMD Free Sync
- Goedkoper

Wat de BenQ wel heeft:
- Elke pixel heeft 3 subpixels

Verder heb ik niet zo heel veel verstand en inzicht op de pc monitor amrlt omdat ik jarenlang laptops heb gehad. Ik weet wel bijv. dat elk groot eSports even altijd BenQ schermen heeft, zijn deze dan echt superieur in kwaliteit? En hoe is AMD Free Sync, is het marketing of maakt het echt verschil? Ik heb bijv. altijd vsync uit staan, heb liever sreen tearing dan inputlag, word dit verholpen?
Wat denken jullie?

De GPU:

AMD RX480 vs nVidia GTX1060
https://tweakers.net/pricewatch/compare/567947;577641/

Hier heb ik echt heel lang over nagedacht, in principe van al mijn bezochte sites met benchmarks etc. wint de GTX1060 met een kleine marge van de RX480 in de meeste games daardoor leunde ik naar de nVidia (vind shadowplay en de hele software suite echt super)

MAAR als je kijkt naar DOOM met vulkan bij een RX480, zijn het fps increases tot wel 30% terwijl bij de nvidia het maar ongeveer 7% is, dus dan ga ik twijfelen want stel Vulkan word een ding dat is de RX480 wel wat meer future proof..(maar ik ben altijd gek op AMD geweest en AMD kaarten gehad vroeger :-( ) aan de andere kant, vulkan is opensource dus het weerhoud nVidia er neit van om er gebruik van te maken (als ik het goed heb).

Dus ik zit in de knoop, ik denk dat de diepe amd fanboy in mij het goed probeert te praten met 'ja het word beter met elke driver update (zoals elke amd user altijd zegt ;p)' en de onwetendheid hoe erg vulkan aan gaat slaan en of het echt zulke zieke performance boosts gaat geven.

Als nog leun ik meer naar de GTX1060 (oh ja en hoe werkt Free Sync MOET je daarvoor een amd kaart hebben?)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen de knoop door te hakken!

3D Artist/Founder: Yellowcake Games

Alle reacties

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bij de BenQ: elke pixel heeft drie subpixels?

Is dit bijzonder dan? Dat is toch bijna altijd zo bij een RGB layout?
Waarom je BenQ vooral zult zien op evenementen is gewoon sponsoring. Op grote evenementen heb je ook altijd Heineken festivalbier. Is dat lekker? Verre van, maar het is waarschijnlijk de oplossing die het meeste geld oplevert voor de organisator.

Qua RX480 versus GTX1060 is het denk ik vooral de vraag hoelang je ermee wilt door kunnen. Ga je over een jaartje over op een nieuwe kaart, dan de 1060, omdat die nú gewoon vaak beter presteert. Ga je nog 3 jaar willen doen met een kaart, dan waarschijnlijk de RX480, met het oog op Vulkan en de ondersteuning van AMD.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 16:44

Chris van der G

Tailchakra

Freesync communiceert met je GPU, vsync wacht simpelweg tot de frame geladen is om er een nieuwe bovenop te gooien. Met freesync zou je geen input lag en geen tearing moeten hebben. Of het de 100 euro extra waar is is aan jou, zelf vind ik het niet waard. Ik gebruik een 390x met een 34UM58 scherm en heb zo goed als geen tearing, in iedergeval geen noticable tearing. Alleen highend gamers en streamers hebben echt baat bij freesync denk ik.

Maar mocht je uiteraard wel last hebben van tearing, dan is freesync wel handig inderdaad. Let wel op: freesync = amd, gsync = nvidia.

Zelf zou ik voor de AOC gaan, BenQ vind ik persoonlijk overrated. Ik heb zelf altijd plezier gehad van LG en iiyama monitoren. Goede schermen, 2 - 5 ms (verschil merk je niet tot nauwelijks), goede prijs, 75hz en vooral mooie en strakke schermen zonder rare fratsen.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• vtrisjin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 22:47

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Aha, dus BenQ is niet persé heel goed maar gewoon zichzelf goed aan het marketen.

3D Artist/Founder: Yellowcake Games