Sinds enkele weken heeft mijn computer heel sporadische kuren, ik zocht hier destijds niet zo veel achter maar het is waarschijnlijk gerelateerd aan het probleem dat mijn computer heeft. Het begon er mee dat af en toe na het opstarten van de computer Windows mijn storage schijf niet zag (windows boot van een SSD). Dit probleem verhielp zichzelf bij het opnieuw opstarten. Dit is in de afgelopen ~2 maanden een keer of 3 gebeurd. In de afgelopen 3 weken is het ook 2 keer gebeurd dat de computer bij het opstarten de netwerk adapter niet herkend (intern in moederbord), dit werd ook verholpen met een enkele restart.
Toen gebeurde terwijl ik van huis was enkele dagen geleden de echte crash, de computer werd aangezet en deze gaf aan dat de bios corrupt was en dat de backup bios geflasht word (ongeveer zo). Maar voordat dit klaar was ging het scherm op zwart maar bleef de computer wel aan, na een minuut of 5 op zwart werd de computer maar voor de zekerheid uitgezet.
Als de computer nu aan word gezet krijg je een normale post piep van het moederbord, krijg je na een aantal seconden een bios scherm waar bovenin Gigabyte UEFI dual bios staat, maar verder niks (exact zoals de laatste seconden van dit filmpje). Na enkele seconden dit scherm gaat het weer op zwart en begint het opnieuw met een piep uit het moederbord.
Wat ik al heb geprobeerd, ik heb de cmos reset gejumpt (stekker er uit, schroevendraaier paar seconden tegen de jumpers, stekker er weer in en computer weer aanzetten, dat is hoe het werkt toch?)
Ik wilde proberen de bios te flashen, maar de computer komt niet ver genoeg om in het Q-Flash menu te komen om dit te doen.
Ik wilde ook de stappen nalopen die de "hangen en opstartproblemen" aanraad bij het mislukken van het flashen van een bios, maar die leken me niet helemaal relevant na 12 jaar (ook moeilijk uit te voeren zonder floppy drive).
Mijn setup:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G
pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
pricewatch: Seagate Barracuda ST1000DM005, 1TB
nog een 500gb 2.5" hdd uit een oude laptop, ook seagate
pricewatch: Corsair RM650x
Toen gebeurde terwijl ik van huis was enkele dagen geleden de echte crash, de computer werd aangezet en deze gaf aan dat de bios corrupt was en dat de backup bios geflasht word (ongeveer zo). Maar voordat dit klaar was ging het scherm op zwart maar bleef de computer wel aan, na een minuut of 5 op zwart werd de computer maar voor de zekerheid uitgezet.
Als de computer nu aan word gezet krijg je een normale post piep van het moederbord, krijg je na een aantal seconden een bios scherm waar bovenin Gigabyte UEFI dual bios staat, maar verder niks (exact zoals de laatste seconden van dit filmpje). Na enkele seconden dit scherm gaat het weer op zwart en begint het opnieuw met een piep uit het moederbord.
Wat ik al heb geprobeerd, ik heb de cmos reset gejumpt (stekker er uit, schroevendraaier paar seconden tegen de jumpers, stekker er weer in en computer weer aanzetten, dat is hoe het werkt toch?)
Ik wilde proberen de bios te flashen, maar de computer komt niet ver genoeg om in het Q-Flash menu te komen om dit te doen.
Ik wilde ook de stappen nalopen die de "hangen en opstartproblemen" aanraad bij het mislukken van het flashen van een bios, maar die leken me niet helemaal relevant na 12 jaar (ook moeilijk uit te voeren zonder floppy drive).
Mijn setup:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G
pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
pricewatch: Seagate Barracuda ST1000DM005, 1TB
nog een 500gb 2.5" hdd uit een oude laptop, ook seagate
pricewatch: Corsair RM650x