Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor broertje (Chemische Technologie)

Pagina: 1
Acties:

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:01
Dag tweakers,

Ik ben voor mijn broertje opzoek naar een nieuwe laptop. Hij gaat studeren en met zijn oude beestje van 7 jaar oud gaat alles niet zo vlot meer. Hij gaat Chemische Technologie studeren.

Heb hem al met enkele vragen naar school gestuurd en die zijn in onderstaande vragen verwerkt.

De vragen uit de LAA:
* Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk office, internetten, enkele programma's om dingen te berekenen (MathLab heet dat programma volgensmij) daarnaast speelt hij graag spelletjes zoals League of Legends en Football Manager.

* Wat mag je laptop gaan kosten?
Max. 800 euro

* Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop moet meerdere keren per week meegenomen worden naar school. Graag een 14"-15" laptop met een gewicht wat onder de 2 kilo zit. De laptop moet zo'n 6 uur mee kunnen gaan.

* Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Om een beetje toekomst gericht te zijn en voor MathLab is denk ik een i5 en 8Gb geheugen wel wenselijk. Daarnaast graag een full HD scherm (of beter natuurlijk ;)). Een SSD met een grootte van >250GB. Zodat hij genoeg ruimte heeft.

Als het kan een laptop met een losse videokaart, maar ik snap dat dit voor dit budget niet makkelijk zal worden.

De laptop zal volgende week donderdag in huis moeten zijn.

Ik heb al twee laptops gevonden, ik ben graag benieuwd wat jullie de beste keus vinden en misschien hebben jullie wel ideeën.

De systemen die ik heb gevonden:
pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD008SMH

pricewatch: HP 250 G5 W4N92EA

Alvast bedankt!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ben niet bekend met de genoemde opleiding, dus moeilijk te beoordelen wat voor soort calculaties hij uit gaat voeren. Weet wel dat matlab in sommige situaties best profijt kan hebben van een dedicated grafische kaart.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• blottle
Wat voor calculaties weer ik ook niet precies maar ik kwam dit tegen op internet: http://nl.mathworks.com/c...t-hugo-petersen-gmbh.html

Het zal dus zoiets zijn denk ik.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
blottle schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:37:
Wat voor calculaties weer ik ook niet precies maar ik kwam dit tegen op internet: http://nl.mathworks.com/c...t-hugo-petersen-gmbh.html

je moet voor zoiets naar de specsheet kijken

http://nl.mathworks.com/support/sysreq/current_release/

en zie, elke amd of intel cpu voldoet.

Overigens, als je aan een bepaalde opleiding begint, dan zal de onderwijsinstelling ook wel een advies over de gewenste hardware hebben liggen? Misschien daar eens kijken.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

blottle schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:37:

Hier nog een stukje;
http://nl.mathworks.com/c...rogramming-in-matlab.html

Moet eerlijk bekennen dat het voor mij redelijk abra kadabra is, maar vriend van mij werkt voor zijn werk veel met Matlab en weet dat zijn workstation over een paar stevige gpu's beschikt.

@hierboven, uiteraard zal alles voldoen. Matlab zelf is niet zo heel zwaar. Maar met de juiste config kun je berekeningen significant sneller uitvoeren. Kan mij zo voorstellen dat simulaties betreffende chemische verbindingen dermate zwaar zijn, dat een dedicated gpu geen overbodige luxe is.

sub-note, pretendeer overigens niet een Matlab-expert te zijn (helaas niet). Constateer enkel dat TS -met oog op veelvuldig matlab gebruik- wellicht verkeerde prioriteiten stelt, zoals een >250GB ssd. Terwijl hij voor zijn core-gebruik wellicht meer profijt gaat hebben van een dedicated GPU dan een SSD

[ Voor 31% gewijzigd door Switchie op 25-08-2016 22:35 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Emperoar
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb zelf de afgelopen twee jaar ook matlab gedraaid op mijn inmiddels 4 jaar oude i5 laptop met 8gb ram en kan je vertellen dat het nog best aardig ging, het is niet zo dat de laptop het niet trok ofzo. Ik merkte natuurlijk wel dat de studenten die de laptop hadden aangeschaft via de universiteit (onze universiteit bied elk jaar 2 laptops aan tegen een gunstige prijs), en dan het zware model met nieuwe i7, dat hun berekeningen, scripts en processen sneller verliepen.

Deze (pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00EAMH zit aan de rand van het budget en heeft alleen een ssd, wat me niet heel handig lijkt. Andere i7 laptops hebben vooral alleen een hdd.

• blottle
Emperoar schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:43:
Ik heb zelf de afgelopen twee jaar ook matlab gedraaid op mijn inmiddels 4 jaar oude i5 laptop met 8gb ram en kan je vertellen dat het nog best aardig ging, het is niet zo dat de laptop het niet trok ofzo. Ik merkte natuurlijk wel dat de studenten die de laptop hadden aangeschaft via de universiteit (onze universiteit bied elk jaar 2 laptops aan tegen een gunstige prijs), en dan het zware model met nieuwe i7, dat hun berekeningen, scripts en processen sneller verliepen.
Bedankt voor jouw ervaring. We hebben de beslissing gemaakt dat het best wat langer mag duren. Dus wat betreft matlab zal het geen probleem zijn wat betreft videokaart / i5 processor.
Emperoar schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:43:
Deze (pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00EAMH zit aan de rand van het budget en heeft alleen een ssd, wat me niet heel handig lijkt. Andere i7 laptops hebben vooral alleen een hdd.
Erg mooie laptop inderdaad! Nemen we mee in onze overweging. Thanks !

[ Voor 23% gewijzigd door blottle op 25-08-2016 23:07 ]

Pagina: 1