Online verkoop afrekenen via PayPal

Pagina: 1
Acties:
  • 3.506 views

Vraag

• mvantol13
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 00:17
Hallo,

Ik heb via een site mijn iMac te koop aangeboden, nu heeft er een bedrijf interesse en wil de iMac voor de vraagprijs van mij overnemen. Ze willen graag betalen via PayPal aangezien dit een zeker risico afdekt, ik zelf heb geen ervaring met PayPal.
Inmiddels heb ik een account bij PayPal aangemaakt, hier heb ik (nog) geen rekening of creditcard aan gekoppeld.

Kan iemand mij uitleggen hoe een eventuele betaling in zijn werk gaat, zodat ik er zeker van ben dat ik mijn geld zonder problemen ontvang want wat ik begrijp kan een koper doen alsof ik een doos papier verstuurd heb en het geld terug vorderen maak ik wel de iMac gewoon via PostNL verstuurd heb. Wat ik er tot toe over heb gelezen bied PayPal voornamenlijk bescherming voor de koper maar een stuk minder voor de verkoper. Klopt het dat ik 3,4% van het bedrag moet afstaan aan PayPal of geld dit alleen voor mensen die een zakelijke rekening hebben, het betreft hier een dus een transactie van een bedrijf naar een particulier.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
Als koper ben je goed beschermd. Als verkoper zijn er veel verhalen bekend dat je achter het net vist. Aangetekend versturen, foto's maken, gewicht noteren enz.

Maar ik vind het vreemd dat een bedrijf via Paypal wil betalen. Laat ze lekker via de bank betalen of het ophalen? Eerlijk gezegd komt het mij een beetje dubieus over. Klopt het bedrijf, verzendadres, kvk enz? Of is het iemand die zich voordoet als bedrijf X? Is het paypal adres van hun ook een bestaand adres behorende bij dat bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 15:09
DJSmiley schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:50:
Als verkoper zijn er veel verhalen bekend dat je achter het net vist. Aangetekend versturen, foto's maken, gewicht noteren enz.
Dit.
Als verkoper sta je bij PayPal _altijd_ op de zwakste positie denkbaar.

Ik zou een Mac graag met PayPal kopen, maar hem verkopen via PayPal, liever niet.

• mvantol13
Het lijkt een echt bedrijf, de persoon waar ik contact mee tot nu toe alleen nog per email contact mee heb gehad lijkt er ook daarwerkelijk te werken (volgens Linkedin). Morgen bel ik het algemeene nummer wat op hun website staat en vraag naar de betreffende persoon. Zelf geven ze aan dat ze in het verleden slechte ervaringen hebben gehad en daarom eigenlijk alleen via PayPal willen betalen. De afstand tussen mijn woonplaats en het bedrijf is dik 300 KM dus langsgaan is eigenlijk geen optie, het liefste zou ik natuurlijk graag zien dat een potentiele kopen bij mij lanskomt en de iMac eerst test, betaald en het ding meeneemt.

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 11:31
300km? Zit het 'bedrijf', in een uithoek van Nederland? Dat zou normaliter enkele belletjes laten rinkelen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

300km klinkt eerder als buitenland..... Dat is al meteen hele bergen belletjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-06 08:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zeg niet doen. PayPal is echt nooit maar dan ook nooit je vriend als verkoper. Bij geschillen wordt er vaak zelfs niet gelezen wat je schrijft en krijgt de koper gewoon zijn geld terug.

Daarnaast, een bedrijf dat een iMac koopt via PayPal is echt al een vage situatie op zich.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:39
Fusioxan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:32:
300km? Zit het 'bedrijf', in een uithoek van Nederland? Dat zou normaliter enkele belletjes laten rinkelen.
Waarom zou er een belletje moeten rinkelen als er een bedrijf een bv limburg of den helder is gevestigd? Misschien is een het een klein bedrijf wat niet aan locatie gebonden is. Dan zijn uithoeken van Nederland financieel erg aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Fusioxan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:32:
Want?
In "uithoeken" kunnen geen betrouwbare bedrijven zitten?
TS woont in Maastricht volgens zijn advertentie.

Koper zit dan waarschijnlijk ergens in Groningen of Friesland.

En ja, dat kan/mag je uithoeken (of buitenland zoals Croga het noemt) noemen, maar ook daar zitten voldoende betrouwbare bedrijven.
(Friezen/Groningers denken wellicht hetzelfde over het Zuiden van het land.)

On topic:
Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met kopen of verkopen via Paypal, maar als verkoper *kan* je tegen de reeds genoemde problemen aanlopen.

Spreek anders ergens halverwege af en regel het face2face.
Utrecht of Amersfoort of zo.
Zijn leuke plaatsen. Maak je er een dagje uit van.
:-)

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Anoniem: 454358

Als klein beginnend bedrijf kan ik me het best voorstellen. Een 2dehands pc is natuurlijk een stuk goedkoper.

Zorg dat je overal foto's van maakt, goed verzekerd versturen, hou het tracking nummer bij de hand, en dan gaat er eigenlijk nooit iets mis. Maar idd wel even checken of het echt dat bedrijf is.

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Mavamaarten schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:43:

Daarnaast, een bedrijf dat een iMac koopt via PayPal is echt al een vage situatie op zich.
Ik vermoed dat dit bedrijf juist voor Paypal kiest i.v.m. de uitgebreide kopersbescherming getuige de opmerking van de TS:
Zelf geven ze aan dat ze in het verleden slechte ervaringen hebben gehad en daarom eigenlijk alleen via PayPal willen betalen.
Zonder te weten wat het voor bedrijf is; misschien bieden ze zelf ook wel de mogelijkheid tot betalen via Paypal aan hun klanten?

Dan kunnen ze er toch zelf ook mee kopen?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult idd die 3,4% moeten afstaan. Dus stel je verkoopt je Mac voor 1000 euro, mag je even 34 euro aan Paypal aftikken.

• mvantol13
Koffie-Verkeerd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:45:
[...]

Want?
In "uithoeken" kunnen geen betrouwbare bedrijven zitten?
TS woont in Maastricht volgens zijn advertentie.

Koper zit dan waarschijnlijk ergens in Groningen of Friesland.

En ja, dat kan/mag je uithoeken (of buitenland zoals Croga het noemt) noemen, maar ook daar zitten voldoende betrouwbare bedrijven.
(Friezen/Groningers denken wellicht hetzelfde over het Zuiden van het land.)

On topic:
Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met kopen of verkopen via Paypal, maar als verkoper *kan* je tegen de reeds genoemde problemen aanlopen.

Spreek anders ergens halverwege af en regel het face2face.
Utrecht of Amersfoort of zo.
Zijn leuke plaatsen. Maak je er een dagje uit van.
:-)
Ik woon idd in Maastricht en het bedrijf zit in Veendam. Ik denk niet dat halverwege afspreken een optie is, wel een leuk idee om voor de toekomst te onthouden :) Ikzelf ben een beetje bang dat ze straks aangeven dat ik een doos met papier heb verstuurd terwijl ik wel degelijk de iMac netjes per (verzekerde) post heb verstuurd, een paar foto's van de iMac in de doos zal dan echt geen bewijs zijn. Ik vrees dat ik dan geen poot heb om op te staan. Noem het een beetje paranoia maar het gaat dan ook om een flink bedrag.
Anoniem: 454358 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:51:
Als klein beginnend bedrijf kan ik me het best voorstellen. Een 2dehands pc is natuurlijk een stuk goedkoper.

Zorg dat je overal foto's van maakt, goed verzekerd versturen, hou het tracking nummer bij de hand, en dan gaat er eigenlijk nooit iets mis. Maar idd wel even checken of het echt dat bedrijf is.
Het is voor zover ik kan nagaan niet echt een heel erg klein bedrijf, volgens hun site zijn ze een groothandel in erotische artikelen en handelen ze de orders en verkoop af van een aantal legitieme webshops welke bij mij niet als "verkeerd" overkomen.
TERW_DAN schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:02:
Je zult idd die 3,4% moeten afstaan. Dus stel je verkoopt je Mac voor 1000 euro, mag je even 34 euro aan Paypal aftikken.
Deze 3,4% kan ik in overleg bij de verkoop prijs optellen, de koper wilt tenslotte de transactie via PayPal laten verlopen.

Ik ga morgen eens bellen met het bedrijf en eens bespreken wat er mogelijk is, ik zal mij nog geen goed bedenken wat te doen indien ze alleen via PayPal willen betalen. Als ze het geld via een normale bankoverschrijving overmaken en ik zou mij niet aan de afspraak houden kunnen ze aangifte tegen mij doen ze hebben tenslotte mijn gegevens via mijn rekeningnummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik verkoop wel eens wat dingen op Ebay en vind het dan prima, dit zijn alleen dingen onder de 100 euro. Iets duurs geeft voor jou een groot risico. Als de koper een claim indient dat het ding kapot is of niet is aangekomen sta jij als verkoper niet heel sterk. De meeste claims worden ook beslist in het voordeel van koper, niet de verkoper.

Als die persoon het echt alleen met PayPal wil doen zou ik lekker wachten tot er iemand anders komt. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het wel doen en waarbij het goed gaat, ik vind het alleen een onnodig risico.

• mvantol13
PilatuS schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:36:
Ik verkoop wel eens wat dingen op Ebay en vind het dan prima, dit zijn alleen dingen onder de 100 euro. Iets duurs geeft voor jou een groot risico. Als de koper een claim indient dat het ding kapot is of niet is aangekomen sta jij als verkoper niet heel sterk. De meeste claims worden ook beslist in het voordeel van koper, niet de verkoper.

Als die persoon het echt alleen met PayPal wil doen zou ik lekker wachten tot er iemand anders komt. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het wel doen en waarbij het goed gaat, ik vind het alleen een onnodig risico.
Daar zit ik nu dus mee, stel de Mac gaat na een week kapot (HHD, scherm, etc) kunnen ze hun geld gewoon terug claimen. Als particulier kan ik natuurlijk geen garantie geven en met PayPal dwingen ze een soort van garantie af waar ik geen controle over heb en leggen ze het risico 100% bij mij. Ik zit er zelf over te denk om er een dagje Veendam van de maken :o Het gaat om een dusdanig bedrag dat ik het er wel voor over zou hebben. De Mac kan ter plekke worden geïnspecteerd en al dan niet worden gekocht. De tank benzine wat dat zou kosten is dan mijn verlies.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:33
Je kan beter een tankje benzine verliezen dan de aankoopwaarde van de iMac.

Stukje risicoanalyse :)

Anoniem: 454358

Combineer het dan met een dagje groningen, leuke stad, en meer te doen dan in veendam

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mvantol13 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:46:
[...]

Daar zit ik nu dus mee, stel de Mac gaat na een week kapot (HHD, scherm, etc) kunnen ze hun geld gewoon terug claimen. Als particulier kan ik natuurlijk geen garantie geven en met PayPal dwingen ze een soort van garantie af waar ik geen controle over heb en leggen ze het risico 100% bij mij. Ik zit er zelf over te denk om er een dagje Veendam van de maken :o Het gaat om een dusdanig bedrag dat ik het er wel voor over zou hebben. De Mac kan ter plekke worden geïnspecteerd en al dan niet worden gekocht. De tank benzine wat dat zou kosten is dan mijn verlies.
Volgens mij hebben ze 30 dagen om een geschil te openen. Hoe lang het ook precies is, je zou die tijd kunnen zien als tijd dat er garantie op zit. Gaat ie na 2 weken kapot kunnen ze een geschil openen.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Detmer

Professioneel prutser

Je kunt eventueel ook aangeven dat je de Mac wilt brengen en dat ze de verzendkosten die ze normaliter zouden betalen vooraf naar jou overmaken voor het brengen. Jij met zekerheid (een gedeelte van) de onkosten vergoed en voor het bedrijf een relatief klein risico.

Zo regel ik het brengen altijd met mensen :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Anoniem: 705078

Je kunt ze ook "als vriend" laten betalen, dan worden er geen kosten ingehouden en valt er niks te claimen :-)

Misschien willen ze d.m.v. Paypal de betaling op een creditcard laten zetten.

Je maakt dan geld over, bij onvoldoende saldo op je Paypal account wordt het bedrag automatisch van je rekening geschreven of je CC (wat je als voorkeur hebt). Ik doe dat zelf ook vaak.

Een weetje:
Als verkoper ben je verplicht het artikel te leveren en ben je verantwoordelijk voor de transport, ook als prive verkoop. Op Marktplaats kun je daar niks mee omdat de bank niet als tussenpersoon functioneert.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 705078 op 25-08-2016 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, de enige vraag die ik zou stellen is "wat is het voordeel voor jou als verkoper?". Zo te zien helemaal niets, dan gewoon niet doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En laten we eerlijk zijn, Appelspul raak je vaak wel kwijt voor een flink bedrag, dus waarom moeilijk doen hiermee als je waarschijnlijk op vrij korte termijn het ding alsnog wel verkocht krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42
mvantol13 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:24:
[...]

Het is voor zover ik kan nagaan niet echt een heel erg klein bedrijf, volgens hun site zijn ze een groothandel in erotische artikelen en handelen ze de orders en verkoop af van een aantal legitieme webshops welke bij mij niet als "verkeerd
Grote bedragen via Paypal zeg ik altijd, moet je niet doen. Te vaak komt het voor dat de kopende partij een claim plaatst waardoor jij je laptop en geld kwijt bent.

Nou weet ik door je omschrijving welk bedrijf het om gaat. En ik kan je vertellen dit lijkt wel legitiem. Het is namelijk de grootste groothandel van Nederland in deze specifieke artikelen. Ik heb in het verleden ook wel zaken met ze gedaan. Maar doe wat goed voelt. En bellen is nooit een slecht idee!

Maar dan blijf ik het toch vreemd vinden dat ze via Paypal willen betalen...

[ Voor 4% gewijzigd door CrazyFool op 25-08-2016 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 15:09
mvantol13 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 22:46:
[...]

Vergeet niet dat het voor een legitiem bedrijf, totaal oninteressant is om 2e hands spul te kopen want bij nieuwe artikelen, met bon heeft een bedrijf:

- BTW aftrek
- Volledige garantie (voor zover verkoper daar niet moeilijk over doet bij een zakelijke verkoop, maar meestal geen probleem)
- Mogelijk investeringsaftrek
- Kosten op de zaak, voor elk bedrijf fijn om de winstbelasting te drukken

Kan me dus niet voorstellen dat het voor een normaal bedrijf interessanter is om jóúw Mac te kopen, dan gewoon een nieuwe in de winkel te halen.

Overigens is het bij B2B betalingen redelijk normaal om óf PayPal te weigeren en dat enkel voor B2C beschikbaar te stellen, óf de PayPal kosten a 3,4% gewoon bovenop de factuur als extra bedrag te rekenen, koper wil immers met PayPal betalen, dus koper zal de extra kosten dragen.

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 18:08
Betalen de vraagprijs? Waarom niet onderhandelen? Laptop via het bedrijf kopen, btw terug en dan heb je 20% korting. Kosten drukken ook nog de winst, dus minder vpb belasting. Reactie hierboven ben ik het mee eens.

Klinkt te mooi om waar te zijn. PayPal zou ik zeker niet doen. Brengen als ze de 3.4% kosten bij PayPal van te voren overmaken, is misschien wel een optie. Risico voor hun dan beperkt

[ Voor 17% gewijzigd door holl op 25-08-2016 23:45 ]

• mvantol13
Bedankt voor de reacties zover. Een ding is me wel duidelijk geworden dat een PayPal betaling geen optie is voor mij, het risico is gewoon te groot. Waarom een bedrijf als dit een tweedehands pc koopt... Geen idee mss willen kijken of iets kunnne met OS X???? Geen idee... Ik ga morgen eens bellen en dan weer je vaak al meer. Als het echt serieus is ben ik zoals ik al eerder aangaf bereid om de mac naar ze toe te brengen evt met vergoeding van de pakket kosten. Een andere optie is geld overmaken en ik stuur de mac per verzekerde post op als het geld binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Als ik je twijfels zo lees zou ik inderdaad zeggen 'luister naar je gevoel en niet doen'.
Dit kan je ook duidelijk ventileren naar de koper, als 'ie 'm echt zo graag wil kan 'ie de mac op andere manieren betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
Woon zelf in Groningen, maar als je het hebt over de drieletterige ero groothandel. Dan heb je het niet over een klein bedrijfje. Ruim 60 medewerkers, omzet van ruim 10 miljoen en meerdere prestige awards binnen gesleept in de afgelopen jaren.
Ik weet wie de eigenaar is en zou het zelf vertrouwen al is dat voor jou niets waard omdat je mij niet kent. Maar ik weet wel dat een dergelijk bedrijf zijn goede naam nooit te grabbel zou gooien voor zoiets.
Zelf ben ik op dit moment ook bezig met de aanschaf van ap's via VA. Maar ik wil zelf ook uitsluitend via PayPal betalen. Het is het enige betaalmiddel waarbij je zowel als koper en verkoper enige vorm van bescherming hebt. Een bankoverschrijving vooraf is hetzelfde vertrouwen vragen als een bankoverschrijving achteraf.

Just my 2 cents. Als je argwaan hebt maar wel de deal wil sluiten via PayPal ga dan het inpakken opnemen. Serienummer in beeld, dat hij goed opstart en dat hij voldoende beschermd wordt tegen transport schade. Vervolgens het gewicht op de gram nauwkeurig in beeld en het geheel verzekerd versturen.
Mocht er nu nog iets fout gaan dan kan PayPal zien dat alles wat in jou macht ligt netjes afgedekt is.

-Real power isn't given, it must be taken-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:08

Speedmaster

Make my day...

Ik snap alle reacties maar bij dit soort zaken werk ik toch met mijn verstand. Stap in de auto/trein/bus en ga hem brengen. Daarmee creëer je voor je zelf rust en weet je dat de deal netjes is afgehandeld. Ja het kost je een halve dag, maar je kan dat bedrag niet in een halve dag terug verdienen als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:58
vyndrox schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 06:36:
Woon zelf in Groningen, maar als je het hebt over de drieletterige ero groothandel. Dan heb je het niet over een klein bedrijfje. Ruim 60 medewerkers, omzet van ruim 10 miljoen en meerdere prestige awards binnen gesleept in de afgelopen jaren.
Ik weet wie de eigenaar is en zou het zelf vertrouwen al is dat voor jou niets waard omdat je mij niet kent. Maar ik weet wel dat een dergelijk bedrijf zijn goede naam nooit te grabbel zou gooien voor zoiets.
Een dergelijk bedrijf zou ook niet zomaar een 2e hands iMac kopen gezien alle (al benoemde) voordelen die ze kunnen halen uit het kopen van een nieuwe. Met een omzet van 10 miljoen moet een nieuwe makkelijk haalbaar zijn. Voor mij zouden nog steeds alarmbellen rinkelen.

Even heen en weer rijzen om hem af te leveren is natuurlijk een beetje nutteloos advies gezien de afstand (en kosten voor het reizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
Gadgeteer schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:01:
[...]

Een dergelijk bedrijf zou ook niet zomaar een 2e hands iMac kopen gezien alle (al benoemde) voordelen die ze kunnen halen uit het kopen van een nieuwe. Met een omzet van 10 miljoen moet een nieuwe makkelijk haalbaar zijn. Voor mij zouden nog steeds alarmbellen rinkelen.

Even heen en weer rijzen om hem af te leveren is natuurlijk een beetje nutteloos advies gezien de afstand (en kosten voor het reizen)
Ts moet ook zeker doen waar hij zich comfortabel mee voelt. Maar voor een bedrijf is het natuurlijk ook gewoon een kosten baten en risico afweging.
Klaarblijkelijk kan het ondanks de belastingtechnische redenen uit om dit tweedehands aan te schaffen mi hoeft dat niet heel vreemd te zijn.

Maargoed als ts niet aan PayPal wil en koper vereist dit en de reisafstand is te groot dan houd het op.
Komt vast wel weer een nieuwe koper.

-Real power isn't given, it must be taken-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
thaan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:35:
[...]

Vergeet niet dat het voor een legitiem bedrijf, totaal oninteressant is om 2e hands spul te kopen want bij nieuwe artikelen, met bon heeft een bedrijf:

- BTW aftrek
- Volledige garantie (voor zover verkoper daar niet moeilijk over doet bij een zakelijke verkoop, maar meestal geen probleem)
- Mogelijk investeringsaftrek
- Kosten op de zaak, voor elk bedrijf fijn om de winstbelasting te drukken

Kan me dus niet voorstellen dat het voor een normaal bedrijf interessanter is om jóúw Mac te kopen, dan gewoon een nieuwe in de winkel te halen.

Overigens is het bij B2B betalingen redelijk normaal om óf PayPal te weigeren en dat enkel voor B2C beschikbaar te stellen, óf de PayPal kosten a 3,4% gewoon bovenop de factuur als extra bedrag te rekenen, koper wil immers met PayPal betalen, dus koper zal de extra kosten dragen.
- BTW aftrek verliezen ze inderdaad bij 2dehands aankopen van een particulier.
- Garantie hebben ze ook niet, tenzij de iMac nog onder garantie is en die overgedragen kan worden. Ik weet niet juist hoe het in Nederland zit, maar in België geldt de standaard garantietermijn van 2 jaar enkel voor particulieren, voor professioneel gebruik is dat meestal maar 1 jaar.
- Kosten voor een tweedehands toestel kan je net zo goed inbrengen als kosten voor een nieuw toestel. Ik vermoed dat ze daarom liefst met Paypal betalen: contant is er geen enkel bewijs hoeveel er juist betaald is (dat is een gedoe als er een belastingcontroleur ergens een zoekertje vindt met een lagere vraagprijs en beweert dat je de rest zonder belastingen te betalen in je zak hebt gestoken) en via overschrijving loop je als koper inderdaad het risico dat er niets aankomt.
- Meer kosten inbrengen is een onzinargument. Als (voor het gemak van het rekenen) ik €1000 zou uitsparen door een tweedehands aankoop die mij evenveel genot geeft, betaal ik op die €1000 uiteraard wel belastingen (hoeveel exact is afhankelijk van wat er uiteindelijk met het geld gebeurt), maar omdat het sowieso minder dan 100% belastingen is, hou ik daar netto toch nog van over.

Misschien kan je (als je hem wil langsbrengen) voorstellen dat je een verklaring opstelt en ondertekent dat je de iMac voor bedrag X aan hen verkoopt. Met je contactgegevens uiteraard, mochten er problemen van komen. Of als je iemand zou kennen met een bedrijfje dat IT dingen doet, kan je het misschien via die weg verkopen (dan is er een officiële factuur). Ik heb zo mijn huidige wagen (op mijn bedrijf) via de onafhankelijke garage waar ik al jaren ga gekocht van iemand die ik ken. Daarmee heb ik de factuur die de boekhouder toch wel leuk vindt en de wagen waarvan ik weet dat er zorgvuldig mee is omgesprongen.

Als je hem wil verkopen aan het bedrijf in kwestie én liever niet via Paypal betaald wordt, probeer dan even te bellen om uit te vissen waarom ze Paypal willen, waarschijnlijk is er wel een andere oplossing mogelijk ook.

(Aanvulling) 10 miljoen euro omzet zegt uiteraard niets over de winst en over hoeveel er nu op de rekening staat. Geen flauw idee wat de winstmarges zijn in die sector en wanneer ze verkoopspieken en -dalen hebben en waarvoor ze hem nodig hebben, maar misschien moet dat ding alleen dienen voor wat voorbereiding voor de drukker of om een scanner of camera voor productfotografie aan te hangen of ... Ik ken een bedrijf dat alleen voor een camera voor productfotografie (zo'n bizar type met scanning back, vreselijk traag maar wel fantastische kwaliteit) een wat oudere Mac hebben staan en waar een nieuwe niet compatibel is met de camera.

[ Voor 9% gewijzigd door indigo79 op 26-08-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:18
Ik zou het ook niet eens overwegen, omdat je je bij Paypal als verkoper in een ongunstige positie bevindt.

Ik heb laatst ook een Mac verkocht, waarbij de koper is langsgekomen en de Mac heeft getest. Geen gezeik over beschadigingen hier, en krassen daar. "Dit is het en daarmee zult u het moeten doen". Na de test was het ok, en ging de deal door.

Als iemand de Mac wilde laten versturen, zei ik er steevast bij dat ik geen geld terug gaf, geen garantie bood en het alleen met een bankoverschrijving betaald kon worden.

Gewoon duidelijk zijn. Hou er rekening mee dat alles wat een onbekende beweert (niet face-to-face), uit de duim gezogen kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvantol13
Allemaal bedankt voor de antwoorden en tips. Ik heb inmiddels contact gehad met het bedrijf en de PayPal betaling is van de baan, we zijn tot een constructie gekomen waarbij beide partijen zijn ingedekt. Een bepaald risico is er natuurlijk altijd met elke aan/verkoop er moet natuurlijk ook wederzijds vertrouwen zijn anders heeft zul je nooit zaken kunnen doen.

Wat mijn voornaamste bezwaar was/is bij een verkoop via PayPal is dat de koper ook na bijvoorbeeld twee weken zijn geld kan terug krijgen als er een defect optreed terwijl dit bij levering niet het geval is. De koper kan zeggen dat het product defect geleverd is terwijl dit niet het geval is, ik als verkoper heb dan pech en kan fluiten naar mijn geld, zoals eerder aangegeven moet er natuurlijk ook vertrouwen zijn van twee kanten maar het bedrag is mij daar in dit geval te groot voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 14:21
Ik was dit topic even aan het doorlezen aangezien ik ook te maken heb met een koper die enkel PayPal accepteert en ik bekend ben met de (nadelige) gevolgen die het kan hebben voor een verkoper.
PayPal beslist meestal in het voordeel van de kopende partij. Heb zelfs eens bij een bekende gezien na verkoop via eBay en betaling via PayPal (was wel in de tijd dat PayPal onderdeel was van eBay, dispute was via eBay geopend) dat deze zelfs bewijs had van versturen en dat de zaak in voordeel van de koper beslist was. Moet het zelfs zo ver gaan dat je een video-opname maakt dat je het ter plekke op het adres van de koper in de brievenbus stopt?

Ik verkoop wat zaken via een Facebook groep en wil deze verkopen aan een Italiaanse koper.
Nu heb ik aan deze persoon aangegeven dat hij binnen de Europese Unie de betaling via een bankoverschrijving kan verrichten. Deze persoon geeft aan enkel PayPal te accepteren.

Hoe is vandaag de dag het beleid betreffende de bescherming van verkopers?
(als in niet gescamd worden door een koper die zegt niks of totaal iets anders ontvangen te hebben danwel PayPal die trackinggegevens niet accepteert als bewijs)
Forum leden met ervaring de laatste tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:36

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic is al een paar jaar oud. Een kick als deze is niet heel zinvol. Dit topic krijgt van mij een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.