Zeer lange laadtijd bij computer aanzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:23
Beste,
Ik heb een iMac late 2012 27". Vorig jaar heb ik een probleem met de Fusion disk gehad. Deze heb ik vervolgens vervangen voor een SSD van 1TB (laten inbouwen door extern bedrijf).
Nu precies 1 jaar later, is er weer een probleem.

Ik wilde gisteravond Bootcamp windows 10 in, maar zelfs na heel lang indrukken op de CMD, tijdens opstarten, kwam de keuzemenu niet tevoorschijn.
Handmatig een reset gegeven door op de powerbutton in te drukken. Dit lukte, maar ik kwam na heel lang pas OSX binnen. Vanochtend precies hetzelfde probleem.
Na en lange tijd van sluimer, komt hij er zelfs niet meer uit. Dus weer handmatig reset gegeven.

PRAM en NVRAM reset heb ik al geprobeerd.
Werkt beide niet.
Geheugen ook al het een en ander geswitched en een voor een getest, maakt ook niet het verschil.
Schijf-EHBO gecontroleerd op de Macintosh, maar hier is geen probleem gevonden. De Bootcamp partitie kan ik helaas niet controleren.

Wat kan ik nog meer uitproberen?

Mvg,
Kx22

Alle reacties

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je komt het keuzemenu in met 'alt', niet met 'cmd' :)

Afgezien daarvan; wat krijg je te zien en hoor je allemaal als je de iMac aanzet? Hoor je een 'gong'? Krijg je een Apple logo? Een voortgangsbalk? Grijs scherm? Wit scherm? Knipperende iconen? Hoe lang is lang?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• kx22
Hij gaat net als normaal aan, het witte scherm duurt minstens 1-2 minuten. Daarba kom ik pas osx binnen. Hierin voelt alles wel even snel aan.
Met option key krijg je normaal gesproken de keuze tussen osx of bootcamp. Hoe lang ik dit ook inhoudt, het werkt niet meer.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met alt/option/⌥ inderdaad, niet met cmd/appletje/⌘ :)

Wat je kunt proberen is OS X aan te wijzen als opstartschijf. Daarna kun je proberen op te starten in veilige modus. Als dat niet werkt kun je proberen te starten verbose mode om te kijken of er foutmeldingen zijn.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• kx22
Ik ben nu in Windows (Bootcamp), door de opstartschijf te veranderen naar Bootcamp.
Duurde enorm lang voordat ik erin kwam, maar het is me wel gelukt.

Probleem is dat ik nu niet meer terug kan. In Bootcamp klik ik op opstarten met OSX, maar dat pakt hij niet.
Het probleem zit ergens met het opstarten. Daarin gaat nu iets verkeerd. Zowel OSX als Windows reageert snel genoeg als ik erin zit. Nu kom ik echter niet meer in OSX.

---------edit---------

Hij doet het weer normaal!!!
Nadat ik met cmd-R weer de opstartschijf Macintosh kon selecteren probeerde ik nog eens een PRAM reset.
Waar je normaal heel snel het geluidje hoorde en je beeldscherm even uit en dan weer aan gaat, ging het dit keer heel traag. Na bijna 1 minuut vasthouden kwam er een heel trage PRAM reset, beeldscherm bleef heel lang zwart (20 seconden ongeveer) en ging toen weer aan.
Nadat ik in OSX ben gekomen nog eens een herstart met nog een PRAM reset gedaan en nu werkt alles weer soepeltjes! Deze keer was de PRAM weer net als normaal, snel en het laden naar OSX was ook binnen 10 seconden gebeurd!
Soms zijn computers onverklaardbaar. :9

[ Voor 44% gewijzigd door kx22 op 25-08-2016 23:44 ]