Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het toevoegen van een router/AP in een netwerk met KPN iTV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrMadChemist
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-03-2022
Hallo allemaal,

Mijn opa woont sinds een paar jaar in een seniorenflat en het is tot nu toe nog niet gelukt om door het huis heen een goede Wifi ontvangst te krijgen. Ik vermoed dat dit komt door stevige muren/gewapend beton of iets dergelijks. Voordat ik het probleem ga uitleggen: ik heb twee schetsen bijgevoegd om de situatie duidelijk te maken.
Het probleem is dat het internet binnenkomt in het kantoortje, (en daar staat ook een computer) en in de woonkamer er gebruik wordt gemaakt van interactieve TV van KPN met een decoder. Het wifi signaal dat de experiabox uit zendt wordt halverwege de gang opnieuw verzonden door een repeater, maar het lijkt er op dat de afstand experiabox-repeater alsnog te groot is. Mijn idee is daarom om in de woonkamer een extra draadloos netwerk te maken (in de vorm van een router/access point/o.i.d.) en die te plaatsen tussen de experiabox en de decoder. Het signaal van de experiabox naar de decoder wordt over het stroomnet gestuurd met een setje powerline adapters van KPN.
Zoals ik al vermoedde wordt dit een erg warrig verhaal. Daarom ook twee schetsen in de bijlagen. Een met de huidige situatie, en een met een voorstel van mij.

Wat ik al heb geprobeerd:
Ik heb de optimale plek van de repeater gezocht, maar als hij een goed signaal van de experiabox krijgt, is de afstand tot de woonkamer weer te groot.

Ik wil dus eigenlijk van de repeater af, en een gewoon extra draadloos netwerk oprichten. Ik hoor wel allerlei verhalen over Vlan's en dat het niet gaat werken, dus ik hoop dat jullie mij willen helpen met een plan de campagne, zodat mijn opa zijn iPad gewoon in zijn luie stoel in de woonkamer kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/kaJ34SIN_I8W3djIcBD0YoSjXgyb8bQ59oMO7yCK5RFRiHreh8T4O8N8pFdQYhnif1mnnDPqJWc4YvljmZhHdGgKv2OsJirSAZ4TWkAO1yJE-ZtJRpK3DFlUoUS0m3t5cAcVoH-UC3YCkfJgsr0_vF7kOQybH69zYkqMwTQTmvteu34a2bSy1CgMnl5mC8S61EYzBR-Yf5KDnKgjvUTkOVez9OvhG9cDZ6GhIYFL8BZ4ONI8r9oXHquNqBz1XWwrDf6QUpZ0ugcFyTc3pEcwiNI5IRWB4LO8WKAEAMSj0zRmxwWDFrrUPo0mrVpOt2XXbYoKUNskW11EtHSOoPVnP5RzPmMfjx7l4HuhXlXsn5L3dCiDrW9PvjQ6eIeo4p4WBhoZE4BVWrVwv0ijj8DblrYdDEMee-ee6yaKEz-ests7nPR7xLzv5ndwEYR7Q8r-ERKDplnY3kKvmr7LRZGC3H0NYB6crswSMvLCdkcxc2RnFNsybjYJ2g3czlyMo5WZPXPH9f1ynXHs280TMGCzjHfLKtA487JQCIjAX3d6jxjRqbu5ljwn5KAE5UEg_yxSbymt-81e4ytAefi1Fz_K5eu5Hfd-igjf1uuUb1EcHHm9NiXp=w480-h305-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ex7vxxmj36JbduoHJtGh-zh2sJm8dukFx2ODXdbN50w0ojWhczC-mYat1V3h9oINLDYEOdJBlrSb7ECiPVsJjOiGtznhW6mNmhSdIGlJZ_92GCGFjUmLHJcLecgHQ5hkymNQqvKNU4H7Uo-7E2kK5wc8LsGS7cbHVfuzqAboMWYVrEnux5XsV1OTdKjSID_JiK8ZmWj6glOWFNRPpUfg6-22K-W9F5ufVe05YWuim7cGGlZ098lIZkGqOy4WvVe3ir3wNUz1mVgelIaqTPMeOwDabXVTkKJNxI5vyCm09TeRGPjazM-hsTxE31NV0ggZQhlBUQCBBDl9r25lpD8kQ3BAHrbYtEa5NKHeCrjGdZCF72Ee-6sw76g9jI4_xsjPYbblz5rpdHcFgwOfFq4fRi2dTo9xWMII-9-KPiM2GLa7KYrklrYOhbH4wToBq8VrOJ2s_-jZ_vpGd71AyjKKdVlf9hE7cbXdLp8eXgtHI2i4VLJjcgQSRSypdT5veQCSuwEjfbdFr2dpoYW9LtSJtJ5r7Rg474pTGLjqW_zPl_TUbGqZO5L9SugK-NnvUTM9BR2PLYDRZOzg3IBCvl2FdATbIfIKPa_s8yvCCQ_KN9E-9W_d=w480-h298-no

Overigens zijn andere voorstellen dan mijn voorstel ook welkom!

[ Voor 44% gewijzigd door MrMadChemist op 25-08-2016 16:07 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

Beste antwoord (via MrMadChemist op 11-09-2016 10:05)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sluit een KPN AP aan op de homeplug.

Alle reacties

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:35
MrMadChemist schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:49:
Zoals ik al vermoedde wordt dit een erg warrig verhaal. Daarom ook twee schetsen in de bijlagen. Een met de huidige situatie, en een met een voorstel van mij.
Eh in welke bijlagen precies 8)7

• MrMadChemist
Ja, dat ging even fout ;)
Maar als het goed zit, zitten ze er nu bij :Y

Acties:
  • Beste antwoord

• Dav1d
  • Niet online
Sluit een KPN AP aan op de homeplug.

• MrMadChemist
Hoe sluit ik deze aan? de kabel uit de homeplug in de KPN AP, en vervolgens vanuit de KPN AP een kabel naar de decoder?

• Dav1d
  • Niet online
Inderdaad.

• MrMadChemist
En hier heb ik dus geen problemen met VLAN's o.i.d.?
Komt dat doordat het hier gaat om een AP van kpn? of zou een willekeurige AP dit ook kunnen?

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-11 18:26

MiliaanR

Just for fans.

Volgens mij voldoet alles met IGMP Snooping. En dat heeft die KPN AP vast!

• Dav1d
  • Niet online
De KPN AP is ontworpen voor deze opstelling. IGMP snooping zorgt ervoor dat multicast verkeer alleen naar de poort van de decoder gaat en niet via wifi.

KPN gebruikt tegenwoordig aan de LAN-kant geen VLANs meer.

• MrMadChemist
Dav1d schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:55:
De KPN AP is ontworpen voor deze opstelling. IGMP snooping zorgt ervoor dat multicast verkeer alleen naar de poort van de decoder gaat en niet via wifi.

Dan heb ik er vertrouwen in, en ga ik dit proberen!
Het gaat alleen nog 2 weken duren voor ik het kan uittesten. Kan dit topic zo lang open blijven?

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
MrMadChemist schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:10:
[...]

Dan heb ik er vertrouwen in, en ga ik dit proberen!
Het gaat alleen nog 2 weken duren voor ik het kan uittesten. Kan dit topic zo lang open blijven?
Lijkt me wel
Dav1d schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:55:

Je hebt dan wel een H220N, V8, V9 of V10 nodig. Op de oudere werkt het niet. Maar in dit geval is dat dus geen probleem

Daarnaast heb je als bijkomend voordeel ook dat je extra LAN poorten hebt

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 25-08-2016 18:21 ]

• MrMadChemist
RobinF schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:20:
[...]

Lijkt me wel

[...]

Je hebt dan wel een H220N, V8, V9 of V10 nodig. Op de oudere werkt het niet.
Bedankt voor de toevoeging. Mijn opa heeft een v8, dus in dit geval zit dat wel goed.

• Dav1d
  • Niet online
En als je liever een gecombineerd apparaat hebt, dan is de Asus PL-N12 een optie. Wel zelf even IGMP snooping inschakelen, want dat staat standaard uit. Daarna werkt KPN IPTV prima, zonder dat het ingebouwde AP vastloopt. Veel andere wifi-homeplugs kunnen dat niet. Als je een decoder aansluit op een TP-Link TL-WPA4220 homeplug dan bevriest het beeld en werkt wifi niet meer.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zo heb ik nu bij iemand thuis 7 decoders aangesloten :) Ik maak gebruik van Netgear router met inderdaad igmp snooping.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MrMadChemist
Dav1d schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:56:
En als je liever een gecombineerd apparaat hebt, dan is de Asus PL-N12 een optie. Wel zelf even IGMP snooping inschakelen, want dat staat standaard uit. Daarna werkt KPN IPTV prima, zonder dat het ingebouwde AP vastloopt. Veel andere wifi-homeplugs kunnen dat niet. Als je een decoder aansluit op een TP-Link TL-WPA4220 homeplug dan bevriest het beeld en werkt wifi niet meer.
Dat zou ook nog kunnen! hij is wel een stuk duurder dan de KPN AP, maar ik ga ze allebei voorleggen aan mijn opa. Zijn er nog voor/nadelen van beide oplossingen waar ik rekening mee moet houden?
Falcon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:31:
Zo heb ik nu bij iemand thuis 7 decoders aangesloten :) Ik maak gebruik van Netgear router met inderdaad igmp snooping.
7 decoders? Was dat in huize De Mol? :P

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MrMadChemist schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:13:
[...]

7 decoders? Was dat in huize De Mol? :P
Sinds vandaag 10 decoders (max onofficiele aantal). Gaat over 500mbit glasvezel.

Is een moeder/kind huis.. Prive en praktijk dus.

20 aansluitingen verdeeld over 3 switches/zones met elk een eigen wifi punt (zelfde sid).

Alles vlan gescheiden.

Lekker profi en strak 😉

• MrMadChemist
Falcon schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:19:
[...]

Sinds vandaag 10 decoders (max onofficiele aantal). Gaat over 500mbit glasvezel.

20 aansluitingen verdeeld over 3 switches/zones met elk een eigen wifi punt (zelfde sid).

Alles vlan gescheiden.

Lekker profi en strak 😉
Daar kan ik hier thuis alleen nog maar van dromen, met mijn 20 mbit koperdraadje. Mijn opa heeft gelukkig wel glasvezel ;)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Falcon schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:19:
[...]

Alles vlan gescheiden.

Lekker profi en strak 😉
En hoe krijg je die 10 decoders draaiend?want ik ken iemand die de 3e al niet eens aan de praat kreeg.en ik wil er hier thuis ook nog 2 bij.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het begint met genoeg bandbreedte en daarna decoders aanvragen. Alles bedraad en geen powerline adapters.

Professionele intelligente switches met igcm snooping en Quality of Service waarmee je bandbreedte kunt vrijhouden voor de tv streams.

• MrMadChemist
Beste Tweakers!

Ik heb dan vandaag eindelijk de KPN AP geïnstalleerd. Het werkt prima! Niet zoals bij de vorige wifi extender een extra netwerk, maar gewoon hetzelfde netwerk door het hele huis. (of is dat nou juist het verschil tussen een externder en een AP?)
In ieder geval, ik (en mijn opa natuurlijk) ben tevreden. Bedankt voor de hulp!!

• MrMadChemist
Even een kleine update. Het werkt toch niet zo goed. Toen ik al weg was ging de televisie toch storing geven. Het geluid liep door, terwijl het beeld steeds achterliep. Ik heb de settings van de AP niet veranderd, dus ik vraag me af wat hier fout gaat. Gelukkig wil KPN een gratis monteur sturen, aangezien ik een KPN product toepas in een netwerk dat zo is aangesloten door KPN zelf.

Wordt vervolgt...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Thanks voor de update.

Pagina: 1