Onderdelen HDD uitwisselen om HDD te redden -> reëel?

Pagina: 1
Acties:

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Data van een defecte HDD redden; een vraag die wellicht vaker wordt gesteld in zijn algemeenheid, maar ik zal trachten hem wat specifieker te maken.

Mij is gevraagd of ik naar een HDD wil kijken die het 'niet meer doet'. Eigenaar is een collega van familie, dus via via bij mij terecht gekomen. De eigenaar heeft al diverse paden bewandeld om de data op de platters veilig te stellen. Zo is de HDD via een adapter via USB aangesloten, heeft een ander de schijf al eens geprobeerd te benaderen en is bekend dat de fabrikant de data op de platters veilig laten stellen onegeveer 1100 euro gaat kosten.

Nu heb ik niet in het bijzonder verstand van HDD's, (wel van 'computerspullen' in het algemeen) en ik ben niet bang om apparaten open te schroeven. Dat zal de reden zijn dat mijn zwager mij heeft genoemd bij zijn collega. De HDD heb ik inmiddels mogen ontvangen maar kan er ook niet veel mee. De eigenaar heeft de HDD al opgegeven. Waarom hij toch moeite heeft gedaan is met name omdat (o.a.) zijn trouwfoto's op deze schijf staan. Nu de HDD is opgegeven heb ik voorgesteld dat een allerlaatste poging zal kunnen zijn om onderdelen uit te wisselen. Ik heb dit nooit gedaan, het risico is nu 0,0 geworden, dus het was voorstellen waard. De eigenaar heeft hier geen moeite mee, als lukt is hij heel blij, lukt het niet, dan is er geen man meer over boord.

Ik wil beginnen met het zoeken naar hetzelfde merk en type HDD. Wanneer dat redelijk vlot gaat wil ik de 'filters' strakker maken richting batch, en misschien wel zelfs de batchnummers van toegepaste onderdelen. Klinkt heel stoer, maar is dit een reële weg die ik schets? Of zeggen jullie: begin er maar niet aan, hopeloos, kans van lagen is er niet? Ik hoor graag van jullie. Bedankt alvast.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

BaRF

bijna kerst

Wat doet de schijf nog wel en wat niet?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-01 20:10
Je kan niet zomaar een harddisk open schroeven. Als er ook maar 1 stofje op je platter komt is de data waarschijnlijk weg. Het is niet voor niks dat dit 1100 euro kost, dit moet in een cleanroom gebeuren.

Je kan wel de printplaat van eenzelfde type harddisk op deze schroeven, om te zien of dat soelaas biedt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hardware vervangen op een disk kan, maar de kans dat het werkt is vrij klein, omdat de offsets in de firmware staan opgeslagen. Als die niet overeenkomen, dan kan 't nog wel eens mis gaan.

Ik zou er zelf niet aan beginnen en gewoon lekker aan een datarecovery overlaten. 1100 euro is veel geld, maar kun je er je bruiloft voor opnieuw doen?
Schumaster schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:54:
Je kan niet zomaar een harddisk open schroeven. Als er ook maar 1 stofje op je platter komt is de data waarschijnlijk weg. Het is niet voor niks dat dit 1100 euro kost, dit moet in een cleanroom gebeuren.

Je kan wel de printplaat van eenzelfde type harddisk op deze schroeven, om te zien of dat soelaas biedt.
Je hoeft de schijf niet open te maken voor het vervangen van de prints. Die zitten er gewoon extern op.

• The-Eagle_2007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:30
Overzetten van de printplaat is het enige wat je zou kunnen doen maar verwacht er niet veel van.

Op de print staan calibratie en parameters opgeslagen specifiek voor die schijf (afwijking in platter, toerental etc etc) Mocht je een exact zelfde schijf vinden (productiemoment, firmware etc) dan nog is de kans zeer gering dat het werkt.

Zoals Schumaster aangeeft is de disk openschroeven een no-go.

Bla Bla Bla

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-01 20:10
TERW_DAN schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:55:
Je hoeft de schijf niet open te maken voor het vervangen van de prints. Die zitten er gewoon extern op.
Dat is ook precies wat ik zeg :)

• GEi
  • Niet online
Was er al bang voor. Dan stop ik er ook geen energie meer in. Helaas voor de eigenaar, die zich er al bij heeft neergelegd dat de data is verloren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan goedkoper dan die 1100 euro. Seagate werkt met een vast bedrag wat lager is en op basis van No-Cure No-Pay. Dan is het nogsteeds een hoop geld, maar wel wat goedkoper.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-01 12:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

De vraag wat hij nog doet is onbeantwoord gebleven. Ik heb 1 keer een schijf kunnen redden door een printplaat wissel; deze schijf was overleden doordat er een verkeerde voeding op de externe behuizing werd aangesloten. Deze schijf deed ook helemaal niets meer.

Zodra je krassende of tikkende geluiden hoort is het meestal voor amateurs niet meer te redden. Je kan nog zoeken op de 'vriezer' truuk als laatste redmiddel.

• GEi
  • Niet online
Sorry, ik was vergeten de vraag te beantwoorden.
Toen de HDD bij mij kwam deed hij al helemaal niets meer. Je hoorde bv niet de platters opspinnen of andere 'hardware' geluiden. Dat deed bij mij al het ergste vermoeden.
Ik zal, wanneer ik de schijf teruggeef (wederom via via, heb geen idee wie er bij hoort) de tip van de 'no cure, no pay' van de Seagate recovery meegeven.
Iig bedankt voor jullie snelle reacties. Kan ik het ook loslaten ;) .

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-01 12:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

GEi schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:11:
Sorry, ik was vergeten de vraag te beantwoorden.
Toen de HDD bij mij kwam deed hij al helemaal niets meer. Je hoorde bv niet de platters opspinnen of andere 'hardware' geluiden. Dat deed bij mij al het ergste vermoeden.
Ik zal, wanneer ik de schijf teruggeef (wederom via via, heb geen idee wie er bij hoort) de tip van de 'no cure, no pay' van de Seagate recovery meegeven.
Iig bedankt voor jullie snelle reacties. Kan ik het ook loslaten ;) .
Dat is in mijn ogen nog het gunstigste scenario. Ergens krijg ik het idee dat je er geen tijd meer in wilt steken (en dat kan ik prima begrijpen), maar dit lijkt op een electrisch/electronisch issue waarbij een print swap zou kunnen helpen.

Wat voor disk (merk type serial) is het?

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
@TS: Had je de tweakblog van sebastius al gevonden waarin hij beschrijft hoe hij een keer een HDD heeft gefixed? (Bas z'n knutselblog: Gered: Harddisk!

Dacht dat hij (tegen een vergoeding) zelf ook wel eens apparaten wou repareren, dus dat kan dan ook nog een optie zijn.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 22:12

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik heb het één keer geprobeerd met een 120 GB IDE schijf. Ik kon via eBay hetzelfde model goedkoop op de kop tikken.

Het ging bij mij om de printplaat, en die is toen van de donorschijf gekomen.
Helaas was het niet succesvol. De schijf was nog steeds niet te benaderen.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Vaak genoeg gedaan, meestal ging in het verleden de electronica kapot en als je dus eenzelfde hdd had kon je de pcb overzetten en alsnog de hdd benaderen.

Hier zitten wel wat voorwaarden aan :
- Zelfde model
- Zelfde firmware/versie
- Zelfde revisie

Bij data recovery bedrijven hebben ze meestal een enorme voorraad pcb's voor hdd's.
Alleen als ik er zelf niet uit kwam ging de hdd naar Rotterdam (ben even bedrijfs naam kwijt) maar die waren redelijk goedkoop, duurste wat ik daar ooit op een factuur heb zien staan is iets van 600 euro.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• GEi
  • Niet online
Merk en type heb ik zo niet paraat. Het gaat om een externe LaCie schijf. Verbinding met PC is met USB3.0, maar de externeschijf behuizing kan open en dan kan de schijf met de SATA-poort worden aangesloten.
superduper schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:21:

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 13:27
superduper schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:21:
[...]

Dat is in mijn ogen nog het gunstigste scenario. Ergens krijg ik het idee dat je er geen tijd meer in wilt steken (en dat kan ik prima begrijpen), maar dit lijkt op een electrisch/electronisch issue waarbij een print swap zou kunnen helpen.

Dit inderdaad. En aangezien het een externe disk is zou het zelfs nog zo simpel kunnen zijn als het lichten van een diode (zie blog die hierboven is gelinkt. Zou niet de eerste keer zijn dat iemand een externe schijf 'opblaast' met een verkeerde voedingsadapter.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Mag ik je eens een goede/goedkope raad geven:
De harddisk doet niets meer en dat is zoals iemand hierboven stelde, een heel gunstig teken.
Laat iemand met verstand van electronika eens kijken naar de harddisk: wellicht is in het voedingscircuit iets defect wat gemakkelijk gerepareerd kan worden en is alle harddisk-specifieke elektronica nog in orde.
Dus zoiets zoals Sebastianus ook doet.
Ik denk dat je een grote kans van slagen hebt, omdat in elk geval op de printplaat enkele voedingsspanningen ontbreken.

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gelijke schijf regelen en de rom chip overzetten, werd op recovery forums geopperd toen ik er ook mee bezig was.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

GEi schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:11:
Toen de HDD bij mij kwam deed hij al helemaal niets meer. Je hoorde bv niet de platters opspinnen of andere 'hardware' geluiden.
Dat doet me denken aan de „plakkers” uit begin jaren '90. Bij de harddisks uit die tijd, als ze veel uren gedraaid hadden, kwam het voor dat het motortje van de harddisk niet meer sterk genoeg was om de schijven op te spinnen. Maar draaiden ze eenmaal toch, dan werkte de disk perfect.

Het is mij wel eens gelukt om zo'n schijf aan het draaien te krijgen door hem voorzichtig te schudden: dat hielp het motortje net aan genoeg momentum. Ik heb die schijf daarna zelfs nog ruim een half jaar gebruikt, enige probleem was dat ik bij het aanzetten van de PC zo'n 50% kans had dat ik de schijf weer moest „aan-schudden” (soms lukte me dat zonder hem uit de kast te halen).

Maar als er door een amateur aan een schijf geschroefd is, dan kan je het best, zo lang het nog gaat, de belangrijkste data er af kopiëren en de disk meteen daarna weggooien.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1