• Carl Colijn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05-2018
Hoi allemaal,

(nee, dit is niet echt een aankoopadvies :) - meer een vraag om inzicht te krijgen in de performance van een Core m3)

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe laptop, en nu vraag ik mij af hoe goed een Intel Core m3-6Y30 zich staande kan houden bij langdurige belasting. Zijn standaard klokfrequentie is 0.9 GHz, maar hij heeft een turbo van 2.2 GHz, wat toch wel best OK is. Alleen: hoe lang zou hij dit vol kunnen houden, zonder te downthrottlen om oververhitting tegen te gaan? Uiteraard hangt dit natuurlijk ook af van hoe efficient de koeling is, en zeker ook van wat voor belasting hij te verduren krijgt, maar toch: is er globaal wat over te zeggen?

Om het in context te plaatsen: hoe zou hij zich verhouden tot een meer echte 2 GHz CPU zoals bv. een Core i3 (6e gen), die gewoon altijd op zo'n 2GHz draait? En dan met name in de context van de belasting die nodig is bij wat lichter werk, zoals Youtube en Office onder Windows - geen games. Zou hij dit met wat burstwerk hier en daar net zo goed kunnen bolwerken als een i3?

De reden voor de interesse in die Core m3 is zijn lage TDP van 4.5W, vergeleken met 15W voor een i3. En dan dit weer vanwege de verbeterde accuduur die dat opleverd.

Elk inzicht is welkom!

Verwijderd

Had je deze al gevonden?

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 19:39
Ik kan alleen wat zeggen over dagelijkse performance. Ik heb als werkmachine een Skylake i7 6700K met 16GB en voor de vakantie een pricewatch: Asus ZenBook UX305CA-FC022T. Ik gebruik op beide lightroom en de performance van de zenbook viel me geenszins tegen. Je merkt wel dat het wisselt bij herhaalde taken, deze zenbook is volledig passief gekoeld en moet regelmatig zijn warmte ergens kwijt. Maar zodra het weer binnen de marges is gaat hij weer door.

Gewoon op de bank internetten doet hij het beter dan een HP laptop van mijn vrouw met een i5. Dat heeft meer met de SSD te maken waar in de HP nog een klassieke 5400 RPM-schijf zit.

• Carl Colijn
Ja, ik had al aardig wat reviews gelezen maar kwam voor mijn gevoel niet echt een echt antwoord tegen over continued performance. Die review zegt dan weer wel:
its performance may decrease under continuous full load. Overall, the chip has sufficient power for usual office and multimedia purposes.
"Overall" i.c.m. "may decrease" - ik denk dat ik er maar op gok dat hij goed genoeg presteerd. Punt is dat ik nog niet precies weet wat er tegen die CPU aangegooid gaat worden, maar een 2GHz i3 werd als minimum aangeraden. Echter veel meer dan wat multimedia en standaard Office werk voorzie ik niet, dus ik denk dat die m3 wel zal volstaan (met af en toe misschien wat lag, maar dat is dan jammer - beter dan de accu 3x sneller leeg met een i3).

Bedankt!

• Carl Colijn
Sh0ckTr00per schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:26:
Ik kan alleen wat zeggen over dagelijkse performance. Ik heb als werkmachine een Skylake i7 6700K met 16GB en voor de vakantie een pricewatch: Asus ZenBook UX305CA-FC022T. Ik gebruik op beide lightroom en de performance van de zenbook viel me geenszins tegen. Je merkt wel dat het wisselt bij herhaalde taken, deze zenbook is volledig passief gekoeld en moet regelmatig zijn warmte ergens kwijt. Maar zodra het weer binnen de marges is gaat hij weer door.

Gewoon op de bank internetten doet hij het beter dan een HP laptop van mijn vrouw met een i5. Dat heeft meer met de SSD te maken waar in de HP nog een klassieke 5400 RPM-schijf zit.
Heh, die m3 van mij is ook i.v.m. een Zenbook :) Dan wel de Zenbook ux305ca-fc074r; een instapmodel, en nu goed geprijsd bij Redcoon (zie pricewatch).

Denk dat ik dan inderdaad maar voor een m3 ga i.p.v. een i3; in die Zenbook levert dat gewoon een erg goede accuduur op (ondanks een 45WH accu), blijft binnen budget, en is qua performance waarschijnlijk goed genoeg. Scheelt ook dat er op de plek waar 'ie komt te draaien een airco is, dus hij zal 's zomers niet inkakken :)

Bedankt!