Vraag

Anoniem: 808745

Topicstarter
Hallo Allemaal,
Ik film momenteel met een Samsung WB750 fototoestel. De videokwaliteit is goed, maar filmen met beperkt licht is uiteraard waardeloos, voor de video zijn er amper instellingen (geen ISO waarden en dergelijke) en de automatische zoom zit er 9 van de 10 keer naast (en er is geen handmatige zoon).

Waar ik dus naar opzoek ben is een camera om full hd video op te nemen, waar je uitgebreide instellingen hebt voor video net zoals je dat voor foto hebt, die zowel een automatische als handmatige focus heeft (die ook prettig is om te bedienen) en het zou fijn zijn als de video bestanden op de SD kaart in MP4 formaat zijn, zodat ik ze niet hoef te converteren voor Adobe Première Pro. Veel F/ps is leuk, maar als het veel uitmaakt voor de prijs neem ik met 25/30 f/ps voor video genoegen.

Op You Tube de video's van DSLR guide gezien en vandaar dat ik opzoek ben naar een DSLR. Veel verstand heb ik er echter niet van, want ik heb tot nog toe alleen met wat mindere fototoestellen gewerkt. Ook ben ik terughoudend met het uitgeven van veel geld, mede omdat het filmproject waar ik nu mee bezig ben al bijna af is. Over een paar weken ben ik jarig, dus opzich heb ik best wat om uit te geven.

Ik ben erg benieuwt naar jullie suggesties. Vind het moeilijk om uit de specificaties op te maken hoe het filmen met de camera is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Wat wil je ermee gaan filmen? (en welk bereik heb je daar van nodig: groothoek tot tele?)
Wil je ook direct een camera kopen die in 4k op kan nemen?
En wat vind jij betaalbaar?
Wil je ook beter geluid dan de standaard ingebouwde microfoon? In dat geval moet je een camera zoeken met een microfoon input.

Er zijn tegenwoordig ook veel camera's met een 1 inch sensor.
Zo'n sensor is ongeveer 4x zo groot dan een sensor in een standaard compactcamera.
Ik zou dat zeker ook overwegen voordat je een DSLR koopt. Een DSLR met lenzen neem je toch minder makkelijk mee.

Een Panasonic G7 is ook het overwegen waard: 4k, volledig draaibaar scherm, microfoon input...
Sony camera's zoals de a6000 of de nieuwe a6300 zijn ook populair. Maar deze camera's hebben wel last van oververhitting waardoor je maar een beperkt aantal minuten kan opnemen in 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil het gebruiken voor filmprojecten, voornamelijk fictie maar ook interviews en dergelijke.
Met 4K is het wel duurzamer, maar dat is zeker niet vereist voor mij. Uiteraard hoe hoger de resolutie hoe beter, maar 1080p is voldoende. Wat ik betaalbaar vind, ik wil er het liefst zo min mogelijk betalen natuurlijk, maar ik denk dat bij 400 euro toch wel de grens licht. En ik wil het liefst gewoon de camera uitproberen voordat ik hem koop.
Momenteel neem ik het geluid onafhankelijk op of doe ik aan nasynchronisatie. Als de camera zelf goed geluid heeft is dat erg mooi, scheelt weer heel veel werk, maar mischien dat ik later ook een microfoon ga komen, een microfoon ingang is niet perse vereist, je kan immers ook altijd nog een audiorecorder daarvoor gebruiken.

Ik ben niet van plan de camera voor toeristenkiekjes te gebruiken ofzo, maar echt voor filmprojecten. Dus het lastige meenemen vind ik niet heel erg.

Die panasonic klinkt wel goed, zal daar eens wat details van opzoeken. De oververhitting is natuurlijk wel hinderlijk, mijn camera kan nu ook maar 20 minuten aan een stuk door opnemen, wat heel irritant is bij interviews waar je vaak 2 uur achter elkaar door praat met iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718373

Voor minder dan €400 heb je de Panasonic FZ200. Lichtsterke zoomlens, microfoon ingang.
1080p. (4k zal je niet vinden voor deze prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die Panasonic ziet er erg goed uit. Kun je handmatig scherpstellen in de video? En ook ISO en dergelijke instellen? (Uiteraard bij de foto, maar ook bij video).

Topicstarter
Wat vinden jullie van de Nikon D3300 voor video? Panasonic FZ200 is in alles wel fijn, maar de instellingen bij video lijken me beperkt.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:21
Als je een dslr gaat gebruiken voor video, dan geen Nikon. Canon is dan het beste. Maar je kunt voor dat bedrag ook een leuke m4/3 systeemcamera kopen met goede prestaties bij weinig licht. Bedenk vooraf wel goed wat voor bereik je wil met je lenzen. Lichtsterkte bepaald daarnaast ook nog de ruimte qua filmen bij weinig licht en het spelen met kleinere scherptediepte (voor een meer cinematisch beeld).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1