Laptop opkalefateren of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:57
Al 5 jaar (!) ben ik gelukkig met mijn Dell laptop (zie onder voor de specs). Zo gelukkig dat ik nog geen half jaar geleden nog een nieuwe batterij voor het ding heb besteld. De laatste weken erger ik me echter dood aan de traagheid van het ding.
Wat denken jullie, kan de Dell er met een geheugenuitbreiding en een nieuwe install (2 jaar geleden gedaan) er nog een jaartje tegenaan of erger ik me dan over 3 maanden weer net zo?

Zo ziet mijn Dell Studio 1749 er uit:
Base: INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, VIER THREADS, TURBO BOOST TOT 2,93 GHZ, 3 MB CACHE)
Geheugen: 4.096 MB 1067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
Grafische kaart: 1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
Harde schijf: 1TB (7,200rpm) Serial ATA Dual Hard Drive (2x 500GB)

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zonder SSD erger je je over 3 maanden weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 23:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat ligt er een beetje aan wat je er mee wil doen. Ik heb een 9 jaar oude HP 6510b liggen met een Core2Duo (iets met 7200). Die is met een SSD en verse, erg kale installatie van Windows 10 nog prima om een beetje mee te browsen, maar daar ga ik geen ingewikkelde excel dingen meer mee doen of 15 browser tabs mee open zetten.
Dat is natuurlijk ook vanwege het 15.6" matte scherm met een resolutie van 1368x768 oid. Dat is tegenwoordig gewoon erg onhandig.
Zoals hierboven gezegd wordt is het met SSD waarschijnlijk nog wel een tijdje uit te houden als je er geen wonderen van verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Een SSD doet wonderen en is nooit een slechte aankoop, aangezien je er nog wat aan hebt mocht je laptop alsnog zijn laatste adem uitblazen binnenkort.
Ik heb ongeveer een vergelijkbare laptop van Samsung die bijna 5 jaar oud is. Vorig jaar SSD in gedaan toen hij wel erg traag leek. Traagheid bleek gewoon te komen door de HDD die zijn beste tijd had gehad. Voor de rest werkt mn laptop nog steeds perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dus eerder de HDD vervangen dan geheugen bijplaatsen?
Voor een goed resultaat moet ik op de SSD dan het OS en de programma's zetten, de data kunnen op een ouderwetse HDD blijven? Ik wil ze uit kostenoverweging namelijk niet allebei vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Absoluut, eerst een SSD en een verse Windows installatie en daarna pas verder kijken. Neem aan dat je de schijven nu gewoon afzonderlijk gebruikt en niet in een RAID opstelling hebt staan? Dan kun je inderdaad de ene schijf er gewoon naast houden voor trage data opslag en de SSD gerbruiken voor Windows, programma's en snelle data opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:55

Speedmaster

Make my day...

Plaats een SSD en je slaat je voor je kop dat je die beslissing niet eerder genomen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32
Ik heb exact dezelfde laptop en stond een paar maanden geleden voor hetzelfde dilemma. Ik had er al een 500GB SSD inzitten (wat al een hoop goedmaakte), maar het bleef sluggish.
Gezien de ouderdom en het feit dat hedendaagse techniek (GPU optimalisatie) (M.2 SSD FTW!) stukken beter is dan 5 jaar geleden heeft mij doen besluiten een nieuwe laptop van hetzelfde kaliber te kopen.
de Dell 1749 heeft toendertijd rond de 1200 gekost, en is dan na 5 jaar wel afgeschreven (ik had het idee dat de backlight ook wat kuren begon te vertonen met klep openen)
Nu heb ik een Asus N752VX-GC088T met M.2 SSD gekocht en die is (ook met een clean install) stukken sneller :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Bedankt voor al jullie adviezen, de SSD is besteld! Het is een Samsung SSD 750 EVO 2.5", 250GB geworden. Dat wordt schroeven en daarna een verse install dit weekend! :)
Heeft iemand nog een idee hoe ik in de laptop kan zien welke nu mijn primaire HDD is (die ik ga vervangen) en welke mijn secundaire (met alle data) - of hoe ik dat kan opzoeken? Ik kan geen 'plattegrond' vinden van de binnenkant van een Studio 1749...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Patrick_6369 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:57:
Bedankt voor al jullie adviezen, de SSD is besteld! Het is een Samsung SSD 750 EVO 2.5", 250GB geworden. Dat wordt schroeven en daarna een verse install dit weekend! :)
Heeft iemand nog een idee hoe ik in de laptop kan zien welke nu mijn primaire HDD is (die ik ga vervangen) en welke mijn secundaire (met alle data) - of hoe ik dat kan opzoeken? Ik kan geen 'plattegrond' vinden van de binnenkant van een Studio 1749...
Harde schijf: 1TB (7,200rpm) Serial ATA Dual Hard Drive (2x 500GB)

Is dit geen stripeset? RAID-0 dus?

Check even goed of je wel echt 2 lossen disks in gebruik hebt, of dat ze samen fungeren als 1 disk omwille van de snelheid.

Edit: het ding heeft geen RAID controller, dus zal inderdaad gewoon 2 disks. Overigens ontdek je het heel snel: maar er 1 los, zet hem aan en zie wat je nog hebt :) Start ie op, dan heb je je windows disk erin laten zitten en vice versa.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1