Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardWoW
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo tweakertjes,

Dit is mijn eerste poging om een vraag te stellen op dit forum (ik hoop dat ik het goed doe :) )
Ik heb wat advies nodig. Ik heb op dit moment een systeem met o.a.:

- AMD Athlon X4 750K (OC @ 4.6ghz)
- MSI G43-A88X Moederbord.

Ik kan voor heel weinig geld overstappen naar:
- Intel Xeon X3440 (Krijgt ook een OC maar ik kan natuurlijk nog niet zeggen tot hoever hij stabiel is)
- Biostar h55a+ 6,3 Moederbord

Overige specs (die er toe doen):
- 8gb ddr3 1600mhz
- AMD/XFX Radeon R7 360 Double Dissapation (Core: 1207mhz, Mem: 1700mhz)
- Aerocool AP-550 (550 Watt) PSU

Nou is mijn vraag of de overstap het waard is, Ik weet dat die xeon op stock snelheid (2,56ghz) al sneller is. Is deze stap in snelheid rond de 70 euro waard?

De computer word gebruikt voor gaming, maar prestatiewinst in windows is ook van harte welkom natuurlijk! ;)

Wat ik al heb bekeken:
- Cinebench scores van de chips
(AMD Stock 260, Intel Stock 400)
- Overclock data voor de Xeon (heb ik niet veel aan want elke chip verscheelt helaas :/ )
- CPU Z Benchmark
(AMD kwam hier per core toch iets sneller uit dan de Xeon)

Alvast bedankt voor de tijd en moeite!

Beste antwoord (via RiccardWoW op 26-08-2016 10:57)

Verwijderd

Passmark http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=1288&cmp%5B%5D=1801 geeft voor de stock 750K een 40% hogere singlecore prestatie aan tov de Xeon. Dat lijkt mij een verschil wat je wel gaat merken in games.
De multicore prestatie valt met 5% in het voordeel van de Xeon maar in hoeverre wordt Hyperthreading gebruikt in je games.
Ik denk dat de AMD de betere keuze is.
Je kunt betere een snellere videokaart aanschaffen. Verkoop je huidige kaart en leg er de €70,- bij zodat je voor €120 - €130 een gebruikte R9 280X/285/380 kunt kopen. De snelheidswinst is dan veel groter dan wanneer je switcht van platform.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Passmark http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=1288&cmp%5B%5D=1801 geeft voor de stock 750K een 40% hogere singlecore prestatie aan tov de Xeon. Dat lijkt mij een verschil wat je wel gaat merken in games.
De multicore prestatie valt met 5% in het voordeel van de Xeon maar in hoeverre wordt Hyperthreading gebruikt in je games.
Ik denk dat de AMD de betere keuze is.
Je kunt betere een snellere videokaart aanschaffen. Verkoop je huidige kaart en leg er de €70,- bij zodat je voor €120 - €130 een gebruikte R9 280X/285/380 kunt kopen. De snelheidswinst is dan veel groter dan wanneer je switcht van platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardWoW
bedankt voor uw hulp,

Stel dat de Xeon op +/- 3.2ghz zou draaien, Zou hij in toekomstige games (Vulkan, Mantle & DirectX12) dan niet beter presteren? Aangezien de xeon 8 threads heeft.

De reden dat ik (goedkoop) probeer te upgraden is namelijk omdat mijn gpu al redelijk gebottleneckt word door mijn cpu. Dit zie ik tot nu toe alleen in slecht geoptimaliseerde games maar het is een kwestie van tijd tot dit gebruikelijk word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat een R7 360 beperkt wordt door een overklokte 750K lijkt mij sterk, ligt eerder aan de game dan aan de kaart. Daar gaat een X3440 weinig aan veranderen omdat de prestaties, ook met overklok op beide cpu's, aardig overeen komen als alle threads gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardWoW
Oke, dan ga ik mijn geld in iets anders steken :)

bedankt voor de hulp!