Wet koop op afstand: retourkosten bij afhalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Situatie: Ik heb online iets besteld op sanitairgebeid, de winkelier gaf de mogelijkheid om het (gratis) bij een afhaalpunt af te laten leveren (een groothandel in sanitairmaterialen).

Het artikel bevalt niet dus doe ik een beroep op de Wet Koop op Afstand.

Kan ik het artikel volgens de wet weer terugbrengen naar het betreffende afhaalpunt of moet ik de retourkosten betalen voor het verzenden naar de online winkelier?

Moet er tijdens de aankoop zijn medegedeeld hoeveel de retour/verzendkosten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat heeft de winkelier gezegd toen je de vraag stelde? Ik mis hier een stuk eigen inzet, en het is ook niet de bedoeling om "what if" topics aan te maken voordat er contact is geweest met de winkelier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:40
Je bent in principe verplicht om het terug te sturen en moet daar zelf de kosten voor dragen (maar de winkel mag verder niks in rekening brengen en het volledige bedrag exclusief eventuele meerprijs voor niet-standaardverzending terugbetalen).

De kosten hoeven in principe niet vermeld te zijn. Er moet wel vermeld zijn dat er kosten zijn, maar de hoogte daarvan hoeft niet vermeld te zijn tenzij de goederen niet met de normale post kunnen verzonden worden. Indien deze informatieverplichting niet is voldaan moet de winkelier de retourkosten vergoeden.

De winkelier is niet verplicht om terugbrengen naar het afhaalpunt te accepteren, maar zou dat uit coulance wel kunnen doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tom-Z op 24-08-2016 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je hebt gekozen voor verzending naar een afhaalpunt bij jou in de buurt. Met het uitgangspunt dat je op dezelfde wijze zorg moet dragen voor retourzending als de originele zending heeft plaatsgevonden, zou dat betekenen retourzending naar een afhaalpunt bij hun in de buurt.

De kosten om het naar zo'n punt te sturen zijn echter niet echt anders dan het naar hun adres sturen - je hebt er dan ook niets aan het niet gewoon direct aan ze te sturen, als de mogelijkheid al geboden wordt.

Creatief bedacht, maar zorgdragen voor de retourkosten zijn er bij WKOA niet voor niets. Door een (kleine) kostendrempel in te bouwen wordt voorkomen dat mensen maar onbeperkt dingen laten komen om naast elkaar te proberen en dan een keuze te maken. De wet is er niet om een keuze te maken, maar om te valideren of wat je gekozen hebt inderdaad aan de verwachtingen voldoet.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:05
Tom-Z schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:32:
Je bent in principe verplicht om het terug te sturen en moet daar zelf de kosten voor dragen (maar de winkel mag verder niks in rekening brengen en het volledige bedrag exclusief eventuele meerprijs voor niet-standaardverzending terugbetalen).

De kosten hoeven in principe niet vermeld te zijn. Er moet wel vermeld zijn dat er kosten zijn, maar de hoogte daarvan hoeft niet vermeld te zijn tenzij de goederen niet met de normale post kunnen verzonden worden. Indien deze informatieverplichting niet is voldaan moet de winkelier de retourkosten vergoeden.

De winkelier is niet verplicht om terugbrengen naar het afhaalpunt te accepteren, maar zou dat uit coulance wel kunnen doen.
een kleine wijziging. De winkel mag wel de standaard verzend kosten(of minder). in rekening brengen als het verstuurt is naar een gratis antwoord nummer). Maar met zulke grote dingen is het meestal zelf de kosten dragen. Of zelf bezorgen of laten versturen door een koerier.